SKRIKANDE oljud, bil

1.Slitagevarnare finns på bromsklossarna , det brukar låta som metall mot metall (skrapande ljud) när du bromsar. annars brukar det oftast vara tyst.

1a. Kan låta lite också om bromsklossarna inte går tillbaka helt utan ligger på bromsskivan lite.
Detta kolla med att när man har kört och parkerar så känner man på fälgarna om dessa har samma temperatur. Känner man inte något där kan man känna på bromsskivorna istället. OBS !! Dom kan vara riktigt varma så att man bränner sej på fingrarna
Om någon är varmare än dom andra så ligger bromsen på lite på det hjulet.

2. Har du fått in en sten mellan bromsskivan och bromsklossarna så är det ett skrapande ljud hela tiden.
Om man kollar på bromsskivan (silvriga skivan som syns bakom fälgen) om det finns ett djupare spår (fördjupning)som ser nytt ut (ej rostigt) och går på samma avstånd från kanten runt hela bromsskivan.

3. "TPMS" Tire Presure monitor system, detta ska finnas på nyare bilar från 2013 år modell och då finns en sensor(batteridriven) i varje däck som varnar för lågt däckstryck (detta system låter ingenting utan bara varnar i displayen på lågt tryck.

4.Om det är ett hjullager som börjar bli dåligt/ är slut så låter det en stenkross med ett malande ljud metalliskt ljud och ljudet följer hastigheten och kan sluta när man svänger.
Detta kan man kolla om man tar tag på däcket kl.10 och kl.2 och skakar bilen i sidled så brukar det uppstå ett klonkande ljud när bilen är i ändlägena.


// Xeexex
 
Idag vaknade varningslyset till och det stod "Varning! Kontrollera däcktryck"
Jag kollade då däcken och fyllde på med luft. Sen kör jag vidare och ca 10 min senare lyser lampan igen med samma varning och bilen börjar låta något förfärligt!
Det gnisslar HÖGT när jag kör rakt fram, när jag svänger eller gasar/bromsar så upphör ljudet. Ljudet tycks komma från höger fram. Vad kan det vara för fel?
Jag ska bila från södra Tyskland till Sverige i sommar, vågar jag det?
 
Idag vaknade varningslyset till och det stod "Varning! Kontrollera däcktryck"
Jag kollade då däcken och fyllde på med luft. Sen kör jag vidare och ca 10 min senare lyser lampan igen med samma varning och bilen börjar låta något förfärligt!
Det gnisslar HÖGT när jag kör rakt fram, när jag svänger eller gasar/bromsar så upphör ljudet. Ljudet tycks komma från höger fram. Vad kan det vara för fel?
Jag ska bila från södra Tyskland till Sverige i sommar, vågar jag det?
Men du måste ju noll ställa systemet när du fyllt på med luftO_o
 
Jag ringde 5 verkstäder idag men såklart så är allt stängt! Så jag får ringa imorgon men då är jag på tävling.... Nu har jag googlat bromsskiva och det är alltså det man ser bakom fälgarna och dessa är alltså rostiga och slitna på toppen runtom så nu hoppas jag att det är någonting enkelt och billigt att åtgärda.
 
Kör sakta in på verkstad är mitt råd
Köra med fel på bilen kan vara livsfarligt
En tjej jag känner skulle besikta sin bil (relativt ny) där upptäckte dom ett brott på fjäderns som sitter runt stötdämparen. Om bilen hade hoppat till, så hade fjädern kunnat åka in i däcket. I hög hastighet hade dom troligtvis tappat kontroll på bilen
Slarva aldrig med säkerheten
 
Fy vad läskigt! Tänk om hjulen hade lossnat!
Jao, det hade ju inte varit så bra..
Jag hade just bytt till sommardäck hemma och åkte direkt till besiktningen. Tyckte att det var FAAN vad det lät plötsligt..? Blev tyst när jag svängde och lät värre rakt fram.. Jaja, åkte och ställde mig i kö till besiktningen och tänkte att medan jag väntar kan jag ju kolla lite.. Upptäckte då att samtliga bultar satt helt löst O_o:o så där stod jag utanför besiktningen och skruvade bultar för glatta livet :laugh:
 
Det är hjullagret som gett upp och det behöver inte låta stenkross. Mindre troligt fel, bromsbelägg som släppt från plattan.
 
3. "TPMS" Tire Presure monitor system, detta ska finnas på nyare bilar från 2013 år modell och då finns en sensor(batteridriven) i varje däck som varnar för lågt däckstryck (detta system låter ingenting utan bara varnar i displayen på lågt tryck.

Beror på märke. Många märken har satsat på en mycket bättre TPMS-lösning (helt utan sensorer som kan gå sönder och måste monteras på alla nya däck) som undertecknad varit med och uppfunnit och utvecklat.

TS: Vad är det för märke och årsmodell på bilen?
 
Det är hjullagret som gett upp och det behöver inte låta stenkross. Mindre troligt fel, bromsbelägg som släppt från plattan.
Min bil lät sådär härligt när bromsarna var slut och jag bromsade. För inte jättelänge sedan bytte jag "vad det nu var" som hade pajat med resultatet att bromsen låg på konstant så en kombination mellan dessa hade kanske varit en möjlig förklaring. Och är det så blir det gärna dyrt :( dessa två gick på runt 15-20' tillsammans då skivorna var slut efter broms-slitaget.
 
Jo men jag vet inte hur man gör :rofl::o

Det finns en handbok. Annars så funkar det nästan alltid så här.

0. Fyll däcken till önskad nivå.
1. Bilen står stilla. Tändning på.
2. Det finns en knapp med ett däck och ett utropstecken någonstans.
3. Håll inne den knappen tills det piper till
4. Voila, systemet börjar nu kalibrera sig till den nivå du ville ha.
 
Min bil lät sådär härligt när bromsarna var slut och jag bromsade. För inte jättelänge sedan bytte jag "vad det nu var" som hade pajat med resultatet att bromsen låg på konstant så en kombination mellan dessa hade kanske varit en möjlig förklaring. Och är det så blir det gärna dyrt :( dessa två gick på runt 15-20' tillsammans då skivorna var slut efter broms-slitaget.
Oj jävlar! Det var inte billigt
Täckte försäkringen det?
 
Min bil lät sådär härligt när bromsarna var slut och jag bromsade. För inte jättelänge sedan bytte jag "vad det nu var" som hade pajat med resultatet att bromsen låg på konstant så en kombination mellan dessa hade kanske varit en möjlig förklaring. Och är det så blir det gärna dyrt :( dessa två gick på runt 15-20' tillsammans då skivorna var slut efter broms-slitaget.
Min låter bara när jag kör rakt fram. Först lät den bara i låg hastighet men igår även i högre hastighet. Jag borde ha reagerat direkt. Så trött jag blir på mig själv ibland!
 
1.Slitagevarnare finns på bromsklossarna , det brukar låta som metall mot metall (skrapande ljud) när du bromsar. annars brukar det oftast vara tyst.

1a. Kan låta lite också om bromsklossarna inte går tillbaka helt utan ligger på bromsskivan lite.
Detta kolla med att när man har kört och parkerar så känner man på fälgarna om dessa har samma temperatur. Känner man inte något där kan man känna på bromsskivorna istället. OBS !! Dom kan vara riktigt varma så att man bränner sej på fingrarna
Om någon är varmare än dom andra så ligger bromsen på lite på det hjulet.

2. Har du fått in en sten mellan bromsskivan och bromsklossarna så är det ett skrapande ljud hela tiden.
Om man kollar på bromsskivan (silvriga skivan som syns bakom fälgen) om det finns ett djupare spår (fördjupning)som ser nytt ut (ej rostigt) och går på samma avstånd från kanten runt hela bromsskivan.

3. "TPMS" Tire Presure monitor system, detta ska finnas på nyare bilar från 2013 år modell och då finns en sensor(batteridriven) i varje däck som varnar för lågt däckstryck (detta system låter ingenting utan bara varnar i displayen på lågt tryck.

4.Om det är ett hjullager som börjar bli dåligt/ är slut så låter det en stenkross med ett malande ljud metalliskt ljud och ljudet följer hastigheten och kan sluta när man svänger.
Detta kan man kolla om man tar tag på däcket kl.10 och kl.2 och skakar bilen i sidled så brukar det uppstå ett klonkande ljud när bilen är i ändlägena.


// Xeexex
Tackar enormt för ditt svar. Jag har två varningar nu, ena är däcktryck men det beror på att jag inte vet hur man startar om. Kollade trycket igår och det var jämnt.

Det där med dom silverfärgade skivorna däremot!! Dom är rostiga på toppen runtom! Inte så lite heller! Så det är förhoppningsvis bara det felet som jag ska åtgärda då? Brukar det vara en dyr historia?
Kände på dom igår och det var VARMT! Brände mig nästan!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 832
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 680
Senast: Migo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 219
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp