Skoinlägg

Bukefalos 30 år!

En följdfråga om någon vet.
Ifall man får gjort inlägg som är anpassade för just mig, måste de bytas när man byter skor eller kan man ha de i alla sorters skor?
Jag har behövt justera mina inlägg när jag bytt typ av skor. Alternativt har de inte passat alls.
Det kan vara bra att hitta en typ av sko som sitter bra och köpa liknande eller samma modell om man behöver nya skor.

Jag har behövt justera mina inlägg när jag bytt typ av skor. Alternativt har de inte passat alls.
Det kan vara bra att hitta en typ av sko som sitter bra och köpa liknande eller samma modell om man behöver nya skor.

Tack. Är bra att veta. Jag hade en typ av sko innan som var bra, men givetvis ändrades den så nu måste jag leta efter en ny sort.

Jag köpte faktiskt sådana här när jag hade enorma problem med mina fötter. Och de har varit långt över förväntan! Har ytterst sällan ont nu och jag går mycket om dagarna.

Hade sådana riktiga gjutna när jag var yngre, och upplever att dessa funkat lika bra.

Sorry om detta låter självklart och dumt :o men jag gick själv till en sjukgymnast (efter att min husläkare hänvisat mig dit) pga ny smärta i ovansidan av fötterna (som alltid varit känsliga) som föreslog att jag skulle köpa inlägg för hålfoten i en skoaffär. Jag hade inte ens tänkt tanken och simsalabim så var smärtan i foten borta! Det räckte alltså med vanliga skoinlägg från skoaffären för mig. Jag kan inte utläsa från din text om du har testat det eller inte, så jag tipsar om det åtminstone innan man spenderar pengar på specialanpassade sko inlägg - vanliga såna kan räcka långt om man inte har väldiga problem.
Min sjukgymnast sa att det är i det närmaste hopplöst att få i affärerna inköpta (i detta fall) pelotter att sitta bra, så han var mycket nöjd med att jag redan hade skoinlägg gjutna efter min fot och skulle göra ett par till.
Då jag redan har avgjutningar av mina fötter så kostade nya sulor 1400 kr inklusive att han lade på lite på mina redan ganska använda sulor.
De gamla inläggen hade jag bara haft i danstofflorna men använder nu de nya i övriga skor. Fotsmärtorna i framfoten försvann. Han hade teorin att nerverna kom i kläm utan inlägg, så han hade tydligen rätt.

Jag tänker att det nog kan vara svårt att få rätt inlägg köpta i butik, såvida inte dina fötter råkar vara exakt efter deras mall.

Ja är det så så får jag ju prova annat alternativ. Men det verkar ju som det beror hur illa det är och mina hallux valgusknölar är väldigt stora, speciellt den ena, så oavsett kan det vara bra att få det tittat på tänker jag.

Hallux valgus går att operera. Börja med att boka tid hos en fysio på en vc.

Jag köpte faktiskt sådana här när jag hade enorma problem med mina fötter. Och de har varit långt över förväntan! Har ytterst sällan ont nu och jag går mycket om dagarna.

Hade sådana riktiga gjutna när jag var yngre, och upplever att dessa funkat lika bra.

Just såna tror jag inte är rätt sort för mina fötter och jag har som sagt provat sulor som skulle vara rätt för mina fötter, i såna där standardmodeller. Därför tänker jag att det är bättre att gå till något proffs som verkligen kan se vad jag behöver.

Min sjukgymnast sa att det är i det närmaste hopplöst att få i affärerna inköpta (i detta fall) pelotter att sitta bra, så han var mycket nöjd med att jag redan hade skoinlägg gjutna efter min fot och skulle göra ett par till.
Då jag redan har avgjutningar av mina fötter så kostade nya sulor 1400 kr inklusive att han lade på lite på mina redan ganska använda sulor.
De gamla inläggen hade jag bara haft i danstofflorna men använder nu de nya i övriga skor. Fotsmärtorna i framfoten försvann. Han hade teorin att nerverna kom i kläm utan inlägg, så han hade tydligen rätt.

Jag tänker att det nog kan vara svårt att få rätt inlägg köpta i butik, såvida inte dina fötter råkar vara exakt efter deras mall.

Var gjorde du gjutningar?

Ja, det är det där sista som jag också känner att det borde bli bättre med inlägg/sulor anpassade efter just mina fötter.
Jag är rädd att om jag köper färdiga standard nu så blir det bättre ett tag men kanske sämre i långa loppet.
Däremot så är min ekonomi ganska begränsad så om man behöver byta när man byter skor blir det mindre roligt.
Jag går ju dessutom i minst 3 olika par skor varje dag…….

Hallux valgus går att operera. Börja med att boka tid hos en fysio på en vc.
Jo, jag vet. Men jag vill gärna slippa det om jag kan. Och ett första steg är ju inlägg i skor tänker jag.

Jag provade ett par skor en gång som var gjorda för folk med hallux valgus, dvs mer plats vid knölen, men även de blev för trånga för mig.
Exet sa alltid att han kunde åka med mig och handla i vilken affär som helst, utom när det var dags för nya skor för det tar en evighet i massor av olika affärer 😂
Behöver jag säga att jag avskyr att handla skor själv 🤪. Det är så svårt att hitta nåt bra…..

Ifall man får gjort inlägg som är anpassade för just mig, måste de bytas när man byter skor eller kan man ha de i alla sorters skor?
Mina passar bara i två par skor (jag tog med båda paren när ortopedteknikern skulle slipa till sulorna), i vinterskorna passar de inte.

Okej, är det då inom sjukvård även om man får bekosta det själv? Dvs är det någon form av läkarutbildad personal?
Eftersom jag inte har någon koll alls själv är jag ju rädd för att hamna hos nån ”kvacksalvare” som påstår sig vara veta.
Men om det heter ortopedteknisk är det via sjukvård eller?
Jag gjorde mina på Team Olmed (de har bytt namn nu) och det var en ortopedtekniker som gjorde dem (eller han skickade scanningarna till Uppsala där de gjöts, sen finjusterade han dem tills jag blev nöjd).
Fast jag ångrade att jag bad om så många justeringar för det blev inte helt bra. På grund av mig alltså. Skulle behöva lägga till lite på dem men orkar inte boka tid.

Du kan kolla om den du väljer tar emot remisser, för då har de rätt utbildning (även om du kanske inte får remiss).

Nu är det inte aktuellt för TS men jag tänker om man inte har större problem så kan det funka med såna allmänna inlägg även om de inte är anpassade efter ens fötter. Jag märker själv när jag köper nya inlägg så är de inte hundra efter min fot men efter ett tag så mjuknar de upp sig och formar sig efter mina fötter. Har alltså inlägg i läder, jag tror att det är skillnad mot än om man har i plast eller nåt - att de mjuknar.

Jo, jag vet. Men jag vill gärna slippa det om jag kan. Och ett första steg är ju inlägg i skor tänker jag.

Jag provade ett par skor en gång som var gjorda för folk med hallux valgus, dvs mer plats vid knölen, men även de blev för trånga för mig.
Exet sa alltid att han kunde åka med mig och handla i vilken affär som helst, utom när det var dags för nya skor för det tar en evighet i massor av olika affärer 😂
Behöver jag säga att jag avskyr att handla skor själv 🤪. Det är så svårt att hitta nåt bra…..
Jag har opererat båda mina hallux valgus i ung ålder (den ena vid typ 19-20 års ålder, den andra vid 27?), hade tidig genetisk problematik) och det är SÅ skönt att aldrig mer behöva lida och krångla med onda fötter. För mig var det ett lätt beslut men jag förstår såklart att det inte är det för alla.

Var gjorde du gjutningar?

Ja, det är det där sista som jag också känner att det borde bli bättre med inlägg/sulor anpassade efter just mina fötter.
Jag är rädd att om jag köper färdiga standard nu så blir det bättre ett tag men kanske sämre i långa loppet.
Däremot så är min ekonomi ganska begränsad så om man behöver byta när man byter skor blir det mindre roligt.
Jag går ju dessutom i minst 3 olika par skor varje dag…….
Privat företag som hållit på i många år. Jag bor i Norrbotten, så i en närliggande stad.
Nu har det kommit ytterligare en i länet, leg. Fysioterapeut och Ortopedtekniker, så vi har bra möjligheter till sulor.
Den nya samarbetar med ett företag som säljer medicinskt klassade skor vilka inte finns att få tag på i vanlig butik. Jag såg i katalogen och det finns många skor med tex större tåboxar där.
Jag hade redan mina sulor när det företaget startade här, men än så säljer de bara skor till de som de gjort sulor till.

Vissa skor blir trånga uppåt om man har såna inlägg. Det kan gå att flytta men det beror på skorna. Jag provar alltid nya skor med mina inlägg innan jag köper. En hel del skor är tyvärr inte gjorda för inlägg och är för trånga uppåt.

Jag gjorde gjutna sulor/ilägg hos ortopedtekniker. Jättenöjd! Men de passar inte i vilka skor som helst iom att de bygger på höjd. För mig krävs väldigt mkt rymligare skor för att få plats med sulorna, om man inte kan plocka ur innersula i skorna.
Jag fick den mall de skapat för att gjuta sulorna så att jag billigare och snabbare kan göra nya vid behov.

Jag har ont i fötterna. Typ jämnt. Har bland annat problem med Hallux valgus eller vad det heter och hammartå, men även allmänt ont. Har väldiga problem att hitta bra skor och de måste ha en väldigt bra dämpning i sulan för att jag ska kunna gå någon längre stund.
Jag är mycket på fötterna i arbetet så detta påverkar att jag när jag kommer hem inte kan gå promenader med hunden eller motionera ponnisarna så som jag hade velat, då jag är så slut i fötterna och har så ont efter arbetsdagen.

Så jag tänkte att jag kunde prova med att få inlägg i skorna och se om det hjälper.
Men vart vänder man sig?
Är det vårdcentral/läkare, eller ska man bara boka tid hos närmsta fotvård?
Om man kan få hjälp med det genom sjukvården kanske man kan få mer anpassat efter just mina fötter, eller det fungerar inte så?

Tacksam för hjälp.
Titta igenom scholl s sortiment på deras hemsida eller på ett större apotek kanske personalen kan hjälpa dig litegrann.
Www.scholl.se

Sen finns det ju ”bättre” skotyper som ”sköna Marie” i skoaffären.

Löplabbet är väl välkänt ochallmänt använt.

Jag gick till en privat affär som hade skoinlägg ett tag, billigare än sjukvården, men jag blev bättre i kroppen av min duktiga kiropraktor så då är det bättre tt bara ha bra skor. Det är inte så billigt med sjukvården om du inte har högkostnadsskydd.

Statiska inlägg kan också bli fel om kroppen ändrar sig och då är Scholls inlägg bättre om man byter dem ibland, tror jag.

Läs på lite så hittar du nog något och gå till sjukgymnast så kan hen säkert också tipsa. Jobba med en sjukgymnast.

Lycka till

Svarar alla så här.

Tack för info och även tips och råd, nu känner jag att jag har betydligt bättre koll.
Utifårn er input tror jag att jag kommer börja med att kontakta VC. Där får man alltid börja med att prata med en ssk och då kan jag fråga om de tycker jag ska få tid hos läkaren eller fysion.
Och så får jag se vad det leder till.

Tack. Kanske får bli via vc, har bara en lite tråkig läkare där men jag får väl ge det ett försök istället för att förutsätta :D

Du behöver inte boka tid hos en läkare. Boka en tid hos Fysioterapeuten direkt. Man behöver inte remiss för det. I vår region kan man gå in på 1177.se, logga in på sin vårdcentral och boka tid hos Fysioterpeuten.

/Lizzie

Liknande trådar

• Lyckad Hallux valgus operation?
  • aj min axel
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Tänder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9