Skolattacken i Fagersta (utbruten från Mobilförbud i skolan)

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
De är ju trygga, och med tanke på vad som sprids på tiktok och sånt är det nog bara bra om barnen inte har mobilerna. Vet dock inte om barnen i dessa skolor inte fick sina mobiler efter inrymning?
På tal om tiktok så läser jag precis nu på DN att förövaren har ett tiktokkonto och där lades ut bild inifrån en av skolans toaletter med bild på ett svärd. Detta lades upp ca 20 minuter innan attacken skedde. Andra inlägg hyllar tidigare förövare i andra skoldåd.. :(
https://www.dn.se/sverige/konto-publicerade-bild-pa-svard-fran-skolans-toalett-fore-attacken/
(förmodligen låst artikel)

Så otäckt med psykiskt sjuka som gör vansinnesdåd ute i samhället så återigen en oskyldig dött. Det får inte fortsätta såhär!!! Bättre psykvård måste prioriteras!! Slöscrollade och såg i fbflödet medan jag ser hoppningen....

Bifogade filer

• Screenshot_20260821_213351_Chrome.webp
    Screenshot_20260821_213351_Chrome.webp
    70,6 KB · Visningar: 130
Det är ganska stor skillnad på att vara psykiskt sjuk och att lida av psykisk ohälsa enligt mitt sätt att se på saken.

Tack. Precis vad jag tänkte skriva. "Historik av psykisk ohälsa" betyder ofta att personen helt enkelt mått dåligt.
Att personen ifråga dömts för misshandel tidigare är imo betydligt mer av en varningssignal i det här fallet, om vi nu ska diskutera samband.

Absolut! Men hursomhelst behöver människan rätt hjälp för både sin och omgivningens skull! Men efter detta kan det ju inte längre "bara" vara psykisk ohälsa. En död pga honom. Otäckt. Och tragiskt för de drabbade omkring.
Det brukar tyvärr vara genomgående i många av dessa fall att det faktiskt är samhället, skolan och vården som svikit dessa människor. Många är inte alls psykiskt sjuka men människor som mått dåligt dvs lidit av psykiskt ohälsa under lång tid och till slut tar till en hämnd mot dom som hen anser har gjort dom illa. Många gånger har dom bett om hjälp men inte fått. Oerhört tragiskt för alla inblandade.

Det brukar tyvärr vara genomgående i många av dessa fall att det faktiskt är samhället, skolan och vården som svikit dessa människor. Många är inte alls psykiskt sjuka men människor som mått dåligt dvs lidit av psykiskt ohälsa under lång tid och till slut tar till en hämnd mot dom som hen anser har gjort dom illa. Många gånger har dom bett om hjälp men inte fått. Oerhört tragiskt för alla inblandade.

Just därför vården måste bli bättre på att fånga upp och hjälpa individerna ! Verkligen!! Jätteviktigt!

Just därför vården måste bli bättre på att fånga upp och hjälpa individerna ! Verkligen!! Jätteviktigt!
Vården behöver resurser. Resurser regeringen lovar vid varenda val som aldrig någonsin uppfylls. Så regeringen behöver göra det möjligt för vården att fånga upp dessa människor. I dag finns inte resurserna för dom pengarna läggs på regeringens privata festande och i deras egen ficka i stället. Jag hade gärna sett att mina skattepengar faktiskt hamnade där dom gjorde nytta i stället som att faktiskt öka vårdens resurser.

Vården behöver resurser. Resurser regeringen lovar vid varenda val som aldrig någonsin uppfylls. Så regeringen behöver göra det möjligt för vården att fånga upp dessa människor. I dag finns inte resurserna för dom pengarna läggs på regeringens privata festande och i deras egen ficka i stället. Jag hade gärna sett att mina skattepengar faktiskt hamnade där dom gjorde nytta i stället som att faktiskt öka vårdens resurser.

Nä och spelar f*n ingen roll vilken regering det blir heller för problemet har ju kvarstått i åratal oavsett!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka