Skulle ni låtit katten få en till kull?

Kaffekoppen

Trådstartare
Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills hennes förlossning startade. Första ungen tog ca en timme på sig att komma ut, föddes i sätesläge. Hon såg ut att behöva ta i ordentligt och krysta rejält hela tiden. Trodde att den hade fastnat. Den kom ut precis när jag var påväg att ringa vet. Hon verkade trött redan efter första. Efter några minuter kom värkarna tillbaka och nästa unge kom efter ca 30 min ihärdigt värkarbete. Också den föddes i sätesläge. Tredje ungen kom ut precis efter den andra. Den tredje kom med huvudet först och det verkade gå väldigt lätt för henne att få ut den. Efter en kvart satte värkarna igång igen och hon kämpade ytterligare en halvtimme med att få ut unge nr fyra. Den föddes i sätesläge. Vid det här läget var hon rejält slut. Efter en kvart satte värkarna igång igen. Hon krystade i ca 45 min och jag var precis påväg att ringa vet för hon såg inte ut att orka mer, men då fick hon tillslut ut den sista ungen. Även den i sätesläge. Sammanlagt höll förlossningen på i nästan 5 h. Sen gick allt bra och ungarna var friska och honan återhämtade sig fort.
Min enda erfarenhet av kattförlossningar är en sibirisk katt som födde 4 ungar på 40 min. Alla med huvudet först, det såg väldigt enkelt och okomplicerat ut. Jag vet inte om den sibiriska honans snabba enkla förlossning gjort att jag tagit för givet att alla normala kattförlossningar ska gå så enkelt om allt är normalt. Vad tycker ni, är min ragdolls förlossning att räkna som svår till den grad att hon inte borde bli parad igen eller är den normal inom rasen?
 
Jag skulle inte våga om det inte är extremt viktigt som att hon kommer från en linje som försvinner eller liknande. Du kan ju alltid snitta henne, men jag vet inte veterinärer gör planerade snitt på katter och det innebär alltid en risk med sövning.
 
Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills hennes förlossning startade. Första ungen tog ca en timme på sig att komma ut, föddes i sätesläge. Hon såg ut att behöva ta i ordentligt och krysta rejält hela tiden. Trodde att den hade fastnat. Den kom ut precis när jag var påväg att ringa vet. Hon verkade trött redan efter första. Efter några minuter kom värkarna tillbaka och nästa unge kom efter ca 30 min ihärdigt värkarbete. Också den föddes i sätesläge. Tredje ungen kom ut precis efter den andra. Den tredje kom med huvudet först och det verkade gå väldigt lätt för henne att få ut den. Efter en kvart satte värkarna igång igen och hon kämpade ytterligare en halvtimme med att få ut unge nr fyra. Den föddes i sätesläge. Vid det här läget var hon rejält slut. Efter en kvart satte värkarna igång igen. Hon krystade i ca 45 min och jag var precis påväg att ringa vet för hon såg inte ut att orka mer, men då fick hon tillslut ut den sista ungen. Även den i sätesläge. Sammanlagt höll förlossningen på i nästan 5 h. Sen gick allt bra och ungarna var friska och honan återhämtade sig fort.
Min enda erfarenhet av kattförlossningar är en sibirisk katt som födde 4 ungar på 40 min. Alla med huvudet först, det såg väldigt enkelt och okomplicerat ut. Jag vet inte om den sibiriska honans snabba enkla förlossning gjort att jag tagit för givet att alla normala kattförlossningar ska gå så enkelt om allt är normalt. Vad tycker ni, är min ragdolls förlossning att räkna som svår till den grad att hon inte borde bli parad igen eller är den normal inom rasen?

Jag hade inte gjort. Dels för kattens skull om det blir jobbigt igen och dels för min egna sinnesfrids skull, jag hade inte kunnat leva med mig själv om det gick riktigt illa nästa gång.

Sedan anser jag att lätta födslar är ett mycket viktigt avelskriterium, dvs oavsett vilket djur det gäller ska svåra förlossningar göra att den individen tas ur avel.
 
Jag skulle inte våga om det inte är extremt viktigt som att hon kommer från en linje som försvinner eller liknande. Du kan ju alltid snitta henne, men jag vet inte veterinärer gör planerade snitt på katter och det innebär alltid en risk med sövning.

Jag tycker inte ens det är försvarbart då, man vill inte föra krångel vid förlossningar vidare.
 
Just sätesläge är inget onormalt eller ovanligt, det räknas som normalt läge. Förlossning över 5 timmar är heller inget konstigt, en kattförlossning kan hålla påmin1-2 dygn. Det är normalt. Däremot verkar hon haft väldigt jobbigt och därför bör du kanske avstå.
 
Utan att på minsta vis vara expert skulle jag fundera över om hon var värksvag, och därför fick det så jobbigt. Det verkar som jag förstått det bestå och vara likadant nästa förlossning.

Så jag skulle inte avla mer. Men någon med mer kunskap ger garanterat ett bättre svar.
 
Nej, jag hade inte tagit någon fler kull på den katten. Även om den här förlossningen befann sig inom normalspannet så verkar den helt klart ha varit mycket jobbig för henne, och då tycker jag att hon ska få slippa gå igenom fler födslar.
Det kan ju vara värksvaghet eller något liknande som ligger bakom, och det är inget som brukar förändras, utan det ansvariga i mina ögon är då att ta individen ur aveln. Att de ska ha lätt att både para sig och föda naturligt är två viktiga avelskriterier för mig oavsett djurart, och komplikationer i det området är tyvärr ofta något som nedärvs, så det är inget man medvetet bör avla vidare på om det finns andra alternativ.
 
Jag håller med Sol, det låter inte som en onormal förlossning.

Sätesläge är inget direkt problematiskt hos katt eftersom ungarna är rätt jämnstora fram och bak. 5 timmar är en ganska kort förlossning och att det tar mycket kraft och tid att få ut särskilt den första ungen är helt normalt. Särskilt värksvag kan hon inte ha varit om hon klämt ur sig en hel kull på 5 timmar.

Förlossningar kan se olika ut från gång till gång hos samma individ, så EN svår förlossning (som jag inte tycker det låter som att din katt haft) behöver inte betyda att man inte kan försöka igen. Ibland är det lite tuffare för en förstagångsföderska också eftersom hon inte vet vad som händer.

Att hona och ungar hämtar sig snabbt efteråt är en liten indikator på att förloppet har varit normalt.

Jag tycker du vågar pröva igen!

Hälsningar från mig som har fött upp bla.siames i 20 år och sett mååånga kattfödslar☺!
 
Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills hennes förlossning startade. Första ungen tog ca en timme på sig att komma ut, föddes i sätesläge. Hon såg ut att behöva ta i ordentligt och krysta rejält hela tiden. Trodde att den hade fastnat. Den kom ut precis när jag var påväg att ringa vet. Hon verkade trött redan efter första. Efter några minuter kom värkarna tillbaka och nästa unge kom efter ca 30 min ihärdigt värkarbete. Också den föddes i sätesläge. Tredje ungen kom ut precis efter den andra. Den tredje kom med huvudet först och det verkade gå väldigt lätt för henne att få ut den. Efter en kvart satte värkarna igång igen och hon kämpade ytterligare en halvtimme med att få ut unge nr fyra. Den föddes i sätesläge. Vid det här läget var hon rejält slut. Efter en kvart satte värkarna igång igen. Hon krystade i ca 45 min och jag var precis påväg att ringa vet för hon såg inte ut att orka mer, men då fick hon tillslut ut den sista ungen. Även den i sätesläge. Sammanlagt höll förlossningen på i nästan 5 h. Sen gick allt bra och ungarna var friska och honan återhämtade sig fort.
Min enda erfarenhet av kattförlossningar är en sibirisk katt som födde 4 ungar på 40 min. Alla med huvudet först, det såg väldigt enkelt och okomplicerat ut. Jag vet inte om den sibiriska honans snabba enkla förlossning gjort att jag tagit för givet att alla normala kattförlossningar ska gå så enkelt om allt är normalt. Vad tycker ni, är min ragdolls förlossning att räkna som svår till den grad att hon inte borde bli parad igen eller är den normal inom rasen?

Det kan absolut vara en normal förlossning, särskilt för en förstagångshona. Det är jobbigare för honan att krysta fram en unge med baken först, framförallt om bakbenen är framåtslagna.
Om honan har mycket att tillföra i aveln hade jag tagit en kull till, om den enligt dig har det lika tufft igen hade jag tagit honan ur avel då det sannolikt inte bara är ren tillfällighet/första gången. Sen hade jag noga följt honans evtl honavkommor som går i avel, om de också verkar ha det tufft under förlossning.
 
Hade hon bra kondition innan hon födde eller låg hon jämt och vilade? Jag vet inte om det här betydelse för kattförlossningar men för människor har det ju det. Jag har bara varit med då vanliga huskatter som är både ute o inne fött ungar och då har det gått snabbt. Allt har varit klart inom ett par timmar.
 
Hade hon bra kondition innan hon födde eller låg hon jämt och vilade? Jag vet inte om det här betydelse för kattförlossningar men för människor har det ju det. Jag har bara varit med då vanliga huskatter som är både ute o inne fött ungar och då har det gått snabbt. Allt har varit klart inom ett par timmar.

Alltså, bra kondition som i fullt frisk och så absolut. Men kondition som i springa runt ute, nä, det kvittar.
 
Håller med dom som säger att förlossningen i sig inte är onormal. Otur kanske, att alla kom baklänges.
Så jag skulle basera ev val mer på hur hon klarade av förlossningen. Och det är ju svårt för oss att svara på. Men hämtade hon sig fort och tog hand om ungarna efteråt, så hade jag testat igen. Möjligtvis med en annan hane, om nått skulle ändras.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: Tofs
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 076
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp