Skoladministratör

F

Fruentimber

Säkert luddig titel som kan innebära en hel del olika saker, men är det någon härinne som har erfarenhet av yrket? :)
 
Jag är skoladministratör på en F-9-skola. Har en massa olika arbetsuppgifter; vikarieanskaffning, ombesörjer reparation av elevdatorer, hålla koll på att alla elever hamnar i rätt klasser och grupper med rätt ämnen, viss schemaläggning, posthantering, arkivering med mera. Ett jättekul jobb med mycket elevkontakt (och lärare såklart) där ingen dag är den andra lik. Är det något specifikt du undrar över?
 
Jag är skoladministratör på en F-9-skola. Har en massa olika arbetsuppgifter; vikarieanskaffning, ombesörjer reparation av elevdatorer, hålla koll på att alla elever hamnar i rätt klasser och grupper med rätt ämnen, viss schemaläggning, posthantering, arkivering med mera. Ett jättekul jobb med mycket elevkontakt (och lärare såklart) där ingen dag är den andra lik. Är det något specifikt du undrar över?

Det låter kul! :) Har läst flera olika annonser nu och det verkar som att arbetsuppgifterna är snarlikt det du beskriver. Vad har du för arbetstider? Hur funkar det vid lov? Vad gör den administrativa personalen då?
 
Vad gör den administrativa personalen då?

De andas och får jobba i lugn och ro när vi störningsmoment, lärare och elever, är borta. Det är i alla fall vad de påstår, i själva verket har de säkert smarrigt fika varje dag och går hem efter lunch.

Så vitt jag vet är det bara vi lärare som har ferietjänst och alla andra har semestertjänst och jobbar som vanligt under loven. Hos oss har den personalen hand om olika datasystem, sköter administration kring betyg, schemaläggning, gör beställningar, ordnar kring fakturor samt har viss elevkontakt. Vår administratör har till exempel förr jobbat som socialpedagog och brukar därför i mån av tid vara med och stötta oss lärare om det hänt något mellan elever. Hos oss är det en person som är saknad direkt om hen är frånvarande av någon anledning, rektor kan vi klara oss utan men inte administratören.
 
Det stämmer :) ! Jag gör ungefär samma som redan nämnts, minus elevdatorer och plus kontering av fakturor. Och så sköter jag de flesta beställningarna.

Mina arbetstider är 7:00-15:30 varje dag.


Måste fråga, vad gör ni under sommarlovet? Och jullovet? Eller har ni också lov?
 
Måste fråga, vad gör ni under sommarlovet? Och jullovet? Eller har ni också lov?
Nä, inte lov. Men semester har man ju att ta ut. Jag passar ofta på att ta någon ledig dag vid lov, men det finns ju oftast en del saker som man kan ta tag i. Saker som man inte har hunnit när skolan är i full gång.
 
Det låter kul! :) Har läst flera olika annonser nu och det verkar som att arbetsuppgifterna är snarlikt det du beskriver. Vad har du för arbetstider? Hur funkar det vid lov? Vad gör den administrativa personalen då?

Jag jobbar 6.30-16.00 på måndagar, 7-16 tis-tor och 7-12.30 på fredagar.
På loven har jag oftast en massa arkivering att göra och ibland har jag flextid att ta ut så det brukar jag göra då. På sommarlovet behöver jag jobba en vecka efter att lärarna slutat och börja en vecka innan så semestern räcker till ganska så precis.
 
De andas och får jobba i lugn och ro när vi störningsmoment, lärare och elever, är borta. Det är i alla fall vad de påstår, i själva verket har de säkert smarrigt fika varje dag och går hem efter lunch.

Så vitt jag vet är det bara vi lärare som har ferietjänst och alla andra har semestertjänst och jobbar som vanligt under loven. Hos oss har den personalen hand om olika datasystem, sköter administration kring betyg, schemaläggning, gör beställningar, ordnar kring fakturor samt har viss elevkontakt. Vår administratör har till exempel förr jobbat som socialpedagog och brukar därför i mån av tid vara med och stötta oss lärare om det hänt något mellan elever. Hos oss är det en person som är saknad direkt om hen är frånvarande av någon anledning, rektor kan vi klara oss utan men inte administratören.

Nej så är det här också, är jag sjuk så får jag ta med mig telefonen hem och fixa vikarier i alla fall, tack och lov är jag inte sjuk särskilt ofta, kanske några dagar vartannat år eller så. Likadant om jag vill vara ledig en skoldag, då får jag också fixa vikarier först.
Tyvärr har en del lärare letat reda på mig på Facebook så jag får en del meddelanden på messenger även när jag är ledig om det är något de tycker är jätteviktigt, men då kan det hända att jag går hem en halvtimme tidigare utan att stämpla ut så det brukar lösa sig. Arbete under ansvar, liksom.
 
Säkert luddig titel som kan innebära en hel del olika saker, men är det någon härinne som har erfarenhet av yrket? :)
Där jag arbetar har admin hand om vår skolplattform, schema, elevernas inlogg, hemsida, matkort, CSN-rapportering, matersättning, viss datorsupport etc. Personalfrågor har rektorn hand om, så exempelvis vikarieanskaffning är inte admins roll. Admin arbetar på loven, men jobbar ofta hemifrån då.

Det är väldigt olika beroende på arbetsplats, men ett jobb som kräver att man kan ställa om snabbt:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 723
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Squie
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
547
  • Artikel
Hästnyheter Sara Johansson är en del av det svenska teamet som är på plats under EM i Milano. Hennes titel är chef de mission, men vad innebär det...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp