Skolsadel??Vad är det?

F

frust_frust

Kan någon beskriva vad en skolsadel är för något? Vad är det för speciellt med den? Vad är det för "modell" på den som ex allround modell. Hur ser den ut?

Tacksam för svar :)
 
Hej!

Skolsadel är i princip en sadel för skolridning, alltså dressyr.

De flesta som använder uttrycket nu för tiden menar en sadel av iberisk typ (alltså spansk eller portugisisk) som är tillverkad för dressyrridning.

Så här kan en sådan skolsadel se ut:
http://www.lillhastenistav.se/school3.jpg

Till skillnad från en vanlig dressyrsadel, som är en sadel för hoppning och jakt som man modifierat för dressyr genom att ge den långa kåpor, är skolsadeln till för att ge ryttaren en djup lodrät sits redan från början. de här sadlarna ser ut nästan exakt som 1600-talets manegesadlar.
 
Menar du att jag inte får lov att använda det ordet längre? :angel:
 
Lika klantigt skrivet som avnligt (av mig). :crazy:

Jag brukar alltid skriva skolsadel för jag orkar inte göra någon längre utläggning av det och jag retades lite med dig genom att fråga om jag inte fick lov att använda det ordet mer. :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Jag vill investera i en kvalitetsgjord för tömkörning och tycker lippo och tärnsjös modell ser bra ut. Jag funderar på om det är värt de...
2
Svar
27
· Visningar
1 879
Senast: ameo
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
466
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp