SKRIKANDE oljud, bil

Tackar enormt för ditt svar. Jag har två varningar nu, ena är däcktryck men det beror på att jag inte vet hur man startar om. Kollade trycket igår och det var jämnt.

Det där med dom silverfärgade skivorna däremot!! Dom är rostiga på toppen runtom! Inte så lite heller! Så det är förhoppningsvis bara det felet som jag ska åtgärda då? Brukar det vara en dyr historia?
Kände på dom igår och det var VARMT! Brände mig nästan!

Se mitt inlägg för att omkalibrera däcktryckssystemet. Symbolen ser ut ungefär såhär på många bilar:
Tire-pressure-warning-switch-TPMS-SET-font-b-BUTTON-b-font-FOR-SKODA-YETI-5LD-927.jpg


Däcktryckssystemet kan mycket väl reagera på bromsar som ligger an eller hjullager som skurit då det påverkar starkt det man mäter för att upptäcka ett lägre däcktryck.
 
Senast ändrad:
Tackar enormt för ditt svar. Jag har två varningar nu, ena är däcktryck men det beror på att jag inte vet hur man startar om. Kollade trycket igår och det var jämnt.

Det där med dom silverfärgade skivorna däremot!! Dom är rostiga på toppen runtom! Inte så lite heller! Så det är förhoppningsvis bara det felet som jag ska åtgärda då? Brukar det vara en dyr historia?
Kände på dom igår och det var VARMT! Brände mig nästan!


Skivorna brukar vara rostiga på den smala kanten .... det är ytan mot dej som bromsklossarna tar på ...
Att dom var riktigt varma tyder på att det är någon som ligger emot och ger värmen... kan vara hjullagret som är slut och då ligger bromsskivan emot bromsbackarna...

Verkstan nästa i lugn fart ....
 
Har du nollställt däcktrycksövervakaren? De som låter högt kan ju vara sten mellan bromsskivan och bromsköld. Backa och kör fram, backa igen etc så brukar de försvinna.
Nej det är nog någonting allvarligt. Ser en koppartråd som syns så gissar att det är något riktigt skit med bilen tyvärr. Det ser ut som en säkring i koppar. Aldrig sett förr.
 
Uppdatering: lämnade nyss in på verkstaden och det visade sig att alla 4 skivorna var slut så jag får snällt betala 1000 euro. Roligt!
 
Det beror ju på hur mycket den är medkörd? Hirudan körstil man har. Har man dessutom kört med klossar som är slut så brukar skivorna ta stryk fortare.
Fast hur har klossarna tagit slut på två år? På alla fyra samtidigt?
Vår bil är från 2013, den har först gått som hyrbil och sen kör vi lätt 3500 mil/år och inte har den slut på klossarna för det..
 
Well jag har kört en hel del med bilen genom Europa samt använt den i jobbet hemma i Sverige. Så den har gått en hel del.
Men hur långt? Med tanke på bilens ålder hade jag definitivt kontaktat försäkringsbolaget, kan hända att det finns någon möjlighet att få ersättning.
 
Jag tycker också det låter anmärkningsvärt att alla fyra skivorna är slut på en två år gammal bil. Men har den rullat >10 000 - 12 000 mil vilket ju inte alls är omöjligt, som dessutom varit stor andel korta sträckor och stadstrafik, och dessutom inte körts särskilt "eco", så är det ju inte orimligt bytesintervall.
Däremot tycker jag det är underligt om varken besiktning eller serviceverkstad nämnt för ett bra tag sedan att skivorna varit på väg att ta slut. Och anliggande bromsok är inte heller något jag tycker borde dyka upp på en två år gammal Merca nästan oavsett körsträcka. Men Mercedes kan möjligen värja sig från kritik om körsträckan varit mycket lång och bilen inte har dokumenterade servicetillfällen.

(Halvt OT - det är viktigt att underhålla sin bil utifrån körsträcka, inte bara kalendertid. 5000 mil/år innebär då oftast 2-3 servicetillfällen/år.)
 
Jag tycker också det låter anmärkningsvärt att alla fyra skivorna är slut på en två år gammal bil. Men har den rullat >10 000 - 12 000 mil vilket ju inte alls är omöjligt, som dessutom varit stor andel korta sträckor och stadstrafik, och dessutom inte körts särskilt "eco", så är det ju inte orimligt bytesintervall.
Däremot tycker jag det är underligt om varken besiktning eller serviceverkstad nämnt för ett bra tag sedan att skivorna varit på väg att ta slut. Och anliggande bromsok är inte heller något jag tycker borde dyka upp på en två år gammal Merca nästan oavsett körsträcka. Men Mercedes kan möjligen värja sig från kritik om körsträckan varit mycket lång och bilen inte har dokumenterade servicetillfällen.

(Halvt OT - det är viktigt att underhålla sin bil utifrån körsträcka, inte bara kalendertid. 5000 mil/år innebär då oftast 2-3 servicetillfällen/år.)
En ny bil besiktigas inte fören efter 3:e året
 
Konstigt eller inte, vo får väl notera att jag inte är någon speciellt snäll bilförare som kört väldigt intensivt på autobahn dagligen, kört mkt i storstaden osv.
Nu har jag betalat och fått hem en ny bil igen, så jag är glad för det :)
 
Fast hur har klossarna tagit slut på två år? På alla fyra samtidigt?
Skitkonstruktion, damm, vatten och vägsalt i en skön combo samt materialfel pga. snikmaterial fixar det mesta. Dagens bromskonstruktioner på vissa grejer-bilar är inte alls vad dom har varit, jag fick lätt bromshäng på ena framhjulet i vintras och det visade sig vara kromytan på kolven i oket som rostat igenom. Oket är 2 år gammalt. :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 832
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 680
Senast: Migo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 219
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp