Skratta inte nu...

pumah

Trådstartare
...men jag har en urgammal dator som är så långsam så jag blir galen, har inte råd att köpa någon ny så jag undrar om ni har något tips? Saken är den att hårddisken bara är på 9,30 GB... och se där, jag visste väl att ni skulle skratta:D Använt utrymme är 8,23 GB och jag kan inte ens defragmentera:crazy: för det finns inget minne kvar. Ofta kommer det upp en ruta där det står ungefär "Åtgärden kan inte utföras, datorn har ej tillräckligt med virituellt minne". Vad ska jag göra; köpa en extern hårddisk eller ett usb-minne? Jag har massor med bilder - som förmodligen är boven i dramat - och de skulle jag behöva lägga någon annanstans, kan jag ha en extern hårddisk till det eller är det bättre med ett usb-minne? Eller har ni nåt annat tips, förutom att köpa ny dator... jag har bara max 2000:- att lägga:crazy:

Sv: Skratta inte nu...

Kabel ingår. Den duger bra om du bara vill flytta ut saker som bilder och liknande. Ett annat alternativ är att köpa en till disk att ha i datorn, men då behöver du någon datorkunnig för att installera den.

Som Stalker sa är det bättre att köpa en större intern till att börja med. Men problemet ligger ju i att sätta i den.
Vad du även kanske bör satsa på är lite mer RAM-minne, kan tyvärr inte svara på vad just du ska ha dock.

Är du inte dator kunnig tycker jag du kan lika bra investera i en ny modern dator! Jag gissar att du har skräm och grejer så det behöver du inte lägga pengar på.

Det finns ok datorer för runt 3000 kr!
Ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347009
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10198

Eller sök på pricerunne -> http://www.pricerunner.se/cl/223/St...B&q=station%E4r+dator&sort=3&saved_products=0.

Ingår inte os så är det inte så svårt att hitta beg. :)!
Till och med jag som aldrig installerat en dator själv klarade det :D!

Mvh
Emma

Tack för alla svar:bow:

MadicDomino:
Tack för tipset! Du har nog rätt, lika bra att lägga till några hundra och få en dator som kanske inte är världens bästa, men ändå oändligt mycket bättre än den jag har;) Så det lutar väl åt den här då:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347009

Jag är lite tveksam till Vista, vill helst ha XP men vet egentligen inte om det är någon större skillnad? Det är bara det att jag har hört en del neg. om Vista:crazy: Hittar ingen info om fraktkostnad på den här sidan, är det någon annan som gör det? Ingår kablar om jag beställer den här datorn?

Tack för alla svar:bow:

MadicDomino:
Tack för tipset! Du har nog rätt, lika bra att lägga till några hundra och få en dator som kanske inte är världens bästa, men ändå oändligt mycket bättre än den jag har;) Så det lutar väl åt den här då:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347009

Jag är lite tveksam till Vista, vill helst ha XP men vet egentligen inte om det är någon större skillnad? Det är bara det att jag har hört en del neg. om Vista:crazy: Hittar ingen info om fraktkostnad på den här sidan, är det någon annan som gör det? Ingår kablar om jag beställer den här datorn?

Du kommer antagligen slå sönder den datorn om du kör vista på den, det kommer gå segt!

jag hade inga problem med vista förutom att mina data har för lite ramminne ..mitt är på 512 och det är alldels förlite!!

Syrran har vista på sin dator och den har 1gb i ram och även det tycker jag är i minsta laget

jag hade inga problem med vista förutom att mina data har för lite ramminne ..mitt är på 512 och det är alldels förlite!!

Syrran har vista på sin dator och den har 1gb i ram och även det tycker jag är i minsta laget

Det var det jag menade...

Nej, men jag kanske kan låna en nånstans... hm, det är inget bra med Vista då? Man kan ju undra varför de säljer datorer med Vista om inte minnet räcker till för det:confused: Den här skulle ha 1GB RAM-minne stod det...

Jag har haft 1 gig på datorn med vista! Det gick jätte bra! Tyckte nästan det gick snabbare än med XP faktist. Nu senare har jag bytat upp mig till 2 gig och det blev ännu bättre. Brosan har gjort samma sak och han tycker samma.

Jag tycker du skall köra på Vista. Trivs du inte med det efter en vecka eller två. Låna en skiva av en kompis.

Tycker du om vista kan du alltid senare köpa till lite med RAM. Så går det fort och bra.

Vista är exakt som XP, bara snyggare design och layout. Ev. ändringar av systemprogram.

Det är en bra dator du har köpt :D!

Mvh
Emma

:bow: Nu blev jag glad!
Ja, jag hoppas den är bra, jag tror den kommer imorgon:bump:
2765:- kostade den med moms och frakt, lite mer än jag tänkt, men det är det nog värt! Det ska bli skönt med en riktig dator, bara att slippa vänta en evighet på att en ny sida ska laddas - inte undra på att jag sitter här o tomglor halva dagarna:angel:

Att köpa nytt var helt klart rätt val. Ingen mening att plöja ner pengar i (för) gamla datorer.

Om man kör Vista eller XP spelar ingen större roll för en vanlig användare, annat än att det ser annorlunda ut. Det är vi som sitter med lite tyngre spel, håller på med videoredigering eller bygger HTPCs som ska klara lite krävande filmuppspelning som behöver så mycket kraft som möjligt av datorn. Men om man verkligen behöver den där extra kraften brukar man veta hur man fixar det också ;) Själv kör jag på en bantad version av XP för jag vet precis vad jag behöver och vill ha, och kastar bort allt därutöver. Vista vill jag inte köra för att jag använt XP sen det kom och kan det nästan utan och innan.

Summa summarum: Du lär bli nöjd med Vista även på 1gb, med tanke på vad du hade innan :)

Nu har jag installerat nya datorn:bump: Leverans på två dagar, det var inte dåligt:laugh:
Allt väl än så länge, har inte hunnit med att kolla så mycket men Vista verkar rätt okej!

Det är Norman Virus Control installerat på datorn... nån som vet om det är bra?

Min bror hade dem innan, han trivdes inte med det anti-virus programet.

Alla i vår familj kör på avast! ;) Funkar i ur o skur!

Mvh
Emma

Min bror hade dem innan, han trivdes inte med det anti-virus programet.

Alla i vår familj kör på avast! ;) Funkar i ur o skur!

Mvh
Emma

Kan bara hålla med om Avast!, det är ett jättebra virusprogram som desstom är helt gratis. Det finns många andra bra och gratis program som inte kräver så mycket minne som de gamla invanda. Jag vill också tipsa om programmet SuperAntiSpyware, som är ett vassare alternativ till det klassiska AdAwere.

Liknande trådar

IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är... 2
Svar
25
· Visningar
3 220
Senast: hoppsann
·
IT & mobiler Jag har behövt en ny jobbdator länge nu men inte kommit till skott. Jag har fått tips om ett par datorer som skulle kunna vara något för...
Svar
3
· Visningar
586
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Squie
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 985
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav