Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

som ovan, det är synd att det gick så långt och att det blev så överhuvudtaget.
MEN, hästen var ändå ditt ansvar, (eller dina föräldrars som kanske stog för kontraktet).

Om man inte vågar säga ifrån när man ser att ens egen häst far illa kanske man inte är mogen för att ha en häst. Låter lite grymt men så resonerar jag.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

som ovan, det är synd att det gick så långt och att det blev så överhuvudtaget.
MEN, hästen var ändå ditt ansvar, (eller dina föräldrars som kanske stog för kontraktet).

Om man inte vågar säga ifrån när man ser att ens egen häst far illa kanske man inte är mogen för att ha en häst. Låter lite grymt men så resonerar jag.

Håller med ;) Samt att ni inte tänkte på att köpa eget foder och fodra med?
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

hjälp vilket långt inlägg.
förstår att det känns jättetråkigt för dig. Din granne är inte lite sjuk i huvudet. Om man inte har råd ska man inte ha häst, undrar just hur dom andra hästarna i det stallet såg ut?
Om dina föräldrar hade varit hästkunniga hade detta troligtvis inte inträffat, då hade dom gjort allt för att ponnyn skulle få rätt omvårdnad och mat. Dom har lagt allt ansvar på dig, litat på att du var tillräckligt kunnig. Du borde gått till dina föräldrar och berättat första gången din granne betedde sig dumt så hade dina föräldrar kunnat säga till grannen en gång för alla. Nu vet jag inte hur gammal du är men det är inte lätt om man är minderårig och en annan vuxen kör med en och beter sig som hon gjorde. Oavsett vad din granne gjorde så borde du bett dina föräldrar om hjälp långt innan hästen blev för smal! Jag förstår ägaren att dom tog hem ponnyn.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Vi försökte, men det fanns inget annat stall att ha honom i.
Och pappa sa att vi kunde betala mer för maten och att jag skulel ge den själv, men hon sa att det inte gick.

Och tror du inte vi gjorde allt ?
Men om det är en arg kärring på 50 år som ridit hela sitt liv, och jag kommer här och har ridit i typ... 10, och mina föräldrar, har sunt förnuft, men inte häst vana, att man då litar på kärringen?
Men visst, det är lätt att vara efterklok.. JAG VET.



KL
Tack typ alla ni andra, ni är gulliga.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag pratade med mamma och pappa, och dom har tagit en rejäl diskussion med min granne ett anatal gånger.


Hennes hästar fick mat.
Jag köpte emellanåt egen mat till min häst och gav extra, men då blev jag beskyllen för att inte ha lagt i plöt och liknandre (fast jag hade det).

jag är 17 år.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Tack för den.
Du är säker supermogen och perfekt.
Du har inte träffat min granne- och inte mig heller.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Vi bad ju om att få göra det!!!!
Men vi fick inte för henne.
Det är lätt att uttala sig om andra, va ?
Liksom, när man inte är med.. så kan man tala opm för andra vad du borde göra och huur dom borde ha gjort.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

KL


Kan någon stänga tråden ?

Det är tillräckligt tufft som det är, utan att folk skall klanka ner på än.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

KL


Kan någon stänga tråden ?

Det är tillräckligt tufft som det är, utan att folk skall klanka ner på än.

Jag förstår dej !
har inte vart i exakt samma situation, men jag vet att det är svårt att ha o göra med sånna människor som hon! Speciellt om man själv är ung och inte vet så mkt. jag vet inte bara hur ja ska förklara , men ja känner igen mig så mkt!

jag tycker verklgien synd om dej!
men en fråga bara, försökte du kontakta de gamla ägarna något när detta pågick ?

Styrke kramar:)
sofia
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

som ovan, det är synd att det gick så långt och att det blev så överhuvudtaget.
MEN, hästen var ändå ditt ansvar, (eller dina föräldrars som kanske stog för kontraktet).

Om man inte vågar säga ifrån när man ser att ens egen häst far illa kanske man inte är mogen för att ha en häst. Låter lite grymt men så resonerar jag.


ja, kan hålla med till en viss del men du har ju varken träffat henne elr ägaren. Hon verkar ju ha det hur tufft som hellst just nu, så det är väll inte läge och komma och säga till henne hur hon skulle ha gjort o inte ? Som hon har skrivit är det lätt att vara efterklok.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Håller med ;) Samt att ni inte tänkte på att köpa eget foder och fodra med?

hon skriver ju att hon försökt fodra själv , men sedan blivit tillsagt ordentligt ? jag tror inte det hade vart någon skillnad om hon hade köpt eget foder. Stallägaren så ju ngt i stil med att hästen kunde dö om man gav den fel el för mkt.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Låter som det var tur att ägaren kom förbi och upptäckte hur illa det var med hästen innan det gick längre! :eek: Oavsett hur knäpp stallägaren är så är det ändå ni som har ansvaret för att hästen får det foder och den skötsel den ska ha, kan man inte det ska man inte ha häst helt enkelt och det är inte för att vara taskig mot dig jag säger det utan av omtanke om hästen. Om ni inte kunde hitta någon annan stallplats och inte heller fodra hästen efter dens behov så är det enda raka att lämna tillbaka den.

Man kan inte skylla ifrån sig en sån här sak, antingen ser man till att fixa nytt stall, fixar med fodret eller så lämnar man tillbaka hästen! Ägaren tog sitt ansvar som hästägare och tog hem hästen, skaffar du ny foderhäst eller köper en egen så är det på ditt/ert ansvar att hästen sköts och fodras efter behov, det är aldrig någon annans ansvar. :cool:
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Låter som en himla jobbig situation, men ändå lärorik.
Att det alltid är du (eller dina föräldrar i första hand om du inte är myndig) som har ansvar för hur hästen sköts, även om man har den inackorderad. Vilket ju också gäller förra ägaren, så man förstår ju att han/hon fick panik... :eek:

För givetvis är det nog ingen här(?) som tycker att ni misskött hästen eller gjort fel, men DU blev drabbad iom att hästägaren ville ta tillbaka hästen, förutom hästen då som i högsta grad kom i kläm. Anledning? Jo, ansvaret landade inte på någon utan överläts till någon som uppenbarligen inte tog det. Lite som att gå i borgen för någon, det är man själv som har ansvaret och får ta smällen sen om personen ifråga inte sköter sig... Även om det känns jobbigt för grannsämja, eller att behöva ta beslut om att skicka tillbaka hästen om man inte hittar någon bättre stallplats så är det det "ansvarsfulla" att göra, att man inte alltid kan undvika konflikter eller ta det lättsammaste alternativet - utan ta tag i saker och göra det ansvarsfulla.

En viktig läxa att lära även om det är tråkigt att behöva hamna i en så här jobbig situation och mycket tråkigt att hästen ska bli drabbad av det!
 
Senast ändrad:
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

ja, kan hålla med till en viss del men du har ju varken träffat henne elr ägaren. Hon verkar ju ha det hur tufft som hellst just nu, så det är väll inte läge och komma och säga till henne hur hon skulle ha gjort o inte ? Som hon har skrivit är det lätt att vara efterklok.

Såg inte att det stog nånstans att hon bara letade efter sympati? Jag måste få skriva vad jag tycker om saken och jag tycker att hästens välmående var hennes ansvar.


Och sen som svar på tidigare inlägg, jag tycker fortfarande att det är fodervärdens ansvar. Man tar hästen och lovar ägaren att ge hästen bästa möjliga vård, kan man inte det ska man inte anta sig ett sånt ansvar heller. Och om det då inte finns stall i närheten som man kan flytta till kanske man tidigare skulle tänkt på att ev. lämna tillbaka hästen ?
Jag tycker själv att man inte kan vara så egoistisk att man har kvar hästen bara för att ha en häst, speciellt i ett stall där ägaren till stallet uppenbarligen inte fodrar hästen ordentligt.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Det handlar väl inte om att någon klankar ner på dig utan en diskussion om vart ansvaret för hästen välmående låg under den aktuella perioden. Jag tycker att det främst är ägaren som har ansvaret och dom tog sitt ansvar genom att ta hem hästen, ett bra beslut enligt mig! MEN, du hade ett val att ringa till ägarna innan det gick så här långt och tala om att du ville säga upp kontraktet för att hästen inte mådde bra i stallet eftersom ni nu inte kom överens med stallägaren. Alla gör vi misstag någon gång och jag tror att du har lärt dig en hel del av ditt. Ta med dig det, fortsätta att utveckla dig som hästmänniska och ryttare så kommer det att komma fler chanser att ha "egen" häst.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Fast rent tekniskt sett var det inte TS ansvar utan hennes föräldrar eftersom TS inte är myndig (brukar iaf fungera på det viset).
Förmodligen lättare att det blir såhär med välvilliga föräldrar som inte är så hästkunniga utan litar på dottern/sonen vad gäller hästeriet och inte tar så stor del av ansvaret som de faktiskt har. Måste säga att de ändå gjort MER än vad jag varit med om i liknande fall, fast inte "rätt" utifrån situationen, och troligen för att de inte varit medvetna om allvaret i det/vilka konsekvenser det kan bli eller hur stort ansvar de faktiskt har. Lätt hänt, men som sagt - man får lära sig av läxan.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Usch man blir så ledsen när man hör sånt här. Tror knappast att det var den ekonomiska biten som spelade roll, då hon hade råd att köpa en ny häst... men snarare så att hon var så elak mot dig att du skulle vilja byta stall och därför kunde hon ha sin nya häst!?! Hon kanske inte hade hittat någon ny, men höll på att leta och därför var som hon var..? Hemskt är det iallfall. Håller tummarna att du kan hitta någon medryttar häst eller någon sommarhäst (som du kan ha på något annat ställe än där hemma)
*tröst kramar
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag har också skött en häst som fick för lite mat! Ägaren är inte så kunnig, väldigt vanligt verkar det som! (Inte i ditt fall då det var grannen som inte var/är kunnig) - Tillslut fick jag henne att höja fodret, med 1 kilo hö :cool: (Hade behövt minst 1 kg på varje fodringstillfälle, 4 ggr om dagen då)
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag förstår att du är jätteledsen, men faktum kvarstår, du tog på dig ett ansvar som du inte skötte och det var tur för hästen att ägaren kom dit och tog hem hästen.

Hur hade du tänkt att det skulle bli? Hästen hade ju dött om den inte hade fått tillräckligt med mat:(

Att säga att stallägaren gjorde fel är enkelt men du gjorde fel som inte sa ifrån direkt när din häst började magra.

Jag förstår att stallägaren blev arg för att du gav hennes hästar mat, varför gjorde du det? Det var ju "din" häst som behövde mer mat, inte hennes.

Jag tycker många i tråden är rent ut sagt oförskämda när de säger att stallägaren måste vara knäpp, hon gjorde som tyvärr många andra, skötte sitt och sket i andra, jag tror att hon ångrade att hon hyrde ut platsen och hoppades att du skulle säga upp den om hon var elak mot dej, vilket inte försvarar hennes beteénde men förklarar det.

Det var ju inte stallägaren som hästägaren hade skrivit kontrakt med utan med dig/dina föräldrar och även om de inte är hästkunniga så hade du väl fått förklara för dem, satt en bok om hästens foder i handen på dem!


Jag tycker synd om hästen som blev misskött och hoppas att du läser på så att du när du skaffar ny häst vet vad de behöver för att må bra, ett misstag kan alla göra, bara man lär sig.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Jag förstår att du är jätteledsen, men faktum kvarstår, du tog på dig ett ansvar som du inte skötte och det var tur för hästen att ägaren kom dit och tog hem hästen.

Hur hade du tänkt att det skulle bli? Hästen hade ju dött om den inte hade fått tillräckligt med mat:(

Att säga att stallägaren gjorde fel är enkelt men du gjorde fel som inte sa ifrån direkt när din häst började magra.

Jag förstår att stallägaren blev arg för att du gav hennes hästar mat, varför gjorde du det? Det var ju "din" häst som behövde mer mat, inte hennes.

Jag tycker många i tråden är rent ut sagt oförskämda när de säger att stallägaren måste vara knäpp, hon gjorde som tyvärr många andra, skötte sitt och sket i andra, jag tror att hon ångrade att hon hyrde ut platsen och hoppades att du skulle säga upp den om hon var elak mot dej, vilket inte försvarar hennes beteénde men förklarar det.

Det var ju inte stallägaren som hästägaren hade skrivit kontrakt med utan med dig/dina föräldrar och även om de inte är hästkunniga så hade du väl fått förklara för dem, satt en bok om hästens foder i handen på dem!


Jag tycker synd om hästen som blev misskött och hoppas att du läser på så att du när du skaffar ny häst vet vad de behöver för att må bra, ett misstag kan alla göra, bara man lär sig.


Tycker precis som detta! Det var ditt ansvar! Du borde märkt direkt att det var nått som var fel när du inte fick fodra med det du ville ! Lär av ditt misstag och skaffa häst när du är redo!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp