Bukefalos 28 år!

Skulle du sälja häst till verksamhet?

Osäker på vad du menar ? Jag har aldrig kritiserat att man väljer att i dessa lägen återgå till det hästen är van vid /känner sig trygg med . Däremot har jag kommenterat ”fenomenet” och att vad hästen, du, eller jag, ev är vana vid/känner oss mest tillfreds med inte i sak behöver ekvivalera vad som rent objektivt är sundare.

Då är jag med....och håller med.
 
Har aldrig sett en ridskola med endast boxar, men återigen har jag inte besökt många

Ja, alla hästar är ju individer och måste bli behandlade som sådana. Min häst blev lycklig av att komma ifrån spilta och arbete mellan 4 väggar dag ut och dag in, men som du säger, alla hästar skulle inte bli det, som sagt, de är individer

Det finns rätt många med enbart boxar. Ridskolan här har haft bara boxar länge nu.
 
Tror det är ungefär samma som när hästar som aldrig interagerat med andra hästar inte vill gå i flock/inte mår bra i flock/inte Öht förstår andra hästars språk /signaler etc. men ensamma i sin lilla hage de är vana vid sen alltid är allt lugnt .

Hästindividen kanske har stått i spilta hela livet och är en individ som inte fixar förändring så lätt .

Med det sagt så kan det ju många gånger vara så som ämnet tangerat lite att även om en häst responderar positivt på ett visst läge betyder det inte i sak att det egentligen objektivt är det sundaste eller bästa för den.

Är ju fö även om man inte bör likställa djur med sig själv, detsamma för oss människor - bara för att vi gillar ngt/känner oss trygga med ett visst mönster/upplägg betyder det inte att det är det bästa direkt för oss .... :nailbiting:
Ja ungefär så. Den här hästen var van att alltid ha andra hästar nära. Hon hade inga problem med förändringar i stort eller smått (var hyrhäst så hon flyttade minst två gånger/år då hon gick på ridläger på somrarna och var uthyrd på vintrarna). Det var aldrig några problem med nya hästar, man kunde att ställa en helt okänd häst helt nära utan någon reaktion och jag tror att det egentligen var det som blev så jobbigt för henne. Hon tyckte nog att de andra hästarna var för långt borta, hon ville ha dem nära. Mycket möjligt att det hade blivit en annan reaktion med en annan utformning på boxarna där hon kunde haft fysisk kontakt med sina grannar. Hon var så liten att hon inte såg över boxkanten och jag tror att det var det som skapade paniken.
 
Jag kan bara svara för en stockholmsridskola där det finns hagar om än små och alla hästar går ut sin lagstadgade tid. Hästarna går sedan 1-3 lektioner beroende på häst och nivå. En ponny som går 2 knattetimmar med 90% skritt med ledare samt en mellanlektion med alla gångarter har knappast gått i hårt arbete.
 
Har noll och ingen erfarenhet av Stockholm:o, bor på västkusten.
FYI så finns det bara en ridskola som i någon bemärkelse kan sägas ligga i centrala Stockholm, och det är Ryttarstadion. Alla andra ridskolor har vad jag vet hagar, och det finns många. Ryttis är inte ens en av de större ridskolorna.

Markpriserna är så höga i centrala Stockholm, så det skulle helt enkelt bli alldeles för dyrt att ha en ridskola, eller stallar öht, där. Det har funnits fler anläggningar som legat någorlunda centralt, men de har en efter en flyttats längre ut för att man vill åt marken för att bygga bostäder istället.

När det gäller att sälja häst till verksamhet, så verkar de negativa attityderna ha vänt. Jag pratade häromveckan med en tjej som sålt sin snälla c-ponny till ridskola, hon sa att hästen är supersnäll och en perfekt förstahäst, men det gör ju att han får flytta runt hela tiden. Efter ett par år med den är man redo för en lite mer avancerad häst. På ridskolan kommer han få vara alltid, för det kommer ju hela tiden nya barn som han kan vara en perfekt förstahäst till (och det är han, går som en klocka på lektion och i de lägsta tävlingsklasserna).

Vet fler som har sålt fina hästar som behöver tid, och man inte vill ska hamna hos nån som pressar dem upp i klasserna, till ridskola, för att de ska få vara ”bäst i klassen” på ridskolenivå. Och så vet man att omvårdnaden kommer vara på en bra nivå, att hästen får avpassad utrustning, rätt foder och hov- och veterinärvård som den ska. Det kan ju också vara en trygghet.
 
Senast ändrad:
FYI så finns det bara en ridskola som i någon bemärkelse kan sägas ligga i centrala Stockholm, och det är Ryttarstadion. Alla andra ridskolor har vad jag vet hagar, och det finns många. Ryttis är inte ens en av de större ridskolorna.

Markpriserna är så höga i centrala Stockholm, så det skulle helt enkelt bli alldeles för dyrt att ha en ridskola, eller stallar öht, där. Det har funnits fler anläggningar som legat någorlunda centralt, men de har en efter en flyttats längre ut för att man vill åt marken för att bygga bostäder istället.
Som Åbystallarna då i Mölndal, stallarna rivna och lägenheter byggda och byggs.
Även om det fanns hagar till stallarna så tycker jag det var helt rätt, hästar ska inte tryckas in i små rutor för bekvämlighet att ta hästarna nära.
 
Som Åbystallarna då i Mölndal, stallarna rivna och lägenheter byggda och byggs.
Även om det fanns hagar till stallarna så tycker jag det var helt rätt, hästar ska inte tryckas in i små rutor för bekvämlighet att ta hästarna nära.
Ryttis, som finns kvar, är ju lite speciellt. Där finns massor med hästar utöver ridskolan, plus högvakten och polisrytteriet, flera ridhus och ridbanor, plus miltals med anlagda ridvägar, gärden man kan rida på med terränghinder etc, ut i skogs- och ängsmarker i direkt anslutning till stallarna. Så har man häst där så har man fantastiska rid- och träningsmöjligheter, har aldrig varit med om bättre och då har jag varit i många olika stall.

Det är ju inte ett stall för någon som vill rida lite ibland, utan många kommer ut två gånger om dagen, promenerar, betar, rider ut, osv. Sen har de mindre rasthagar de kommer ut i också.
 
Ryttis, som finns kvar, är ju lite speciellt. Där finns massor med hästar utöver ridskolan, plus högvakten och polisrytteriet, flera ridhus och ridbanor, plus miltals med anlagda ridvägar, gärden man kan rida på med terränghinder etc, ut i skogs- och ängsmarker i direkt anslutning till stallarna. Så har man häst där så har man fantastiska rid- och träningsmöjligheter, har aldrig varit med om bättre och då har jag varit i många olika stall.

Det är ju inte ett stall för någon som vill rida lite ibland, utan många kommer ut två gånger om dagen, promenerar, betar, rider ut, osv. Sen har de mindre rasthagar de kommer ut i också.
Frågan är om utmärkta träningsmöjligheter kompenserar för bristen på hagar. Det är det är definitivt ont om vettiga hagar på ryttis. Inte en chans att alla hästar kommer ut i hagar stora nog för att röra dig fritt i alla gångarter några timmar om dagen.
 
Frågan är om utmärkta träningsmöjligheter kompenserar för bristen på hagar. Det är det är definitivt ont om vettiga hagar på ryttis. Inte en chans att alla hästar kommer ut i hagar stora nog för att röra dig fritt i alla gångarter några timmar om dagen.
Är det inte olagligt att hålla häst på det sättet? Alltså utan att ha hagar där hästen kan nyttja sina 3 gångarter?
 
Är det inte olagligt att hålla häst på det sättet? Alltså utan att ha hagar där hästen kan nyttja sina 3 gångarter?
Nej tyvärr inte. Det krävs bara att hästen får möjlighet att röra sig i alla gångarter. Att de ska få göra det ute och i en hage står det inget om. Det räcker alltså att hästen släpps i ridhus.
 
Nej tyvärr inte. Det krävs bara att hästen får möjlighet att röra sig i alla gångarter. Att de ska få göra det ute och i en hage står det inget om. Det räcker alltså att hästen släpps i ridhus.
Men va? Så att ridhuset blir som hagen typ? Eller är det krav på att de får den möjligheten ett x antal timmar om dagen bara? Stackars hästar som har det så :cry: vad hände med att en häst ska få vara häst?
 
Osäker på vad du menar ? Jag har aldrig kritiserat att man väljer att i dessa lägen återgå till det hästen är van vid /känner sig trygg med . Däremot har jag kommenterat ”fenomenet” och att vad hästen, du, eller jag, ev är vana vid/känner oss mest tillfreds med inte i sak behöver ekvivalera vad som rent objektivt är sundare.
Det hade väl kanske varit bättre om hen lärt sig annorlunda från början.

Jag kan föreställa mig att en del i det hela är att hästen vet exakt var den har människan i de här fallen. Dvs det är inte det faktum att hästen inte kan gå omkring som är springande punkten för hästen, utan det faktum att människan är väldigt förutsägbar var den är och det är avslappnande.

Sedan har jag nog inte sett en spilta på en ridskola på säkert mer än tio år. Men hur många besöker man egentligen på tio år :D

Iofs kanske det kan kallas spiltor det de har där min son rider. Men de är boxstora, med dörrar som fälls ut och jag tror aldrig att en ponny står där annat än för att bli iordninggjord för ridning i tio minuter. De har hagar med vindskydd. Så med en gissning så blir de boxar om fler än en ponny skulle behöva stå "inne" bortsett från att stallet är ett utomhusstall då.
 
Men va? Så att ridhuset blir som hagen typ? Eller är det krav på att de får den möjligheten ett x antal timmar om dagen bara? Stackars hästar som har det så :cry: vad hände med att en häst ska få vara häst?
Inte ens timmar tyvärr. Det som står i djurskyddslagen är att hästen ska få möjlighet att röra sig i alla gångarter. Du kan i princip släppa hästen i ridhuset i fem minuter, dvs. ge den möjligheten att röra sig i alla gångarter och sedan ta in den i boxen igen.
 
Inte ens timmar tyvärr. Det som står i djurskyddslagen är att hästen ska få möjlighet att röra sig i alla gångarter. Du kan i princip släppa hästen i ridhuset i fem minuter, dvs. ge den möjligheten att röra sig i alla gångarter och sedan ta in den i boxen igen.
Stackars djur, borde ju för tusan klassas som djurplågeri, vilken tråkigt liv en häst som har det så måste ha
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 374
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp