Skottland, Whiskeyresa

Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..
 
Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..
Vi reste från flygplatsen till Glasgow ut till hamnen där båtarna till Islay gick och tillbaka med buss och tåg. Gick alldeles utmärkt även om det givetvis blev mer restid än om vi hyrt bil. Enda problemet var att vi missade bussen en gång på Islay. Vi skulle ha åkt med postbilen som tydligen agerade även buss...
 
Jag har bestämt mig för att bjuda min sambo på en whiskeyresa/weekend till Skottland när han fyller 30 i Juni.
Jag vill inte boka en sån förbestämd whiskeyresa för de är så dyra utan jag tänkte boka in saker själv :)
Så jag behöver tips från er som varit i Skottland och åkt runt till destillerier och liknande. Var bodde ni? Vart åkte ni? Hur åkte ni? Tänka på? Tips? Äta?

Bomba mig med tips!
Jag var på en sådan resa med min exman för 20 år sedan. Vi flög till Aberdeen där vi övernattade hos vänner, hyrde sedan bil där och körde runt i högländerna under fem dagar, sedan till Edinburgh, där vi tillbringade två dagar och så flyg hem därifrån. Vi bodde på enklare hotell - "snäppet över" B&B, och hade inte bokat i förväg, utan övernattade där vi tyckte att det passade. Men då åkte vi off-season (månadsskiftet april-maj), så det var inga problem att få rum någonstans.

Finaste och trevligaste destilleriet vi besökte var Glenmorangie (dessutom godaste whiskyn, tyckte jag) - det ligger väldigt vackert vid havet på Skottlands ostkust, strax norr om Inverness. Även Edradour, Skottlands minsta destilleri, i Pitlochry, var sevärt och trevligt!

Och så "måste" man ju se Loch Ness! Med eller utan odjur bjuder den sjön på fantastiska vyer!!
 
Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..

Tyckte att det underlättade att man också sitter på "fel sida" i brittiska bilar - ständig påminnelse liksom! Och i högländerna finns det många "single track roads" där bara en bil får plats i bredd och med mötesplatser, och där finns ju liksom inget höger eller vänster utan bara "mitt på vägen"! :D
 
Efter 13 drams igår på Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig och 2 flaskor inköpta har färjan tagit oss tillbaka mot Edinburgh.

En whisky ni ska lägga på minnet är Laphroaig Lore, med några veckor på nacken. En superb whisky. Efter "bara" 12 drams så bestämde jag mig för att inte inhandla flaskan för 76 pund. Sedan fick min brittiske medresenär mig att prova en trettonde dram av Laphroaigs 21-åriga som kostar 90 pund för en halv flaska. Provsmakningen gratis.

Helt plötsligt framstod en flaska Laphroaig Lore för 76 pund som ett fynd och inhandlades. Bara brittens fel. Helt klart.

Att köra på vänster sida tycker jag inte är stora problem, utom rondellrefugerna..... Denna gång hade jag dock haft större problem med att köra med all whisky i kroppen, så att åka på arrangerad tur har sina fördelar.

Sitter just nu och provar öl från Fyne ales, bland annat "Ragnarök".
 
Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..

Nu har jag inte varit på whiskyresa men vi tog taxi från Edinburgh flygplats till vårt hotell i Edinburgh, var inget hårresande pris i alla fall men det beror förstås på hur långt man åker.
 
Nu har jag inte varit på whiskyresa men vi tog taxi från Edinburgh flygplats till vårt hotell i Edinburgh, var inget hårresande pris i alla fall men det beror förstås på hur långt man åker.

Till Edinburgh går det spårvagn och buss för runt 5 pund enkel resa, taxi kostar dryga 20 pund. Taxi i rusning är dock inget vidare.

Men ska man till Islay till exempel så behöver man köra eller åka och ta färjan.

Som ensamresande var det perfekt att åka på arrangerad tur, med kunnig guide genom Highlands, West Coast, Islay och alla destillerier. Och tillsammans med värsta whisky-"nörd"-gänget (ett gäng från England, ett från Schweiz och ett från Tyskland, totalt 11 personer) diskutera varianter, kombinationer, casks, korn och torv tillsammans med ohälsosamma mängder whisky i flera heldagar och kvällar.

Att åka på egen hand eller med min fru hade inte varit samma resa.
 
Bokat!! Vi flyger till Aberdeen (visste inte ens man kunde det) så då slipper vi hela hyra bil delen för att ta oss till Highlands :) Åker på en torsdag och sen hem på måndag så 3 hela dagar i Skottland!
Vi kommer bo på ett BnB som ligger längs med River Spey och Speyside Way, i närheten av Aberlour. Ägarna av BnB:et erbjuder att skjutsa till och från närliggande städer/byar och destillerier om man inte vill gå eller cykla så det är toppen. Man kan då vandra till en av de närliggande byarna där det finns 3 destillerier och sen bli hämtad på vägen hem :) Någon som cyklat Speyside Way, är det en lite stig eller mer som en vandringsled?
Så nu sitter jag och gör en Google Map med utflykter/dag och några av destillerierna som finns med är Aberlour, Macallan och Speyside Cooperidge. Sen Glen Grant, Glenroth och Glenspey på en annan dag. Jag kan tänkte mig att 2 eller 3 per dag räcker?
Någon som varit i det området och kan tipsa om saker att göra och se som inte är Whisky? En av dagarna tänkte jag vi skulle ta en whiskypaus och vandra/cykla/tåg och se naturen. Jag är jätteintresserad av historia så gärna typ slott, ruiner och andra historiska lämningar. Någon som åkt tåget som går där?

Ååååh jag är så pepp och det är sååå svårt att inte berätta nåt för sambon haha!
 
Bokat!! Vi flyger till Aberdeen (visste inte ens man kunde det) så då slipper vi hela hyra bil delen för att ta oss till Highlands :) Åker på en torsdag och sen hem på måndag så 3 hela dagar i Skottland!
Vi kommer bo på ett BnB som ligger längs med River Spey och Speyside Way, i närheten av Aberlour. Ägarna av BnB:et erbjuder att skjutsa till och från närliggande städer/byar och destillerier om man inte vill gå eller cykla så det är toppen. Man kan då vandra till en av de närliggande byarna där det finns 3 destillerier och sen bli hämtad på vägen hem :) Någon som cyklat Speyside Way, är det en lite stig eller mer som en vandringsled?
Så nu sitter jag och gör en Google Map med utflykter/dag och några av destillerierna som finns med är Aberlour, Macallan och Speyside Cooperidge. Sen Glen Grant, Glenroth och Glenspey på en annan dag. Jag kan tänkte mig att 2 eller 3 per dag räcker?
Någon som varit i det området och kan tipsa om saker att göra och se som inte är Whisky? En av dagarna tänkte jag vi skulle ta en whiskypaus och vandra/cykla/tåg och se naturen. Jag är jätteintresserad av historia så gärna typ slott, ruiner och andra historiska lämningar. Någon som åkt tåget som går där?

Ååååh jag är så pepp och det är sååå svårt att inte berätta nåt för sambon haha!

Naturen i Highlands var magnifik, så jag skulle kunna ha vandrat/åkt där i flera dagar och bara njutit av utsikterna. Stirling Castle var också magnifikt, men det är lite väl nära Edinburgh för er del. Men det finns slott nästan överallt, med olika historier kopplade till dem.

Jag tyckte att det räckte med högst en destillery-tour per dag (de är väldigt lika), däremot kan man ju köra bara tastings på flera destillerier per dag. Kanske räcker det med en distillery tour på hela resan till och med, det är riktigt intressant första gången.

Det finns lite tips på TripAdvisor som kan vara intressanta:
https://www.tripadvisor.com/Attractions-g186487-Activities-c42-Aberdeen_Aberdeenshire_Scotland.html
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 692
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp