Bukefalos 28 år!

Skulle du sälja häst till verksamhet?

Jag vet vad inlärd hjälplöshet är. :)

Visar hästen stressbeteenden är det problem (som jag skrev). Om människor i ditt stall är våldsamma så kontakta ridläraren och fråga varför ni inte har stallvärdar som kan hjälpa till, och teorilektioner där eleverna får lära sig hur de agera.

Är det fritt fram att slå ridskolehästarna förstår jag att hästarna börjar bitas.
Inlärd hjälplöshet borde alla som inte vet kolla upp!

Har sett att en av dem fått smällar över huvudet när denne ”gick till attack” (kom inte in i min box! Lämna mig ifred och gå inte för nära det heltäckande gallret!) samma häst som snurrar runt så att ingen kommer åt att sätta på grimma
 
Och du har förstås anmält det till Länsstyrelsen?

Det är knappt existerande i dags datu att ridskolehästar står i spilta . Eftersom så fort det byggs nytt, så försvinner spiltorna enl lagstadgarna.

Även i de fall spilta förekommer så är ju hästarna ute i hage i flock flera timmar varje dag, samt får bra med rörelse och motion i en verksamhet .

Sen skulle jag även som motvikt till ditt scenario att din fd ridskolehäst blev superlycklig när den såldes som privathäst, vilja inflika att det långt ifrån alltid blir så.
Tvärtom finns det många exempel på ridskolehästar som sålts till privatryttare på äldre dagar i välmening från ridskolans sida, som vantrivs ngt oerhört i privat regi med de ändringar det inneburit .
 
Det är knappt existerande i dags datu att ridskolehästar står i spilta . Eftersom så fort det byggs nytt, så försvinner spiltorna enl lagstadgarna.

Även i de fall spilta förekommer så är ju hästarna ute i hage i flock flera timmar varje dag, samt får bra med rörelse och motion i en verksamhet .

Sen skulle jag även som motvikt till ditt scenario att din fd ridskolehäst blev superlycklig när den såldes som privathäst, vilja inflika att det långt ifrån alltid blir så.
Tvärtom finns det många exempel på ridskolehästar som sålts till privatryttare på äldre dagar i välmening från ridskolans sida, som vantrivs ngt oerhört i privat regi med de ändringar det inneburit .
Var svaret ämnat till mig?:confused:
 
Jag tror dock inte att det är något ovanlighet att ridskolor hellre tar bort hästar som inte funkar eller behöver trappa ned än att försöker hitta ett sätt som fungerar för individen. Det har jag två exempel på bara i min närhet där jag har kontakter in på ridskolor. Det är det jag menar med att de ses mer som produkter. Jag förstår att de bara kan ha hästar som funkar i verksamheten, men det är inte på samma sätt som en privatperson som skulle ha en häst som inte funkar.

Så jo, den stämpeln kan man visst ge vissa ridskolor även år 2017. Men jag vet att flera ridskolor än förr tänker mer utanför boxen idag, och hittar alternativa och hållbara sätt att ha ridskola.

Fast helt ärligt så självklart kan en verksamhet inte ha halvskadade/begränsade verksamhetshästar eller anpassa verksamheten runt special upplägg pga sådana hästar ? Du får inte ens enligt lag ha tex en triangelmärkt häst i verksamhet .
Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt vanligt att privatryttare heller anpassar sin ridning för att en häst bedömts ha begränsad användbarhet pga skador . Oftast vill privatryttare kunna nyttja en häst fullt ut, och då säljs en sådan häst alternativt avlivas .
 
Det är knappt existerande i dags datu att ridskolehästar står i spilta . Eftersom så fort det byggs nytt, så försvinner spiltorna enl lagstadgarna.

Även i de fall spilta förekommer så är ju hästarna ute i hage i flock flera timmar varje dag, samt får bra med rörelse och motion i en verksamhet .

Sen skulle jag även som motvikt till ditt scenario att din fd ridskolehäst blev superlycklig när den såldes som privathäst, vilja inflika att det långt ifrån alltid blir så.
Tvärtom finns det många exempel på ridskolehästar som sålts till privatryttare på äldre dagar i välmening från ridskolans sida, som vantrivs ngt oerhört i privat regi med de ändringar det inneburit .
Det finns ju dessutom några få individer som trivs bättre i spilta än i box, så det är ju inte automatiskt av ondo liksom.
 
Det var mer ett exempel om hagtiden :up:
Dom tiderna eller kortare och liten hage själv har jag bara påträffat hos privathästar och inte ridskolehästar i nutid, om det inte står skoning eller liknande på schemat den dagen.

Sedan svenska ridsport förbundet även stödjer ridskolor som har lösdrift så går fler och fler ridskolor övre till det.
 
Dom tiderna eller kortare och liten hage själv har jag bara påträffat hos privathästar och inte ridskolehästar i nutid, om det inte står skoning eller liknande på schemat den dagen.

Sedan svenska ridsport förbundet även stödjer ridskolor som har lösdrift så går fler och fler ridskolor övre till det.
Det finns ridskolor som har korta/obefintliga tider i hage, De i centrala Stockholm har inte ens hagar så det går att ha hästarna ute.
 
Det finns ju dessutom några få individer som trivs bättre i spilta än i box, så det är ju inte automatiskt av ondo liksom.
Men ja! Vilket märkligt fenomen det är! Vi hade en på ridskolan jag jobbade på som var en helcool genomsnäll barnhäst i spilta men som blev superstressad i box. Sprang runt runt. Fick totalpanik när boxdörren öppnades och fullkomligt flippade. Hästen stod i box en dryg månad men det fungerade inte alls, hon vande sig inte och tyckte att det var jobbigt även om hon slutade få totalpanik när boxdörren öppnades efter ett tag. Vi fick ställa henne i gången innan lektioner (då var hon lika lugn som vanligt) så att inga barn skulle bli skadade och när ombyggnationen var klar (ombyggnationen var orsaken till att hon tillfälligt var tvungen att stå i box) och hon fick stå i sin gamla spilta igen så var hon precis som vanligt igen. Lugn, harmonisk och tillfreds så visst finns de, undantagen som bekräftar regeln.
 
Om Rätt häst och Rätt verksamhet - Ja!
Köpte loss min första häst (gammeltanten) från en ridskola. Där gick hästarna tills de stupade... En med cancer stupade inne på en ridlektion... :cry:
 
Det är knappt existerande i dags datu att ridskolehästar står i spilta . Eftersom så fort det byggs nytt, så försvinner spiltorna enl lagstadgarna.

Även i de fall spilta förekommer så är ju hästarna ute i hage i flock flera timmar varje dag, samt får bra med rörelse och motion i en verksamhet .

Sen skulle jag även som motvikt till ditt scenario att din fd ridskolehäst blev superlycklig när den såldes som privathäst, vilja inflika att det långt ifrån alltid blir så.
Tvärtom finns det många exempel på ridskolehästar som sålts till privatryttare på äldre dagar i välmening från ridskolans sida, som vantrivs ngt oerhört i privat regi med de ändringar det inneburit .
Har aldrig sett en ridskola med endast boxar, men återigen har jag inte besökt många

Ja, alla hästar är ju individer och måste bli behandlade som sådana. Min häst blev lycklig av att komma ifrån spilta och arbete mellan 4 väggar dag ut och dag in, men som du säger, alla hästar skulle inte bli det, som sagt, de är individer
 
Men ja! Vilket märkligt fenomen det är! Vi hade en på ridskolan jag jobbade på som var en helcool genomsnäll barnhäst i spilta men som blev superstressad i box. Sprang runt runt. Fick totalpanik när boxdörren öppnades och fullkomligt flippade. Hästen stod i box en dryg månad men det fungerade inte alls, hon vande sig inte och tyckte att det var jobbigt även om hon slutade få totalpanik när boxdörren öppnades efter ett tag. Vi fick ställa henne i gången innan lektioner (då var hon lika lugn som vanligt) så att inga barn skulle bli skadade och när ombyggnationen var klar (ombyggnationen var orsaken till att hon tillfälligt var tvungen att stå i box) och hon fick stå i sin gamla spilta igen så var hon precis som vanligt igen. Lugn, harmonisk och tillfreds så visst finns de, undantagen som bekräftar regeln.

Tror det är ungefär samma som när hästar som aldrig interagerat med andra hästar inte vill gå i flock/inte mår bra i flock/inte Öht förstår andra hästars språk /signaler etc. men ensamma i sin lilla hage de är vana vid sen alltid är allt lugnt .

Hästindividen kanske har stått i spilta hela livet och är en individ som inte fixar förändring så lätt .

Med det sagt så kan det ju många gånger vara så som ämnet tangerat lite att även om en häst responderar positivt på ett visst läge betyder det inte i sak att det egentligen objektivt är det sundaste eller bästa för den.

Är ju fö även om man inte bör likställa djur med sig själv, detsamma för oss människor - bara för att vi gillar ngt/känner oss trygga med ett visst mönster/upplägg betyder det inte att det är det bästa direkt för oss .... :nailbiting:
 
Jag hade inte tvekat att sälja/låna ut till rätt ridskola.

Den jag först och främst skulle höra av mig till och hellre säljer till än till någon privat, har hästarna ute i stora hagar, stora flockar och rör sig både ute och inne samt utbildas vidare hela tiden.

Jag vet vilka det är och de är här på min gård två gånger om året och tränar för tränare (miniläger) och deras hästar är alltid välskötta, välhullade och tränade för sitt arbete.

Under vintersäsongen hyrs de ut till privatpersoner som de känner väl och är återkommande varje år så de vet att de har det bra.

Varför skulle man tveka liksom?
 
Tror det är ungefär samma som när hästar som aldrig interagerat med andra hästar inte vill gå i flock/inte mår bra i flock/inte Öht förstår andra hästars språk /signaler etc. men ensamma i sin lilla hage de är vana vid sen alltid är allt lugnt .

Hästindividen kanske har stått i spilta hela livet och är en individ som inte fixar förändring så lätt .

Med det sagt så kan det ju många gånger vara så som ämnet tangerat lite att även om en häst responderar positivt på ett visst läge betyder det inte i sak att det egentligen objektivt är det sundaste eller bästa för den.

Är ju fö även om man inte bör likställa djur med sig själv, detsamma för oss människor - bara för att vi gillar ngt/känner oss trygga med ett visst mönster/upplägg betyder det inte att det är det bästa direkt för oss .... :nailbiting:

Fast långvarig stress är ju aldrig bra. Att man inte vant från början är ju givetvis inte bra men att efterfölja hästens önskan om mindre stress kan aldrig vara dåligt.
 
Fast långvarig stress är ju aldrig bra. Att man inte vant från början är ju givetvis inte bra men att efterfölja hästens önskan om mindre stress kan aldrig vara dåligt.

Osäker på vad du menar ? Jag har aldrig kritiserat att man väljer att i dessa lägen återgå till det hästen är van vid /känner sig trygg med . Däremot har jag kommenterat ”fenomenet” och att vad hästen, du, eller jag, ev är vana vid/känner oss mest tillfreds med inte i sak behöver ekvivalera vad som rent objektivt är sundare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 374
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 534
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp