"Skoning hård som masonit...

moster_punk

Trådstartare
...är som sandpapper mot rumpan"

Nytt ordstäv. (eller kanske inte...)

Nåväl, till saken.
Min teori om att min karl inte bör komma närmare tvättstugan än sisådär tio meter har nu stärkts ytterligare.

När jag kom hem ikväll hittade jag nämligen en av mina favvoridbyxor av typen helskodd-med-riktigt-skinn i ett bedrövligt skick.

Min karl hade fått för sig att han skulle tvätta, och hade glatt stoppat första bästa tvätthög i maskinen och kört i sextio grader.
Så långt ingen skada skedd, om det inte hade varit för att mina älskade ridbyxor med den känsliga skinnskoningen råkade ligga i nämnda tvätthög.

Nu är skoningen alltså styv som masonit med en illavarslande sandpapprig känsla på insidan.Snyft! :cry:

Vad göra??

Finns det någon räddning för mina stackars ridbyxor?
Kan man smörja in skoningen med något, eller skall man lägga dem i blöt med kavalclean eller vad?

Mycket tacksam för tips som kan rädda raringarna från graven!
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

kan du inte prova att tvätta om dem i kallare vatten och rikligt med kavalclean? och sen gnugga skinnet när det är fuktigt...

jag är ingen expert o har inte råkat ut för det själv men så skulle jag nog göra...

lycka till o rapportera gärna hur du gör o hur det går!
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

Ajajaj :(

Jag vet inte om man kan göra något, lägga i blöt i ljummet vatten (för att öppna porerna) och sen smörja igång med läderbalsam kan kanske funka?


Skänker dina stackars byxor en tanke, sätt lås på tvättstugan :)
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

*svarar er båda*

Tack för tipsen!

Hmm, kanske får testa att lägga dem i blöt då...Känns lite oroligt bara, är så rädd att förstöra dem ännu mer...

Skall allvarligt fundera på det där med lås på tvättmaskinen...hehe! Fast jag kanske skulle kunna avkräva karln ett par nya ridbyxor som kompensation för de här som han sabbat förstås:idea: !
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

moster_punk Skall allvarligt fundera på det där med lås på tvättmaskinen...hehe! Fast jag kanske skulle kunna avkräva karln ett par nya ridbyxor som kompensation för de här som han sabbat förstås:idea: ![/QUOTE skrev:
Fast han försökte väl bara vara snäll och hjälpsam? Det kan ju bli lite fel ibland.
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

bettysmatte skrev:
Fast han försökte väl bara vara snäll och hjälpsam? Det kan ju bli lite fel ibland.


Bra idee´
Hehehe
Kanske som du säger,försökte vara snäll och hjälpsam..:bump: :banana:
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

De blir bättre när de är använda ett tag, men kan kan smörja dem emd lite ekololja eller läderbalsam/fett på insidan om man inte vill ha sandpapprad röv tills de har mjuknat. Annars får du väl blöta dem igen och gnugga dem under torktiden...
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

Man kan även prova att smörja insidan med någon bra handkräm. Det funkade bra på ett par vita ridbyxor som jag "misshandlade" i tvätten - antingen skulle de bli rena eller slängas :devil:
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

På den tiden då jag red i ridbyxor envisades min kära mor med att tvätta dem i maskin+torktumla...

Jag brukade gnugga dem med en tvättsvamp (en sådan med en sträv sida) De reser insidan igen så den blir mjuk. Det går att använda tidning papper oxå men då ska du nog sitta utomhus..
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

Stackare! :cry: Jag har lärt mig att läder och skinn inte tål mer än 30 grader, eftersom det sker en kemisk process vid varmare temperaturer som helt förstörs skinnet sammanhållande strukturer. Det blir som pergament eller nåt... Men gnugga du å håll på, så kanske det mjuknar något, men det blir nog aldrig vad det varit är jag rädd.. Sprätta bort det och sy dit nytt skinn är nog det enda. :idea:
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

långkalsonger :angel:

mina vita ridbyxor blir sådana efter varje tvätt och vita måste man ju tvätta :crazy:
 
Sv: "Skoning hård som masonit...

*svarar alla*

Borstning av skinnet, kan det verkligen hjälpa när det är såhär hårt? Alltså, skinnet är verkligen Hårt, det känns ungefär som...tja...nåt trämaterial...
Jag är så himla rädd att det skall brytas av om jag inte är försiktig...

Har hittills inte vågat mig på att testa någon metod, men tror att jag nog skall försöka våga mig på blötläggning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp