Bukefalos 28 år!

Skulle du sälja häst till verksamhet?

MulleMustang

Trådstartare
Igår när vår dotter red sitt pass på ridskolan satt jag och funderade på det här med ridskolehästar. Det finns verkligen underbara hästar och ponnyer där men fasen vad de får stå ut med. Dottern har ridit i två år och är tack och lov mjuk och fin på handen men vissa av barnen hon rider med verkligen sliter i tyglarna och bankar med benen vad ridläraren än säger, vecka efter vecka. Det är ju bara en grupp dessutom. Klart de blir älskade och ompysslade också men ändå. Jag tror inte jag skulle kunna sälja en häst till verksamhet hur väl lämpad den än vore. Skulle ni?
 
Ja, rent generellt så tror jag många lektionshästar får det bättre eller minst lika bra som många privathästar har det, beroende på vilken ridskola det är. Regelbunden hovvård, vaccinationer, daglig utevistelse i grupp, analyserat foder och veterinärvård vid behov.

Visst finns det bättre och sämre ridskolor men tyvärr finns det även en väldigt stor okunskap bland hästägare.
 
Jag har lånat ut hästar till ridskolan, flera gånger. Just nu är det vår welshponny som går på ridskolan, sedan ett par år tillbaka. Tidigare har min gamla halvblodsvalack varit där och innan dess har jag haft några shetlandsponnyer utlånade till samma ridskola.

Rätt häst lånar jag gärna ut, eller säljer, till en ridskola jag vet tar väl hand om dem.
 
Förutsatt att det är en lämplig häst jag har och att verksamheten är vettig så absolut skulle jag lätt kunna tänka mig att sälja till en ridskola/verksamhet.

Här i trakten har vi flera väldigt seriösa ridskolor med superfina lektionshästar och allmänt bra tänk och skötsel av hästarna . Även Vreta gymnasiet har flera av mina vänner /bekanta sålt sina lämpade hästar till .

Jag är benägen att hålla med de som anser att många gånger får en häst såld till verksamhet det bättre än när den säljs till en privatägare, beroende på scenarion.
 
jag hade velat svara ja rakt av men måste ge ett förbehåll. Hade hästar utlånade till ridskola. När personalen byttes ut hamnade hästarna i kläm och djurskyddet brast. Skulle aldrig låna ut hästar till den ridskolechefen men lånar gärna ut till andra ridskolor där man månar om sina kollegor.
 
Sålde en ponny till en ridskola. De hade dock ett speciellt system med fodervärdar, så ponnyerna gick bara på ridskolan ett par dagar i veckan och därefter tränades och tävlades som vilken annan höst som helst. Vår ponny gick LA hopp och dressyr och deb fälttävlan innan han såldes vidare till en satsande hoppryttare. Superbra val i efterhand. Han fick en väldigt bra utbildning med mycket kunnig folk omkring sig.

Om jag skulle kunna sälja en häst där de går lektioner 5-6 dagar i veckan? Nä, tror inte det. Det behövs bra ridskolehästar, men tyvärr hanteras de flesta som produkter och inte som individer, och det tycker jag tyvärr är synd. Har dock viss förståelse då det trots allt är en affärsverksamhet, och ridskolorna nog inte skulle ha röd att existera annars.
 
Sålde en ponny till en ridskola. De hade dock ett speciellt system med fodervärdar, så ponnyerna gick bara på ridskolan ett par dagar i veckan och därefter tränades och tävlades som vilken annan höst som helst. Vår ponny gick LA hopp och dressyr och deb fälttävlan innan han såldes vidare till en satsande hoppryttare. Superbra val i efterhand. Han fick en väldigt bra utbildning med mycket kunnig folk omkring sig.

Om jag skulle kunna sälja en häst där de går lektioner 5-6 dagar i veckan? Nä, tror inte det. Det behövs bra ridskolehästar, men tyvärr hanteras de flesta som produkter och inte som individer, och det tycker jag tyvärr är synd. Har dock viss förståelse då det trots allt är en affärsverksamhet, och ridskolorna nog inte skulle ha röd att existera annars.

Fast det där tycker jag inte alls håller sant generellt för ridskolor att bli stämplade för år 2017 och sen minst decennie bakåt ?

Det är jätteviktigt med hållbara friska hästar för en ridskola ! Jag känner inte alls igen att hästarna behandlas som ”produkter” snarare läggs det rätt mycket vikt vid dem som individer både gällande utrustning, arbete och hur de nyttjas .
Väldigt många ridskolor har tävlande ekipage på lokal/regional och hästarna går anpassat på lektioner utifrån vad de lämpar sig som . Jag känner ingen ridskola som år 2017 inte tänker långsiktig hållbarhet för sina verksamhetshästar och utifrån det anpassar nogsamt .
 
Till rätt ridskola med rätt häst är inga problem. Det kanske inte är det optimal alla gånger (liksom med privatryttare) men oftast slipper man bottennappen. Flertalet ridskolor har en bra verksamhet.
 
Jag har sålt till ridskola 2 gånger och bägge gångerna har deg varit toppen.
Den ena ponnyn pensionerades för ett par år sen och den andra togs bort förra året efter en senskada - då var hon 19 år och hade lätt hållit ett par år till om inte oturen varit framme
 
Jag tror faktiskt inte jag hade gjort det, oavsett häst och oavsett fall
De ridskolor jag har vart på (vilket jag måste erkänna är väldigt få) är rena skräckexempel.. praktiserar just nu på en ridskola, en häst har sår precis överallt och kala områden samt ömmar över ryggen, rapporterade detta till en stallansvarig som sa att jag ryktade honom för hårt med en för hård borste, sa då att jag kände med handen över ryggen och att han då röck till, det blev avvisat med att han blir kollad av kiropraktor regelbundet (och den hästen är med på många lektioner varje dag, stackaren) en annan häst där är jättetjurig och verkar inte alls trivas, men den hästen försöker bara skrämmas såklart och trivs superbra i övrigt enl dem
En annan häst som de haft i nåt unghäst projekt när han var yngre är likadan, ungarna får inte tag i honom i boxen ens, han bara snurrar runt med öronen bakåt och kan ibland gå till attack men får då bara smällar på sig, man ser på dem att de inte alls trivs med tillvaron där, hade de trivts hade de inte vart tjuriga och lagt öronen bakåt så fort någon kommer nära
Dessutom vet jag och har märkt att de mycket hellre avlivar hästar än säljer dem, tror 7 st avlivades 2016
Så nej, det finns säkert jättebra ridskolor men jag själv har ingen bra erfarenhet av någon och skulle aldrig chansa med att sälja en häst till någon, ridskola brukar dessutom vara lika med spilta och jag tycker ärligt talat att spiltor är lika med djurplågeri, de är som små bås där hästarna bara står och glor fram tills att en lektion börjar, som maskiner i en liten maskinhall

Köpte för övrigt en ponny ifrån en ridskola som hade börjat bitas och vantrivas, han försökte bita mig vid provridningen minns jag, och det är första och sista gången han försökt med det, jösses vilken glad häst jag fick hem som njöt av hagtimmarna istället för att få se en spilta bestående av 3 väggar
(Den ridskolan verkade iallafall okej, men förstnämnda och min praktikplats är då inte det)
 
Har sålt till ridskola förut och skulle absolut kunna göra det igen. Men precis som till privatperson handlar det ju om vilken ridskola det gäller (och även vilken typ av häst!).

Ponnyn jag sålde gillade uppmärksamhet och behövde gå dagligen för att må bra, båda behoven tillfredsställdes jättebra på ridskolan. Hon var ingen nybörjarponny, och fick därför främst gå med de duktigare barnen. Chefen garanterade dessutom att dom säljer hästar som börjar bli lata eller sura eftersom det är tecken på att dom "gjort sitt" där, istället för att hålla kvar vid befintliga hästar i all evighet. Två år efter att hon kommit dit såldes hon därför till en privatryttare, och kunde fortsätta att vara en pigg och glad ponny :)
 
Igår när vår dotter red sitt pass på ridskolan satt jag och funderade på det här med ridskolehästar. Det finns verkligen underbara hästar och ponnyer där men fasen vad de får stå ut med. Dottern har ridit i två år och är tack och lov mjuk och fin på handen men vissa av barnen hon rider med verkligen sliter i tyglarna och bankar med benen vad ridläraren än säger, vecka efter vecka. Det är ju bara en grupp dessutom. Klart de blir älskade och ompysslade också men ändå. Jag tror inte jag skulle kunna sälja en häst till verksamhet hur väl lämpad den än vore. Skulle ni?
Till rätt verksamhet och rätt typ av häst så skulle jag kunna göra det.
 
Med tanke på hur skrämmande låg hästkunskap många ryttare med egna hästar har så ser jag inte det som värre att sälja till ridskola än till privatryttare. Att hästarna slits i munnen och bankas på förekommer precis lika ofta hos privatryttare med låg kunskapsnivå och där är det inte ens någon som kan säga ifrån, ha koll på hästen eller ens ser om den inte mår bra. På en ridskola måste hästarna hållas vid god vigör för annars drar de inte in vad de kostar ens och det innebär att hästarna måste få rätt foder, rätt vård, skoning, skötsel osv. för att fungera i verksamheten.
 
Igår när vår dotter red sitt pass på ridskolan satt jag och funderade på det här med ridskolehästar. Det finns verkligen underbara hästar och ponnyer där men fasen vad de får stå ut med. Dottern har ridit i två år och är tack och lov mjuk och fin på handen men vissa av barnen hon rider med verkligen sliter i tyglarna och bankar med benen vad ridläraren än säger, vecka efter vecka. Det är ju bara en grupp dessutom. Klart de blir älskade och ompysslade också men ändå. Jag tror inte jag skulle kunna sälja en häst till verksamhet hur väl lämpad den än vore. Skulle ni?
Ja kan tänka mig om det är rätt häst/ponny till rätt ridskola. Även om det finns mindre bra ryttare på ridskolan så finns det nog tyvärr lika många ute i privatstall. Och jag tycker det är viktigt att våra ridskolor ska finnas. Viktigt är för mig en ridskola med inte så mycket personalomsättning och med ett sunt tänk kring hästarna. Det finns bra ridskolor. Det kanske är dags att byta om du inte tycker ridläraren tillåter så tråkig ridning hos sina elever
 
Fast det där tycker jag inte alls håller sant generellt för ridskolor att bli stämplade för år 2017 och sen minst decennie bakåt ?

Det är jätteviktigt med hållbara friska hästar för en ridskola ! Jag känner inte alls igen att hästarna behandlas som ”produkter” snarare läggs det rätt mycket vikt vid dem som individer både gällande utrustning, arbete och hur de nyttjas .
Väldigt många ridskolor har tävlande ekipage på lokal/regional och hästarna går anpassat på lektioner utifrån vad de lämpar sig som . Jag känner ingen ridskola som år 2017 inte tänker långsiktig hållbarhet för sina verksamhetshästar och utifrån det anpassar nogsamt .
Jag tror dock inte att det är något ovanlighet att ridskolor hellre tar bort hästar som inte funkar eller behöver trappa ned än att försöker hitta ett sätt som fungerar för individen. Det har jag två exempel på bara i min närhet där jag har kontakter in på ridskolor. Det är det jag menar med att de ses mer som produkter. Jag förstår att de bara kan ha hästar som funkar i verksamheten, men det är inte på samma sätt som en privatperson som skulle ha en häst som inte funkar.

Så jo, den stämpeln kan man visst ge vissa ridskolor även år 2017. Men jag vet att flera ridskolor än förr tänker mer utanför boxen idag, och hittar alternativa och hållbara sätt att ha ridskola.
 
Om hästen lämpar sig för det ja. Vad är skillnaden om en barnponny rids av nybörjare på ridskolan under instruktörs vakande öga och hanteras och sköts av vuxna - och barnponny som rids av ett och samma nybörjarbarn hela tiden utan övervakning?

Min första ponny fick garanterat stå ut mer mer än en ridskoleponny. På ridskolan finns en instruktör som talar om att si och så är olämpligt. När jag red fanns ingen som t ex sa att "nu har du nog galopperat tillräckligt, låt ponnyn skritta nu" eller "det här underlaget ska du rida försiktigt på" eller "nu räcker det med hoppning"...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 373
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 527
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp