Det här är väl lite mitt hjärteämne iom att jag jobbat så mkt med rehab.
Mina hästar går ute dygnet runt under betesdäsong. Sen är de ute 16 h i kuperad hage.
Min gubbe blir 20 år nästa år. Han har också en del medfött som tex för öppet bakknä, överrörlig överallt, förmodligen trång(enligt vet och kiro) i halskotpelare på ett ställe/rygg ett ställe/länd ett ställe. Han har också ett bettfel som krävt specialvård. Han är också väldigt trång mellan ganash och atlas. Rätt sorts tandläkare skapar mer utrymme där så risken att klämma nerver minskar.
Med det sagt funkar han toppen då han tränas. Men står han en lite längre tid blir han sned och får låsningar. Och en magnifik underhals!

Jag har tur som är sambo med kiro. Så när häst ska igång jobbar jag för hand någon vecka, ger hyaluronsyra (och riskliolja) och får igång muskulaturen lite och sen behandlar sambo. Då brukar det släppa lättare. Han manipulerar och ger lite massage. Och ser till att jag inte är toklåst etc.
Eventuellt kan jag massera lite med arnika alt köra rödljus av ngt slag.
Sen upprepar vi det några gånger tills hästen är mer igång.
Vi jobbar en del kring rehabhästar ihop och har ett gäng behandlingsmaskiner som vi kan ta till vid skada eller kackligare hästar än min. Men normalt kör vi rehabjobb för hand i kombination med tillskott och kiro.
När min häst är igång brukar sambo kolla igenom ibland. Men det brukar inte finnas ngt att göra.
Jag jobbar regelbundet för hand med sjukgymnastiskt tänk. Sambo som jobbar mkt på större rehabanläggningar tycker det jobbet ger samma effekt som vibrationsgolvet ger i form av att balansera upp och plocka bort spänningar på ett sätt som ger dem möjlighet att tex jobba rätt i aquatrainer etc. Så det brukar inte bli stifft, bindvävigt etc. Att lära sig det och nörda in på biomekanik och häst psykologi tycker jag är bästa hälso-hacket för dressyrhästen. Det finns så oerhört mkt mer man kan lära sig om hur man kan lägga in lite annat i träningen än det man får lära sig av bokstavstränare. Hur man kan få träningen ännu mer hälsosam.
En BRA hyaluronsyra tycker jag också är en game changer om man har häst som har lite issues i rörelseapparaten.