Sköna lakan som håller?

Bukefalos 30 år!

Rumpnissen

Trådstartare
Har ni tips på sköna dra-på-lakan till sängen som håller mer än ett år eller två?
Efter att det gått hål på lakan från gekås och ikea efter typ 30 nätters användning köpte jag för ett par år sedan en dyrare variant med högre trådtäthet. Nu har de gått sönder, och då har jag roterat på fyra stycken. Finns det något som håller längre?

Har fortfarande kvar 90-lakan från 80-talet så det GÅR ju att tillverka. Men görs det idag?

Hej, jag har aldrig fått hål i mina lakan. Jag köper i stort sett bara bomullssatin, bambu eller percale - budget och dyrare. Med budget menar jag Ikea, Jotex o dyl och så dyrare är lakan för över 1000 kr. För min sovkomfort måste de vara mjuka/lena. Har dem i flera år. Någon enstaka gång har resåren gett upp efter en tid men det är ovanligt. Hål aldrig. Lakan jag gillar är t ex Sensei Maison, soft-serien och Bambaw (bambu). Jotex har Zack satin som ofta är på rea och även vanlig bomull. (Kanske ska tillägga att jag aldrig köper vita lakan, vill ha färg.)

Mina drapålakan är från Hemtex (storlek för en 180 cm säng). Tycker dom håller bra. De jag har är 3,5 år gamla. Har bara två stycken så de används ju frekvent iom att jag hela tiden växlar mellan de två.

Har ni tips på sköna dra-på-lakan till sängen som håller mer än ett år eller två?
Efter att det gått hål på lakan från gekås och ikea efter typ 30 nätters användning köpte jag för ett par år sedan en dyrare variant med högre trådtäthet. Nu har de gått sönder, och då har jag roterat på fyra stycken. Finns det något som håller längre?

Har fortfarande kvar 90-lakan från 80-talet så det GÅR ju att tillverka. Men görs det idag?
Använder iofs inte dra på lakan men har inga som fått hål. Kan det vara ngt med sängen? Eller hund kanske? Eller är kanske dra på lakan inte så bra?

Har ett par nya underlakan som köptes på rea på Newport och de har hållit ett år nu i alla fall utan tecken på hål och vi har ett par "nya" från IKEA som väl är tre år nu, linne, utan hål.

Jag har tre dra-på-lakan som jag roterar, två är från ikea och ett från gekås. Har haft dom i fyra år nu och dom ser inte det minsta slitna ut, trots att jag har två katter som vistas i sängen och ofta sträcker på sig med klorna ute 🤔. De från Ikea heter Nattjasmin och kostar 400 kr för 180-säng, kan ju vara värt att testa om du inte haft den sorten innan.

Använder iofs inte dra på lakan men har inga som fått hål. Kan det vara ngt med sängen? Eller hund kanske? Eller är kanske dra på lakan inte så bra?

Har ett par nya underlakan som köptes på rea på Newport och de har hållit ett år nu i alla fall utan tecken på hål och vi har ett par "nya" från IKEA som väl är tre år nu, linne, utan hål.
Jag tycker kvalitén idag mot för 10 år sedan är mycket sämre på de varianter vi testat.

Jag tycker inga lakan jag testat håller speciellt länge. Jag rör mig mycket under natten och sover i nattlinne av bomull, så antar att det är problemet. Det blir friktion mellan nattlinnet och lakanet.
Nu har jag köpt från Jotex och hoppas de ska hålla hyfsat iaf.

Tack alla för svar!

Jag har ju svårt att se att vi gör något särskilt som skulle slita på våra lakan. Visst hunden är i sängen och kan röja runt någon gång i veckan... Men har svårt att jag kan lasta honom för alla som gått sönder. Något har varit helt slitet på hela ytan där man ligger, verkligen nött. Annat har bara haft ett enstaka hål (där kan jag ev. skylla på hundens framfart).

Både Ikea och gekås har jag dålig erfarenhet av så de är jag inte så sugen på. Sista som gick sönder var någon premiumvariant från jotex, de verkar inte ha kvar den nu (inte för att jag vill köpa den igen).

Ska kika vidare på Sensei Maison, Bambaw och hemtex!

Har Dvala från Ikea som är som ny en de flesta av dom. Men då gillar jag sänglinne som är lite grovt å vasst, inget satin här inte 😅

Av de jag sett på typ insta så kan oklippta tånaglar leva rövare, så är nitisk med inte ha nå vassa kanter. Sover iofs med tjocksockar hela vintern oxå så...

Jag köpte ett par kuvert-lakan från Kungsängen för drygt 2,5 år och det är inte en skråma på dem trots att vi (människor, hundar och katter) har använt dem jättemycket. Dom är väldigt sköna också.

Jag sliter sönder lakan hur fort som helst. :( Har haft Hemtex tidigare, men fick tips från @athena_arabians tror jag det var om Hilma. De lakanen verkar väldigt bra hittills! Haft dem sen mars och de ser fortfarande helt nya ut.

Torktumlar du dem? Det sliter väldigt mycket på tyget.
Jag har aldrig varit med om att det gått hål på underlakan.
Iofs har jag fler än fyra, kanske 8-10 st(?), för en person då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar