Bukefalos 28 år!

Skor för breda fötter?

GardenAngel

Trådstartare
Ni med ankfötter, vad har ni för skor? Jag har problem att hitta bra skor! Alltid klämmer de någonstans. Jag har alltid struntat i det och haft för små skor - för att de är snygga och jag varit ung och dum. Men har börjat inse att det är dags att införskaffa fotriktiga skor - som gärna får vara snygga!

Jag har höga fotvalv som gör att jag får en nerv (känns det som?) i kläm uppe på foten och så har jag börjat få "skäddarknuta". Än gör det inte ont men knölen blir större med åren.
Min far har samma problem och hans fötter ser hemska ut, så misstänker att det är ärfligt. Men verkar ju dumt att ha för trånga skor ändå.

Finns det bra stor för oss med dumma fötter, som ändå är snygga och moderna? Just nu lever jag i mina Hansbo jodpurs, som är jättesköna men känns trist att alltid ha samma skor. Och på sommarn blir de lite väl varma :D

Tillägg: Skor som helst inte kostar skjortan heller då jag är dumsnål :angel:
 
Rieker!

Jag har kalleankafötter. Alla tår slutar samtidigt.
Rieker är prisvänliga och ofta riktigt snygga.

Ecco är ett annat alternativ. Jag har pumps från dem som jag använt som fin-skor i mängder av år. De är supersköna att gå i trots rejäl klack.
 
Ni med ankfötter, vad har ni för skor? Jag har problem att hitta bra skor! Alltid klämmer de någonstans. Jag har alltid struntat i det och haft för små skor - för att de är snygga och jag varit ung och dum. Men har börjat inse att det är dags att införskaffa fotriktiga skor - som gärna får vara snygga!

Jag har höga fotvalv som gör att jag får en nerv (känns det som?) i kläm uppe på foten och så har jag börjat få "skäddarknuta". Än gör det inte ont men knölen blir större med åren.
Min far har samma problem och hans fötter ser hemska ut, så misstänker att det är ärfligt. Men verkar ju dumt att ha för trånga skor ändå.

Finns det bra stor för oss med dumma fötter, som ändå är snygga och moderna? Just nu lever jag i mina Hansbo jodpurs, som är jättesköna men känns trist att alltid ha samma skor. Och på sommarn blir de lite väl varma :D

Tillägg: Skor som helst inte kostar skjortan heller då jag är dumsnål :angel:
Jag har ofta pumps sommartid, de flesta sandaler är för låta om de inte har resår då även jag har höga fotval, höga vrister och breda fötter. Idag noterade ändå en kollega att jag hade jättesmå fötter i hennes ögon och ja, så länge jag inte försöker klämma i dem i en modell som inte alls passar så har jag små fötter. ;)

Jag har slutat titta på storlek och tar istället den sko som sitter bra, oavsett om det står 40 eller 35. :)
 
Jag har både stora och breda fötter, står väldigt stadigt på marken :D
I höstas stal jag min sambos dr Martens. De är i den modellen utan snörning, som liknar jodpurs. Visserligen kostar de skjortan, men sköts de rätt håller de i många många år. Bekvämaste skorna jag någonsin ägt! De är snygga och moderna, och sköna. Jag använder dem både till vardags och när vi är ute och vandrar. Funderar faktiskt på att investera i ett par till, att ha i stallet :up:
 
Jag har likadana fötter: höga, breda: korta.
Dessutom värkande fötter.
Skulle aldrig någonsin snåla på skor, även om det finns en övre gräns. Fötter är viktiga, skor likaså.

Vad är det för skor du funderar på? Vinterkängor? Snyggskor? Löparskor? Promenadskor? Sandaler?

Vinterkängor för hemma- eller stallbruk köper jag antingen på barnavdelningen (vanligen Kavat eller liknande, som jag just nu inte minns namnet på) eller i någon sportaffär (älskar mina grova typ Hikingkängor köpta på Stadium Outlet - under halva ordinarie pris - förra hösten, de håller fötterna torra i alla väder!)
 
Det här är eccoskor :)
Ecco-Skor-Dam-4TGOQ.jpg


Ecco-Skor-Dam-htREU.jpg
 
Ni med ankfötter, vad har ni för skor? Jag har problem att hitta bra skor! Alltid klämmer de någonstans. Jag har alltid struntat i det och haft för små skor - för att de är snygga och jag varit ung och dum. Men har börjat inse att det är dags att införskaffa fotriktiga skor - som gärna får vara snygga!

Jag har höga fotvalv som gör att jag får en nerv (känns det som?) i kläm uppe på foten och så har jag börjat få "skäddarknuta". Än gör det inte ont men knölen blir större med åren.
Min far har samma problem och hans fötter ser hemska ut, så misstänker att det är ärfligt. Men verkar ju dumt att ha för trånga skor ändå.

Finns det bra stor för oss med dumma fötter, som ändå är snygga och moderna? Just nu lever jag i mina Hansbo jodpurs, som är jättesköna men känns trist att alltid ha samma skor. Och på sommarn blir de lite väl varma :D

Tillägg: Skor som helst inte kostar skjortan heller då jag är dumsnål :angel:

När det gäller sport-/vardag-/promenadskor rekommenderar jag Merrell. Mina All out terra trail är underbara :love: Har haft två andra modeller också, alla har varit superbra.
 
Jag kör också på Merrell. Mina fötter är nog 36 på längden, 42 för bredden och höjden. Vissa Merrellsandaler funkar inte just på grund av den höga fotryggen men deras snörade eller öppna är toppen. Under armour och Salomon funkar också. Finskor har jag än inte hittat så mycket av...
 
Till mina hallux valgus-fötter kör jag nästan enbart rieker-skor. Fotriktiga och prisvärda! Tyvärr inte så mycket finskor, men eftersom jag bara använder de till vardags överlever mina fötter en kväll i finskor.
 
En med ankfötter här också, nästan exakt som du beskriver dina också, TS. Små ankfötter dessutom (storlek 37).
Mina fötter bor i ett par Hunterstövlar. Kan jag motförmodan inte ha dem (typ på finare bjudningar eller andra mer "formella civila" tillställningar) åker endera ett par gympaskor från Dinskos barn-killavdelning på, eller lite finare Eccoskor.
 
Breda o platta här. Älskar alla mina fivefingers o har ett par civilt o resten hemma m hästen. Mina fötter älskar dem ännu mer, äntligen kan de få bli breda när man sätter dem i marken :love:


I övrigt har jag foppakopior, gummistövlar eller en billig modell som var ok som jag alltså köpte i alla färger som fanns då - räcker ett gäng år när man inte vill gå i knallrosa fivefingers eller det är blött :D
 
Också ankfötter! :up:

Till vardags använder jag helst Skecher med memory foam. Har precis köpt nya löparskor av märket Saucony. Ska även börja kika efter nya trailskor eftersom Salomon tydligen inte passade. Lite mer "kontorsklädd" så varierar skorna, det är ofta dagar när jag inte kommer gå så mycket. Alltid läder så att det kan "stretcha".
 
En till här då, jag håller mig till herrEcco (men då har jag strl 40), har nog inget par ur damhyllan. Vad det gäller stall och vinterskor har jag Graninge, både stålhätteskor och kängor.
 
Vad är det för skor du funderar på? Vinterkängor? Snyggskor? Löparskor? Promenadskor? Sandaler?

Lite allt möjligt! De enda vettiga skorna jag har är ju jodpursen - som jag alltså även rider i! (Mina ridstövlar har blivit för trånga i vaderna :angel: )

Har ett par klackade boots från rieker som är okej, bara liite trånga över skräddarknölarna men funkar när man ska vara finare - dvs typ en gång om året. Har ett par terränglöpningsskor från Salomon som jag faktiskt inte provat sen jag blivit kräsen med skor. Så förmodligen är även de lite för smala. Det är alltså kotan nedanför lilltån som är mitt värsta område.
 
Breda o platta här. Älskar alla mina fivefingers o har ett par civilt o resten hemma m hästen. Mina fötter älskar dem ännu mer, äntligen kan de få bli breda när man sätter dem i marken :love:


I övrigt har jag foppakopior, gummistövlar eller en billig modell som var ok som jag alltså köpte i alla färger som fanns då - räcker ett gäng år när man inte vill gå i knallrosa fivefingers eller det är blött :D

Investerade i ett par five fingers men icke - mina fötter hatade dom! För smala över "knogarna" som det mesta annat, och för tajta över fotryggen :( Jag kan generellt inte gå i platta, tunna skor då jag har mycket hålfot. Tänkte att jag skulle ha five finger för att träna upp fötterna men får man ont av själva skon var det bortkastade pengar..
 
Investerade i ett par five fingers men icke - mina fötter hatade dom! För smala över "knogarna" som det mesta annat, och för tajta över fotryggen :( Jag kan generellt inte gå i platta, tunna skor då jag har mycket hålfot. Tänkte att jag skulle ha five finger för att träna upp fötterna men får man ont av själva skon var det bortkastade pengar..

Hade du de med rem längre fram (typ snörning?)? De var iaf för smala för mig också men den andra sorten (med en kardborre längre upp) älskade jag! Hoppas du hittar ngt. Man märker ju när man hittar rätt hur mkt det påverkar en. Verkligen no hoof no horse!
 
Varning för fotbild! Men kände att jag behövde outa mina muppfötter lite :angel: Så ni kanske kan mäta proportionerna med era egna fötter :D Som ni det ser är det yttersidorna som är värst.. ser ut som att jag borde ha 6 tår, speciellt på högerfoten.
Har typ 38 i längd och 42, kanske, i bredd. Brukar sluta med att jag får köpa 40or som ändå blir liite smala.
32CF289A-114A-4DEA-AF5E-7C8AC9353656_zpsmzxwxifl.jpg
 
Hade du de med rem längre fram (typ snörning?)? De var iaf för smala för mig också men den andra sorten (med en kardborre längre upp) älskade jag! Hoppas du hittar ngt. Man märker ju när man hittar rätt hur mkt det påverkar en. Verkligen no hoof no horse!
Jag hade med dragsko tror jag? Ett par lila.
Jaa verkligen no hoof no horse! När jag har fått nerv uppe på foten i kläm domnar foten bort och jag får smärta långt upp i benet! :eek: Och det har tagit flera dagar innan det rättat till sig igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 047
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
8 796
Senast: Nominous
·
Hästvård Kele (som just nu går under arbetsnamnet 'Det lilla eländet') fortsätter sätta myror i huvudet på matte och tilldra sig veterinärt...
Svar
9
· Visningar
3 119
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp