Skräckscenario och livrädd!

Sv: Skräckscenario och livrädd!

Men vilken tur att inget hände! Det vore ett riktigt mardrömsscenario om något liknande hände här, tack och lov så bor (vad jag vet) närmsta hingst över milen bort med bra ägare.
Tänk om du stått med 2 ston, eller 2 hagar med blandade hästar. Hoppas hingstägaren fick sig en rejäl tankeställare, även om det knappast lät så.

Vad jag funderar över är, om det varit en hanhund som kommit inspringandes på gården, börjat bråka med en annan hanhund (kanske hotat människan som försökt sära på djuren) och försökt para sig med en löptik så hade hundens ägare ställts in för rätta, under förutsättning att man gjort en anmälan, och hunden hade riskerat avlivning.
När det gäller en hingst så händer helt plötsligt ingenting. Varför?

Om hundar: Jag undrar varfor folk inte kastrerar sina hanhundar i allmanhet? Finns ju ingen anledning om det inte ar en utstallnings/avelshund att ha hanhundar intakta..Plus det blir ett mkt battre liv for hundarna.. man har inte det har springandet efter tikar som loper, de ar inte sa stridslystna etc etc.. och det ar en quick operation, tar ungefar 20 minutes fran start till finish.. Just en fundering.....
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Min mamma kasterar inte sina hundar för att det kostar pengar.

Hundar är inte så stridslystna, så det är inte nåt direkt stort problem. Är man Alfa över dem så har de ingen anledning att slåss.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag tror det är av ren snålhet man inte kastrerar. Alla hanhundar som min släkt och familj äger är alla kastrerade. Alla hundar som inte ska användas i avel borde kastreras så slipper man ylande hanhundar utanför ytterdörren. Men det är en annan diskution.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

har man inte råd att kastrera sin hund så ska man inte skaffa hund.
dessutom så skriver du "hundar" dvs flera... man kanske inte ska ha massa hundar så man inte har råd..

Ts
fy faaan vilken mardröm, tur att du och dina hästar och den där stackars hingsten klarade sig.


och jo, man får banda samtal. journalistik skulle inte fungera så bra annars..
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag skrev inte att de inte hade råd, råd har de absolut! Brorsan har 2 crossar, ny crossbuss och det är inte direkt nån billig sport!

Därmot vill de inte lägga pengar på det, och det är väl deras val, så länge hundarna funkar.
Just nu löper min tik, och jag bor inte så långt bort och de har inte suttit och flåsat utanför min dörr.

2 hundar har morsan, och funderar väl på en 3 e tror jag.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Det är inte så dyrt med kastrering, tror inte det handlar om dålig ekonomi utan oftast snålhet. Man har inte lust att lägga dom pengarna på att kastrera utan skiter hellre i.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag brukar inte svära, men fy fan alltså. Har du ringt till kommunen eller länsstyrelsen djurskyddsinspektörer för att påtala att hon har hästen ensam?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Hade jag vetat att några km bort står en hingst som tidigare kubbat i 1m snö, rakt genom skogen till mitt stall och ställt till en scen så hade jag ringt upp polisen och hört om det går att anmäla det på något vis. Och hade polisen inte vetat hur de skulle svara eller vad du kunde göra skulle jag ringa jordbruksverket eller djurskyddet för att höra om det går att anmäla. Det kanske bara händer att de kollar upp hingstägaren och dess djurhållning men av anmälningen kan det underlätta om det händer igen, liksom.
På tävlingsplats vet jag att om en hingst blir lös står hästägaren för kostnaden på alla skador den lösa hingsten bidragit till, borde vara liknande även i hemmamiljö. Kan vara bra att veta, också.

Du ska ju inte behöva ha hingststaket för att hålla en grannes lösa hingst ute i förebyggande syfte att skydda dina hästar.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Menar du kommunens djurskydd? Tja det vore kanske en idé, men jag undrar om det inte är samma inspektör som på orten där jag förut bodde, i så fall är det lönlönst, den dåren har glatt låtit ett par vanvårdade hästar svälta ihjäl för några år sedan, trots att X antal människor ringt, ringt och ringt! Distriktsveterinären var galen av ilska, det resulterade i en erinran för inspektören, men han fick behålla jobbet!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jo det är ju sant att man kan reagera så. Men nu har det ju gått flera dagar, om hon velat "ändra utsagan" så kunde hon ju bara slå en signal!

Jag hade säkerligen också kunnat debitera min mamma en veterinärräkning, både min mamma och jag är kända av distriktsveterinären. Men att debitera en vilt främmande människa, det tror jag är omöjligt! Är det ens lagligt tro?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jösses, det var en väldigt sugen hingst! :D

Vi har bara två boxar i stallet och inga galler. Att stänga in hingsten i hagen eller stallet kändes i det läget som lika illa (bra?). Dessutom är man ju sig själv närmast, hade man inte hittat ägaren och väljer på att låta hingsten gå ute på natten eller våra hästar göra det, då var valet lätt! :angel:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Hästen har bevisligen rymt en gång från gården , och vem vet det kanske ligger fler anmälningar där ,så det kanske händer nått

Ja det är ju sant, kanske har det varit mer krångel? Men jag har någonstans i bakhuvudet att hingstens grannar (mycket seriöst hästfolk) nämnde när jag mött hingst+matte i skogen i höstas sa att de aldrig haft något besvär med vare sig hingsten eller någon annan av hingstägarens hästar när hon hade flera. Men det kan ju vara idé att ta ett snack med grannarna ändå!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag tar nog och ringer och frågar polisen nästa vecka! Kan ju ta ett snack med "min" veterinär också, en mycket hästvan och skicklig veterinär, hon borde veta till vem man ska anmäla om det är idé att anmäla osv.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Fy så otäckt! Jag förstår att du blev rädd.
Vilken tur att du fick in dina hästar och att allt gick bra tillslut.

Det hade ju kunnat gå hur illa som helts om inte du varit där!
För även om ditt sto hade brunstat och han hade betäkt henne är det inte säkert att det hade gått "bra" rent betäckningsmässigt så att säga.
Det är inte alls ovanligt att det slår slint i huvudet på en hingst som släpps lös tillsammans med ett sto. Och då blir det inte trevligt!!

Kommer ihåg en gån när jag själv fick lösa hästar hos mig.
Då var det JAG som hade hingst. Han stod snällt i sin hage tillsammans med sin ponnykompis, och in på gården stormar två främmande ston!! :o
Jag var höggravid och stona for runt på gräsmattan och ville gärna in till vår väldigt intresserade hingst.
Tur att grannen var hemma. Han kom ut i ett nafs och hjälpte mig att fånga in dessa äventyrslystna damer :D

// Anna
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

min 9 åriga hanhund som jag haft som valp är inte kastrerad.
Det går jättebra med honom. Mina föräldrar har en tik sedan många år tillbaka och en annan tik före det, och dom kan gå lösa tillsammans även när hon löper. han går inte och skvätter och markerar överallt. hade han gjort det så hade han blivit kastrerad omgående...fast just nu känns han lite för gammal för det. Och han har sån underbar personlighet så vi vill inte "ta bort den"...

däremot har vi kastrerat hästarna (utom en som är för ung ännu) och honkatten är steriliserad och hankatten är kastrerad. Så att säga att man inte kastrerar för att man inte har råd är ju lite fel kanske.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! ....


..... Någon som har koll på när en hingstägare kan bötfällas? Man har ju strikt ansvar för sin hingst, så mycket vet jag, men när kan man bötfällas? Är det när skadan redan är skedd, ett sto är betäckt och/eller skadat, människor skadade osv?


Herregud vilken röra.... Nä, vem som helst ska verkligen inte ha hingst! Vad tänker folk med eg???
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

honkatten är steriliserad och hankatten är kastrerad.

OT, men jag misstänker att honkatten också är kastrerad.

Sterilisering: man klipper av sädesledare/äggledare. det blir inga ungar, men beteendet ändras inte ett dugg.

Kastrering: man tar bort testiklar/äggstockar, och när det är djur, livmoder. Inga ungar, och beteendet ändras till det önskvärda.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Vadà snâlhet :confused:

Varför skall man kastrera en väll fungerande han hund?
Varför är alla i Sverige sà rädda för okstrerade han djur?
Làt de stackana ha bollarna kvar, och som en följdfràga varför kastrerar man inte sin tik? om man ändo inte ska avla pà dem. Det är ju bara du som hundägare som fàr stà för kostnaderna och valparna om din tik blir pà smällen.

Sà nu skall jag làta som alla andra och sága att det är oansvarigt och snàlt om man inte kastrerar sin tik. Om man inte har ràd att kastrera sin tik bör man inte ha hund.... :o

Varför kan inte folk själv fà vara ansvariga för sina djur, varför tror vissa folk att de är sà mycket bättre än andra att de tycker att det är okej att hoppa pà alla "han hundägare" för att de ine kastrerar sina hundar.

För mig fâr du ha ett djur av vilket kön som hällst bara det beter sig. En kàt hon hund som svansar runt räknas inte som att bete sig bra... :cool:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Intressant! Helt plötsligt har det kommit en diskussion i diskussionen om hanhundskastrerings vara eller inte vara! :D

Intressant även för mig då vi råkar ha en hanhund i hushållet som pga sitt beteende eventuellt kan bli av med kulorna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 713
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp