Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

hej!! tack. jaa, dom kom hit flera gånger för jag ringde dom!! ( ägarna alltså)
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag lider verkligen med dig.

Många människor är vidriga.

MEN, trots allt det tråkiga som hänt så tror jag att du kommer gå ifrån den här hemska erfarenheten med en viktig läxa och jag tror nog att en sån här grej kan stärka dig något enormt.

Tids nog hittar du en ny häst att älska och du kommer kunna säga ifrån och vara tydlig med hur du vill ha det på ett helt annat sätt.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag har varit med om liknande, säkert många hästmänniskor som har det förresten.

Stallet där jag hade hästen innan så fick jag mer eller mindre ta hand om stallägarens 4 hästar oxå. Fast hon inte frågat om jag ville eller jag inte bett om det. Hon var nog knappt i stallet 1 gång per vecka, hon bor bara en dryg km därifrån.

Hästarna gick iof på lösdrift men det var alltid jag som fick ge dom vatten, se till att dom hade hösilga, laga staket mm...

Problemet var att jag hade hästen där gratis så hon tyckte väl att jag skulle ha hand om hennes hästar för det. Men jag hade hellre betalat och sluppit sköta hennes. Och hon hade nog hellre sett att jag fortsatte ha hand om hennes hästar än att ta emot stallhyra...

Det är lite invecklat, men jag jobbar på en gård, en av bönderna är hennes sambo så fodret var gratis för henne med. Nu köper jag fordet därifrån, men till reducerat pris.

Ibland hade hon konstiga ideer för sig. Ett exempel är en dag när hon fick för sig att min häst var elak och bet hennes hästar i ryggen så hon inte kunde rida p.g.a såren... (Hon red på sin höjd en gång i månaden) Då satte hon upp en planka över ingången till lösdriften (hon kunde komma in i en annan del) i lagom höjd så att bara hennes hästar kunde gå in. Det var bara det att min häst gick in ändå, med följden att hon fick ett sår på manken. Det var där nånstans gränsen var nådd för mig... Jag tog bort plankan, fick en utskällning, skällde tillbaka och började leta ny stallplats... Plankan kom aldrig upp igen...

Nu är jag iof lite äldre än dig, men känns det fel så är det med största sannolikhet det oxå. Säg ifrån. Bli förbannad när du vet att du har rätt! Man har inget att förlora på det!
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Vi bad ju om att få göra det!!!!
Men vi fick inte för henne.
Det är lätt att uttala sig om andra, va ?
Liksom, när man inte är med.. så kan man tala opm för andra vad du borde göra och huur dom borde ha gjort.

men varför blir du så arg? om du har skrivit något i ett öppet forum så får du ju räkna med svar på det du har skrivit. Och alla som daltar med dig har ganska fel, hästen är ditt (under arton dina föräldrars) ansvar, och då är det skitsamma om det är en "50-årig hästkärring" som säger ditt och datt och ska försöka bestämma. Du måste stå på dig lite människa, om nån stallägare höll på så med min häst skulle jag först och främst krävt en rimlig förklaring och sen flyttat fort som fan därifrån. Och kunde du inte flytta så varför skickade du bara inte tillbaka hästen till ägarna? Hästens bästa kommer alltid i första hand!! Jag blir så arg på dig och ditt agerande!! Visst, det är skitlätt att lägga skulden på grannen, men vad du än säger och önskar så är det ditt eget fel att ägarna tog tillbaka hästen för uppenbarligen har du inte kunskaper eller mognad nog att ta hand om en häst. Jag fattar att du har det tufft, men på grund av vem?? Tänk igenom hur du har gjort och framförallt inte gjort så kanske nästa hästhyrning blir lyckad. Mina föräldrar är inte heller hästkunniga, och jag har fått utstå mycke skit genom åren men jag har aldrig tagit någon. förlåt men jag blir bara så fruktansvärt irriterad på hur du har gjort och sen kommer här och tycker att folk ska tycka synd om dig!

Låter elakt, men det är för ditt eget bästa. Du måste ju lära dig att säga ifrån! Skit i om nån tar illa upp eller blir ledsen, i slutändan har du bara dig själv att stå till svars för och ingen annan. Dessutom, om du vill ha tråden stängd (som du skrev i ett annat inlägg) så kan du stänga den själv för de va du som startade den...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Hej tjejen.
Jag tycker verkligen synd om dig. Du har haft en himla otur som hamnade i den situationen, taskigt när ni till och med flyttade dit och allt bara spårar ur på det sättet.
Tyvärr finns det gott om galna hästmänniskor, men om jag vore du skulle jag försöka lära mig så mycket som möjligt om djurskyddslagar och hästskötsel, så att du känner dig säkrare på dig själv och kan stå imot toket.
Enligt lagen så är det stallägaren som har det yttersa ansvaret för djuren i dennes stall oavsett vem som äger djuret, i detta fall hästen. Du skulle alltså kunnat anmäla henne för bristande vård. Många stallägare och hästägare vet inte om detta, men så säger alltså lagen.
Hur som helst, ta nya tag och läs allt du kommer över och försök igen, när du hittat ett nytt stall att ha en ny häst i. Ta kontakt med någon som du känner att du kan lita på, gärna professionell hästmänniska, som du kan fråga om råd.
Va inte rädd för att ringa till en hästveterinär om du undrar över något, de flesta är bara glada om man visar att man vill lära sig. Kolla gärna med referenser upp hur stallägaren har funkat för andra hyresgäster, men kom ihåg att det finns förmodligen lika många åsikter om hur man skall sköta en häst som det finns hästar och alla har givetvis rätt till 100%.
Ge inte upp, du kommer igen.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp