Skötsel, rutiner och pyssel kring era dressyrhästar

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
En tråd som riskerar hamna i gränslandet mellan dressyr, hästvård och ridning 😅 men vi ser om vi kan hålla det med fokus på dressyrhästen så den får bo kvar på denna taggen 😎

Jag vet redan att ni är många som hittat behandlingar, pyssel och rutiner som gör att era hästar fungerar bättre i träning (och jag har lärt mig om allt från balansplattor till stretch av er) men tänkte att vi kanske kunde samla ihop lite mer i en tråd här?

Vilka rutiner har du?
Vad tycker du fungerar?

Min valack mår bra av massage regelbundet, han är lite ”bindvävig” och stram och alla typer av värme och rörelse gör att han känns bättre att rida (och så gillar han det med ❤️)

Hans matte tycker inte att massera är lika roligt på grund av en trasig axel (och egen bekvämlighet) så hon har köpt en massagepad åt honom som han får stå med i 15-30 minuter innan ridning. Den slår av sig själv och hästen är snäll och lugn att lämna uppbunden så ofta kan jag köra den medan jag rider min andra häst.
Denna har vi: https://www.petster.se/hast/hastvard/sjukvard/equilibrium-massage-therapy-pad-for-hast-xl
Finns mindre storlek med men jag rekommenderar den större även till mindre hästar än min, gör inget om den räcker ända bak till korset.
Den är inte magisk på något vis men värmer (tjockt material i, och gummiaktig utanpå) och vibrerar och skakar igenom musklerna. Lite som en massagepad man har på en stol för oss människor.
Hästen gillar, och jag gillar att hans rygg är mjuk och varm innan vi börjar rida 👍

På vilodagar använder jag massagepistol på rumpan på honom med.
Vet att det alltid dyker upp någon hästmassör som pratar om hur hemskt det är med människor som kör massagepistol eller djupvåg men jag tycker det funkar bra.. så jag kör på ;)
Haft billiga varianter förut men kostade på mig denna sist och måste säga att batteriet är mycket bättre i denna och framförallt är den väldigt lätt och smidig för mig att hålla i:
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/beurer/beurer-mg-79-massagepistol

Nu har jag inte tävlat på läääänge... Men jag har alltid ridit allsidigt. Dvs hoppat, ridit i skogen och på bana, oavsett vilken typ av häst jag ridit/tävlat. I så stor utsträckning som möjligt haft hästarna i kuperad hage (då menar jag inte lite "kullig" utan mer skogshage). Glömmer aldrig när min dressyrtränare hälsade på och hästarna kom nerrusande så stenar flög. Inga skydd på benen eller nåt, hon trodde hon skulle dö å hästens vägnar. Hon hade helst sett plan grusad yta ;)
Han visades på Elmia som 4åring efter att blivit uttagen efter 4årstestet. (vi pratar 1998 så lääänge sen som sagt).
Men han tävlades i hoppning och dressyr. Hans helsyster tävlade vi i dressyr, hoppning och fälttävlan.
Så har vi behandlat alla våra hästar oavsett om de varit "hopphästar" eller "dressyrhästar". Nu har jag förvisso tävlat MSV C i dressyr som högst (kvalade till MSV B på egen uppfödning, egen tränad (med hjälp såklart), 120 i hoppning och deb fälttävlan..

Men jag tror på allsidig träning. Rider gladeligen ut i skogen, travar och galopperar säkerligen där enbart "ponnyungar" gör detsamma. Rider gärna in i skogen och följer stigar jag inte har en aning om vart de leder - ibland slutar de bara, då rider jag vidare åt det håll jag "vet" att det finns en stig.

Vi har aldrig haft den ekonomin att vi kunnat göra "bekvämare" saker som hästmassage mm, även om det säkerligen är mycket uppskattat av hästarna. Men haft väldigt lite skador på våra hästar. Och vi (familjen) anser mer "håller de inte för normal ridning, hjälper inte bubbelplast" "typ" :)

Jaha det var kanske också efterfrågat med träningstips som de @corzette delade ovan, kan inte lägga till det i trådstarten men vill man dela träningsupplägg och hästhållning går såklart det också jättebra :)

Då vill jag passa på att slå ett slag för att testa lösdrift.
Passar kanske inte alla hästar men båda mina (och en tredje som inte finns med mig längre) har fungerat jättebra på lösdrift.
Jag har turen att ha stall med boxar också och brukar därför ha dem inne varje dag ett par timmar, oftast för skötsel och ridning men även vilodagar för bara pyssel. Bor dessutom på gården så ofta får de vara ifred en stund med om de vill passa på att sova i boxarna (upplever trots bra utestall att det vid en del väderlekar kan vara skönt för dem att sova inne, men är samtidigt absolut säker på att de inte vill vara på box 8-12 timmar)
Så om ni har möjlighet, testa lösdrift! Ibland tror man att en häst inte skulle trivas med det men det kan funka hur bra som helst. Och så finns det säkert individer man inte får till en bra lösdrifts lösning för

Min dressyr tjej har absolut fungerat som bäst på lösdrift, hon har gått i en aktive stable lösdrift med många små fodringar per dygn. Både med kraftfoder och hösilage. 👍

Hon sover ordentligt och gör av med sin överskottsenergi, vilket var ganska avgörande för att få bättre tävlingsresultat 👌 hon är riktigt het i ridningen ändå så de räcker och blir över 😄

Viktigast har dock varit att flocken är trygg, annars hade de nästan motsatt effekt. Iom stressen som uppstod av att flocken var instabil.

Sedan har jag en fantastisk kiropraktor som även sätter nålar, använder laser och en massage pistol typ. Hon är fantastisk och skulle aldrig använda ngn annan igen 🤭 provat olika i hela landet och aldrig märkt denna skillnad på hästarna efteråt som nu 🤗

I övrigt tränar jag endast 2dagar i veckan dressyr, något lösgörande pass och sedan är de uteritter och blandar in hoppning, barbacka pass osv osv. Jag är också extremt noggrann med återhämtning, speciellt efter ett riktigt hårt pass. Musklerna behöver chilla för att byggas upp igen ☺️

Nu räknar jag mina hästar mer som WE-hästar men det är ändå nästan samma som dressyrhästar😁. Alla hästarna tränas naturligtvis väldigt varierat, de galopperar intervaller i skogen, långa skritturer kombinerat med arbete på banan både av och uppsuttet. Rider nog generellt rätt få rena dressyrpass numera. Lägger mest in pass med hinder.

Det förebyggande friskjobbet i stallet är balansplattor, rödljusterapi (använder det över ryggen inför jobb i synnerhet de kalla månaderna och på Zackes bakknän), lymfmassage för Zacke och massagepistol kanske en dag/vecka. De får regelbundet behandling av riktig massör också.

Sen ger jag lite tillskott, "mitt" Mytletix och Zacke får NAFS Devils Relief som kur då och då när han inte ska tävla.

Det här är väl lite mitt hjärteämne iom att jag jobbat så mkt med rehab.

Mina hästar går ute dygnet runt under betesdäsong. Sen är de ute 16 h i kuperad hage.
Min gubbe blir 20 år nästa år. Han har också en del medfött som tex för öppet bakknä, överrörlig överallt, förmodligen trång(enligt vet och kiro) i halskotpelare på ett ställe/rygg ett ställe/länd ett ställe. Han har också ett bettfel som krävt specialvård. Han är också väldigt trång mellan ganash och atlas. Rätt sorts tandläkare skapar mer utrymme där så risken att klämma nerver minskar.
Med det sagt funkar han toppen då han tränas. Men står han en lite längre tid blir han sned och får låsningar. Och en magnifik underhals! 😅
Jag har tur som är sambo med kiro. Så när häst ska igång jobbar jag för hand någon vecka, ger hyaluronsyra (och riskliolja) och får igång muskulaturen lite och sen behandlar sambo. Då brukar det släppa lättare. Han manipulerar och ger lite massage. Och ser till att jag inte är toklåst etc.
Eventuellt kan jag massera lite med arnika alt köra rödljus av ngt slag.
Sen upprepar vi det några gånger tills hästen är mer igång.
Vi jobbar en del kring rehabhästar ihop och har ett gäng behandlingsmaskiner som vi kan ta till vid skada eller kackligare hästar än min. Men normalt kör vi rehabjobb för hand i kombination med tillskott och kiro.
När min häst är igång brukar sambo kolla igenom ibland. Men det brukar inte finnas ngt att göra.
Jag jobbar regelbundet för hand med sjukgymnastiskt tänk. Sambo som jobbar mkt på större rehabanläggningar tycker det jobbet ger samma effekt som vibrationsgolvet ger i form av att balansera upp och plocka bort spänningar på ett sätt som ger dem möjlighet att tex jobba rätt i aquatrainer etc. Så det brukar inte bli stifft, bindvävigt etc. Att lära sig det och nörda in på biomekanik och häst psykologi tycker jag är bästa hälso-hacket för dressyrhästen. Det finns så oerhört mkt mer man kan lära sig om hur man kan lägga in lite annat i träningen än det man får lära sig av bokstavstränare. Hur man kan få träningen ännu mer hälsosam.
En BRA hyaluronsyra tycker jag också är en game changer om man har häst som har lite issues i rörelseapparaten.

Jag gillade @tuaphua inlägg om att vara medveten om sin egen hästs svagheter/nackdelar. Det tror jag också på! Samma saker är inte bra för alla hästar och jag tror man vinner på att titta kritiskt på både sig själv och sin häst och se vad som är viktig för ”ekipaget” 👍

Och så tror jag mycket på kontinuitet… lite, ofta och länge är oftast skonsammare än stora insatser på kort tid.

Min får lätt lite spänningar i bindväv och si leden. Lossar si leden innan motion genom att trycka på höftbensknölen på varje sida ca 2 min. Alltså statiskt tryck, är lite jobbigt men på min häst ger det verkligen resultat. Jag lossar även bindväven i ryggen genom att trycka huden lite uppåt vid sista revbenet på ryggen. 😊

Min får lätt lite spänningar i bindväv och si leden. Lossar si leden innan motion genom att trycka på höftbensknölen på varje sida ca 2 min. Alltså statiskt tryck, är lite jobbigt men på min häst ger det verkligen resultat. Jag lossar även bindväven i ryggen genom att trycka huden lite uppåt vid sista revbenet på ryggen. 😊
Jag gillar också den övningen, tror jag kan länka gillet klipp som visar den om någon annan vill testa:
https://www.facebook.com/muskelkraf...-psoas-release-trevlig-helg-/398498261084971/

Funkar som du skriver jättebra på min lite spända valack. Stoet som är som ett geléhallon i musklerna blir inte alls hjälpt av det och jobbas valacken mycket lösgörande så är det för stoet snarare viktigt att rida rakt fram mycket, och alltid på fastare underlag. Apropå det där med att olika hästar kräver olika pyssel :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka