skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

Nu har jag äntligen tillgång till en dator för en dag.

Jag har läst hela tråden nu och har ju självklart fått lite funderingar.

Men om vi helt enkelt bestämmer oss för att det tydligen inte finns några svar på varför hästen skummar eller inte skummar just nu.
Då kan man bara börja att ta isär alla delar och börja ställa sig frågor.

1. Det skummas eller inte skummas med bett.
2. Det skummas eller inte skummas utan bett.

Ok, då har vi löst detta.

3. Det skummas eller inte skummas med nosgrimma och vise versa.

Ok, då är detta klart.

Moa det spelar ingen roll ur synpunkt skummandets vara eller icke vara om man använder bett eller inte och likaså nosgrimma eller inte.

Då tar vi tag i frågan VARFÖR skummas eller skummas det inte.

1. Stress, spänd har har varit på tapeten.
2. Avslappnad, lösgjord och tillfreds har varit på tapeten.

Men det skummas alternativt skummas inte vid båda alternativen.
Även här verkar inte svaren finnas.

Då kanske man kan ställa sig andra frågor.

Tex:

Är skummandet helt individsrelaterat, dvs skummandet betyder ingenting alls.
Lite som att endel människor svettas mycket och andra mindre vid ansträngning?

En fråga man kan ställa sig är HUR gör hästen när den sväljer?
Först då kan man veta om tex bett hindrar en sväljning.

Hur många är det som upplever att hästen är väldigt törstig efter en ridtur (hur många gånger har man inte fått höra att inte låta hästen dricka massor efter ett arbete), dvs efter en timmes ridning så är hästen ordentligt törstig oavsett om den arbetats hårt eller inte. Inte dricker den så mycket efter en timme i hagen, eller?

Eller är det så att en lugn promenadtur i skogen inte gör hästarna törstiga, men tex ett dressyrpass gör hästen törstig?

Dricker hästen efter ett jobb för att återställa vätskebalansen i kroppen, eller är den väldigt torr i halsen?

Så här skulle jag kunna hålla på i en hel evighet, men skall bespara er det:p

Lägg märke till att jag mest analyserar nu, inte försöker mig på att tillrättavisa någon.

De som verkligen kan hästen anatomi, KAN hästen svälja när den har bett i munnen eller en nosgrimma.
Kan den svälja när man har tex ett hackamore eller en sidepull?
Kan hästen svälja när den har en grimma på sig?

När svar på detta kommer, så kan vi kanske börja utesluta endel och ta de första stapplande stegen mot ett svar.

Och en fundering till:

Hästar är ju olika i sina munnar, och det gör ju det hela ännu krångligare :angel:

Här kommer ett tillägg till diskussionen :) Igår när jag red var hästen väldigt avslappnad i hjärnan. Men inte i kroppen. Dessutom var hon ovanligt aktiv i munnen och försökte dra tyglarna ur handen på mig titt som tätt. Jag red 50 minuter ungefär i skritt och trav och när jag tog av tränset var det vitt skum på bettet. Ganska mycket och väldigt "fast vispat" liksom... Det har inte hänt förut. Hästen är ett relativt nyinridet travsto. Funderingar om detta nån?

Nu tänker jag väcka liv i den här tråden idag för jag fick en idé som jag måste få feedback på:D

Satt på tunnelbanan och funderade med en halstablett i munnen och kom att tänka på att jag nästan oundvikligen måste flytta på den med tungan för att kunna svälja normalt. Samt att man får ökad salivproduktion av att ha nåt i munnen. Min tanke är då att samma sak borde väl gälla för hästen? Man eftersträvar ju att hästen ska tugga på bettet, och vad är då det? Hästen tuggar ju inte bokstavligt talat som på en morot tex utan snarare flyttar runt bettet i munnen med tungan litegranna. Ungefär som man gör när man sväljer. Kanske är det man är ute efter egentligen att hästen ska vara avslappnad så den saliverar lite extra om bettet och dessutom att den sväljer ner salivet på ett avslappnat sätt. *känner mig lite smart nu fast jag bara fick 1,4 på högskoleprovet*:D

Är det mycket skum, eller skum helt enkelt så har hästen inte varit tillfreds med bettet och handen. Ryttaren har antagligen dragit rätt mycket i tygeln då.

Är det däremot som ett läppstift runt munnen så har hästen oftast jobbat korrekt och varit avslappnad och lösgjord.
När jag har ridit och är osäker på ifall det är skum eller läppstift så brukar jag kolla på bettet efter att jag tagit ut det. Är det skum i mitten av bettet, där bettet delar sig (funkar alltså inte på rakt bett vad jag vet) så räknar jag med att hästen varit avslappnad. Att den har sugit på bettet, därav har saliven stannat kvar för att hästen sugit och inte för att det har "runnit" ut när ryttaren dragit och hästen gapat.

Många ryttare använder ju kopparbett till hästarna. Läser man i hööks och andra affärer/böcker så står det mycket posstivt om kopparbett på hästar med oroligt mun ( och annars också ) eftersom det framkallar salivproduktionen. Men vad är det som är så speciellt med kopparn?

Jag pratade med min hästtandläkare om detta, och han gav mig svaret att kopparn är i grund och botten en giftig metall, använder man den känsliga hästmunnar kan hästarna reagera starkt på detta och börja tugga och köra runt bettet i munnen för att komma undan med det. Det börjar alltså bildas skum och hästen tuggar = ryttaren tror att den trivs med bettet och allt är superbra.

Men han sa också det att det är ju inte alltid att hästen reagerar på den giftiga metallen men att många gör det. Så det finns ofta en baksida också..

Maddu skrev:
Många ryttare använder ju kopparbett till hästarna. Läser man i hööks och andra affärer/böcker så står det mycket posstivt om kopparbett på hästar med oroligt mun ( och annars också ) eftersom det framkallar salivproduktionen. Men vad är det som är så speciellt med kopparn?

Jag pratade med min hästtandläkare om detta, och han gav mig svaret att kopparn är i grund och botten en giftig metall, använder man den känsliga hästmunnar kan hästarna reagera starkt på detta och börja tugga och köra runt bettet i munnen för att komma undan med det. Det börjar alltså bildas skum och hästen tuggar = ryttaren tror att den trivs med bettet och allt är superbra.

Men han sa också det att det är ju inte alltid att hästen reagerar på den giftiga metallen men att många gör det. Så det finns ofta en baksida också..

vadå är det något positivt att hästens salivproduktion börjar?

Lyrazel skrev:
Nu tänker jag väcka liv i den här tråden idag för jag fick en idé som jag måste få feedback på:D

Satt på tunnelbanan och funderade med en halstablett i munnen och kom att tänka på att jag nästan oundvikligen måste flytta på den med tungan för att kunna svälja normalt. Samt att man får ökad salivproduktion av att ha nåt i munnen. Min tanke är då att samma sak borde väl gälla för hästen? Man eftersträvar ju att hästen ska tugga på bettet, och vad är då det? Hästen tuggar ju inte bokstavligt talat som på en morot tex utan snarare flyttar runt bettet i munnen med tungan litegranna. Ungefär som man gör när man sväljer. Kanske är det man är ute efter egentligen att hästen ska vara avslappnad så den saliverar lite extra om bettet och dessutom att den sväljer ner salivet på ett avslappnat sätt. *känner mig lite smart nu fast jag bara fick 1,4 på högskoleprovet*:D

Anybody? Feedback!!!:D

jag har märkt att min unghäst skummar när vi tex. är ute och går. och då är det sådär lagom, som lite läppstift nästan. underläppen den hänger med, är han stimulerad & avslappnad?

Nu hoppar jag in på senaste inlägget bara.

Har läst (dressage for the 3d milennium kan det vara), (eller Netterquists sida alt horsemanpro.com) eller samtliga, att skummet kommer sig av att salivkörtlarna stimuleras (de sitter tydligen ungefär vid början av käkbenet) när hästen låter nacken och käken slappna av och den accepterar bettet. Men bara så mycket att det bildas som läppstift.

Vanligen skulle det då skumma riktigt mycket bara när hästen inte är helt tillfreds med bettet och körtlarna blir överstimulerade.

Har tittat lite när jag ridit och kan tänka mig att det kanske är så. Självklart har jag ingen aning.

Läste en rapport om det här med att hästar skummar när man rider och det var inte positivt. Ska fösöka leta rätt på artikeln när jag slutat jobba.

Skummet skadar ju inte hästen. Vi ser det endast som tecken för något bre resp. dåligt...

fast det kanske var så du menade, att skumm är ett dåligt tecken

Min häst skummar fast jag har hackamore :) Och inte så jättemkt!

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka