skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

Har fått lära mej att den är avslappnad i käkarna och därmed hela vägen genom halsen-nacken-ryggen-bakbenen.
Att den jobbar som den ska alltså.
Men om det är rätt vet jag inte! Men har jag en spänd häst skumar han ingenting, är han avslappnad gör han däremot det.
Å andra sidan ska de ju inte dräggla förskräckligt heller, lagom är...lagom..;)

När hästen skummar i munnen har den logiskt sett jobbat i munnen också. Skummet bildas alltså inte i bakbenen och färdas framåt ;) Men om skummandet är bra eller dåligt beror ju också på graden. Enligt mig är vit fluff runt hela munnen på tok för mkt aktivitet i munnen. Lite gräddvisp-känsla över det hela liksom:crazy:

Min valack skummar så ibland när jag kör och han ligger på och jag måste hålla i honom hårt.. och då är han inte avslappnad precis.

Det vror väl på att dom tuggar på bettet.
Att dom accepterar det. Och det är ju bra.
Dressyr hästar brukar ju skumma förfärligt mycket !

Men dressyrhästar är tyvärr inte alltid tillfreds med bettet (eller snarare handen).

Immer

Jag har lärt mig att om hästen skummar i munnen så tuggar den på bettet, dvs, den är avslappnad o tillfreds.. MEN!!! en del ryttare ger sina hästar en eller ett par sockerbitar innan för att hästen ska just tugga o på så sätt skumma...Dessutom blir det "rätt färg" på skummet av sockret, dvs vitt... Fusk eller smart knep??? är personligen emot att ge socker överhuvudtaget..:d

Lyrazel skrev:
Skummet bildas alltså inte i bakbenen och färdas framåt ;)
Nu var det ju inte riktigt så jag menade:crazy:

En häst som jobbar bra med ryggen och bakbenen kommer förhoppningsvis vara avslappnad och tillfreds hela vägen fram till bettet. Genom hela kroppen alltså.
Att den skummar har jag lärt mej är för att/ska vara för att, den är dels tillfreds med handen/bettet OCH är avslappnad i käkarna/nacken. Och allt hänger väl ihop ända bak till bakbenen vad jag vill minnas...

pompelina skrev:
Jag har lärt mig att om hästen skummar i munnen så tuggar den på bettet, dvs, den är avslappnad o tillfreds.. MEN!!! en del ryttare ger sina hästar en eller ett par sockerbitar innan för att hästen ska just tugga o på så sätt skumma...Dessutom blir det "rätt färg" på skummet av sockret, dvs vitt... Fusk eller smart knep??? är personligen emot att ge socker överhuvudtaget..:d

FUUUSK! :p Enligt mig iallafall, hästen ska ju inte skumma för att den har fått socker utan för att den har jobbat avslappnat och bra :mad:

Men det är viktigt att man tänker på hur skummet bildas. Vad är det? Såvitt jag vet är det saliv som har blivit uppvispat till skum av hästen. Om jag ska sätta mig in i hästens situation måste nog jag säga att om jag var häst och var avslappnad och tillfreds, jobbade bakifrån o allt det där, då skulle jag nog inte springa omkring och vispa upp massa skum. Det känns motsägande liksom. Jag vill hästen så den går runt och ser ut som att den suger på en god karamell.

Lyrazel skrev:
Men det är viktigt att man tänker på hur skummet bildas. Vad är det? Såvitt jag vet är det saliv som har blivit uppvispat till skum av hästen. Om jag ska sätta mig in i hästens situation måste nog jag säga att om jag var häst och var avslappnad och tillfreds, jobbade bakifrån o allt det där, då skulle jag nog inte springa omkring och vispa upp massa skum. Det känns motsägande liksom. Jag vill hästen så den går runt och ser ut som att den suger på en god karamell.

Min häst går nästan alltid och suger på bettet, det är bra... dom andra i stallet är avundsjuka :D

*kl*
En häst som tuggar på bettet är väl inte tillfreds med det? Jag har iaf fått lära mig
att en avslappnad häst som accepterar bettet suger på det.

Lyrazel skrev:

Det är ju det jag menar!
Går hästen och suger på bettet kommer den skumma runt munnen.
MEN det är inga kopiösa mängder jag menar, utan att den blir lite löddrig bara.
Droppar det skum och den frenetiskt tuggar på bettet så tror inte jag heller att allt är riktigt som det ska.

Så jag tror vi menar ungefär samma sak..egentligen..;)

Nu när jag håller på att sätta igång mitt monster efter 2 månaders vila så dansar och hoppar han fram längs vägen när vi rider och håller på att explodera hela tiden. Efter en sån tur är han ganska skummig i munnen, och då är han ju inte alls avslappnad. Så skummet kommer nog på både bra och mindre bra sätt...... :smirk:

En travare i stallet där jag har min häst står alltid och leker med tungan när hon står i boxen eller i gången, då skummar det alltid förfärligt mycket, men hon tycker det är kul att leka med tungan. Hon leker också väldigt mycket med sitt bett när de rider :D

Nja, det vi menar påminner om varandra men jag har gått till det extrema och vill inte ha nåt skum alls;)

Ungefär i alla fall ja. Sånt här är ju definitionsfrågor och hårklyveri så det bara skriker om det :) en åsikt per ryttare....

Min häst löddrar ibland runt munnen. Vissa gånger är han asstark och jag är medveten om att jag är alldeles för hård i handen. DÅ kan han löddra. Ibland är han jättefin och mjuk och bär sig själv och kan löddra även då. Ibland löddrar han i början och ibland i slutet. Vet itne vad det beror på.
Ibland går han jättebra men löddrar itne alls.

Han löddrar ibland även då han har hackamore.

pompelina skrev:
Fusk eller smart knep??? är personligen emot att ge socker överhuvudtaget..:d

Tycker det ser bra ut på ngt sätt. Gör det inte själv men vet många som gör det. Min häst gillar itne socker utan spottar ut det.
Äpplen fungerar nästan ännu bättre.
Min mamma ger alltid min ponny morötter innan tävling (inte av den anledningen att han ska skumma då) och om han då löddrar blir han alldeles orange runt munnen :crazy:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka