Skräckscenario och livrädd!

Sv: Skräckscenario och livrädd!

Ja om en hingst är så galen att hantera att det krävs hugg och slag, då tycker i allafall jag att den ska kastreras! Även jag tyckte synd om hingststackaren, dyblöt av svett mitt i smällkalla vintern! Och när han sprang där ensammen i hagen, då var det ju inte hingstvrål, då var det ju en gråtande, ensam och ängslig häst!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Hoppas att du kan se tillbaka om några år på händelsen och skratta åt det komiska i att ha haft en riktigt "sugen" hingst i hälarna när man rusat med sitt sto in i stallet.
Lite som när man träffar på älgtjurar i skogen under brunstperioderna... :laugh:

Ja det är ju inte ofta jag springer! ;)

Hingsten betäcker tydligen, ägaren sa att han går själv "tills stona kommer på betäckning i vår".
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jadu, vilken tur för er att det hela ändå gick bra..Hade ju kunnat sluta hur illa som helst... Kram och tummen upp för dig som trotsade din egen rädsla och gjorde det som skulle göras..( men visst är det så att inte alla ska ha hingst.. detta är ju ett ganska solklart fall, om man nu får vara lite dömande)
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Vilken mardröm:eek:

Var med om samma sak för länge sen när en hingst som en idiotisk granne hade ensam kom springande till oss. Men det var en liten shettis och den höll sej utanför staketen och gick lätt att få tag på och låsa in tills ägaren kom.

Ja och sen undrar folk varför man tycker att inte kreti och pleti ska ha hingstar:cool::rofl:

Jag tycker du ska anmäla för att ha det gjort om det händer igen. Eftersom hon inte tog det så hårt kan det ju finnas risk.

En sak att tänka på är att risken nästan kan vara större för valacken än ditt sto. Är hon inte brunstig lär det bli mera synd om hingsten....Men en valack som attackeras av en upprörd hingst kan råka riktigt illa ut. :crazy:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

För mig är det skillnad på lugn och lugn. Jag är också den lugna typen, även om gårdagen gjorde mig panikslagen (vilker sällan händer).

Vad jag hade velat ha var ett lugnt "men oj, han har väl inte betäckt?" Och när jag sa att jag inte varit så lugn om han betäckt så hade "rätt svar" enligt mig varit: "nej självklart förstår jag om du varit upprörd om min hingst betäckt ditt sto, givetvis hade jag i så fall stått för alla kostnader". "Jaha" är liksom i min värld i den situationen så fel svar det kan bli! ;)

Nej jag tycker inte det är "bara" att spruta bort en dräktighet på ett sto. Det är ett veterinärt ingrepp, jag vet vad starkt medlet är och att stoet är långt ifrån opåverkat av medlet! Och där blir det mindre konvalescens, jag måste ta ledigt från min skola, osv, osv, osv. Och vad händer sedan om jag vill betäcka? Är det lika lätt att få dräktigt eller finns det biverkningar om ens i enstaka fall som gör att ett sto kan få sämre fertilitet efter att sprutas?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Precis!
Och jag har det inte så ekonomiskt bra att jag ens jobbar nu, jag studerar, och man kör inte med oxfilé direkt när man får ut under 10.000:-/månad! :angel:
Även om hästförsäkringen skulle täcka sådant här (har ingen aning om det gör det) så har man ju självrisk och som du sa, bensin kostar!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Även i mitt distrikt vet jag att distriktare sprutat bort oönskad dräktighet. Men man måste ju ändå vara med! Men det var flera år sedan, det kan ju ha ändrats nu, och då är det ju klinik som gäller!

Men angående att fakturera någon annan så säger jag som dig, jag skulle bli mycket förvånad om det gick!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Men i det vilda har inga ston täcken med svanslapp och korslagda bensnören att trassla in sig själva eller hingsten i! ;)
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

En sak att tänka på är att risken nästan kan vara större för valacken än ditt sto. Är hon inte brunstig lär det bli mera synd om hingsten....Men en valack som attackeras av en upprörd hingst kan råka riktigt illa ut. :crazy:

Ja det har du ju rätt i! Han kunde ju ha skadat lille gullevalacken, nog den snällaste och goaste häst jag någonsin träffat på!
Nu gick de vid tillfället i varsin hage stoet och valacken, men en förbannad hingst forcerar ju något så simpelt som ett par eltrådar i ett nafs! :crazy:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Kan du inte ringa till Djurskyddet och berätta om att en i närheten av där du bor har en hingst som går helt ensam och som rymt hem till dig och utsatt både dig och dina hästar för fara? De borde kunna åka hem till hingstens ägare och åtminstone ta ett snack med henne. Berätta att hingsten brukar gå lös hemma på gårdsplanen också.. :grin:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag vet att jag i ett sådant ställe skulle kunna vara ganska chockad och svara så som hon gjorde liksom, och sen förstår jag givetvis att du var allt annat än lugn, det är skillnad när ens egna hästar gör nåt, och en främmande häst kommer och ställer till saker!!

Jag är i andra fall allt annat än lugn, blir lätt stressad, och mkt påverkad av stress, men just när det är kaos, mer eller mindre, när hästarna gör nåt själva så blir jag coollugn, varför vet jag inte, det är som att hjärnan blir överstressad och slår ifrån lite halvt nästan :crazy:

Nej visst är det inte "bara bara" men du förstår hur jag menar, tror jag?

Om min hingst betedde sig som du beskrivit tidigare så är det ju solklart att han ska kasteras, enligt mina preferenser! Min kommer bara få gå kvar som hingst om han är mkt lätthanterad! (och då menar jag inte för att vara hingst, jag menar för att vara häst!)

Ang fakturan så har jag uppgett min mammas namn när jag var mindre, och jag har aldrig varit med om att de bett om legitimation eller liknande...
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Usch vad jobbigt, bara ren tur att inget hände. :crazy:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Men vilken tur att inget hände! Det vore ett riktigt mardrömsscenario om något liknande hände här, tack och lov så bor (vad jag vet) närmsta hingst över milen bort med bra ägare.
Tänk om du stått med 2 ston, eller 2 hagar med blandade hästar. Hoppas hingstägaren fick sig en rejäl tankeställare, även om det knappast lät så.

Vad jag funderar över är, om det varit en hanhund som kommit inspringandes på gården, börjat bråka med en annan hanhund (kanske hotat människan som försökt sära på djuren) och försökt para sig med en löptik så hade hundens ägare ställts in för rätta, under förutsättning att man gjort en anmälan, och hunden hade riskerat avlivning.
När det gäller en hingst så händer helt plötsligt ingenting. Varför?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag skulle ringt upp och pratat med hingstägaren och banda samtalet, förklarat hur upprörd jag blev och att det inte får ske igen. Sedan skulle jag fråga om hingsten fortfarande kommer få gå lös på gården och om hon svarar att han kommer fortsätta med det så har du beviset och kan polisanmäla.
Tyvärr så verkar det ju som att hon tog fruktansvärt lätt på det som hände men det kan ha varit att hon var chockad också och reagerade som hon gjorde - även om jag tvivlar på det. :crazy:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Man får inte banda utan att säga att man gör det först har jag för mig? :confused:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Tycker att det làter som om du handlade rätt.

En het hingst är inte lätt att ha att göra med ;) De är skitstövlar när de tänker de tvà tankarna som ofta kretsar i vissa hingstars huvuden "fucking and fighting" som vi brukar säga.

Men visst kan man ta in en hingst i stallet, bara den inte stâr box i box med et sto brukar det inte vara nâgra problem.

Har hingstar i stallet där jag jobbar som kan stà brevid ston utan problem.

Men vilken jävla hästägare :eek:

Jag skulle förstärka mitt staket, inte för att det hjälper mycket om man inte bygger ett välldigt starkt staket. Shit inte kul, Undrar vad man kan göra àt problemet :crazy:

En liten historia: Jobbade pà ett stuteri, en natt sà sprang en unghingst RAKT egenom staketet, FYRA trästolpar var av och lâg flera meter fràn staketet.

Sen fastnade han pà ett högt staket byggt av gammla lycktstolpar och järn rör. Innanför staketet var ett sto med föl. Starckars pojken vart hängande pà snoppen (:p det lugnade nog ned honom) ca 8 timmar innan vi hittade honom vid morgonfodringen och fick skruva ner hela staketet för att fâ ned honom.

Han var svullen pà skapet i ca tvà veckor, första veckan var det stort som en honungsmelon. Inga andra skador.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Fy vad otäckt ! Förstår att du blev chockad !!
jag har själv hingstar på gården både stor och små , MEN ingen av dom beter sig på detta sätt , inte äns vid betäckning så vrålar dom och beter sig illa ,

Det jag reagerade på var att du hade mött denna person med sin hingst innan, och hon då slängde sig av den stackars hästen och började pryla den !!!

Jag tror att detta är en häst som är otroligt olycklig och nervös !!
fÖRSTÅR INTE ATT FOLK MÅSTE PRYLA SINA HINGSTAR ????

Javisst att dom ska lära sig hästvett;) men inte får man fram det genom hugg och slag , Om jag var som du skulle jag anmäla till djurskyddet omedelbums !
Hästen står utan sällskap, går lös på gården , Hästen får stryk av ägaren !!

Hästen har bevisligen rymt en gång från gården , och vem vet det kanske ligger fler anmälningar där ,så det kanske händer nått;)


Lycka till Tesora
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Man får inte banda utan att säga att man gör det först har jag för mig? :confused:

Du får banda ett samtal som du själv deltar i men du får inte banda ett samtal där andra pratar som inte är medvetna om att du bandar.


Till Ts

Fy vilken hemsk upplevelse och vilken tur att allt gick bra till slut.

Jag tycker att du ska ringa upp hingstägaren och höra dej för lite så att du kan försäkra dej om att hingsten inte går själv mer för det är ju inte lagligt längre och att du vet att hon har minimerat risken att det ska hända igen.
Spela gärna in samtalet för det kan vara bra att ha om hon säger att hingsten kommer gå ensam och att hon inte kommer göra något för att förhindra att det händer igen.
Det är stor skillnad nämligen om hästar springer ut om de har undermåliga stängsel eller går lösa:eek: för då är det helt plötsligt andra lagar som gäller och du kan få ersättning om det händer igen eller om hingsten orsakar en olycka.

Jag hade i ditt läge förstärkt staketet, jag har sett så svåra skador på tjuvbetäckta ston att det är min mardröm att något sådant skulle hända mitt sto. Det är verkligen inte "bara att spruta" för en tjuvbetäckning kan ge dödliga skador.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Vet ett fall där en kvinna blev dömd till fängelse då hennes hund gått lös på ett hönshägn. "Brott mot lagen om katter och hundar" tror jag att det benämndes, finns något liknande för häst/hingst?...;)

Vilken j*la idiot till hästägare, hon borde verkligen skämmas. Du verkar ha hanterat situationen efter bästa förmåga även om jag kan tänka mig att adrenalinpumpen gått på högvarv.

Jag fick fånga in en treårshingst kl 5 på morgonen första dagen på mitt förra jobb. Vaknade av ett ledset gnäggande och gallopljud utanför huset... Jag hade sett honom i stallet kvällen innan men var inte riktigt säker på om han var hingst eller inte. Han hade haft tråkigt på natten och pillat upp boxdörren på nåt obegripligt sätt. Men han var mest bara ledsen och ensam när han var ute på sin upptäcksfärd och blev överlycklig när han såg mig i morgondiset!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 742
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp