Skor eller inte, det är frågan...

Nevermind

Trådstartare
Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd...
Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av juli och har alltså haft honom i snart 2 skoperioder. Under dessa 2 skoperioder har han trampat av sig 4 skor samt ordnat ett rejält balltramp (trots boots på fram i hagen) och nu för en vecka sedan trampade han av en baksko och fick kappan rakt in i sulan. Han står nu på box med gips. Jag känner mest att jag inte orkar med skorna, de ställer ju till mer besvär än de är till nytta känns det som. Han lever rövare i hagen och den är dessvärre rätt lerig. Min hovis verkar inte tycka att det är en helknasig idé att sko av, men då kommer ju mina tankar kring vintern. Han har varit rätt ömfotad fram när han haft tappskor och verkar vara rätt känslig i hovarna överlag trots att de till synes har god kvalitet. Hur ska det gå barfota? Och vi har alltid isiga vintrar här, det kommer ju också vara ett helvete barfota. Vet inte ens om han kommer kunna gå i hagen utan att halka. Fläkskador är ju inget man vill ha precis :crazy: Samtidigt vettefasen om jag kommer våga ha honom broddad i hagen heller, och snösulor gör ju att skorna sitter sämre än utan. Ska man flytta till ett stall med små grushagar, och hoppas att det löser problemet? Nä usch, är bara så trött...
 
Hade en som trampade av sig skorna titt som tätt, också unghäst men som behövde vara skodd pga väldigt känsliga sulor och mkt grusvägar. Totalt "galen" i hagen, lekte massor och hade sig brukade säga att jag visste inte om han skulle vara vid liv vid dagens slut varje dag så illa var det. Min hovslagares lösning var att korta av baksidan på skorna så ingenting stack ut så att säga som den kunde trampa på och boots på. Det löste sig när han blev äldre och vi kunde fixa så att han inte trampade så långt in under sig så att säga. Har du provat att korta av skorna så?
 
Hade en som trampade av sig skorna titt som tätt, också unghäst men som behövde vara skodd pga väldigt känsliga sulor och mkt grusvägar. Totalt "galen" i hagen, lekte massor och hade sig brukade säga att jag visste inte om han skulle vara vid liv vid dagens slut varje dag så illa var det. Min hovslagares lösning var att korta av baksidan på skorna så ingenting stack ut så att säga som den kunde trampa på och boots på. Det löste sig när han blev äldre och vi kunde fixa så att han inte trampade så långt in under sig så att säga. Har du provat att korta av skorna så?
Nej, inte provat. Men måste man inte ha ett visst utlägg bak? Får diskutera med min hovis.
 
Jag skulle se om det går att göra något år hagsituationen. Lera och om det är väldigt kuperat brukar öka tappskorisken markant.
Kanske även testa olika typer av boots.
 
Jag skulle se om det går att göra något år hagsituationen. Lera och om det är väldigt kuperat brukar öka tappskorisken markant.
Kanske även testa olika typer av boots.
Tyvärr blir det nog svårt utan att flytta, vi har helt enkelt den typen av mark här att det blir lera överallt. Kuperat är det inte men han springer mycket i hagen. Men ja, att flytta honom är helt klart en sak jag också har med i tankarna. Känns dock som att det är en grushage som behövs kanske, och det finns inte så många stall i närheten som har bra grushagar i vettig storlek.
 
Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd...
Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av juli och har alltså haft honom i snart 2 skoperioder. Under dessa 2 skoperioder har han trampat av sig 4 skor samt ordnat ett rejält balltramp (trots boots på fram i hagen) och nu för en vecka sedan trampade han av en baksko och fick kappan rakt in i sulan. Han står nu på box med gips. Jag känner mest att jag inte orkar med skorna, de ställer ju till mer besvär än de är till nytta känns det som. Han lever rövare i hagen och den är dessvärre rätt lerig. Min hovis verkar inte tycka att det är en helknasig idé att sko av, men då kommer ju mina tankar kring vintern. Han har varit rätt ömfotad fram när han haft tappskor och verkar vara rätt känslig i hovarna överlag trots att de till synes har god kvalitet. Hur ska det gå barfota? Och vi har alltid isiga vintrar här, det kommer ju också vara ett helvete barfota. Vet inte ens om han kommer kunna gå i hagen utan att halka. Fläkskador är ju inget man vill ha precis :crazy: Samtidigt vettefasen om jag kommer våga ha honom broddad i hagen heller, och snösulor gör ju att skorna sitter sämre än utan. Ska man flytta till ett stall med små grushagar, och hoppas att det löser problemet? Nä usch, är bara så trött...
Jag har haft barfotahäst i många års tid, och i år skodde jag även av min andra i januari, mitt i vintersäsong. Funkade bra i hagen, de hade sina stråk och stigar som inte var hala och barfota slår ut snöklampar effektivt.

Utanför hagen kunde det vara halt, och då funkade broddade boots jättebra - både mot halkan och mot ömma hovar efter avskoningen, på hårda/knöggliga underlag.

Det är ok att våga testa barfota - det går ofta bättre än vad man tror - men det gäller att vara förberedd med det som krävs -

- Barfota kräver mer kunskap och planering från hästägarens sida.
- Barfota kräver ett tätare verkningsintervall.
- Barfota kräver ett par riktigt bra, välpassande boots.
- Barfota kräver att man sandar ispartier vintertid (eller drar på bootsen vid hagen).
- Barfota kräver anpassning av hur du tänkt rida i förhållande till underlag och hästens behov - dvs om hästen bara kan skritta i kanten av grusvägarna utan boots, så får man vara beredd på att skritta, eller boota på.
 
Jag skodde av min ena i januari förra året, mitt i vintersäsong. Funkade bra i hagen, de hade sina stråk och stigar som inte var hala och barfota slår ut snöklampar effektivt.

Utanför hagen kunde det vara halt, och då funkade broddade boots jättebra - både mot halkan och mot ömma hovar efter avskoningen, på hårda/knöggliga underlag.

Det är ok att våga testa barfota - det går ofta bättre än vad man tror - men det gäller att vara förberedd med det som krävs -

- Barfota kräver mer kunskap och planering från hästägarens sida.
- Barfota kräver ett tätare verkningsintervall.
- Barfota kräver ett par riktigt bra, välpassande boots.
- Barfota kräver att man sandar ispartier vintertid (eller drar på bootsen vid hagen).
- Barfota kräver anpassning av hur du tänkt rida i förhållande till underlag och hästens behov - dvs om hästen bara kan skritta i kanten av grusvägarna utan boots, så får man vara beredd på att skritta, eller boota på.
Jag är lite rädd att han blir öm om det blir knöggligt i hagen. Och om han drar en repa lär han ju halka utan boots så fort det blir lite halt? Känns inte bra att ha broddade barfotaboots på dygnet runt heller, och jag tror inte att jag i längden kan åka till stallet 2 ggr/dag (även om jag gör det nu när han står på box). Samtidigt känner jag som sagt just nu att jag knappt vågar ha skor med brodd heller. Åh, känns verkligen som pest eller kolera det här...
 
Jag är lite rädd att han blir öm om det blir knöggligt i hagen. Och om han drar en repa lär han ju halka utan boots så fort det blir lite halt? Känns inte bra att ha broddade barfotaboots på dygnet runt heller, och jag tror inte att jag i längden kan åka till stallet 2 ggr/dag (även om jag gör det nu när han står på box). Samtidigt känner jag som sagt just nu att jag knappt vågar ha skor med brodd heller. Åh, känns verkligen som pest eller kolera det här...
Kan man laborera lite med flap-skor? Shoesucure? Eller kanske aluminiumskor? De väger ju mindre och så kanske risken för tappsko eller tramp minskar?
Min förra fick ha greppskor bak så att hans steg bromsades något. Skorna slipades också så att där inte fanns några skarpa kanter överhuvudtaget.
 
Jag är lite rädd att han blir öm om det blir knöggligt i hagen. Och om han drar en repa lär han ju halka utan boots så fort det blir lite halt? Känns inte bra att ha broddade barfotaboots på dygnet runt heller, och jag tror inte att jag i längden kan åka till stallet 2 ggr/dag (även om jag gör det nu när han står på box). Samtidigt känner jag som sagt just nu att jag knappt vågar ha skor med brodd heller. Åh, känns verkligen som pest eller kolera det här...
Så länge det är knöggligt i hagen så får de också bra grepp. Snö är nada problem. Blankis är det mest knepiga - men när det är sånt underlag så har iaf våra hållt sig på stigar med bättre underlag. Känns knepigt att skriva det här men fastfruset söndersmulat skit ger osedvanligt bra grepp på de upptrampade stigarna, och det här fattar hästarna fort.

Så i hagen har jag under 20+ år med barfotahäst inte upplevt ett problem. Jag har aldrig behövt dra på boots eller sko på för den sakens skull.

Det har varit utanför hagen det kan bli problem om man inte sandar där man ändå borde (dvs människor halkar likväl).
Och vid ridning när vi ställer krav och där hästen inte kan tänka ut själv var den ska gå - boots funkar strålande!
 
Jag har en häst som nu är 12 och fram till typ 10 års ålder tappade hon skor HELA TIDEN! Så ofta att vissa hovslagare slutade ha oss som kunder, det spelade ingen roll vilken hovslagare vi hade, vilket stall vi stod, hagarna osv osv osv. Hon lyckades med allt. Skorna flög, hovarna växte långsamt och som grädde på moset fick hon stor hålvägg som 5 åring och fång som 8 åring. Vi testade olika skor, limskor, boots.....nä, inget funkade. Och hon kunde inte gå barfota.

Hon fick återkommande fånganfall som ingen riktigt visste varför hon fick de. Hon gick inte på bete, hon var inte tjock osv. Tillslut fick jag ut en annan veterinär (av ren slump) som sa att något stämmer inte. Något gör att hovbenet roterar och sänks, något får det att sätta igång en fångprocess (lamellränder osv).

Veterinären skickade bilder på en kollega som även är hovslagare. Hon kom ut och tittade och sa "men hela hovkapseln är sned". Ingen av oss andra har sett det, det handlar ju om mm, men ändå. Hon satt då på hoofcast, ett gips som tål väta, och slog på skon utapå. Hästen gick så i 2 skoperioder och hon har aldrig rört sig så bra som då. Därefter fanns det mer att spika i och att "ändra" hovkapseln.

En annan sak som jag också lärde mig var hur viktigt det var för hästen, som är byggd lite i framvikt, att jobba med magen. Att komma upp med rygg och manke och orka börja lägga vikt bakåt. Nu är min häst riden lika mycket som en 3 åring och väldigt lite, men detta har jag börjat med tillsammans med Equiband. För att se om hon blir mer musklad och vågar lägga mer vikt bak, då blir hon inte tung fram och hinner "bort" med framhovarna innan skorna ryker av...

Det som jag nu förstår hände var att hovslagarna också la på mindre och mindre skor för att inget skulle sticka ut...det blev värre o värre. Nu skos hon med utlagda skor (och har vanliga neoprenboots över i hagen) och hovarna funkar bättre nu även om det nångång blir tappsko.
 
Jag är lite rädd att han blir öm om det blir knöggligt i hagen. Och om han drar en repa lär han ju halka utan boots så fort det blir lite halt? Känns inte bra att ha broddade barfotaboots på dygnet runt heller, och jag tror inte att jag i längden kan åka till stallet 2 ggr/dag (även om jag gör det nu när han står på box). Samtidigt känner jag som sagt just nu att jag knappt vågar ha skor med brodd heller. Åh, känns verkligen som pest eller kolera det här...
Min har varit barfota i 7 år nu och jag ångrar mig inte en sekund! Bästa beslutet jag någonsin kunnat ta. Min är ju oxå en klumpeduns av rang och han trampar fortfarande på sig ibland men skadorna blir inte alls lika allvarliga som när han var skodd.
Vi har stått i varierande hagar och endast en gång har det varit så halt att jag behövt barfotaboots i hagen, det är mycket bättre grepp för en barfotahov än en skodd hov utan brodd.
Han blev öm förut när han tappade skor men det går bra numer, upplever inte att han är öm när jag leder honom men han tycker inte om att gå utan barfotaboots på grusvägar med mig på ryggen. Men det är ju lätt löst med hjälp av barfotaboots. På vintern har jag dubbade barfotaboots och det fungerar utmärkt, det bästa är att man slipper snöklamp.
Ofta är hästarna ömma i början av barfotagången iom att hoven är otränad och att sulorna ofta är för tunna, det brukar dock rätta till sig när hoven blir mer tränad sas. I ditt fall kanske det kan vara bra att börja med limskor och sedan gå över till barfotaboots till våren/försommaren då hoven hinner anpassa sig bättre innan marken blir hård till vintern. Du kan även dubba limskorna.
 
Jag hade en liknande vidrig sommar med min häst i år, tappskor både fram och bak, varje skoperiod. Tror det var pga torkan. Funderade också på att dra alla skor då och köra barfota. Testade barfota bak en skoperiod då alla tappskor skadat hovväggarna så att hovslagaren ändå inte kunde få fast ett par bakskor. Trodde min häst skulle hantera det ok då han ändå har haft relativt bra hovar förut, men han blev extremt ömfotad och jag hade tyvärr svårt att hitta ett par barfotaboots som passade bra. De satt bra första ridturerna, men sen började de vrida på sig, så antar att de var för stora. Testade med en tjock sula i bootsen och de fungerar väl ok, men sen kom ändå nästa skoperiod och jag bad om skor bak igen, så hann inte testa mig fram till ett par bättre passande barfotaboots.
Så kontentan var väl typ att jag trodde att livet skulle bli enklare utan skor, men insåg väl sen att det kräver en hel del jobb och intiala investeringar i termer av att kunna köpa flera olika sorters barfotaboots att prova ut. Så jag fegade ur och skodde hästen igen, nu när hösten kommit så sitter skorna bättre. Han får också ha boots jämt i hagen, och har grusat upp alla de värst leriga områdena.
 
Jag hade en liknande vidrig sommar med min häst i år, tappskor både fram och bak, varje skoperiod. Tror det var pga torkan. Funderade också på att dra alla skor då och köra barfota. Testade barfota bak en skoperiod då alla tappskor skadat hovväggarna så att hovslagaren ändå inte kunde få fast ett par bakskor. Trodde min häst skulle hantera det ok då han ändå har haft relativt bra hovar förut, men han blev extremt ömfotad och jag hade tyvärr svårt att hitta ett par barfotaboots som passade bra. De satt bra första ridturerna, men sen började de vrida på sig, så antar att de var för stora. Testade med en tjock sula i bootsen och de fungerar väl ok, men sen kom ändå nästa skoperiod och jag bad om skor bak igen, så hann inte testa mig fram till ett par bättre passande barfotaboots.
Så kontentan var väl typ att jag trodde att livet skulle bli enklare utan skor, men insåg väl sen att det kräver en hel del jobb och intiala investeringar i termer av att kunna köpa flera olika sorters barfotaboots att prova ut. Så jag fegade ur och skodde hästen igen, nu när hösten kommit så sitter skorna bättre. Han får också ha boots jämt i hagen, och har grusat upp alla de värst leriga områdena.
Ja tror många tyvärr tror barfota är billigare och enklare än att ha sin häst skodd. Jag har lagt mycket pengar på rätt produkter, skor, behandlingar etc barfota, mycket jobb från min sida är det med, men jag tycker det är extremt värt det. Men mycket slit och pengar i början är det defintivt.
 
Ja tror många tyvärr tror barfota är billigare och enklare än att ha sin häst skodd. Jag har lagt mycket pengar på rätt produkter, skor, behandlingar etc barfota, mycket jobb från min sida är det med, men jag tycker det är extremt värt det. Men mycket slit och pengar i början är det defintivt.
Verkligen! En kompis höll på att spekulera runt dedär om hon skulle haft sin stora tunga häst barfota med boots för det verkade enkelt.

Jag har varit tvungen att dra framskorna i perioder och det är verkligen ett meck! Jag har tänkt så många gånger att hon skulle må bra utan järnskor, men backar var gång pga jag vet hur mkt jobb det kommer innebära. Men då kan min inte ens gå barfota i hagen från början utan måste på och av med bootsen morgon och kväll.
Vi tävlar också och hon kan inte ridas utan boots på ridbanan heller.
Det funkar med vanliga skor, på 6 år har vi fått ta av dem två gånger så det är inte katastrof. Men jag lägger mycket tid och pengar på hovarna för att det ska funka som det är också.
 
Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd...
Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av juli och har alltså haft honom i snart 2 skoperioder. Under dessa 2 skoperioder har han trampat av sig 4 skor samt ordnat ett rejält balltramp (trots boots på fram i hagen) och nu för en vecka sedan trampade han av en baksko och fick kappan rakt in i sulan. Han står nu på box med gips. Jag känner mest att jag inte orkar med skorna, de ställer ju till mer besvär än de är till nytta känns det som. Han lever rövare i hagen och den är dessvärre rätt lerig. Min hovis verkar inte tycka att det är en helknasig idé att sko av, men då kommer ju mina tankar kring vintern. Han har varit rätt ömfotad fram när han haft tappskor och verkar vara rätt känslig i hovarna överlag trots att de till synes har god kvalitet. Hur ska det gå barfota? Och vi har alltid isiga vintrar här, det kommer ju också vara ett helvete barfota. Vet inte ens om han kommer kunna gå i hagen utan att halka. Fläkskador är ju inget man vill ha precis :crazy: Samtidigt vettefasen om jag kommer våga ha honom broddad i hagen heller, och snösulor gör ju att skorna sitter sämre än utan. Ska man flytta till ett stall med små grushagar, och hoppas att det löser problemet? Nä usch, är bara så trött...

Han är ju bara 3, så du har goda chanser att göra en fungerande barfotahäst av han.

Barfotahästar har bra grepp i hagen vintertid är min erfarenhet, men så halkbekämpar jag om det blir blankis någonstans.

Problemet är ömheten. Varför blir han öm? Utvärdera tillsammans med hovis (och byt hovis om hen saknar kompetensen) din hästs olika hovstrukturer. Hur frisk är strålen? Är trakterna där dom ska vara, är dom starka och i rätt vinkel? Är sulan lagom skålad naturligt (ej karvad)? Är innerväggen tjock och hel? Är ytterväggen lagom tjock och jämn? Är kronranden i bra skick och jämn? Hur känns brosket och elastiska putan? Och slutligen, var kommer ömheten ifrån...

Misstänkt nummer ett, enligt mig, är alltid strålen. Rötiga och svaga strålar är jättevanligt på skodda hästar. Klart det gör ont när dom plötsligt ska fungera naturligt igen, med mer markkontakt.

Misstänkt nummer två är foder, ex EMS/sockerkänslig, men kanske inte så troligt på en 3-åring om hen inte har rejäla fettdepåer. Har en treåring dålig hovkvalitet behöver foderstaten en rejäl översyn.

Misstänkt nummer tre (eller 1, beror på hur avvikande hovformen är) är verkningen. För mycket, för lite, fel vinklar. Man ska inte karva sula på barfotahästar, rätt vanligt misstag på övergångshästar.

Hjälper det inte att åtgärda dessa tre är det läge att kolla på klinik. Oavsett om du skor hästen eller inte! Att sko bort ömhet som man inte vet anledningen till kan bokstavligen talat vara plåster på benbrott.
 
Han är ju bara 3, så du har goda chanser att göra en fungerande barfotahäst av han.

Barfotahästar har bra grepp i hagen vintertid är min erfarenhet, men så halkbekämpar jag om det blir blankis någonstans.

Problemet är ömheten. Varför blir han öm? Utvärdera tillsammans med hovis (och byt hovis om hen saknar kompetensen) din hästs olika hovstrukturer. Hur frisk är strålen? Är trakterna där dom ska vara, är dom starka och i rätt vinkel? Är sulan lagom skålad naturligt (ej karvad)? Är innerväggen tjock och hel? Är ytterväggen lagom tjock och jämn? Är kronranden i bra skick och jämn? Hur känns brosket och elastiska putan? Och slutligen, var kommer ömheten ifrån...

Misstänkt nummer ett, enligt mig, är alltid strålen. Rötiga och svaga strålar är jättevanligt på skodda hästar. Klart det gör ont när dom plötsligt ska fungera naturligt igen, med mer markkontakt.

Misstänkt nummer två är foder, ex EMS/sockerkänslig, men kanske inte så troligt på en 3-åring om hen inte har rejäla fettdepåer. Har en treåring dålig hovkvalitet behöver foderstaten en rejäl översyn.

Misstänkt nummer tre (eller 1, beror på hur avvikande hovformen är) är verkningen. För mycket, för lite, fel vinklar. Man ska inte karva sula på barfotahästar, rätt vanligt misstag på övergångshästar.

Hjälper det inte att åtgärda dessa tre är det läge att kolla på klinik. Oavsett om du skor hästen eller inte! Att sko bort ömhet som man inte vet anledningen till kan bokstavligen talat vara plåster på benbrott.
Tack för input! Han är rätt tunn i sulorna så jag misstänker att det är därifrån ömheten kommer, säkert i kombo med strålarna. Han har fin hovkvalitet i övrigt.
 
Tack för input! Han är rätt tunn i sulorna så jag misstänker att det är därifrån ömheten kommer, säkert i kombo med strålarna. Han har fin hovkvalitet i övrigt.

Ja, då är nästa fråga, varför är dom tunna? Verkar hovis dom för mycket? Är det dietrelaterat, brist på balans i mikromineralerna eller för hög nivå socker/stärkelse? Brist på stimulans - när skoddes han först, och hur såg uppväxten ut? Ömmar han på alla underlag eller bara vissa?

Man kan grotta i det rejält 😅. Just tunn sula brukar dom dock kunna växa ut bättre ganska snabbt OM dom får rätt foderstat och har hovskydd medans man ställer om. Wraps eller boots, öm häst ska ha hovskydd. Jag gillar boots med stimuleringssula, det går fort med tillväxten då. Wraps är kanon men kan vara svårt att hitta nån som gör det bra, och inte lämpligt i lera.
 
Verkligen! En kompis höll på att spekulera runt dedär om hon skulle haft sin stora tunga häst barfota med boots för det verkade enkelt.

Jag har varit tvungen att dra framskorna i perioder och det är verkligen ett meck! Jag har tänkt så många gånger att hon skulle må bra utan järnskor, men backar var gång pga jag vet hur mkt jobb det kommer innebära. Men då kan min inte ens gå barfota i hagen från början utan måste på och av med bootsen morgon och kväll.
Vi tävlar också och hon kan inte ridas utan boots på ridbanan heller.
Det funkar med vanliga skor, på 6 år har vi fått ta av dem två gånger så det är inte katastrof. Men jag lägger mycket tid och pengar på hovarna för att det ska funka som det är också.
Jag tycker det är ganska enkelt när man tagit sig förbi dom första svårigheterna såsom ömheten i hagen och passande boots. För det är dyrt med barfotaboots och man får nog räkna med att man får prova några stycken innan man hittar rätt för just din häst sas. Alla hästar är ju unika och har ett unikt rörelsemönster så vad som passar på en passar inte på en annan.

Det som dock är kul är att marknaden pumpar ut nya modeller hela tiden så bootsen utvecklas i rasande fart. Många barfotaboots är numer lika enkla att sätta på som ett par benskydd.

Det som krävs av mig som ägare är ju att alltid vara beredd att fila bort eventuella avslagna kanter på hovarna. Sedan att hitta en bra barfotaverkare är lika svårt som att hitta en bra hovslagare ochännu svårare är det att hitta en hovis som är bra på båda. För det är en annan verkning när man verkar för barfota. Om hovslagaren verkar på samma sätt som när hästen skos så kommer hästen sannolikt bli öm. Hovslagare verkar ofta rent sulan och rundar inte kanterna på hovarna på samma sätt som man bör göra när man verkar för barfota gång.

Jag hade en "vanlig" hovis första åren som barfota och hen var duktig på att verka i balans samt att inte skrapa rent sulan men hen lärde sig aldrig att runda kanterna. Så varje gång hen hade varit ute så fick jag stå och runda till kanterna för att hästen inte skulle slå av bitar av hoven. Jag sade till flera gånger att du måste runda kanterna men det hjälpte tyvärr inte. När hen sedan slutade så försökte jag hitta en ny men det var hopplöst alla verkade på fel sätt så hästen växte i obalans och jag fick stå och korrigera några dagar efter. Så till slut gav jag upp och sköter nu min hästs hovar själv. Känner mig ofta osäker men får beröm av vet varje gång att hästen har fina hovar så då känns det bra.
 
Skorna brukar ju sitta kvar bättre om man varmskor, men det kanske inte din hovis ombesörjer? Jag skodde efter två halkincidenter, blir det isigt igen är jag oerhört tacksam för broddarna inte minst på vår isiga väg kan jag meddela.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Stereo
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp