Skötare med handikapp/skada

Prosit

Trådstartare
Obs, ingen annons.
Ni som har hästar som promenadrids i skogen och lite på bana då och då. Skulle ni kunna tänka er att ha en skötare med handikapp/skada?

Som handikapp/skada räknar jag då inte bara rullstolsburna, människor som förlorat/fötts utan lemmar, förlamningar etc, utan även med skador, såsom ryggskada.

Jag är jättesugen på att hitta en häst att använda i min rehabilitering, men vill se lite vilken sorts skötare som är accepterad.

Jag har en skada i ryggen pga en ridolycka, har ont dygnet runt. Gjorde illa mig för 1.5 år sedan, och har endast ridit ett fåtal gånger efter det.
Har ingen egen häst längre.
Jag har gått upp i vikt efter olyckan, eftersom jag inte kan motionera ordentligt, pga värken. Sen rider jag ju inte heller längre, och där försvinner ju massor med motion.

När jag var hos min sjukgymnast i måndags så sa hon att det bästa jag kan göra för att träna upp musklerna i ryggen är att börja rida igen. De muskler som är svagast hos mig är nämligen just de som används vid ridning.
Jag skulle gärna sätta ut en annons på en gång, men så började jag tänka lite. Vem vill ha mig som skötare på sin häst??

Finns det ägare som accepterar att skötaren kanske inte kan rida varje gång den är ute, pga för mycket värk??
Jag saknar hästlukten, kontakten. Att bara stå och borsta och kramas. Kan jag rida så är det bonus anser jag. När jag väl är uppe så finns det ju inget härligare, men jag kan inte sitta där så länge för jag får ont.
Jag behöver pga vikten en lite grövre häst.... hur skriver man sånt i en annons??

Så, svara nu! Kan ni tänka er en skötare som inte sitter och jobbar hästen i paddocken/ridhuset varje dag? Som kanske bara rider ut 15 minuter, eller kanske inte alls vissa dagar??
Vad har ni för krav?
Skulle ni som hästägare kunna tänka er att "ta er an" en rehab-patient??

Jag tänkte att jag skulle se lite hur ni svarar innan jag sätter ut en annons, för om alla är negativa så vågar jag inte. :crazy:

Och återigen, detta är ingen annons, vill ha åsikter.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag är själv lätt rörelsehindrad på grund av skolios som ger mig kronisk värk, och har häst!

Jag kan mocka, rida, kratsa hovar och annat tungt, men jag måste vila emellan. Man lär sig till slut att hantera den kropp man har!

Jag skulle mycket väl kunna acceptera en skötare som är skadad, bara denne kan mocka och kratsa hovarna, så att jag inte behöver vara i stallet när skötaren är där. Vad gäller ridning så skulle jag föredra att man tog en promenad med min häst istället för att bara rida en kvart, eftersom hästen också behöver motion! Däremot så behöver skötaren absolut inte rida hästen i dressyr en timme, utan kan skritta ut lika länge om man har en dag då man känner att man inte orkar hålla ihop en häst.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Det är klart du kan skaffa dig en sköthäst!
Faktum är att jag tror folk blir glad om de hittar någon som föredrar, eller hellre
kan pyssla med hästen än att rida. Låt inte din skada hindra dig, absolut inte.
Kan visserligen tycka att 15 min kan vara lite, lite ridning kanske. Men du kanske
skulle kunna hitta en prommenadhäst att bli skötare på, greja med och så rida lite
då och då, korta stunder, ute i naturen och så?

Annars kanske du kan hitta en häst som du sköter t.ex. två gånger i veckan.
Kanske på hätens vilodag kanske du kan mocka, pyssla med hästen bara och då
slipper ju hästägaren dessutom åka ut om nu den vill ha en vilodag. Sedan kan du
ju kanske rida samtidigt som ägaren ska rida en gång i veckan, t.ex. så kanske du
kan rida en kvart i början och värma upp hästen, och sedan att ägaren kan ta över
och rida själv ett tag sen?

Finns ju även de som rider kortare stunder dock. Vet en tjej i stallet som rider barock,
speciellt när hon omskolade och började med sin häst så tog hon det väldigt lugnt - för hästen får jobba mer än man tror (!) och det vart liksom "intensiv ridning - men korta stunder".. Själv gillar jag dessutom barockfiosofin.


Men men, hoppas du hittar något i alla fall! Synd att du inte bor i närheten, i sådana fall hade jag knappast tackat nej till en skötare till blivande pållan. :)
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Hade jag haft häst och velat ha skötare så jovisst, bara häst och skötare trivs ihop så är det hellugnt för min del. Och just det med att ridningen är en bonus ser jag bara som ännu mer positivt!
Kör hårt, nog lär du hitta dig nån pålle att mysa med och rida du också :)
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag skulle faktiskt hellre föredra det framför ngn som sitter och nöter på banan. Har dock under de 9 år jag haft hästen inte haft ngn medryttare/skötare eftersom jag är lite "petig" med saker och ting. Skulle faktiskt hemskt gärna ha en skötare som pysslade och donade med henne och kanske ibland for ut i skogen på en lugn liten tur, det är ju inte alltid man har den tiden man helst skulle vilja ha... Dock inbillar jag mig att det inte är helt lätt att hitta ngn som helst pysslar och ser ridningen mer som bonus. Kanske jag har fel?!

Sätt du ut en annons, jag tror att det är många som skulle uppskatta en skötare som du! :)
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Självklart skulle jag kunna tänka mig en skötare som har lättare handikapp, om den inga lemmar har kan det dock vara svårt och ta hand om hästen.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Klart du kan skaffa dig en sköthäst.
Det jag skulle vara orolig över är om du skulle orka med allt. Jag står i ett stall där vi mockat och ger vatten själva.
3 vattenhinkar är ganska tunga. Detta är det jag skulle vara mest orolig över.
Men alla står ju inte i stall som jag :)
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Synd att Brisse har lite klen rygg! :( Annars hade det inte vart något tvivel att du skulle få ta honom som rehab-häst! Gosa och pyssla med honom får du göra precis när du vill, bara att åka ut ;) :)
Mockning och sånt hjälps vi ju ändå åt med så det behöver du inte känna att du måste!
Hoppas du hittar en häst att luffa lite med i skogen med också! Sätt ut en annons, tror som flera här att folk uppskattar en som hellre vill pyssla med hästen än som tycker ridningen är a och o ;) :crazy:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Ja, jag vet att jag har en lugn häst så jag har faktiskt precis skaffat en skötare som nyligen haft en stroke och är på tillbakagång. Jag har sagt som så att ifall hon (skötaren) känner att hon klarar av det, så litar jag på att hon klarar av det!
Vet inte riktigt om det räknas som handikapp, eftersom hon nog kommer bli bättre, men just nu så går det ju lite stappligt...
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Börja leta häst!

Om jag hade en medryttare så skulle jag välja någon som mest ville rida i skogen och ta det ganska lugnt, självklart skulle hon få rida på våran ridvolt om hon ville. Men jag vill träna min häst själv. Det enda som skulle vara lite svårt är ju det här med stallarbete men det finns ju dem som betalar för sånt, jag står i kollektiv så vi hjälps åt med allt och det kanske man inte orkar.

Lycka till

P.S. det finns jätte söta nordisar som kanske skulle passa, de är inte så höga men ganska kraftiga och starka, ofta har de ett toppen temperament också.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Tror det är många hästägare som skulle vara glada åt en sådan skötare!!
Som någon annan skrev så kan du rida samma dag som ägaren eller kanske 15min skritt på vilodagen.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Du kan få komma och rida min polle om du vill!

Han skulle verkligen bara behöva komma ut lite i skogen och lulla runt.

Men det är kanske lite lång. Nu vet jag inte vart det ligger där du bor, men det låter uppåt norrland??
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en handikappad skötare/medryttare. Så länge personen i fråga är kapabel till att mocka och blanda till foder, förutom att sköta hästen förstås. Det är nämligen det jag är i störst behov av egentligen...

Det är inte jätteviktigt att personen rider varje gång heller, så absolut om personkemi osv stämmer.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Själklart skulle jag kunna ta dig som hästskötare. Har man en skogsmulle häst är det absolut inga problem. Hoppas det löser sig för dig. Håller tummarna.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Västerås bor jag i. Ganska hästtät stad, så det kanske finns en häst åt mig därute.
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

Jag tror inte jag skulle våga ha en skötare med en rygg skada på ngn av mina hästar som rids mkt just nu pga för risken att de skulle busa till och skötaren skulle falla av och skada sig än värre. Visst, det kan hända en skötare som är 100 % frisk oxå men risken känns ändå högre med någon som redan är skadad. Skulle inte vilja ha det på mitt samvete. Visst, de är snälla men kan bli glada och spralla till det.

Däremot skulle jag gärna kunna tänka mig en skötare med handikapp/skada på gammelhästen (27 år) just för pyssel och kortare uteritter. För henne skulle det ju vara perfekt med ngn som bara ville rida 20-30 minuter samt pyssla. Men tyvärr är hon inte särskilt viktbärande (d-ponny av normal typ).
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

När jag väl sitter på hästen och skrittar så gungar jag ju loss vissa spänningar i bäckenet och korsryggen, så då är det skönt. Jag skulle gladeligen skritta ut en timme eller två, det tror jag att jag klarar. Men vissa dagar är det så illa att jag kanske inte klarar mer än mockning och fixa mat.
Rida på banan är värre för mig, då får jag ganska ont. Samtidigt vet jag att jag stärker musklerna på det sättet, och får motion. Man kanske klarar 10-15 min, och sen ge sig ut i skogen efteråt.

Det som jag ser svårast nu är att formulera en annons. Det känns som att det är så mycket att förklara så en vanlig annons blir en hel novell. Hur mycket information behöver hästägaren???

Jag vet ju hur jag själv resonerade när jag letade skötare... första kontakten efter annonsering kunde man få berätta ordentligt och mer utförligt. Men nu sitter jag i motsatt sits från då.
Jag har ju tex inte lust att skriva ut min vikt i en annons, men hur tänker ägare som ser "viktbärande häst sökes"? Ser de en 200-kilos klump framför sig då??

Suck..... det här är jobbigt :cry:
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

För mig är viktigast att jag kan lita på personen i fråga och känner mig lugn när denne tar hand om min häst... Givetvis vill jag ha hjälp med att motionera hästen också men inget som jag skulle ha som KRAV på något sätt, ibland går det, ibland inte.
Hellre en ansvarsfull, pålitlig, trevlig person som pysslar om min häst än en som bara "rider och rider"! Ja, du förstår...

Du skulle gärna fått ta dig an min viktbärande nordis (E-tuna) men jag har redan medryttare! (dessutom kanske lite långt för dig att åka ändå)

Lycka till med letandet av rehabhäst! Många söker efter medryttare, ni behövs!! Ut med annons bara och med dina önskningar/krav! Tror inte det är några problem hos folk med fritidshästar. :D
 
Sv: Skötare med handikapp/skada

I själva annonsen behöver du inte tala om hela historien, utan säg att det finns handikapp och är dom ändå intresserade så får du tala om resten senare. Vikten behöver du inte heller skriva ut, räcker med viktbärande. Hoppas det löser sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp