Bukefalos 28 år!

Skulle du sälja häst till verksamhet?

Frågan är om utmärkta träningsmöjligheter kompenserar för bristen på hagar. Det är det är definitivt ont om vettiga hagar på ryttis. Inte en chans att alla hästar kommer ut i hagar stora nog för att röra dig fritt i alla gångarter några timmar om dagen.
Alla väljer såklart inte att ha sin häst så, jag beskrev bara förutsättningarna, och vad som krävs av en som hästägare. Alla privathästar kommer ut varje dag, ja. Inte jättelänge och inte i jättehagar, men de kan röra sig fritt i alla gångarter.

Sen finns det såklart många som vill ha ett annat liv för sina hästar, med minst tio timmar per dag i stor hage med kompisar, och vilodagar ibland. Då gissar jag att man inte väljer att ställa sin häst på ryttis.
 
Alla dagar i veckan skulle jag göra det, ja! Om det var en häst som passade för det och det var en seriös och välordnad ridskola. Det skulle kännas som en betydligt större risk att sälja till en privatperson jag inte kände. På ridskolorna har de bra rutiner, bra tillsyn/vård och övervakning av kompetent personal när hästarna rids. På en ridskola har man dessutom allmänhetens ögon på sig, så det blir väldigt svårt att missköta något.
 
Jag har sålt flera ponnyer och stora hästar till olika ridskolor.

Jag är övertygad om att alla haft det bra, utom en.
Alla har minst en gång blivit årets ponny/häst och alla blivit över 20 år...
 
Det är en lång och tråkig historia som involverar bl.a. försäkringsbedrägeri...

Men som tur var lyckades jag i sista stund få tillbaka henne efter jag lovade att själv ombesörja hennes avlivning...
Det gjorde jag åtta år senare när hon fick total organkollaps pga melanom, hon var förövrigt helt frisk under dom åtta åren, och ingen sa NÄR hon skulle avlivas.....
 
Inte läst hela tråden men Ja absolut.

De hästarna jag har nu Nej. De är för stora och känsliga samt trivs inte i för stora stall.

Min väninna lånade ut sin herre till ridskola och han fick trappa ner på klasserna (fd hopphäst) Han mådde aldrig så bra som när han var opå ridskolan. Han pensionerades från ridskolan 21 år gammal och köptes av en ridskoleryttare där.

Många hästar mår bra av ridskola med fasta rutiner, motion mm Man får ju se hur verksamheten är och om man tror det skulle passa.

Ser inget fel i att sälja till verksamhet. :)
 
Har inte läst hela tråden. Men jag har sålt häst till en mindre ridskola. Mycket handikappinriktad ,samt duktiga elever som tränade hoppning och dressyr. Inte så mycket "lära rida ridning ".
Det kändes toppen , tyvärr såldes han vidare till en av hoppelevstjejerna. Hade hellre sett att han fått stanna på ridskolan. Men han var så pass mångsidig att han kunde gå på led med en handikappad på ryggen och även tända till och träna med en duktig ryttare.
 
Jag har jobbat som ridlärare och har haft en hel del privatelever. Det finns många hästar som har det mkt sämre och blir sämre behandlade än ridskolehästar/ponnyer. Många privatryttare som vill mer än vad hästen klarar och framförallt mer än de själva klarar. På en ridskola är man rädd om sina hästar, de som fungerar väl i verksamheten är värda sin vikt i guld! Man är mån om att de inte ska jobba för hårt och kan anpassa lektionerna så att de verkligen orkar.
Så jag skulle absolut kunna sälja till en seriös ridskola med utbildad personal under förutsättning att hästen skulle kunna fungera i en ridskola, det finns många som inte är lämpliga för det och det är de hästarna som blir olyckliga på en ridskola. Men det finns även de hästar som fungerar utmärkt som ridskolehästar och aldrig skulle passa som privathäst. Vi har haft hästar som t ex inte klarar att vara själva i ett ridhus men med flocken är det hur coola som helst, hästar som faktiskt blir lugna och mår bra att att jobba i låg energi men 2-3 timmar med mera. Men även motsatsen så klart och dessa ska inte vara på ridskola.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 374
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp