Skönhetsvård!

I

Iglatjarn

Det skrivs ju mest om sjuka och skadedrabbade hästar här på hästvård, vet inte om jag placerar min fråga rätt, men om inte annat kan jag ju lätta upp stämningen lite men en trevlig uppgift för er att ta tag i!

har utställningsponnyer. Sommaren är här innan man vet ordet av (Glad Påsk!). Jag undrar hur i hela fridens namn m,an får till snygga svansar, och då menar jag inte bara tvätta och klipp, det kan jag. jag pratar avancerade grejer här!

Tänk er en katastrofsvans. tjock och buskig upptill i övre delen av svansroten, med mycket vitt vilket i och för sig är vackert, mot mitten av svansenkommer dom hopplösa halvlånga solblekta testarna... slutet av svansen är vacker silversvart och lagom vågig. så vill jag att hela skall se ut, men hur jag är försöker få till någonting (och jag är amatör) så blir den där busken däruppe det enda man ser när man ställer upp hästen.

då har man ju hört att man skal rycka den underifrån för att få det yviga att lägga sig, men då försvinner ju bara de vackra silversvart vågiga lockarna, dom vill jag ju framhäva???

snälla snälla, kan någon komma med konkreta tips på hur man får yviga svansrotar att gå upp i rök. kan man rycka mitt på liksom, eller blir det en knasig utväxt då?

hjälp mig! jag hade tänkt åka på en liten "utställningsturné" och vill inte skämmas för svansen när resten av hästen är så fin...

mottager alla tips, från amatörer till er som trimmat i tjugo år...
 
kapar jag hela svansroten rakt av först då eller....
kanske ska spara liten bit för att ha något att fästa i...?
 
Mina Smileysar funkar inte, jag gjorde ett misslyckat försök att vara rolig...*ler*
Problemet är att det är en welsh, dom skall ju ha tunna, silkiga svansar...