Skulle du klä ditt barn i slöja?

Sv: Skulle du klä ditt barn i slöja?

Att man skulle förklara något sånt förutsätter ju att man själv tar reda på varför de bär slöja, hur viktigt och känsligt det är för dem och vad de tycker om ickereligiösa som använder slöja. Jag tycker att jag är relativt allmänbildad men har faktiskt inte tid att fördjupa mig i varenda fråga min femåring ställer, ej heller köpa nya saker till allt han får för sig (just nu vill han bara ha svarta kläder men jag tänker inte köpa en helt ny garderob för det).
Jag hade tyckt att en sjalett kunde duga för att hålla rufsigt hår i styr.

Jag tycker att det är fel att säga till sin dotter att det är på grund av vad islam säger som hon inte får bära samma klädesplagg som sina kompisar. Det är för mig 100 gånger bättre att berätta varför de flickorna bär slöja, och varför vi inte gör det. men att vi har andra sätt att hålla borta håret från ansiktet. Istället för att säga att det är på grund av deras religion hon inte får bära slöja och lägga skulden på deras påstådda känslighet.

Aha, du menar så. Då är det ju en annan sak. Exakt hur man lägger fram till en femåring att man inte ser det som okej för att vissa kan ta illa upp lämnar jag till de med barn/erfarenhet av barn i den åldern. Mitt eget är 2 månader från födseln så jag är inte helt inne i den nivån att förklara sådana saker. Min poäng är mer att jag tycker att man ska vara försiktig med att använda sådana symboler av anledningarna jag nämnde vilket man kan förklara, naturligtvis på ett barns nivå.

Att man skulle förklara något sånt förutsätter ju att man själv tar reda på varför de bär slöja, hur viktigt och känsligt det är för dem och vad de tycker om ickereligiösa som använder slöja. Jag tycker att jag är relativt allmänbildad men har faktiskt inte tid att fördjupa mig i varenda fråga min femåring ställer, ej heller köpa nya saker till allt han får för sig (just nu vill han bara ha svarta kläder men jag tänker inte köpa en helt ny garderob för det).
Jag hade tyckt att en sjalett kunde duga för att hålla rufsigt hår i styr.

Jag menade ju mer att man förklarar att anledningen till att de har slöja är inte att håret inte ska vara i vägen utan för att de tillhör en annan religion. Att ge sig in i något resonemang varför just dessa personer (eller deras föräldrar) har valt att tolka sin religion så att deras döttrar ska bära slöja och vad de upplever som känsligt känns ju som smått överkurs :)

Aldrig i livet. Att lära sin dotter att det är okej att dölja kvinnor är ju vansinne.

Diadem och inbakad fläta blir både snyggt och praktiskt!

Sätta tyg runt huvudet finns väl i många olika kulturer av bland annat praktiska skäl och religiösa, bla svenska kulturen. Hålla ihop håret är väl en orsak lika god som någon annan. Se tjusig ut på 60-talet, sistadagarnainnantvätthår i turban på 30-talet.

Jag håller med om schalett, sedan har jag sett någon ovanligt praktisk variant som är lite större än schalett där allt har vikts in och en knut i nacken (på friskis).

http://www.google.se/search?hl=sv&g...29,d.bGE&fp=58f8a86c6de66be2&biw=1300&bih=932

Jag skulle inte erbjuda någonting som ser ut som det som de religiöst motiverade flickorna har tror jag. De våra grannar har känns inte riktigt praktiska för lek heller.

Sådan här har jag haft för att inte få blekt hår i Egypten tex utan ngt som helst problem, och brukar ha på somrarna (eller för skidåkning)
http://www.buffsverige.se/

(Finns många olika märken, och sorter så jag försöker inte marknadsföra denna, som säkert inte är den jag har heller).

De går att rulla till hårband också.

Senast ändrad:

Nu tog jag ju för givet att dottern ville ha en sån slöja som t.ex muslimer använder som religiös symbol. Annars hade jag inte förstått grunden till TS fråga :p sjalett eller det du visade är ju en mer neutral variant av slöjan som ändå fyller funktionen dottern verkade önska.

Jo jag håller helt med dig om att jag skulle tveka att sätta på tyg precis som en religiös slöja på mitt barn. Dessutom tror jag det kräver en skill som jag inte alls äger. Till råga på allt tror jag inte det är optimalt om man fastnar i ett träd (kör inte heller på munkjacka på dagis helst, om det inte är tryckknappar) (Våra grannar klättrar på allt som rör sig och spelar fotboll i fotsid kjol och slöja ned över axlarna, men jag tycker det faktiskt verkar vara lite av en black om foten, i alla fall den hellånga ganska snäva kjolen).

Däremot har jag en klar känsla av att sjal över håret nog kommer som mode om några år :p i lite Grace Kelly stil eller så.

Senast ändrad:

KL

Läkaren jag träffade på spec. mödra idag bar slöja.... eh, OT nånting...

Jag skulle styra upp en sjal bums om min dotter frågade. Min farmor hade alltid huckle på sig. Praktiskt och lite skönt.

Inte för att jag vet varför det är relevant men då måste jag ju säga att en av de skickliga kvinnorna som räddade mitt liv på förlossningen, bar slöja<3

Kom på när du skrev detta att på min sons förskola vill de inte ens att barnen ska ha mössor som knäpps igen av rena säkerhetsskäl. Jag undrar hur de ställer sig till slöjor.

Har aldrig huva på jackor och liknande som inte lossar. Det var ju en liten kille som hängde sig i en luva på en klätterställning för några år sedan. Det är nog min enda noja när det kommer till mina barn.

Jag är väl lite förlegad eller något, men mina barn skulle inte få bära slöja så länge jag har något att säga till om. De skulle inte heller få böra kors, ha tröjor som visar magen m.m m.m. De är 6 och 3.

Det är helt enkelt sånt jag anser vara opassande.

Jag tycker att jag är relativt allmänbildad men har faktiskt inte tid att fördjupa mig i varenda fråga min femåring ställer

Menar du på fullt allvar att om din femåring ställer frågor om religion, samhälle, män, kvinnor och traditionella kläder så anser du att du inte har tid att svara?! :confused:

Nä, det skrev jag verkligen inte. Jag älskar att svara på min femårings frågor oavsett om de handlar om matsmältning eller döden.

Men vad menade du då?

Om du har tid att svara på frågor om matsmältningen, borde väl frågor om islam ta ungefär samma tid i anspråk.

Nu tar jag mig en väldigt stor frihet här men jag har en väldigt frågvis 4-åring här hemma. Skulle jag gå på djupet i alla frågor han ställer så skulle jag få goggla i princip hela min vakna tid (ingen tid för Buke då, ve och fasa :D). Däremot så brukar jag kunna svara rent allmänt på de flesta av hans frågor.

Oftast så ställer dom fantastiskt genomtänkta frågor för att vara så unga och det är alltid lika roligt att försöka svara på ett bra sätt.

Ja jag svarar på alla hans frågor efter bästa förmåga, men jag har inte tid att göra djupdykningar i allt. Jag hade också svarat att klasskompisen hade slöja för att hon tillhörde en annan religion och att om han ville hålla rufset borta så kunde han gärna få ha en sjalett på sig. Hade det kommit följdfrågor angående religion hade jag försökt förklara så gott jag kunde såklart. Men att börja fundera på om klasskompisen hade slöja för att det var religiöst eller kulturellt hade jag nog inte gjort för det kvittar liksom mej varför hon har den.

Som många andra hade jag inte velat att han skulle ha andra religiösa symboler heller eftersom han inte förstår innebörden av det och eftersom jag själv är totalt oreligiös.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 215
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka