skol arbete

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare fisloppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 106
F

fisloppan

Har fått i uppgift på historielektionen i skolan att göra ett arbete om 1900- talet. Så jag valde galoppens historia och utveckling. är det nån som har någon koll på var man kan hitta fakta? Min lärare är lite ute efter om det skedde några förändringar under stora händelser om tex andra världskriget! är det någon som vet såå hade jag uppskattat hjälp! tack

Sv: skol arbete

Det finns två saker jag tycker du kan ta upp som speglar förändringar i samhället i övrigt och det är:

- att galoppen har gått från en sport för militärer, och i viss mån bönder, i början till en sport för alla i dag. Är inte riktigt säker på antalet (borde veta..) hästar i amatörträning men det är en hög andel av hästarna som tränas av sina ägare. Så det har gått från militärer, ofta adliga, till stora hästägare som hade sina hästar i proffsträning. På 50-talet var tränaren gud, sen kom fodermästaren, de äldre hästskötarna och sist lärlingarna. Strikta hierarkier. Och nu tjejer med ridhästbakgrund som vill ha lite kul!

- det kvinnliga deltagandet. Redan på 20-talet red adelns döttrar damlopp och Margareta Wettermark och Brita Strokirk var proffstränare på 50-talet. Första kvinnliga proffsen kom på 70-talet och Sverige var nog först i världen med det. Om jag inte minns fel....:angel:

Men där har du två vinklingar på ditt arbete. Om jag vore du skulle jag satsa på att berätta om kvinnor i galoppen. :idea:

Det har kommit en bok om det som jag gärna skulle läsa. Kolla sajten Skandinavisk Galopp, där tror jag att det har stått om boken. Sen kan du be din skolas bibliotek om dom inte kan fjärrlåna boken åt dig. Kostar inget att fråga!:devil:

Lycka till!

Sv: skol arbete

Kvinno-vinklingen verkar nog så fiffig. Det handlar om nuet. Hur kvinno-synen förändrats mycket fortare inom galoppen jämnfört med övriga samhället... eller nå't.
Från att ha varit förbehållen män, har galoppen blivit en tjej-/tantsport.

Visst var det bättre för :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 808
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev... 47 48 49
Svar
961
· Visningar
47 229
Senast: LindgrenV
·
Träning Vad ska jag göra? nej nej nej det som inte får hända har hänt.. just nu.. de senaste veckorna.. hmm.. måste jag erkänna för att kanske... 2
Svar
29
· Visningar
2 479
Senast: linney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka