A
Amanda_hm
när hästen skummar i munnen , vart har den jobbat då ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu var det ju inte riktigt så jag menadeLyrazel skrev:Skummet bildas alltså inte i bakbenen och färdas framåt![]()
pompelina skrev:Jag har lärt mig att om hästen skummar i munnen så tuggar den på bettet, dvs, den är avslappnad o tillfreds.. MEN!!! en del ryttare ger sina hästar en eller ett par sockerbitar innan för att hästen ska just tugga o på så sätt skumma...Dessutom blir det "rätt färg" på skummet av sockret, dvs vitt... Fusk eller smart knep??? är personligen emot att ge socker överhuvudtaget..![]()
Lyrazel skrev:Men det är viktigt att man tänker på hur skummet bildas. Vad är det? Såvitt jag vet är det saliv som har blivit uppvispat till skum av hästen. Om jag ska sätta mig in i hästens situation måste nog jag säga att om jag var häst och var avslappnad och tillfreds, jobbade bakifrån o allt det där, då skulle jag nog inte springa omkring och vispa upp massa skum. Det känns motsägande liksom. Jag vill hästen så den går runt och ser ut som att den suger på en god karamell.
Lyrazel skrev:Men det är viktigt att man tänker på hur skummet bildas. Vad är det? Såvitt jag vet är det saliv som har blivit uppvispat till skum av hästen. Om jag ska sätta mig in i hästens situation måste nog jag säga att om jag var häst och var avslappnad och tillfreds, jobbade bakifrån o allt det där, då skulle jag nog inte springa omkring och vispa upp massa skum. Det känns motsägande liksom. Jag vill hästen så den går runt och ser ut som att den suger på en god karamell.
pompelina skrev:Fusk eller smart knep??? är personligen emot att ge socker överhuvudtaget..![]()