Lättare fång??

Sv: Lättare fång??

Fång är väldigt lömskt och kan se ut som mycket annat. Det är inte säkert att ett kraftigt fånganfall ger stor rotation eller tvärtom. Det har vi fått erfara.
Vår första fånghäst fick ett mycket kraftigt fånganfall efter feldiagnos från inte mindre än 3 veterinärer som alla trodde på hovböld. Symptomen tydde på det och bara en hov. Vi ställde henne ändå på box eftersom magkänslan sa något annat och risken fanns. Efter ett par dar blev det riktigt akut och inga tvivel längre. Hon låg ner och hade fruktansvärt ont. Blev rådda att åka in med henne, men när vi ringde Strömsholm sa de ifrån. Hon skulle stå så stilla som möjligt och vi skulle komma in efter 4 veckor när det var stabilt. Det var inte heller någon mening att röntga tidigare.Efter bara ett dygn var det akuta anfallet över och hästen nästintill ohalt. Vi åkte in efter 4 veckor och röntgen visade 1 resp. 2.5 graders rotation och ingen sänkning. Nya röntgenbilder var 5e vecka och lång boxvila. Nu helt återställd och inga nya fånganfall på 3 år.
Häst nr 2 hade cushing och gick på kolhydratfattig kost. Munkorg trots att han gick på nästan inget gräs alls. Inga symptom utom att han haltade till om han klev på en sten eller man vände tvärt åt ena hållet. Något ökad puls men inte mycket. Gick med difust dubbelslag och satte i trakten först. Veterinär och även vi trodde det var ett lindrigt anfall. Behandlades och det verkade gå bra när han plötsligt trots behandling blev sämre.Tog ut veterinär för röntgen då något sa mig att det var något rejält fel och vi inte ville vänta de 4 veckor som rekommenderades. 10.5 resp 14 grader rotation. Fången gick inte att häva pga cushing och han fick somna in.
Åker ni in och det visar sig att det är fång kommer ni att få rekommendationer beroende på hur allvarligt det är. Visar röntgen på rotation brukar man vilja ta nya bilder med ca 1 månad emellan tills man ser att hovväggen fäster och följer den nya vinkeln. Så länge brukar de också behöva vara i stillhet. Vi byggde en liten hage precis utanför stalldörren där vi la på ett lastbilslass med sand. Hon hade då bara 3 m att gå dit. Har ni kutterspån så får ni passa så att det inte åker undan så hästen ändå står på betongen. Vi la 1 dm vattnad torv i botten för att skapa ett stabilt men mjukt lager.
 
Sv: Lättare fång??

Bra att hon lyssnar på hästen o sin magkänsla.

Hur var den i magen?
Ngn form av övervikt?

När man upptäcker det såhär pass så borde det gå vägen o inte få ett medelfånganfall. Det som folk ser som typiskt.

konstigt dock att den vänder så bra.

Ingen övervikt. Dock lätt för att bli överviktig. Men är väldigt fin nu och har varit sista åren.
Vet inte hur den varit I magen men lite kolikkänslig är den. Men har vart obekymrad länge.

Tycker också det är konstigt att den vänder så bra. Men han vänder som vanligt och nu när jag är I stallet och kollar på han så belastar han som vanligt I boxen med. Har alltid lutat sig svagt framåt och gör det nu också. Tvärt om vad en fånghäst borde vilja göra.

Det nya jag ser idag nu är att han är lite tjock I kronränderna fram. Hornet de två översta cm buktar som ut. Dock inte slapp I kronranden. Så detta spär ju på min teori på fång ännu mer!

Som flera redan sagt, om man misstänker fång är det lika bra att anta att det är fång.

Kan det vara hov/strålröta? Min häst visar fångsymtom när han har röta i hovarna.

Bäst att behandla det som fång tills veterinären sagt sitt. Lycka till!

Ingen röta, han har jättefina hovar.
 
Sv: Lättare fång??

Usch.. Det är jäkligt svårt. Tycker så synd om hästen. Hoppas verkligen att det bara är lätt och att det inte blir nån rotation eller sänkning. Men om det stannar såhär och inte blir värre hoppas jag att chanserna är goda.
 
Sv: Lättare fång??

Hästen är en 16 årig ridhäst, har aldrig haft fång förut. Är normal i hullet och går inte på bete. Har dock den del gräs i sin vinterhage som den går i nu. Rids flera gånger i veckan, snudd på varje dag. Skodd för 5 veckor sedan. Hästen är extremt ömfotad när den går barfota. Men den har alltid skor.

Det låter inte som laminitis/fång utan mer som om hästen har tunn sula.

Det enda säkra är att röntga hovarna. Då ser man om det är laminitis eller tunn sula.

Om det inte har skett någon påtaglig förändring på hovbenet (rotataion eller sänkning) om han nu kan ha sådan tur när det är så lite som det verkar, hur ser man då på röntgen och fastställer att det är fång ändå?

Om det inte är rotation eller sänkning så är det inte fång. Däremot kan hästen ha laminitis vilket är förstadiet till fång. Man ser detta på att lamellranden är tjockare än normalt.
 
Sv: Lättare fång??

Det kan ju vara annat än fång, tex ömma/tunna sulor eller dubbelsidigt ledproblem. Vid ledproblem/artros är det typisk att de är helt okej på mjukt underlag men känns stumma/ojämna på hårt. Att den alltid varit extremt öm utan skor (kanske lite plattfotad?) skulle kunne peka mot tunna mjuka sulor.

Men ta det säkra före det osäkra!
 
Sv: Lättare fång??

Det låter inte som laminitis/fång utan mer som om hästen har tunn sula.

Det enda säkra är att röntga hovarna. Då ser man om det är laminitis eller tunn sula.



Om det inte är rotation eller sänkning så är det inte fång. Däremot kan hästen ha laminitis vilket är förstadiet till fång. Man ser detta på att lamellranden är tjockare än normalt.

Om det är förstadiet, hur rehabbas och behandlas det?

Om det är tunn sula, kan de få en utbuktning uppe vid kronranden då med?

Kan tunn sula visa sig såhär kraftigt rätt vad det är?

Det kan ju vara annat än fång, tex ömma/tunna sulor eller dubbelsidigt ledproblem. Vid ledproblem/artros är det typisk att de är helt okej på mjukt underlag men känns stumma/ojämna på hårt. Att den alltid varit extremt öm utan skor (kanske lite plattfotad?) skulle kunne peka mot tunna mjuka sulor.

Men ta det säkra före det osäkra!

Fast det känns konstigt att han skulle gå från att vara dunderfin så tränaren står och jublar till att bli dubbelsidigt halt så han inte ens kan galoppera på hårdare och ojämna underlag som åkermark? Det är bara djup sand han är bekymmerfri.

Ägaren tänkeri alla fall behandla honom som fånghäst till nästa vecka då han röntgas för att vara säker. :)

Tunn sula, är det bara att så på sulor och få en förbättring? Veterinären frågade nämligen om hon provat slå på sulor och se vad som händer. Men jag vet inte om hon vågar prova..
 
Sv: Lättare fång??

Ja, jag tycker absolut att ni skall behandla honom som en fånghäst. Samtidigt får man inte bli så insnöad att man tror att allt är fång och missar andra möjliga problem.

Ser nu att du skrivit att han är svullen vid kronranden och har fått puls. Låter ju inte bra. Kolla nu insulin, glukos och ACTH när ni är på kliniken, eftersom det inte finns någon uppenbar orsak till att han fått fång.

En häst med tunna sulor blir eg bara sämre av att sätta på sulor. Dessutom kan man inte sätta sula på en häst med så stora strålar. Köp någon form av hovstärkare istället. Keratex Hoof Hardener är väldigt effektiv och verkar snabbt, inom en vecka brukar hoven bli märkbart hårdare.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättare fång??

Ägaren tog ut vet ikväll igen så metacamen som hon fick utskriven inte fanns på apoteket, så vet fick komma ut och ge smärtstillande igen så han inte skulle bli utan.

Denna gången tog hon ut en veterinär som hon tränar ilag med och som är inriktad på häst (distriktare brukar ju vara sådär) och hon höll inte riktigt med om fång. :confused: Hon kunde fastställa att hästen har jävligt ont i fötterna men tycker inte att symtomen är tillräckligt för fång och hon tyckte inte att hästen hade någon anledning att få fång.

Det märkliga var att hästen har starkast puls höger fram men är halt vänster fram. Reagerade oerhört mycket i sulorna fram när hon klämde med visitertång.

Den vetten är mer säker på att det är en sulinflammation då sulorna var supertunna och han reagerade så kraftigt överallt i sulan. Så hennes behandlingsplan var box i en vecka med fortsatt behandling av metacamen som hon får ut imorron när apoteket får det och sen ta ut hovslagaren om några dagar och han får kolla på hovarna. Och helst slå på sulor och se vad som händer. Hon tyckte inte ens röntgen var nödvändigt, men om ägaren var orolig så skulle hon såklart göra den ändå för att lugna ner sig.

Och just för att det kommit smygande sista tre veckorna att han har blivit mer öm så tror hon inte på fång. Den skulle ha kommit pang på tycker hon.

Och svullnaden i kronranden är inte i själva kronrandens mjukdelar, utan i hoven, Det är där det buktar ut (som en gigantisk foderrand). vad det var kunde hon inte svara på men hon tyckte inte att det var nåt att stirra sig blind på.

Hästen är idag halt på stallgången vänster fram.

Så denna vet tror på sulinflammation och alt en hovböld.

Ägaren börjar ransaka allt och kommer på att för ca en månad sedan red hon dressyr på en vändplan där det låg lite kvistar och nån sten här och var. Hästen neg till på stenarna några gånger så att det kändes att han ömmade till. Det är efter detta som allt började komma krypandes.

Han kan ha fått känningar i sulan efter detta och att det blivit en inflammation nu så det ''brinner'' hela tiden i fötterna på han? Han stog och trampade om på stallgången när han togs ut för undersökningen av vet ikväll. Men det sa hon var lika typiskt för en akut inflammation i sulan också. Ont i hoven som ont i hoven.


Jag håller med dig centaur att det känns svårt att slå på sulor på hästar med gigantiska strålar. Då kommer ju stråltrycket bli skyhögt istället. Hur löser man ett inflammationstillstånd i hoven på en sådan häst annars?? Keratex Hoof Hardener, går det att stryka på sulan? För det är ju där han kommer att behöva skydd om det är sulan som ömmar.

Ägaren har iafl skickat sms till hovslagaren så han ska ringa upp imorgon så får hon se vad han säger och vad han tycker. Han ska väl få komma och kolla på hovarna och se om han tycker det ser ut som fång. Han har skott många fånghästar i sina dar.

Usch jag tycker det börjar bli väldigt rörigt nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättare fång??

Blev din helt återställd? Har det gjorts någon röntgen på hovarna? Tråkigt att de inte ville gå på din känsla. Vad maktlös man är som ägare i de lägena.

Hur kunde du misstänka fång på endast minskad bjudning i galoppen? hade han inga andra symtom?


Vad jag kommer ihåg, nej inga andra symptom.
Har haft fång förut.

Helt återställd. Hovarna blev som sagt röntgade och ingen förändring.

Ja jag känner mig väldigt ensam med min fånghäst med de små-små tecknen som inte tas på allvar.
 
Sv: Lättare fång??

Nu har jag inte läst alla svar. Men min häst betedde sig så där förra året. Hon är 16 år nu och har varit ömfotad i hela sitt liv. Jag tänkte inte så mycket på det förra året eftersom hon alltid varit kinkig med underlaget, jag anpassade ridningen efter underlag och hur hon rörde sig. Men det började om och blev likadant i år och nu står jag här med en häst som haft ett Akut fånganfall,men är på bättringsvägen. Så jag tycker det är bra att ni tar det som fång och är försiktiga för när det väl kommer går det fort.
 
Sv: Lättare fång??

Vad jag kommer ihåg, nej inga andra symptom.
Har haft fång förut.

Helt återställd. Hovarna blev som sagt röntgade och ingen förändring.

Ja jag känner mig väldigt ensam med min fånghäst med de små-små tecknen som inte tas på allvar.

Förstår att det måste vara sjukt jobbigt att inte få hjälp med någon behandling. men det gäller ju att vara lyhörd. Samma för veterinärer. En ägare som känner sin häst utan och innan känner på en gång minsta lilla förändring som någon annan inte ens uppfattar. Så ägarens känsla och kännedom om hästen är ju ovärdelig.

Nu har jag inte läst alla svar. Men min häst betedde sig så där förra året. Hon är 16 år nu och har varit ömfotad i hela sitt liv. Jag tänkte inte så mycket på det förra året eftersom hon alltid varit kinkig med underlaget, jag anpassade ridningen efter underlag och hur hon rörde sig. Men det började om och blev likadant i år och nu står jag här med en häst som haft ett Akut fånganfall,men är på bättringsvägen. Så jag tycker det är bra att ni tar det som fång och är försiktiga för när det väl kommer går det fort.

Den här är, vad jag förstår, inte känslig allt annars när han är skodd. Hon rider då vart som helst med han då. Det är om det är lite sten på en annars fin väg och han råkar kliva på dem som han niger till, och det ganska rejält. Annars är han inte kinkig på underlag.

Men jäklar om han tappar en sko! Då kan han knappt gå hem. Hon får bokstavligt gå i diket med han hela vägen hem. Kommer ihåg nån gång förra året så blev skoningstiden uppskjuten och sista två dagarna ramlade framskorna av. Häststackarn kunde knappt gå till hagen på gruset utanför stallet.

Hur allvarligt blev din hästs anfall? Symtom?
 
Sv: Lättare fång??

Nu har ägaren iafl talat med hovslagaren och han skulle försöka få nån lucka idag eller imorron för att komma ut och kolla på hovarna och se vad han tror. Veterinären som tittade på han igår tyckte ju som sagt att det inte såg ut som fång. Så hovisen ska få kolla och minsta tecken på fång så ska han slå på sulor och korta tån. Hittar han inga tecken på fång så blir det en vanlig skoning fast med sula, för då är det ju nån inflammation i sulan eller liknande.

Hon hade frågat han om utbuktningen i hornet och han hade aldrig sett det innan. Han har skott hela sitt liv.. Men han tyckte å andra sidan att en sedan sak borde inte kunna uppstå av nån annat än möjligen fång. Men han var osäker. Ville kolla själv hur det såg ut. Veterinären sa ju att hon inte ens la märke till det förrän ägaren visade och tyckte ändå att det inte var nåt alls att haka upp sig på. Så vi kanske är hönsiga?? Men jag fattar inte hur det kan dyka upp på en natt om det inte är farligt eller sjukdomsrelaterat? Det var jag som satte på kylslangarna i förrigår och då är jag 100 procent säker på att de där INTE fanns där. Igår när jag kom till stallet så gick jag för att kika hur det var med honom och då kände jag dem och blev helt paff och kall i magen. En stor försämring tyckte jag. :confused:
 
Sv: Lättare fång??

Jag undrar lite över jättestora strålar. Kan det inte det vara ett tecken på att hästen belastar hovarna fel, ej korrekt verkad?
Min häst fick fång på nyårsdagen och veterinären var skeptiskt till min diagnos när jag ringde.
 
Sv: Lättare fång??

Om strålarna ser ut som Strasser vill- som hundens trampdyna, är de troligen överbelastade.

Hmm... Hundens klor kanske man ska ta bort helt o hållet- som med hovväggen- det hårda som ska skydda.
 
Sv: Lättare fång??

Jag undrar lite över jättestora strålar. Kan det inte det vara ett tecken på att hästen belastar hovarna fel, ej korrekt verkad?
Min häst fick fång på nyårsdagen och veterinären var skeptiskt till min diagnos när jag ringde.

Nää varför skulle det vara det? Hovisen tycker han har extremt fina strålar. Kommenterar alltid att alla hästar skulle ha sådana här strålar. Jag tycker snarare att många hästar har underutvecklade strålar.

Denna ömmar ju inte nåt alls i strålarna eller så vad jag vet. De är jämna och fina på alla fötter och väldigt bra kvalité. Är lite avis på att inte min häst har så fina strålar som denna.

Det jag menar med jättestora strålar är att de har markkontakt även fast hästen har skor på sig. När man skrittar på mjuka grus/jord vägar så ser man hans skoavtryck och ett stort V i varje avtryck. På alla andra avtryck som görs på samma väg av alla travare och andra hästar i området finns bara skor. Inga V'n.
Och det är det jag var fundersam över att klämma in en sula mellan skon och hoven när strålen tar så mycket plats. Men ägaren pratade med hovis idag och han trodde inte det var någon fara. Han hade en bra ganska mjuk lädersula som de brukar klara strålarna bra i. Givetvis må han ju ta ner strålen lite.
 
Sv: Lättare fång??

Denna häst har haft lika dana strålar under alla år jag känt hästen och har hela tiden tränat och tävlat otroligt bra, med en utvecklingskurva som pekat rakt upp. Vilka symtom skulle överbelastade strålar ge? Han ömmade inte ett dugg i strålarna när vet kände igenom hovarna med visitertång igår kväll. Var med när hon gjorde det.


Lite uppdate från idag.

Han är kallare i benen, men lika varm i hovarna. Dock är pulsen borta (normal alltså, var väldigt kraftig igårkväll). Blir det så direkt man satt in NSAID på en fånghäst? Hur länge brukar pulsen finnas kvar efter påbörjad boxvila och behandling av NSAID?
Han känns lite stummare än vad jag tror är vanligt på sidorna, typ vid hovbrosket, och lite mjukare mitt fram. Bakhovarna är som vanligt. Det är bara fram som förändrats.
Tankar om detta??
 
Sv: Lättare fång??

Allt är relativt.

Vad du menar med stora "fina" strålar.

Om vi säger såhär. Om du nu galopperar på samma ngt stumma mark med lite löst material har du för stort tryck. Strålen trycks ju ner på en väl fungerande hovmekanism. Är den plattfotad är stötdämpningen i botten- överbelastad / för svag hovmekanism.
En brant hov med raka hovväggar har ingen stötdämpning att tala om.

Farten ökar islagskraften o mer på en stor o tung häst.
Jag tycker att man oftast ser just strålavtryck från de flesta hästarna.

Travare kanske måste ha en högre hov för att kunna klara av att tävla barfota som är så poppis just nu.
 
Sv: Lättare fång??

Den är varken plattfotad eller överbelastad I strålen. Så den har stora välutvecklade strålar I positiv bemärkelse. Tror nog att alla veterinärer eller hovslagare som sett hästen under sina 16 år hade reagerar om det var onormalt. Den har alltid haft bra strålar så det är inget nytt för den.
 
Sv: Lättare fång??

Nu har hovis varit i stallet och kollat på pållen. Han skar rent lite i sulan och den var väldigt röd lång in på sulan. Och den hade inte några synliga tecken i lamellranden fram i tån som han sa brukar bli lite vattning/svampig ganska direkt inpå anfallen. Så han få väldigt säker på att det är inflammation i sulan. Höger fram var inte lika röd som vänster, men det är vänster han var riktigt halt på också. Så det kan ju stämma? Han var väldigt tunn i sulan. Den sviktade när han bara tröck på den med fingrarna.

Han kommer iafl att stå inne till mitten på nästa vecka när NSAID är färdiggett och så får man se hur han ser ut då. Skoddes med sula och kort tå idag. Sen tror jag ägaren tar vid beroende på hur han ser ut i slutet av nästa vecka.

Men hon verkar inte veta vad hon ska tro alls. Förstår henne att det måste kännas jobbigt. Lättande att både hovis och veterinär är eniga om att det måste röra sig om sulinflammation, men skrämmande om det skulle råka vara fång ändå och hon släpper ut han nä han är haltfri.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 210
Senast: Lobelia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 643
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 317
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp