Skräckscenario och livrädd!

kopparberg

Trådstartare
Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande!

Om några kommer ihåg så nämnde jag i en tråd i höstas där det diskuterades hur man uppför sig när man möter andra ridande i skogen att jag mötte en ryttare på en hingst som ryttaren inte klarade att hantera i höstas.
Ryttaren klev av, hingsten vrålade och försökte slita sig loss, ryttaren vrålade den också och pucklade på hingsten i skallen med spöet! Samtidigt som hon hojtade till oss (mig och mitt sto som förvånat stannade och kollade på det hela) "har du ett sto, rid ner i skogen, rid ner i skogen". Sedan fortsatte vrålandet i flera minuter innan hon kommit förbi när jag gick där i den väldigt för ridning olämpliga skogen!

I allafall så var det DEN hingsten som igår kom kutande lös utan grimma in på stallplanen där jag har min häst!
Inte ofta, minns inte sist jag blev så fullkomligt skräckslagen att jag allvarligt tänkte att i bästa fall blir jag "bara" skadad!
Jag var helt själv, kompisen där jag har hästen var bortrest, hennes sambo likaså!
Där står jag med våra två hästar i hagen och min häst är ett sto!

Lyckas när hingsten bär iväg ut från gården vilt springande få in min häst, stoet kändes mest angeläget att få in.
När jag rusar med min häst mot stalldörren hör jag hur hingsten vänder, vrålar och rusar mot oss. Får som genom ett under in min häst, släpper henne rätt in i stallet och smäller igen dörren mitt framför näsan på hingsten.

När han inser han inte kommer in till henne springer han till valacken och börjar mucka, skrika och slå. Jag känner att även om valacken är cool och den typen som inte muckar, så måste jag ha in även honom!
Gör något jag trodde jag aldrig skulle vare sig vilja eller behöva, tar en långpisk, skriker allt jag har och slår vilt omkring mig och går mot hingsen och våran valack. Hingsten väjer, jag får tag på den då skapligt rädda valacken (han tror ju jag tappat förståndet) och rusar mot stallet, hingsten efter, jag vrålar och vevar med långpisken. Får in valacken i stallet och vevar ännu mer, hingsten viker undan.

I det läget var det nära till lättnadens tårar!

Hingsten vänder och rusar in i hagen och jag hinner stänga in honom. Och han håller sig kvar i hagen som tur är, men springer runt och skriker, helt plasksvett. Slänger ut hö, men det är han ju för stressad att äta, kraken!

Genom bekantas bekantas bekanta (typ) hittar jag ägaren och ringer. Hon har hästen på lösdrift hemma på gården, han är helt ensam, och hon har inte märkt han var borta! Hon är mycket förvånad, han har alltså i djupsnö tagit sig genom skogen flera km! Ägaren säger också att hon brukar ha honom lös (!!) på gården och att han aldrig gått någonstans. Hingst lös på gården?! :eek:

Sedan frågar hon helt lugnt om han betäckt mitt sto! Alltså HELT LUGNT!! Det är fanimej inte lugnt OM han gjort det, jag har inga som helst planer på att bedriva någon sorts korsningsavel med en hingst som kan ge en avkomma användbart till ?, på en höjd av ?, när jag dessutom inte ens vet om han är lämplig för avel (godkänd). Herregud!

När hon kommer och hämtar hästen säger jag "hade han betäckt hade jag inte varit så här lugn". Får till svar "nähä". Det var alltså inga problem OM han hade betäckt märkte jag tydligt!
Sedan tillägger hon "egentligen har jag inte tid med det här". Men det har alltså jag?! :mad: Där har jag suttit i stallet i runt två timmar. Rida var det ju inte tal om, inte vågade jag ta ut mitt sto ur stallet och rida förbi hagen! Vi har ju för h-e ingen hingsthage! Dessutom, vilken hästmänniska har samvete att lämna en dyngsvett, stressad häst helt solo i en främmande hage mitt i vintern i mörker?? Så att kvällsfodra och åka hem och plugga till provet i skolan dagen efter, det hade ju liksom också utgått!

Vad säger man?? :confused:
Synd att det inte går att få ut så höga böter av sådana hingstägare att det blir billigare för dem att bygga en berlinmur runt hagen! Jag ber till Gud att jag slipper uppleva en sådan eftermiddag igen!

Någon som har koll på när en hingstägare kan bötfällas? Man har ju strikt ansvar för sin hingst, så mycket vet jag, men när kan man bötfällas? Är det när skadan redan är skedd, ett sto är betäckt och/eller skadat, människor skadade osv?
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Usch vilken jobbig situation! Jag är själv hingstägare och mycket mån om att ha kontroll och god pli på min häst, skulle aldrig falla mig i tankarna att bete mig sådär när min häst tagit sig ut pga min egna dumhet! Herregud!
Kanske kan göra en polisanmälan, vet dock inte hur mkt det kan hjälpa, fler har ju haft problem denna vinter med lösa hästar och dåliga staket, men den människan låter väldigt ansvarslös och kanske behöver en liten tankeställare...
Framförallt att hon inte verkade bry sig om att hennes häst också var utsatt för risk, lös ute o i mörker o allt. Usch!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Polisen var faktiskt den första jag ringde. Inte för att göra en anmälan utan för att jag ju helt enkelt hade en häst på min stallplan som inte var min, jag inte visste vem som ägde, och inte kunde ta in i stallet pga att den var hingst. Det var ju ingen anmälan, men jag antar att polisen diarieför de som ringer in? I allafall så ringde polisen ett par timmar senare och frågade hur det gått, då sa jag att jag hittat på ägaren, så det blev inget mer.

När jag skrivit inlägget så kom jag att tänka på när jag var på Eklunda stuteri när de hade öppet hus och hingstvisning förra året. Där mötte avelshingstarna ston och föl på stallplanen och hingstarna på sin höjd mumlade lite! Den hingstvana jag har (inte mycket) är just sådana hingstar!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Och just där håller jag med, min kille får inte ens mumla när jag håller på med honom, nu försöker han ibland men han är bara 3, så han har inte hunnit lära sig allt i livet. Men till 80% håller han tyst annars får han en tillsägelse.

Jag tror dessvärre inte polisen följer upp sånt, just för att det inte var en anmälan. Kanske du ska ringa en gång till och förklara, många poliser har ingen aning varför det kan vara farligare med en hingst liksom.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

det där är väl skräckexemplet på folk som aldrig borde få äga en hingst. :crazy:

tur det gick bra, men eftersom ingen hände så tror jag inte du kan anmäla heller.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

fast anmäla kan man nog i princip vad som helst, även om inget händer i slutändan. Om det händer något efter anmälan är ju en annan femma.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Usch så hemskt. Jag hade nog jagat ägaren sen med långpisken:angel:
Har hon hingsten ensam, alltså bara en häst på sin gård? Kanske du kan anmäla det iaf om det är så. Det kan ju också vara en anledning till att han är så crazy vid åsynen av andra hästar om han är ensam (förutom att han är hingst).
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Herregud :crazy:

Tänk om du inte hade varit på plats? Vad hade hänt då? :eek:

Jag tycker du ska anmäla. Det kanske inte händer så mycket nu men det kan vara en fördel om det uppstår fler situationer i framtiden.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Har hon hingsten ensam, alltså bara en häst på sin gård? Kanske du kan anmäla det iaf om det är så. Det kan ju också vara en anledning till att han är så crazy vid åsynen av andra hästar om han är ensam (förutom att han är hingst).

Antagligen därför han var så uppskojad. Kanske han varit ensammen väldigt länge. Det kan ha varit så att han både blev hingstig av stolukten och av att där var hästar i största allmänhet.

Stackarn.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Skönt att ni klarade er helskinnade!
Tycker synd om hingststackaren som verkar vara en frustrerad hormonstinn herre.
Ägaren verkar inte klara av varken hantering eller ridning.
Sen när hjälper det att slå hästen i skallen med spö??
Jo,jag vet att det kan funka på en häst som reser sej,men då från ryggen på hästen.
Aldrig testat.Hoppas slippa.
Se till att föra dagbok över eventuella händelser.
Verkar tveksamt att ägaren kommer att ta ansvar över vad hingsten ställer till med på rymmen.
Jag hoppas du slipper ha samma problem med hingst till granne som Girasol här på buke.
Där har du en skräckhistoria att läsa.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Ha ha ha! Oj oj oj vilken kalabalik, jag kan se det framför mig! :)

Men vilken TUR att ingen blev skadad!

Ja så här får ju inte en hingstägare bete sig, det är väldigt oansvarigt att låta en häst gå ensam utan något sällskap i längre perioder. När min häst fortfarande var hingst så fick han gå bredvid mitt sto och han uppförde sig exemplariskt därför att han var van vid och trygg med mina gränser för vad han fick och inte fick göra.
Vi hade aldrig något problem tills en gång då det kom en valack som skulle bo hos oss ett tag. Då var det som själva :devil: hade flugit i honom.
Han satsade från ena änden av hagen och galopperade i full fart genom hela hagen tills han kom till den delen som gränsade mot valackens lilla rasthage och sprängde staketet utan att bry sig om elen, hans enda mål i livet var att "oskadliggöra" valacken vilken han såg som ett hot mot sitt sto.
Jag har aldrig sett honom sådan och blev själv väldigt chockad för såklart kom alla hästar samman och kaoset var ett faktum.
Som tur är så var hingsten fortfarande ung så han fattade nog inte riktigt vad han skulle göra med stoet så det gick att fånga in alla tre utan större problem...men jisses vilken action det blev. ;)
Numer är han en valack med smak för vackra ston och så social att ingen går ouppmärksammad förbi hans box. Han är supersnäll mot alla hästar trots att han är högst i rang och även mycket lydig och snäll mot människor.
Så trots att han var snäll och lydig som hingst tyckte jag att händelsen i hagen pekade på att han blev oerhört provocerad bara av valackens närvaro vilket gjorde att jag beslutade mig för att kastrera då jag var rädd att hans hagbeteende skulle förvärras med åren. Det tycker jag är att ta ansvar som hingstägare, inte att slå hingsten i skallen så fort hans naturliga instinkter kommer i dagen... :confused:

Så med detta i baktanke tycker jag att det är märkligt att hingstens ägare inte kastrerar sin häst då han uppenbarligen mår dåligt och är fruktansvärt ouppfostrad...?!! Att behöva spöa upp sin häst varenda gång man möter ett sto borde ju signalera att man tappat kontrollen för länge sedan.

Tyvärr så är det så att vi hästägare inte har strikt ansvar för våra hästar. Det är inte samma lag som gäller för hundar exempelvis. Så att anmäla någon eller att kräva skadestånd kan i många fall bli svårt. Naturligtvis kan man kräva skadestånd av motparten om man fått något förstört men då det oftast är svårt att bevisa så är det knepigt att ro iland en sådan stämningsansökan.
Jag tycker du ska prata med tjejen i fråga och säga till att nästa gång något sånt här händer så kommer du att anmäla till djurskyddsinspektör du hästen uppenbarligen inte får den sociala kontakten som den behöver då den söker sällskap på annat håll.
Men säg till först, anmäl inte bara för det tycker jag är lite som ett slag under bältet. Man ger alltid personen en chans innan, tycker jag.

Annars måste jag säga att du klarade ju situationen helt galant! All eloge till dig! :)
Hoppas att du kan se tillbaka om några år på händelsen och skratta åt det komiska i att ha haft en riktigt "sugen" hingst i hälarna när man rusat med sitt sto in i stallet.
Lite som när man träffar på älgtjurar i skogen under brunstperioderna... :laugh:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Fast att hon frågade helt lugnt om han betäckte eller inte är väl inte ett dugg fel?
Vad blir bättre av att man stressar upp sig?

Jag själv blir lugnare och lugnare ju mer skit som händer nästan, betar av varje sak som måste göras lugnt och metodiskt.

Jag håller med om att den borde kasteras...


Och så skulle jag inte se det som hela världen om stoet blev betäckt så länge betäckningen gick rätt till. Är ju jätte enkelt för dig att åka till veterinären och spruta bort om det blir något, och sen givetvis skicka fakturan till hingstägaren!
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

För en som heltidsarbetar så är det rätt omständigt om stoet blir oplanerat betäckt. Ta ledigt från jobbet för att åka till veterinär, hyra transport för att ta sig dit. Bränslepengar och utebliven inkomst för den dagen. Sen ska man lyckas få hingstägaren att betala också, och då lär man själv få ligga ute med pengar ett tag... Så det blir en del oplanerade kostnader som inte är självförvållade som man måste punga ut med för att någon inte har koll på sin hingst...
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Här hos mig finns det iaf distriktare som kommer ut även efter kl 17, men så kanske det inte är i övriga landet?

Jag hade satt hingstägaren direkt som betalningsansvarig hos veterinären, så skulle de få driva in det om denne vägrar betala.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Kan distriktare spruta sånt? Måste alltså inte in på klinik? Bra att veta eftersom jag har ett sto själv, saker kan ju hända.

Fast kan man verkligen sätta hingstägaren som betalningsansvarig, är det inte den som ringer ut veterinären (tar emot veterinären sen) som måste betala? Här tar nog inte distriktaren faktura, jag har för mig att dom börjat med direktbetalning för att dom ska kunna få betalt.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Jag vet att iaf den distriktaren jag brukade ta ut för att kolla tänderna kollade iaf om ston var dräktiga via UL, så då borde de ju kunna spruta med?

Eftersom att hingstägaren har ansvaret i den frågan så kan man nog det? Jag tror det iaf, men är inte helt 100% säker.
Hos mig tar distriktare faktura.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Och så skulle jag inte se det som hela världen om stoet blev betäckt så länge betäckningen gick rätt till. Är ju jätte enkelt för dig att åka till veterinären och spruta bort om det blir något, och sen givetvis skicka fakturan till hingstägaren!

Fast mitt största bekymmer om hingsten hade betäckt stoet hade ju inte varit varken betalning eller att åka till veterinären utan det faktum att det innebär en väldigt stor skaderisk för stoet...
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Snarare större skaderisk för hingsten, han är ju helt utsatt när han hoppar upp.

Nu har inte jag koll på hur pass lätt de får in penisen i analen, men hästarna klarade sig ju i det vilda, så så lätt händer det nog inte.
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Ja att det inte är lämpligt att ha någon häst ensammen, det håller jag med om! Men det är egentligen rätt konstigt att hingsten kom till oss, grannen till hingsten (jag känner dem lite) har också hästar! Så varför han bar iväg flera km genom skogen i 1m snö, det undrar jag verkligen! :confused:
 
Sv: Skräckscenario och livrädd!

Tänk om du inte hade varit på plats? Vad hade hänt då?

Jag vågar inte tänka den tanken helt ut! :crazy:
I bästa fall (rys...) hade jag väl "bara" haft en dräktig häst nu! Hon visar inte tydliga brunster på vintern, så jag vet inte om hon är brunstig just nu.
I värsta fall hade jag väl haft en död häst ihjälhetsad av en hingst för att hon inte släppte till! Eller så hade kompisen haft en skadad eller död häst!

Kanske bör jag anmäla ändå? Är anmälan till polisen som om man är med om en olycka och bör gå till doktorn även om man inte känner smärta just då, men sedan kan behöva ha det dokumenterat om det blir försäkringsfråga?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp