Skräckscenario och livrädd!

Sv: Skräckscenario och livrädd!

Även i mitt distrikt vet jag att distriktare sprutat bort oönskad dräktighet. Men man måste ju ändå vara med! Men det var flera år sedan, det kan ju ha ändrats nu, och då är det ju klinik som gäller!

Men angående att fakturera någon annan så säger jag som dig, jag skulle bli mycket förvånad om det gick!

Hmm, ja jag har ju själv flera hingstar. Men nu hör ju inte detta hit, däremot så har vi haft jätteproblem ang vår grannes lösa hingstar som roat sig att betäcka våra ston. Men det har jag avhandlat i en tråd på avel.

Man sprutar med Dinolytic ungefär två veckor efter betäckning och får då stoet att gå i ny brunst. Preparatet används för brunstkorrigering, abortering av såväl döda som oönskade foster. Ev. biverkningar är av övergående art.

Detta kan alla veterinärer göra och är det en oönskad betäckning behöver man ju inte göra ul innan och således är det inga bekymmer för dsv att utföra. (det är ju bara ett fåtal med bärbar ul.)

Vis av egen erfarenhet så kan man inte heller ställa en faktura direkt till hingstägaren. Jag bad om det förrförra året då grannens hingst betäckte sönder vår tvååring och dvs kom ut och tråcklade ihop henne. Jag fick ta räkningen på mig eftersom det var jag som ringde ut vetten. OM hingstägaren varit på plats så hade det varit ok att direkt ställa den på honom.


Gira
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Fy så otäckt! Jag förstår att du blev rädd.
Vilken tur att du fick in dina hästar och att allt gick bra tillslut.

Det hade ju kunnat gå hur illa som helts om inte du varit där!
För även om ditt sto hade brunstat och han hade betäkt henne är det inte säkert att det hade gått "bra" rent betäckningsmässigt så att säga.
Det är inte alls ovanligt att det slår slint i huvudet på en hingst som släpps lös tillsammans med ett sto. Och då blir det inte trevligt!!

Kommer ihåg en gån när jag själv fick lösa hästar hos mig.
Då var det JAG som hade hingst. Han stod snällt i sin hage tillsammans med sin ponnykompis, och in på gården stormar två främmande ston!! :o
Jag var höggravid och stona for runt på gräsmattan och ville gärna in till vår väldigt intresserade hingst.
Tur att grannen var hemma. Han kom ut i ett nafs och hjälpte mig att fånga in dessa äventyrslystna damer :D

// Anna

Jag hade samma problem i somras , hade unghingstarna i en hage o släppte resten av gänget i hagen bredvid .
Stona bröt sej in till hingstarna om o om igen !!
Dom små stackarna sprang i panik när stora otäcka stona kom :rofl:
Jag fick flytta stona långt bort det gick bara inte.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag hade samma problem i somras , hade unghingstarna i en hage o släppte resten av gänget i hagen bredvid .
Stona bröt sej in till hingstarna om o om igen !!
Dom små stackarna sprang i panik när stora otäcka stona kom :rofl:
Jag fick flytta stona långt bort det gick bara inte.

Ofta är det ju faktiskt så, att stona bryter sig in till hingstarna - inte tvärtom som man skulle kunna tro :D
Har fått berättat att mitt sto blev tjuvbetäckt som tvååring...det var en gåta vilken hingst som varit framme eftersom ingen varit lös, och inte märren heller. När fölet var fött gjordes ett dna-test med de hingstar som fanns på gården, och till allas förvåning var det en hingst som stod där i träning...en lugn rackare som absolut inte varit ur sin hage. Märrskrället måste alltså hoppat ur sin hage, in i hans, fått sitt nyp och sen tillbaka igen utan att bli upptäckt :p

(sorry för OT)
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

:rofl: Hoppas att det var en trevlig hingst :rofl:

När tanterna är villiga sà brukar de ju i regel fà som de vill :grin: har hört talas om stora märrar som gàtt ned i diken för att shettishingstar skall nà upp...:cool:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

:rofl: Hoppas att det var en trevlig hingst :rofl:

När tanterna är villiga sà brukar de ju i regel fà som de vill :grin: har hört talas om stora märrar som gàtt ned i diken för att shettishingstar skall nà upp...:cool:

Ja det var det nog...fast ej godkänd, så det gick inte regga avkomman.

Ja de kan bli angelägna tanterna :D när ardennermärra brunstade här i somras gick hon helt sonika och hämtade sig en hingst, bara brakade ner hans staket som en annan pansarvagn :eek: Nu är han en liten Welsh Mountain så han nådde väl inte upp...och inte var han väl särskilt manlig i hennes ögon heller...så då tröttnade hon och schasade bort honom, han var rätt tacksam när vi kom och räddade honom :rofl:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

:rofl: Åh jag skrattar så jag gråter åt den historien. Kan verkligen se den förskrämda hingststackarn framför mig.


:rofl:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Ja de kan bli angelägna tanterna :D när ardennermärra brunstade här i somras gick hon helt sonika och hämtade sig en hingst, bara brakade ner hans staket som en annan pansarvagn :eek: Nu är han en liten Welsh Mountain så han nådde väl inte upp...och inte var han väl särskilt manlig i hennes ögon heller...så då tröttnade hon och schasade bort honom, han var rätt tacksam när vi kom och räddade honom :rofl:

:rofl::rofl::rofl:
Kan se det framför mej haha!
Åh dessa tanter!!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Men ååh.. Hua vad det ska finnas folk till allt! Jag själv har fått min gamla valack jagad genom byn av en hingst på villovägar.. Ägaren hade dessutom mage att påpeka att detta var mitt fel, då min häst gnagt på sina hagstolpar.. Men frånvaron av el till sin egen hage var det inte på tal om. Suck!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Lite urspårat från TS början. Hoppas TS inte har något emot att jag svarar på detta. Man kastrerar även tikar förstås. Är bra även för dem då det minskar risken för pyometra. Det är inte roligt när man har en äldre tik och den blir tvärsjuk och håller på att dö. Annars är det så att det är ett mycket mindre ingrepp på en hanhund, kulorna ligger ju utanför kroppen. Hos tiken måste ju buken öppnas. Tack TS för lånet:D
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Tack TS för lånet:D

Vassego! Jag tycker lite av tjusningen med Buke är att trådar ibland drar iväg åt flera håll. Så länge "urspårningen" inte är fjantig pajkastning och personangrepp känns det helt ok för mig!

Tillbaka till ämnet! :angel: ;)
Jag har kollat lite med "min" veterinär vad man kan göra när sådant här händer. Då både veterinären och jag bor i samma ort (liten ort) så visste veterinären mycket väl vem både hingsten och ägaren var. Tydligen en ägare som aldrig slarvat med sin hingsthållning förut och en hingst som inte är "dum i huvudet". Veterinären är själv mycket hästkunnig, uppfödare, tävlingsryttare osv, och en noggrann sådan också. Hon trodde det var en engångsföreteelse, hon var förvånad att det hänt. Men hon tyckte ju också att det inte var acceptabelt att hingsten kom lös så där.
I allafall tyckte hon att jag inte skulle anmäla ägaren utan ta ett snack med denna i stället.

Man anmäler till Länsveterinären i allafall fick jag veta.

Så nu är jag lite kluven! Jag litar på "min veterinär" både som veterinär och hästmänniska. Men samtidigt vet jag ju att hingstägaren har noll koll, tänkte på uteridningen i höstas när jag fick ordern "rid ner i skogen, rid ner i skogen".
Så vad tycker ni, ska jag bara ta ett snack med hingstägaren, "hej, har du fixat staketet så din hingst inte kommer till oss igen?" eller ska jag ta ett snack med Länsveterinären?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Ta ett snack med hingstägaren först. Hon har kanske ordnat med bättre staket?

Om det inte verkar som om hon bryr sig, ring Länsveterinären.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Men samtidigt vet jag ju att hingstägaren har noll koll, tänkte på uteridningen i höstas när jag fick ordern "rid ner i skogen, rid ner i skogen".

Jag var ute för nästan samma sak för några år sedan när jag och en kompis var ute och red i skogen.

Det kommer en tjej på en stor halvblodsliknande sak som börjar studsa om kring litet grand och hålla på.

Våra hästar skrittar på lång tygel en bra bit bort på vägen.

Tjejen skriker och undrar om vi rider på ston....

NEJ skriker vi tillbaka... hon rider ut på en liten grusväg och stannar kanske 15 meter från där vi ska passera på den lite större grusvägen.

Hennes häst gnäggar och studsar litet till när vi precis ska passera. Och då ropar hon litet ursäktande att det är lite svårare om man har hingst.

Då ropar jag tillbaka.

"Jag vet- det här är också en hingst!"

:D

och då har jag i hela processen under mötet inte ens behövt ta i min nordsvenska hingst och korta upp hans tygel, det enda jag gjorde var att sitta lite djupare i sadeln och tänka att han skulle gå fint förbi. Victor han tittade väl lite på den andre men brydde sig inte ens om att gnägga förrän vi hade passerat.

Så nog kan det vara lite skillnad på hingst och hingst.

Victor är för övrigt hästen på min avatar...
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Tror att en anmälan till djurskyddet på länsstyrelsen är det korrekta förfarandet. Länsveterinären har inte så mycket med det hela att göra skulle jag säga. Sen årsskiftet -09 har djurskyddet flyttats från kommun till länsstyrelse. Om det är "fel" inspektör som svarar (tänkte på denne någon som inte gör sitt arbete) kan du be om att någon annan tar hand om ärendet.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Man får banda om man själv deltar i samtalet, utan den andres vetskap. Man får inte däremot tex placera ut en inspelare och spela in andra utan att man själv är med. Vet detta då polisen bad mig banda samt filma saker förra året i en utredning.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Victor är för övrigt hästen på min avatar...
...och han är helt ljuvlig!:love:

Den här tråden visar varför många är så negativa till att folk håller hingst; det är inte hästen utan ägaren som bekymrar oss.:devil:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

:D

Mitt sto är också en sådan där enormt "villig" märr, hon mer eller mindre våldtar den/de valacker hon går med i hagen när hon är brunstig! :o
Så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om hon stod i samma stall som en hingst och hon då skulle försöka bryta sig in till honom!
I förra stallet så betäckte valacken hon gick med inte hur mycket hon än tragglade med honom, men valacken i detta stall gav till slut mycket motvilligt upp och började klättra, så nu måste vi dela dem under högbrunsten. Dels för att jag är rädd för infektioner och dels för att jag helt enkelt tror att den stackars valacken kommer tröttna till slut och sparka min märr rejält! Och jag förstår honom!

Så därför gör det mig ju dubbelt nervös om jag ofta skulle ha en lös hingst på gården! För jag VET ju att om mitt sto brunstar så kommer hon glatt och villigt att bjuda ut sig!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Härligt när hingstar uppför sig som de ska! :laugh: :bow:
Så lugnt och fint för hingsten att den slipper bli helgalen och få ovett, och så lugnt och bra för omgivningen att du har full kontroll på din hingst!
Om folk med hingst hade så mycket hästvett som dig skulle ju ingen behöva oroa sig för att det finns hingstar "bland oss"!

Jag har varit med om att kunna hantera en avelshingst när jag inte var värst gammal, min mentor och första ridlärare födde upp hästar och fick en godkänd halvblodshingst (Marramas). Likaså så var han bekant med en welshuppfödare, bla så använde han en godkänd welshingst på sitt ridläger och på ridskolan utan problem. Så det där med att hingstar kan vara till besvär och tom farliga, det fick jag lära mig "the hard way" när jag blev vuxen och kom utanför det stallet och från den ridskolan som min första ridlärare hade! :crazy:
Min mentor lärde oss vanligt hästvett, och med de väluppfostrade hingstar han hade i stallet så räckte det! Det behövdes inga mer förhållningsregler!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp