Bukefalos 28 år!

Skulle du sälja häst till verksamhet?

Jag har sålt till en ridskola och skulle göra det igen.
Självklart inte till vilken ridskola som helst, men till en vettig ridskola med bra hästhållning.
En ponny säljer jag alla gånger hellre till en ridskola än till privatpersoner.

Ridskolan jag sålde till har hästarna på lösdrift och har ett sunt hästtänk i allt jag har insyn i.
 
Men nu är tyvärr min erfarenhet att de flesta hästars humör blir gradvis värre efter en viss tid på ridskolor. Det tycker jag säger nog om att hästarna inte trivs, även om de snällt knallar på och går utan för många skador. Det är också alldeles för svårt att få en bra balans mellan affärer/verksamhet på det sättet och god hästhållning.
Vad har du besökt för ridskolor. De jag haft kontakt med har endast haft ett fåtal hästar som är sura, vissa inte för att de vantrivs (mest bara surat mot nybörjare för att vara ifred men annars glada och positiva) och de flesta snälla att ha att göra med trots många år på ridskolan.
 
Bara för att hästarna blir jättebra omskötta fysiskt på de flesta ridskolor betyder inte det att de mår bra psykiskt

Fysiskt och psykiskt välmående hänger ihop. En häst som inte blir ordentligt omskött kommer heller inte att må bra hur mycket den än blir klappad.

Däremot håller jag med om att det finns ridskolor som inte sköts ok, och då är det viktigt att agera. Fråga ridskolechefen, anmäl till länsstyrelsen, och/eller kontakta Sv Ridsportsförbundet.

Hästar som går lektion med fysiska besvär är inte ok. Hästar som visar stereotypa beteenden/stressbeteenden i stallet, inte ok. Mögligt hö, inte ok. Minimal hagtid, inte ok. Och så vidare.
 
Fysiskt och psykiskt välmående hänger ihop. En häst som inte blir ordentligt omskött kommer heller inte att må bra hur mycket den än blir klappad.

Däremot håller jag med om att det finns ridskolor som inte sköts ok, och då är det viktigt att agera. Fråga ridskolechefen, anmäl till länsstyrelsen, och/eller kontakta Sv Ridsportsförbundet.

Hästar som går lektion med fysiska besvär är inte ok. Hästar som visar stereotypa beteenden/stressbeteenden i stallet, inte ok. Mögligt hö, inte ok. Minimal hagtid, inte ok. Och så vidare.

Jo, absolut! Men det är heller ingen garanti att hur fin i pälsen en häst än är eller hur välkammad man och svans en häst har, att den hästen mår bra psykiskt
Den hästen kan bli jättevälskött med foder, pälsvård, veterinärvård, kiroprakti osv, men stå i stallet 19h per dygn och står ensam i en liten sandhage när denne väl är ute, samt att denna häst kanske inte alls är folkkär men ändå står den i en spilta på en verksamhet där barn och andra ränner hela tiden
Till en början kan hästen då börja visa aggressiva beteenden men den kanske då blir tillsagd med diverse smällar mot huvudet osv och till slut ger denne upp och faller in i total inlärd hjälplöshet, en häst utan personlighet
(Kolla upp inlärd hjälplöshet, det är väldigt sorgligt, men intressant)
Hästen kan vara glänsande fin men ändå lida av denna åkomma

Ledsen om det blev lite all over the place nu, jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå!
 
Jo, absolut! Men det är heller ingen garanti att hur fin i pälsen en häst än är eller hur välkammad man och svans en häst har, att den hästen mår bra psykiskt
Den hästen kan bli jättevälskött med foder, pälsvård, veterinärvård, kiroprakti osv, men stå i stallet 19h per dygn och står ensam i en liten sandhage när denne väl är ute, samt att denna häst kanske inte alls är folkkär men ändå står den i en spilta på en verksamhet där barn och andra ränner hela tiden
Till en början kan hästen då börja visa aggressiva beteenden men den kanske då blir tillsagd med diverse smällar mot huvudet osv och till slut ger denne upp och faller in i total inlärd hjälplöshet, en häst utan personlighet
(Kolla upp inlärd hjälplöshet, det är väldigt sorgligt, men intressant)
Hästen kan vara glänsande fin men ändå lida av denna åkomma

Ledsen om det blev lite all over the place nu, jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå!


Jag vet vad inlärd hjälplöshet är. :)

Visar hästen stressbeteenden är det problem (som jag skrev). Om människor i ditt stall är våldsamma så kontakta ridläraren och fråga varför ni inte har stallvärdar som kan hjälpa till, och teorilektioner där eleverna får lära sig hur de agera.

Är det fritt fram att slå ridskolehästarna förstår jag att hästarna börjar bitas.
 
Jag tror inte jag skulle kunna sälja en häst till verksamhet hur väl lämpad den än vore. Skulle ni?
Definitivt ja, speciellt om jag vet att hästen kommer få det bra. Oftast tror jag hästarna på ridskolor har det bättre än hos vissa privatryttare. Sen är det klart att det finns bra och mindre bra ridskolor också, så hade jag varit på g att sälja hade jag gjort lite efterforskning om den aktuella ridskolan osv.
 
Utan tvekan ja. Baserat på att vår häst är uppstallad på den lokala ridskolan och jag ser hur hästarna mår och sköts. Deras välmående går före allt, de är ute i stor flock hela dagen, alla hästar ner till de minsta ponnys står i box, anpassad utrustning osv osv. Sen skulle det givetvis bero på vad för slags häst jag sålde, men skulle som många andra nämnt inte sälja till vilken privatryttare som helst heller utan att matchningen kändes rätt.
 
Vad har du besökt för ridskolor. De jag haft kontakt med har endast haft ett fåtal hästar som är sura, vissa inte för att de vantrivs (mest bara surat mot nybörjare för att vara ifred men annars glada och positiva) och de flesta snälla att ha att göra med trots många år på ridskolan.
Våra lokala ridskolor. Alla har de haft hästar som på något sätt ändrat sitt humör. Att hästen surar emot några människor över huvudtaget när de annars brukade vara glada tycker jag är ett dåligt tecken. Det visar ju på vantrivsel, stress eller obehag.
Att hästarna är snälla är ju ett väldigt naivt sätt att se på det som att hästarna trivs. Hästar är snälla naturligt, ofta alldeles för snälla och anpassningsbara för sitt eget bästa. Det krävs nog en hel del för att en häst ska börja agera utåt.

Jag är dock noga med att påpeka att det bara är de ridskolor jag varit på själv för att inte dra alla över en kam. Jag har inte sett alla ridskolor i Sverige och kan därför inte döma de, så jag menar inte att det är något fel på de ridskolor jag varit på eller att de är taskiga emot sina djur eller liknande. Bara att jag inte drar alla över en kam.
 
Och det kan du vara säker på att de gör när de privatägda?
Varför måste det vara antingen eller?
Det finns dåliga hästägare ja, men det finns också en hel del bra hästägare. Det finns sämre ridskolor ja, och sen finns det mer okej ridskolor (dock så har alla ridskolor elever som inte kan rida, ett system som måste fungera runt verksamheten, en drös med hästar och anläggning som ska samsas inom samma budget mm).
 
Min häst fick det bättre i verksamhet än hon hade det hos mig. Jag var ovan, hästen hade gamla trauman som väcktes igen av min osäkerhet. Hon blev otrygg och farlig att sitta på.

Jag lånade ut henne till en liten verksamhet med härliga lösdrifter, noggrann utfodring och lagom mycket arbete för hästarna. Där blev hon efter en tid en av ridskolans bästa hästar! Allt enligt verksamhetens ägare, som jag fått rekommenderad till mig av en dåvarande bukefalist/min hästguru.

En av rideleverna blev så kär i henne att hon köpte henne. Och när jag senare fick bilder av henne såg hon fin, välskött och positiv ut.
 
Min häst fick det bättre i verksamhet än hon hade det hos mig. Jag var ovan, hästen hade gamla trauman som väcktes igen av min osäkerhet. Hon blev otrygg och farlig att sitta på.

Jag lånade ut henne till en liten verksamhet med härliga lösdrifter, noggrann utfodring och lagom mycket arbete för hästarna. Där blev hon efter en tid en av ridskolans bästa hästar! Allt enligt verksamhetens ägare, som jag fått rekommenderad till mig av en dåvarande bukefalist/min hästguru.

En av rideleverna blev så kär i henne att hon köpte henne. Och när jag senare fick bilder av henne såg hon fin, välskött och positiv ut.
Det är precis såna här verksamheter som gör att jag valde att peka ut att det bara var de lokala ridskolorna jag kunde yttra mig om. Jag har aldrig själv besökt en sån här verksamhet, men de finns ju uppenbarligen och det är ju skitbra. :up: @Lobelia
 
Jo, absolut! Men det är heller ingen garanti att hur fin i pälsen en häst än är eller hur välkammad man och svans en häst har, att den hästen mår bra psykiskt
Den hästen kan bli jättevälskött med foder, pälsvård, veterinärvård, kiroprakti osv, men stå i stallet 19h per dygn och står ensam i en liten sandhage när denne väl är ute, samt att denna häst kanske inte alls är folkkär men ändå står den i en spilta på en verksamhet där barn och andra ränner hela tiden
Till en början kan hästen då börja visa aggressiva beteenden men den kanske då blir tillsagd med diverse smällar mot huvudet osv och till slut ger denne upp och faller in i total inlärd hjälplöshet, en häst utan personlighet
(Kolla upp inlärd hjälplöshet, det är väldigt sorgligt, men intressant)
Hästen kan vara glänsande fin men ändå lida av denna åkomma

Ledsen om det blev lite all over the place nu, jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå!
Aldrig varit på en ridskola med bara 3 tim ute och själv i hage, inte sedan 80 talet iallafall (dom fick gå i ridhuset lösa någon timme på morgonen).

Fördelen som jag ser med ridskola är just att hästarna går i flock i hagen, mycket rörelse som oxå är i flock och kunnig personal.
 
Varför måste det vara antingen eller?
Det finns dåliga hästägare ja, men det finns också en hel del bra hästägare. Det finns sämre ridskolor ja, och sen finns det mer okej ridskolor (dock så har alla ridskolor elever som inte kan rida, ett system som måste fungera runt verksamheten, en drös med hästar och anläggning som ska samsas inom samma budget mm).

Ja, det är ju lite det jag är ute efter. Det finns bra och dåliga ägare inom alla sfärer och går inte att dra alla över en kam.
 
Det är precis såna här verksamheter som gör att jag valde att peka ut att det bara var de lokala ridskolorna jag kunde yttra mig om. Jag har aldrig själv besökt en sån här verksamhet, men de finns ju uppenbarligen och det är ju skitbra. :up: @Lobelia
Ja, det var ett superställe. Ägaren utvecklade nåt slags amatörteater och det var en fröjd att se bilderna av mitt forna nervknippe till häst när hon "skådespelade". :D

Speciellt för osäkra hästar tror jag att rutinerna i en verksamhet kan vara välgörande.
 
Rätt häst till rätt ridskola så hade jag absolut inte haft några problem med att sälja till ridskola. Om jag inte hade känt till ridskolan sen innan men fått ett gott intryck av den som hade kontaktat mig angående hästköpet hade jag bemödat mig att besöka ridskolan vid ett par tillfällen och sett på nån lektion och försäkrat mig om vilka hagar de har. Om det är en bra ridskola med bra kvalitet på undervisning, personal, stallbyggnader och hagar o.s.v. så tror jag att en häst många gånger får det bättre på ridskola än hos en del privatpersoner just för att det alltid finns kunnig personal att tillgå som många varit inne på.
 
Ni som har en eller flera dåliga ridskolor runt er är dom ridskolorna medlemsförening eller kvalitetsmärkt av svenska ridsports förbundet?
 
Varför måste det vara antingen eller?
Det finns dåliga hästägare ja, men det finns också en hel del bra hästägare. Det finns sämre ridskolor ja, och sen finns det mer okej ridskolor (dock så har alla ridskolor elever som inte kan rida, ett system som måste fungera runt verksamheten, en drös med hästar och anläggning som ska samsas inom samma budget mm).

Jag tror det var det @Zoya ville belysa; att det inte finns garantier oavsett var man säljer hästen.
 
Våra lokala ridskolor. Alla har de haft hästar som på något sätt ändrat sitt humör. Att hästen surar emot några människor över huvudtaget när de annars brukade vara glada tycker jag är ett dåligt tecken. Det visar ju på vantrivsel, stress eller obehag.
Att hästarna är snälla är ju ett väldigt naivt sätt att se på det som att hästarna trivs. Hästar är snälla naturligt, ofta alldeles för snälla och anpassningsbara för sitt eget bästa. Det krävs nog en hel del för att en häst ska börja agera utåt.

Jag är dock noga med att påpeka att det bara är de ridskolor jag varit på själv för att inte dra alla över en kam. Jag har inte sett alla ridskolor i Sverige och kan därför inte döma de, så jag menar inte att det är något fel på de ridskolor jag varit på eller att de är taskiga emot sina djur eller liknande. Bara att jag inte drar alla över en kam.
Det var inte det faktum att vissa hästar visar tecken på att inte trivas, det händer lite överallt- alla hästar trivs inte i sen miljön hur bra det är, utan att du menade att de flesta gör det så småningom. Minns inte exakt ordval.
 
Aldrig varit på en ridskola med bara 3 tim ute och själv i hage, inte sedan 80 talet iallafall (dom fick gå i ridhuset lösa någon timme på morgonen).

Fördelen som jag ser med ridskola är just att hästarna går i flock i hagen, mycket rörelse som oxå är i flock och kunnig personal.
Det var mer ett exempel om hagtiden :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 614
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 110
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp