Skulle du jobba?

Intressant fråga. Skulle jag bli ekonomiskt oberoende och inte behöva försörjningsarbeta så skulle jag fortsätta jobba men i mindre omfattning. Jag skulle ta frilansuppdrag precis som nu men ännu mer selektivt plocka russinen ur kakan, det kanske skulle landa i 15-20% sysselsättning sett över längre tid. Orsakerna är många. Jobbet ger mig social stimulans, låter mig se olika platser, lösa olika problem, låter mig utvecklas kunskaps- och erfarenhetsmässigt, och kanske mer än något annat ger det mig bekräftelse och uppskattning både i yrkesrollen och personligt. En egoboost helt enkelt, så länge jag presterar bra.
 
Jag hade aldrig jobbat. Gillar mitt jobb men hade jag inte behövt hade jag inte gjort det. Jag har mycket saker att sysselsätta mig med ändå. Så nej. Jag hade däremot gärna sysslat med mer ideellt arbete. Kanske inom förening, eller stödperson, kvinnojour, djur/naturverksamhet etc. Finns mycket jag hellre hade gjort och hjälpt till med om jag var oberoende en inkomst. :) Under förutsättningarna att jag då hade haft så pass bra med pengar att jag hade kunnat leva som nu eller bättre utan att oroa mig för pengar!
 
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.

Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du gifter dig med någon med gott om pengar, du får ett fint arv, du vinner på lotto, du har sparat undan en massa osv. Vilken anledning du själv känner för, som gör att du inte behöver jobba för att få hyran betald, mat på bordet och din hobby finansierad.

Skulle du jobba ändå? Varför/varför inte? Skulle du jobba del av tid? Skulle du jobba vissa år eller del av året? Hur skulle det se ut om du fick händerna fria och fick välja helt själv!

Jag har funderat lite på detta själv. Det är intressant vad jobb betyder för var och en människa och hur det förändras för var och en också.
I morgon är min sista dag på jobbet. Det är dubbla känslor givetvis. Eller ja, det BEHÖVER ju inte vara "givetvis" egentligen, men för mig är det ju det. Det känns bra eftersom jag vantrivs där, en hemsk situation jag hamnat i. Det känns dåligt eftersom jag kommer sakna mina arbetsuppgifter, jag verkligen älskar mitt jobb, och vissa arbetskamrater. Det känns även dåligt eftersom jag kommer att bli arbetslös. Här har jag tänkt en hel del på vad det värsta med att vara arbetslös är egentligen. Helt klart är det asjobbigt att oroa sig för det ekonomiska varje månad. Sådan ångest det skapar. Helst sjukt att man orkar med det! Men det finns ju i alla fall för mig något mer, större, bakom det. Att jobba. Jag är helt fel person att vara arbetslös, jag klättrar på väggarna typ. Jag vill ha något att göra. Inte något tramsgrejs bara för att istället för ett jobb, utan ett jobb. Eller studera, som förr om åren när jag gjorde det. Aktivera mig liksom.

Så om jag inte behövde jobba, skulle jag? Det tror jag! Jag skulle nog inte överleva utan! Jag jobbar nu 4 timmar om dagen, och tror att jag skulle vilja fortsätta med det. Fysiskt klarar jag inte mer och vill inte pressa mig, men 4 timmars hjärnarbete och att träffa andra människor osv känns viktigt för mig.

Hur skulle ni göra?
Jag tror min hjärna skulle klistra ihop sig utan något jag måste varje dag som tar upp flera timmar. Man skulle ju förstås kunna tex jobba i ett galoppstall eller något eller börja plugga igen och sedan om det hade varit för 30 år sedan hade man kunnat försöka doktorera eller något på egen finansiering.
 
Skulle absolut inte sluta jobba! Jag gillar mitt jobb, det är en del av mitt sociala liv och jag är genuint väldigt intresserad av de frågor vi jobbar med. Däremot skulle jag nog gå ner i tid och inte jobba heltid.

Skulle iofs kanske kunna tänka mig att istället jobba ideellt inom någon organisation som har med min bransch att göra. Men inte att vara ledig på heltid.
 
Jag skulle sluta jobba ett tag. Vara ledig ett halvår till ett år ungefär tror jag. Ta båten till Island och hänga där ett tag och lite andra såna där saker som jag aldrig hittar tid och pengar till som det är nu.

Efter det vet jag inte riktigt. Inte ledig på heltid men absolut inte arbeta på heltid heller. Kanske lägga tid på ideella saker, kanske jobba deltid eller timmar. Kanske plugga kurser om saker jag vill lära mig bara för att jag vill veta mer om det.
 
Jag tänker: obegränsat med pengar.
Jag skulle sluta jobba och resa i ett halvår, ett år? Sen skulle jag vilja jobba halvtid. Jag skulle äga 2-3 hästar, helinackorderade hos en bra tränare som jag skulle ha råd att ta obegränsade antal lektioner hos. Helst i både dressyr och hoppning. Så jag fick sköta den delen jag ville sköta. Skulle nog även avla lite! Kanske helt enkelt får bygga en fet anläggning och ha anställda som sköter allt :angel:

Om jag vann en mer rimlig summa så skulle jag nog försöka jobba "som vanligt", men inte heltid. Jag älskar att utvecklas, lära mig nya saker och göra ett jobb som uppskattas. Jag pluggar just nu, skulle nog plugga något år till för att det är kul.
 
Nu är jag ju förtidspensionär så jag hade väl inte jobbat i det läget, men kunde jag så absolut. Jag klarar inte av att bara gå hemma så jag måste ha nånting som drar upp mig åtminstone ett par gånger i veckan. Sen måste det inte vara ett vanligt arbete utan kan lika gärna vara volontärarbete eller en häst att sköta om eller vad som.
 
Jag kanske hade utbildat mig så jag blir certifierad inredare och jobbat med det sen.
Eller trädgårdsarkitekt.
 
Jag skulle sluta jobba och börja studera. Jag hade anlitat studiehjälp för att kunna komma in på en utbildning där jag kan göra något jag mår bra av och kan göra nytta. Men jag hade bara arbetat på mina egna villkor när jag är klar med utbildningen.
Det jag velat utbilda mig till hade jag haft nytta av även om jag inte skulle förvärvsarbeta!
 
Jag skulle inte jobba på det sättet som att vara anställd åt någon annan. Jag skulle arbeta mer hemma på gården. Det finns hur mycket som helst att göra som aldrig hinner bli klart ändå. Idag arbetar jag 25% åt någon annan och det känns på tok för mycket och hopoas på att kunna gå ner till 12,5% nästa år..
 
Jag hade slutat på mitt nuvarande jobb och kanske jobbat deltid med något annat, max 50%. Denna tjänsten jag har funkar inte på frivillig halvtid och AG hade troligen inte gått med på det heller. Hade kunnat tänka mig att jobba som bärare eller transportör åt en begravningsbyrå tex.

Semester är skönt men inte för evigt. Tror jag hade blivit en surmulen enstöring om jag inte haft något jobb att gå till öht.
 
Gillar mitt jobb med gillar min fritid ännu mer så jag hade nog slutat.

Möjligtvis att jag hade jobbat deltid, men då med något jag riktigt brinner för :)
 
Jag hade slutat på mitt nuvarande jobb. Definitivt, utan att tveka. Det jobbet är bara en inkomstkälla för mig, inget mer.
Däremot hade jag kunnat tänka mig jobba deltid med något annat, mer stimulerande. Jag vet bara inte vad än.
 
Jag skulle satt mig i skolbänken och läsa allt jag finner intressant i min egna takt utan oro över att csn osv påverkas. Sedan skulle jag nog inte arbeta i sig men hellre volontärarbeta på kvinnojour, katthem eller liknande.
 
Jag behöver inte jobba, vilket gör att jag i min egen takt kan satsa på att utveckla mig inom de områden jag faktiskt är riktigt intresserad av för att sedan jobba inom det. Det kunde jag inte förut, då var det press och stress om att jag måste fixa något snabbt och ta en utbildning jag vet ger jobb snarare än att jag skulle älska det.
Får jag fråga hur du försörjer dig?
 
No way att jag hade lönearbetat om jag inte behövde. Däremot hade jag satsat ordentligt på den hobby jag brinner för, där jag skulle kunna göra resultatet till en hyfsat lönsam liten verksamhet redan nu om jag hade varit frisk. Säkerligen även tagit roliga frilansuppdrag inom mitt egentliga yrkesområde. Och pluggat mer! CSN-veckorna är nästan slut men det finns ju massor av spännande grejer kvar att lära sig.
 
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.

Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du gifter dig med någon med gott om pengar, du får ett fint arv, du vinner på lotto, du har sparat undan en massa osv. Vilken anledning du själv känner för, som gör att du inte behöver jobba för att få hyran betald, mat på bordet och din hobby finansierad.

Skulle du jobba ändå? Varför/varför inte? Skulle du jobba del av tid? Skulle du jobba vissa år eller del av året? Hur skulle det se ut om du fick händerna fria och fick välja helt själv!

Jag har funderat lite på detta själv. Det är intressant vad jobb betyder för var och en människa och hur det förändras för var och en också.
I morgon är min sista dag på jobbet. Det är dubbla känslor givetvis. Eller ja, det BEHÖVER ju inte vara "givetvis" egentligen, men för mig är det ju det. Det känns bra eftersom jag vantrivs där, en hemsk situation jag hamnat i. Det känns dåligt eftersom jag kommer sakna mina arbetsuppgifter, jag verkligen älskar mitt jobb, och vissa arbetskamrater. Det känns även dåligt eftersom jag kommer att bli arbetslös. Här har jag tänkt en hel del på vad det värsta med att vara arbetslös är egentligen. Helt klart är det asjobbigt att oroa sig för det ekonomiska varje månad. Sådan ångest det skapar. Helst sjukt att man orkar med det! Men det finns ju i alla fall för mig något mer, större, bakom det. Att jobba. Jag är helt fel person att vara arbetslös, jag klättrar på väggarna typ. Jag vill ha något att göra. Inte något tramsgrejs bara för att istället för ett jobb, utan ett jobb. Eller studera, som förr om åren när jag gjorde det. Aktivera mig liksom.

Så om jag inte behövde jobba, skulle jag? Det tror jag! Jag skulle nog inte överleva utan! Jag jobbar nu 4 timmar om dagen, och tror att jag skulle vilja fortsätta med det. Fysiskt klarar jag inte mer och vill inte pressa mig, men 4 timmars hjärnarbete och att träffa andra människor osv känns viktigt för mig.

Hur skulle ni göra?

Jag skulle inte jobba en dag till. Däremot skulle jag gärna bli volontär på tex hundstall och liknande, gå ut och rasta eller bara sitta och klappa och ge dom extra kärlek, eller engagera mig i sånt som jag brinner för, just för att komma ut och träffa folk och göra någon nytta.

Inte för att jag tycker speciellt mycket om att träffa folk, men endå.:angel::rofl:
 
Jag skulle satt mig i skolbänken och läsa allt jag finner intressant i min egna takt utan oro över att csn osv påverkas. Sedan skulle jag nog inte arbeta i sig men hellre volontärarbeta på kvinnojour, katthem eller liknande.
Åh! Jag skulle plugga språk inser jag, det vore jättekul att vara riktigt bra på flera stycken.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 566
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 517
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp