Bukefalos 28 år!

Skotträdd unghäst

nyholm

Trådstartare
Mitt 4 åriga unghäst sto är jätte rädd för skottljud från vapen, har någon tips på hur man kan träna bort rädslan? En granne till mig och hästhagarna gillar att skjuta med kraftiga vapen och mitt ungsto blir helt svettig, börjar springa runt och flåsa.
 
Sv: Skotträdd unghäst

har någon tips på hur man kan träna bort rädslan?
Om jag var du skulle jag prata med någon som håller på med mounted shooting, de är experter på just det.
I andra hand skulle jag helt enkelt säga stegrad miljöträning precis som med allt annat man vill vänja en häst vid. Svaga knallar, t ex ballonger, på först långt avstånd och successivt närmare, och starkare knallar efter hand.
(Glöm bara inte att hästöron också är känsliga för bullerskador, så om grannens (eller någon annans) skjutande är nära hästarna så behövs någon form av hörselskydd.)
 
Sv: Skotträdd unghäst

Min ena häst var väldigt rädd för olika ljud innan. Råkade man nysa på hästen flög han rätt upp och stack iväg i full fart.
Det enda är att träna på massa olika ljud och berömma när de gör rätt.
Jag red med tuggumi (gör aldrig det annars) och blåste bubblor som smällde. Jag var beredd på att hästen skuttar till och blev ju inte själv rädd då och kunde ju lugna honom innan han stack.
Idag funkar de flesta ljud utan reaktion, det enda är de dagar han är lite extra pigg och tror att allt är livsfarligt;).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: skiesabove
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp