Lättare fång??

Nominous

Trådstartare
En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag vill höra lite vad ni tror.

Hästen är en 16 årig ridhäst, har aldrig haft fång förut. Är normal i hullet och går inte på bete. Har dock den del gräs i sin vinterhage som den går i nu. Rids flera gånger i veckan, snudd på varje dag. Skodd för 5 veckor sedan. Hästen är extremt ömfotad när den går barfota. Men den har alltid skor.

Ägaren var och tränade med hästen för en vecka sedan och då skall den ha gått suveränt bra. Hon har dock känt att han varit extra känslig vid ridning på grusväg om det finns lite sten/grus på den. Känsligare än han brukar vara. Speciellt i nedförslutning. Detta har hon uppmärksammat sista två veckorna. Hästen i fråga har enorma strålar som stillastående har hel markkontakt så hon har trott att det gör ont att kliva på stenarna. Alt sulöm.

Men så nu för två dagar sedan så var hon iväg och red dressyr igen och då hade han tydligen känts väldigt stretig och stel i den hårda paddocken. Hon tog in han i ridhuset med mjukt underlag och där var han bättre. Var dock väldigt pruppig så hon misstänkte kolik. Lät han jogga lite så det släppte efter en stund.

Och provade rida honom igår igen då han verkade må väldigt mycket bättre allmänt och han var lika stretig och stel på hårda underlag. Var väldigt ömfotad på knöligt och ojämt underlag. Hon testade då att rida i på en djupare gummiflisbana och där var han som vanligt. Helt underbart fin enligt henne.

Men hon tycker inte att det känns rätt och försöker få tag på hovslagaren för att komma och kolla på hans ömma fötter. Hon får inte tag på honom dock eftersom klockan är typ 18-19 nånting.

Jag har dessa två dagar känt på hästen och har inte känt nån puls eller värme eller nåt. Tänkte om han hade någon hovböld eller om han reagerade på tryck i hoven. Inte nåt speciellt.

Börjar fundera på om han fått nåt enklare fånganfall då jag läst mycket här på buke att det är sjukt fångår i år.

Senare igårkväll, vid 21 tiden, så började han få puls och var varm i kronränderna. Då sa det ju sig själv vad det är som hänt, enligt mig.

Tog och testade lite typiska fångsymtom för honom. Han vänder utan problem på smal gång, backar bra och tycker inte han avlastar nåt nämnvärt.
Syns dock på grus i nerförslut att det tar emot.

Ägaren kontaktade distriktarn igårkväll direkt när jag upptäckte att han hade puls och började få värme. Vet tyckte dock att det var lite för lite symtom för att vara fång, men höll väl med lite om att det inte var så mycket annat som fanns kvar. Så hon kom ut och gav smärtstillande.

Hästen stallades in och står i tjock spånbädd.

Så vad händer nu? Veterinärerna hon pratat med tycker inte att det är nåt allvarligt. :crazy: Han ser för frisk ut. Men de tar ändå ägaren på allvar när hon tror att det är fång, så de går in och behandlar. Men lika så där så är de lite tveksamma mot att det är fång eftersom han ser lite för opåverkad ut. Men efter beskrivning om att han stretar i ridning på hårt underlag och att han har lite kortare framsteg än vanligt (inget en som inte känner hästen reagerar nämnvärt på, vi talar om små iaktagelser) så håller även denna vet med om att det finns väl inget annat som stämmer in än väldigt lindrig fång.

Skall tillägga att alla i stallet (flera av dem har 30 årig erfarenhet av tävlingshästar och jobbar med hästar) har inte sett ett fel på honom. Han har sett ut precis som vanligt när de sett honom i hagen. De skrattar och säger att inte fasen är det då fång iafl.

Men på ägarens beskrivning tycker jag att vad skulle det annars vara?? Ägaren själv är inte direkt erfaren och vet inte vem hon ska tro på. Jag är iafl glad att hon lydde ''order'' och ställde in honom och spånade upp och ringde ut vet istället för att vänta på hovslagaren.


Eftersom det verkar vara så lite så ska han stå inne med smärtstillande (veterinärens ord, om i fall att det är fång) så ska ha in på röntgen om en vecka om han verkar bättre så man kan fastställa vad det är.


Vad får ni för tankar och idéer? För mig är det solklart. Vad skulle det annars vara?

Ni som har hästar som fått väldigt lindrig fång, hur har behandling, och rehabilitering sett ut för dem? Hur lång tid har det tagit att läka? Kom gärna med info då jag blir lite nyfiken på ett lite mer tveksamt fall. Iafl om man ska tro alla veterinärerna (2st) som hon vart i kontakt med. En distriktare och en på klinik idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättare fång??

Det är bättre att ta det säkra framför det osäkra när det gäller fång.

Vi trodde att min hade fång förra året, hon hade svaga "fångsymptom". Det var som tur var en hovböld.
Men på veterinärs inrådan så ställde vi henne på djup bädd och gav smärtstillande.
 
Sv: Lättare fång??

Vad fick din för symtom? Fick hon puls i båda frambenen? Jag har försökt känna pulsen på bakbenen på den där herren men jag tycker det är jäkligt svårt att fastställa. Fram är det ju betydligt enklare tycker jag. Men bak har han inte varit riktigt lika varm heller. Men ägaren sms'ade mig i morse och tyckte att han kanske såg lite stel ut bak i boxen. Men det kanske är svårare att röra sig i 40 cm sågspån. Sen är han helt fanatisk på att vilja gå ut också så han kanske beter sig märkligt? Har inte vart ut än själv heller så jag kan inte avgöra alls.

Men en fundering. Jag har läst överallt att fånghästar skall stå i strikt boxvila under den akuta fasen, att man inte ens får ta ut dem när man mockar. Men hur löser man det då med kylning?? Jag har en kylslang som hon fått låna för att kunna kyla alla fyra ben samtidigt och jag vette tusan hur man ska kyla benen utan att ta ut han ur boxen? Hinkar att ställa fötterna i kommer resultera i pissblött strö då han inte vill stå stilla alls.
 
Sv: Lättare fång??

En bekants häst hade liknande symptom och det visade sig att det var tunna sulor i framhovarna som gjorde ont vid hårt/knöligt underlag. Det är några år sedan nu men jag tror att de fastställde det hela genom röntgen och behandlade med sulor under ett par skoningar.

Jag hade också behandlat det som fång för att vara på säkra sidan.
 
Sv: Lättare fång??

Hon hade puls i alla fyra. Varm i fötterna, obelgrad 0 och inte ömfotad. Pulsen och värmen räckte enligt vet
för att hon ville behanda det som fång.
 
Sv: Lättare fång??

En bekants häst hade liknande symptom och det visade sig att det var tunna sulor i framhovarna som gjorde ont vid hårt/knöligt underlag. Det är några år sedan nu men jag tror att de fastställde det hela genom röntgen och behandlade med sulor under ett par skoningar.

Jag hade också behandlat det som fång för att vara på säkra sidan.

Men dök det upp bara sådär? Fast än den var gammelskodd och inte barfota? Har aldrig vart med om det tidigare!! Man kan ju hoppas på att det är nåt liknande!!

Hon hade puls i alla fyra. Varm i fötterna, obelgrad 0 och inte ömfotad. Pulsen och värmen räckte enligt vet
för att hon ville behanda det som fång.


Fastän det var hovböld på, antar jag, en hov?? Den här är ju dock väldigt ömfotad på knöligt underlag.

Men den har ju känts lite öm, fram för allt på grusvägar i galopp har den varit lite stötigare än normalt sista två veckorna om jag förstod ägaren rätt. kommer ett fånganfall krypandes så sakta? Eller har allt förvärrats för att hon fortsatt ridit trots att den ömmat på gruset? Hon har självklart undvikit gruset, iafl på de turer jag ridit med henne. Men det vore ju jäkligt sugigt om det kommer krypandes så sakta att man fortsätter att rida och gör allt värre för att det känns så otydligt allt.
 
Sv: Lättare fång??

Om det inte har skett någon påtaglig förändring på hovbenet (rotataion eller sänkning) om han nu kan ha sådan tur när det är så lite som det verkar, hur ser man då på röntgen och fastställer att det är fång ändå?

Tror jag kommer försöka åka med in på kliniken nästa vecka så jag får se plåtarna. Tycker det är väldigt intressant och lärorikt.

Om det är väldigt lätta anfall, hur länge brukar hästarna stå inne i djup bädd innan de kan få börja gå i hage och hur länge brukar man beräkna att de ska vila från belastning?

Själv när jag hör ordet fång så är det ju iafl ett år innan ridning igen. Men det finns väl olika grader?
 
Sv: Lättare fång??

För det första är det så typiskt att en del hästmänniskor med lång "erfarenhet" säger så "inte är det då fång iallafall". Men, de har fel tycker jag eftersom man måste se symptomen innan fånganfallet bryter ut! Får de ett kraftigt fånganfall så att de står i fångställning, har svårt att vända sig, kan inte gå. DÅ har det gått långt. Det ni upptäckt kan vara ett tecken på ett tidigt symptom så det är väl bra att ni agerat. Desto bättre prognos att få hästen ok.
Värme, mjukare och eftergift kronränder är ett tecken. Att kyla är bra, försök att lägga på kalla handdukar, jag gjorde så under tiden jag borstade hästen och försökte på det sättet att kyla.
Det där med strikt boxvila om det är ett mycket lindrigt fånganfall/symptom är svårt att uttala sig om. Enligt veterinär kan man göra en hältkontroll utanför boxen efter ett par dagars behandling, den ordinationen fick jag. Då hade min häst "Kraftigt ökad värme i hovar och kronränder, lindrig eftergift i kronränder i framhovar. Måttligt/kraftigt halt, stapplig vill ej gå!" Detta var juli 2011.
Hovslagare kan kolla med visitertång!

(min häst gick i liten hage september 2011, går på "bete" under "kontroll" nu i sommar)
 
Sv: Lättare fång??

Ska tillägga när jag läst de senaste svaren i tråden. Jag tog av skorna i juni och efter ett par veckor blev han jätteöm. Vad jag förstått så kan sulömhet utlösa fång.
 
Sv: Lättare fång??

Vet inte hur snabbt det dök upp, kom in i processen efter några veckor och fick det då berättat för mig. Hästen var ömfotad på hårt/knöligt underlag, ibland dålig framåtbjudning, varm i hovarna och haltade till och från. Puls vet jag inget om.

Och ja, hästen var skodd traditionellt med järnskor.
 
Sv: Lättare fång??

Fast denna vill mer än gärna gå. Han sätter sig absolut inte emot det. Det syns bara om det sluttar lite att det tar emot, han ser som stel ut i bogen då. Blir lite mer rätt och och rätt ner med frambenen eller hur jag ska förklara det.

Enligt ägaren så var han grymt piss igår när han reds. Ville bara galoppera bara det var mjukt. Var det hårt så blev han halt överallt eller hur hon förklarade det. Men han har ingen som helst ovilja till att gå.


Just för att han inte ser nå påverkad ut så är det ju ingen som anser honom sjuk. De tror väl mer på en vanlig ledhälta. Men det kan jag aldrig tänka mig att det är med tanke på ägarens beskrivning. Det tror inte hon heller. Hennes magkänsla säger att nåt är jäkligt galet!! Men vad vet hon inte.


Jag är också glad att det upptäckts så tidigt så att han har chansen att få bli frisk fort och att han blir frisk. Som du säger är det ju för sent när de väl har alla de klassiska kraftiga symtomen.

Men de hästarna som har fått ordentliga rotationer och sänkningar, är det sådana som fått kraftiga anfall/akut fång? Eller kan en häst som man lyckats avbryta anfallet såhär tidigt att symtomen är tveksamma också få ordentliga rotationer och sänkningar?
 
Sv: Lättare fång??

Ni som har hästar som fått väldigt lindrig fång, hur har behandling, och rehabilitering sett ut för dem? Hur lång tid har det tagit att läka? Kom gärna med info då jag blir lite nyfiken på ett lite mer tveksamt fall. Iafl om man ska tro alla veterinärerna (2st) som hon vart i kontakt med. En distriktare och en på klinik idag.

Min häst har haft lindriga fånganfall. Dvs så lindriga att både en hovslagare, hemmaveterinär, och klinikveterinär (inkl röntgen) sa att det inte var fång. Tyvärr så såg vi vid nästa hovslagarbesök att det var ett anfall ändå.

Hästen hade inte puls, värme etc -dvs inga typiska fångtendenser. Men jag kände av en minskad bjudning i galoppen.

Eftersom jag fick så dåligt gehör från veterinärkåren så blev det ingen vettig behandling, men jag ställde av hästen och behandlade honom som en fånghäst - i det här fallet ingen ridning, koll på mat, inget gräs. Skedde under senvår/försommar och till senhösten började jag rida honom försiktigt igen.

Tråkigt med din väns häst. Jag hoppas det inte är ett fånganfall.
 
Sv: Lättare fång??

Hennes magkänsla säger att nåt är jäkligt galet!! ?

Hon ska lyssna på sin känsla!
Hon känner sin häst bäst, känns den inte bra, ja då är den förmodligen inte helt hundra heller.

Jag är väldigt glad att jag lyssnade på min magkänsla och ställde av hästen, trots att veterinärerna sa att det inte var fång... De kan ju inte ha helt rätt alla gånger :)
 
Sv: Lättare fång??

Vet inte hur snabbt det dök upp, kom in i processen efter några veckor och fick det då berättat för mig. Hästen var ömfotad på hårt/knöligt underlag, ibland dålig framåtbjudning, varm i hovarna och haltade till och från. Puls vet jag inget om.

Och ja, hästen var skodd traditionellt med järnskor.

Åh tänk om han har sån tur att det är nåt så simpelt som det. Men det ser ju helt klart mörkt ut ändå. Tror inte ägaren vågar hoppas på nåt sånt iafl. Bättre att ställa in sig på fång när han ändå har de symtom han har, än att bli ledsen över beskedet.
 
Sv: Lättare fång??

Blev din helt återställd? Har det gjorts någon röntgen på hovarna? Tråkigt att de inte ville gå på din känsla. Vad maktlös man är som ägare i de lägena.

Hur kunde du misstänka fång på endast minskad bjudning i galoppen? hade han inga andra symtom?
 
Sv: Lättare fång??

En fråga till. Hur länge ska de stå i djup strö om det är väldigt lindriga anfall?? Hur länge brukar de stå på smärtstillande?
 
Sv: Lättare fång??

De som får rotationer/sänkningar är de som fått kraftiga akuta fånganfall, det har gått för långt. Som jag ser det. Helt klart kan man avbryta anfallet, vilket ni gjort om det nu är ett fånganfall! Röntgar gör man sen om det gått för långt, vilket det inte gjorde på min häst, jag röntgade aldrig. Hovslagare var hos oss ett antal gånger och kollade också.
Gå på magkänslan man känner att något är fel. Jag gjorde det och cyklade tillbaka till hagen på kvällen och ställde in honom, nästa morgon var det ingen tvekan att ett "tidigt" fånganfall brutit ut.
 
Sv: Lättare fång??

Okej.

Tror dock att hon kommer att röntga honom innan hon rider igen iafl.

Hur tidigt tycker ni man ska röntga? Nu fick hon tid på fredag om en vecka. De erbjöd henne att komma in imorgon redan eftersom han inte visade så mycket obehag att röra sig. Men jag tyckte inte att det kändes ok så hon beställde tid på nästa fredag istället. Bättre att han får stå hemma i lugn och ro med smärtstillande istället för att åka transport.

Ett så lindrigt anfall som vi kan hoppas att det är, tycker ni att man ska röntga hovarna igen efter ett visst tag? Hur länge isådanafall?
 
Sv: Lättare fång??

Bra att hon lyssnar på hästen o sin magkänsla.

Hur var den i magen?
Ngn form av övervikt?

När man upptäcker det såhär pass så borde det gå vägen o inte få ett medelfånganfall. Det som folk ser som typiskt.

konstigt dock att den vänder så bra.
 
Sv: Lättare fång??

Som flera redan sagt, om man misstänker fång är det lika bra att anta att det är fång.

Kan det vara hov/strålröta? Min häst visar fångsymtom när han har röta i hovarna.

Bäst att behandla det som fång tills veterinären sagt sitt. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 641
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 315
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp