Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

O

Onelove

Hej,
jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta om någon mer varit med om liknande.

Vi flyttade dit vi bor nu för lit emindre ön ett år sedan. I maj-juni förra året.
Eftersom vi flyttat runt så mycket i mitt liv, och även bott utomlands, har mina föräldrar tyckt det varit lönt att köpa en häst till mig, för hästens skull.
Så när vi var och kollade på huset vi bor i nu blev jag jätteglad. Det var ett fint hus, nära havet, och nära storstaden, men på "landet". Intill vår trädgård var det en stor grön hage och vakom huset var det några klena buskar och bakom där var det en ganska stor nybyggd padock. Om det inte varit en häck mellan våran och rannens hus, hade vi sätt stallet innefrån.
Jag blev jätteglad och tyckte absolut att vi skulle köpa huset!! Mäklaren berättade att det då var grannen som ägde det.
Efter visningen på huset så gick vi över och pratade med grannen, som kom ut och hälsade, för hon skulle endå ut i stallet.
Det var tre boxar, och även tre hästar.
Vi frågade om det fanns möjlighet att hyra en stallplats där, och hon berättade att två av hästarna var henne, och den tredje platsen hyrde hennes mans syster. Men hon höll på att sälja sin häst för att hon inte hade tid, och hon lovade att om vi köpte huset, vilket hon hoppades på, då det skulle var aroligt med hästmänniskor, så skulle jag självklart få hyra platsen så fort den blev ledig.

Jag hade ju inte haft någon egen häst då, bara varit medryttare och liknande, men vi innehar sunt förnuft i familjen iallafall.

Tiden gick.. och hästen försvann från stallet. Jag började seriöst kolla annonser(vilket jag gjorde även tidigare men då lös kollade jag bara lite.)
En dag hittade jag en annons om en D-ponny som var väl utbildad, kunde hoppa riktigt bra och högt, och gick även mycket bra i dressyren, en pigg och glad häst som var mycket snäll.
Jag tyckte dte lät jättebra och dom som hade den bodde bara en mil från oss.

Vid det här laget red jag hennes ena häst ibland, och då oftast red vi ut tillsamans(min granne och jag). Och den dagen jag hade sätt annonsen på morgonen så berättade jag det för henne när vi var ute och red. Även hon tyckte det lät jättebra.
Det var då att man hade ponnyn på foder i ett år, och mina föräldrar tyckte också det var bra att börja med.

Så, så fort jag kom hem ringde jag på annonsen och frågade om det fort. var aktuellt. Och det var väldigt aktuellt, då det var en som skulle ha ponnyn på foder men när dom fick reda på att han skulle stå i spilta drog dom sig ur, och tjejen som ägde honom, skulle ner till en skola i Skåne på Måndagen och ta med sig sin andre häst (det var Fredag när jag ringde) så det var väldigt aktuellt så han inte behövde stå själv.
Så vi bestämde tid för provridning på Lördagen, och vår granne skulle då följa med. Mina föräldrar håller inte på med hästar, så vi tyckte det var skönt med någon kunnig i närheten ifall man skulle behöva hjälp.
Det gick jättebra och jag tyckte jättemycket om hästen, så vi bestämmde att dom skulle köra hem honom till oss dagen efter.

Vi åkte hem och fixade iordning boxen och jag var självklart strålande glad!

Så, när vi burit in allt i stallet och fått in hästen och ägarna åkt så kom jag med foderlistan till hon som äger stallet och ger henne den, för när vi diskuterade stallhyran och det som skulle ingå osv. så propsade hon bestämt på att HON skulle ge dom mat och att vi inte skulel köpa maten ochsåviadet, då frågade jag om inte jag kunde få göra iordning "min" ponnys mat, och så kanske hon kunde vis avad hennes hästar åt, så jag kubnde ge dom mat om hon åkte bort eller liknande. Men det ville hon absolut inte. HON skulle ge dom mat, alla tre. Inklusive "min" ponny. Så, när jag kom med hans foderlista så sa hon att "Men den där behöver inte jag, jag sätter ihop min egen foderlista men det fodret jag har" Då sa jag att "Men du kanske skall ta denna endå, så du kan se hur mycket han äter och sådär."
Men hon tog inte äns emot listan.
Och allt hon sa, trodde vi på. Hon hade två egna hästar och hållt på med hästar i hela sitt liv. Det är lätt att vara efterklok, men då litade vi verkligen på henne, och hade förtroende.
Allt gick bra till en början, tills min granne(son har stallet) började kritisera mig för allt jag gjorde.
Jag har aldrig påstått att jag är bäst på hästar, men jag är ingen nybörjare och ser till hästen bästa- alltid.
Och det var igentligen inte min hantering och ridning av hästen hon kritiserade mest, det var saker som att jag hade i för mycket vatten till honom (han doppar höet i vattenhinken då han tycker det blir tort annars) för då när han doppar sitt hö så rinner det ut lite vatten och det slösar så väldigt.
Och jag hade inte sopat in spånet tillräckligt mot mitten när jag mockat. Och hon klagade verkligen på allt hon kunde komma på.
Till slut blev jag lite bestött av hennes beteende och ville inte gärna gå ut i stallet när det fanns risk att hon var där. (men jag tog hand om hästen endå, såklart)
Efter ett tag tyckte jag han såg mager ut, så jag sa till henne att hon kanske borde ge honom mer mat. (Eftersom jag inte fick göra det själv, men det sa jag inte.) Hon mummlade något och så var det inte mer med det. efter ett tag tyckte jag inte han hade lagt på sig, utan det var nästan verre tycket jag, så jag gav honom lite foder efter ridning(som han var van vid, och jag hade lagt det i blöt så det legat där ett antal timmar.) Nästa dag när jag möter grannen i stallet säger hon " Jag såg att det legat mat i *namn på hästen*'s krubba igår. Duvet ju att du inte kan gå och ge han mat å det där viset! Och för det andra måste hans mat ligga i blöt! Det är jättefarligt annars! Han kan dö! (JAG had eläst hans foderlista jättenoga, och tog bara sånt foder jag visste han kunde äta, och lät det ligga i blöt lite extra tilloch med för jag inte ville göra fel och skada honom) Då sa jag att "jo.. jag gav honom lite feter att jag ridit, men det hade legat i blöt jättelänge när jag gav det." Hon hon trodde jag ljög, kollade lite snett på mig och gick. Så när jag kom hem från skolan och dom stog i hagen (detta var på hösten och dom står i en lite varsin vinterhage.) Så jag gav honom hö nä rjag kom hem från skolan då, men jag gav LITE höä till hennes hästar med då, för jag tänkte att står dom brevid varandra så kan ju inte bara en häst få hö.. men jag gav "min" häst mer än hennes eftersom det var han som behövde, och jag ville inte göra något med hennes hästar.
När jag gett min häst hö i ca en vecka så komme rhon ut, fly förbannad och gormar åt mig " Men är du helt från vettet ? Vad hålle du på med ? Du kan inte bara gå och ta hö på det där viset, och duvet, jag tävlar facktist med mina hästar, dom måste vara i form. Du gör hästarna tjocka!"
Jag blev jätterädd och gick in. Jag vågade inte ge honom hö nåmer.
Varje dag när jag kom ut i stallet hade hon skrivit något på white board tavlan som sitter på sadelkammrdörren, något som hon tyckt jag gjort fel.




*texten är förlång, fort kommer i nästa inlägg*
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

En vecka, så hoppade jag på Onsdagen, sedan på Söndagen, och sedan Onsdagen veckan efter. Då kom hon ut och skälld eut mig för att jag hoppat tre dagar samma vecka, och det var då inte alls bra för hästen! Men då sa jag att jag har bara hoppat två gånger i veckan, absolut inget mer. Då skaka hon på huvudet och typ sa nåt om att jag inte bara kan görahur som helst och att jag måste tåla att någon säger till mig m.m.. Mina föräldrar var med båda gångerna som jag hoppade den veckan, för att hjälpa mig reglera höjderna på hindrena, så båda vet att jag bara hoppat två gånger. Den gången, och det med fodret är ENDA gångerna som jag sagt emot henne. Dom andra gångerna har jag inte gjort det, även fast jag haft rätt.
Vi hade sedan en tid tillbaka börjat leta stallplats på annat håll, men där vi bor så är det jättesvårt att hitta om man inte vill åka tåg och buss och massor, och det blir väldigt svårt för mig att hinna, eftersom jag går i skolan. Men vi letade höll ögonen öppna. En dag sov jag hos en kompis till nästa dag. Så jag kom hem framåt kvällen på Lördagen, men jag hade bett min mamma mocka och så, så det var gjort när hon blev intagen.
När jag kom hem så var det ganska mörkt, och då Lördagkväll, så mina föräldrar ville inte att jag skulle rida ut då, eftersom man måste rida på en väg där det åker rätt mycket bilar och det är väldugt stor risk att någon kör rattfull här ute. Så jag bestämmde mig för att rida i padocken. (jag red inte ofta alls i padocken, och samanlagt 3-5 gånger när jag hade ponnyn var jag tvungen att ha lampan i padocken tänd) så jag tände lampan och red där. Det ösregnade ute pch när jag ridit klart måste jag mocka upp i padocken. Men det första jag ville när jag var klar, var att ta in *namn på hästen* i stallet och lägga på ett täcke så han blev torr och stälal in han i boxen, sedan kunde jag fixa resten i stallet och bortsa av han och kolal hovarna, men jag ville bara få in han först. Jag har inte mer än kommit in i stallet, då grannen kommer springande, sliter upp stalldörren och går in och ställer sig framför mig, och skriker: " Jag fattar inte hur du tänker männinska!!!! Vet du hur mycket störm det går åt att ha den lampan tänd?!?!?!" Då sa jag att: " Men jag ville bara ställa in honom så han slapp stå där ute och frya och vänta.." Då sa skrek hon att jag lär då vara helt fläng och att jag genast fick gå ut och släcka lampan!
Jag fick göra det och mocka upp mörkt, det var jättesvårt att se då, och varje gång mellan hon rider sina hästar,. vid bytet så låter HON det vara tänt, det är ungifär dubbelt så länge som det tog för mig.. men det är okej tydligen...
När jag kom in berättade jag, och mina föräldrar förstog mig.
Jag var först rädd att berätta hur grannen höll på mot mig, då jag inte tordde dom skulle tro mig, men det gjorde dom. Pappa räknade ut att den tiden jag hade lampan på, kostade samantalgt 1,25 kr, om man röknar med när jag red..... Desseutom betalade vi en skaplig hyra för stallet , som utan tvekan täckte upp den lamp-avgiftern. Men pappa sa att om det var pengarna som var problemet, så fick hon väl säga det, så fick vi betala mer, och så kund evi mer än gärna betala 1,50 till henne för att slippa ha henne så arg jämt och ständigt.
Det fortsatte i ungifär samma stil, jag försökte mygla åt honom mat när jag kunde, samtigit som vi letade annat stall...
Men en dag var jag och mamma och skulle köpa kläder, så vi var inte hemma, då pep min telefon och jag kollade, då var det ett sms från ägaren där det stog att "Jag är hemma nu över helgen, är *namn på hästen* i stallet och ni hemma så jag kan komam förbi eller ?
Då skrev jag "Han är hemma, men vi är inne i Göteborg, vi kan åka hem om du vill träffa oss också, annars får du mer än gärna hälsa på *hästens namn*."
Hon skrev då "Det behöver ni inte, jag kan hälsa på honom endå."
Så när vi är kommit hem sedan har jag ett missat samtal- från ägaren. Detta ser jag klockan tio på kvällen, så jag har inte mage att ringa tillbaka utan jag skickade ett sms: " Såg attd u ringt, var det något speciellt, eller kan jag ringa dig imorgon?" Hon skrev " Jo, det kan man säga att det är.... Men du kan ringa imorgon."
Då tänkte jag " Men Gud.. vad kan det vara..", så nästa morgon ringer jag till henne och hon säger " Vi var ju och hälsade på honom igår och han såg hemsk ut, han var så mager ! Vi har aldrig sett honom så hemsk förut, det finns ingenting att diskutera om, vi komme roch hämtar homom i dag på eftermiddagen."
Jag höll på att får en ångetsattack och blev jätteledsen och kunde inte sluta gråta.. Jag gock och berättade för mamma och pappa och dom förstpg att jag var ledsen och ringde upp dom.. Men dom ville ha hem honom direkt,vi gick över till min granne för att tala med henne, men hon var inte hemma, hon var i Stockholm över helgen, men hennes svärföräldrar var där för att fodra hästarna,(dom är mycket snälla) och vi berättade för honom, och han sa att han förstog hur hemskt jag tyckte dte var men också att "ja.. snålheten bedrar väl visheten"(Om min granne alltså)...
Sedan kom dom och hämtade hästen, så när grannen kom hem hade vi skrivit på tavlan(eftersom hon alltid gjorde det åt mig när hon ville nåt) Att han hade blivit hämtad för han var undernärd och hon kunde väl kontakta oss... så hon kom övernär hon kom hem...
Och det blev ett himla diskuterabde.. hon skyllde på mig och vi sa att hon ville ju inte äns se hans matlista och att jag hade ju försökt givit honom mat men inte fått, och att jag bett henne öka på men att hon inte gjort det... det had ehon inget svar på.. utan hon sa att jag hade väl ridit honom dåligt så han blivit omusklad elle rnågot.
Vi berättade som det var för ägarna- och dom tordde oss, men var helt bestötta över hur deras häst såg ut och ville inte ge oss en till chans eller liknande. Men pappa frågade ägarna om han fick ta dit en veterinär för att bedömma saken, vad som var orsaken till att han blivit tunnare, och det fick han (för våran familj hade sådana skuldkänslor då vi älskade den hästen så mycket och ville honom det bästa..) så vi tog dit en veterinär och fick ett veterinär intyg också, veterinären sa att han blivit undernärd p.g.a att han fått förlite mat, han hade blivit väl riden, då det syntes på musklerna, och enda orsaken var då att han fått förlite mat, det var den enda.
Då vi tillkallade möte med grannen, ägaren och pappa så tog han upp det och visade henne, men hon sa att VETERINÄREN hade fel, vi hade fle, och ägarna hade fel, men hon hade RÄTT.
Efter det långa komplicerade mötet sa pappa att " Vi har inte bott här länge nu, någramånader, och flyttade inte hit för att bråka, dett asom hänt är otrligt hemskt, men jag tycker isf, att vi kan göra ett streck här, och åtminstånde kunna vara som normala grannnar.(det är bara tre hus längst ner där vi bor, och vi har typ nån brunn och lit sånt gemensamt som är på vår tomt, och när man bor så några, så tätt inpå varandra, är dte ju ganska viktigt att man kommer hyffsat överensa)*och så sträckte pappa ut handen, attd om skulel ta i hand på det*
Då säger grannen " Jag skall anmäla er för förtal.. " och så går hon därifrån...

Nu efter några månader, mår jag fort. jättedåligt över detta, och mina föräldrar vill inte ha någon ny häst, då dom är rädda att det skall hända något hemskt igen- men den dagen vi skaffar en häst, så skall vi iallfall både köpa maten själva, och ge den själva.

Grannen har två söner, den ena fyller 17 i år (lika gammal som mig) och den andra fyller 19 i år. Vi tog alltid sällskap från bussen och pratade på bussen förut. Nu låssas dom som jag inte finns, både på bussen, påväg hem och när jag möter dem, dom säger inte äns hej.
När jag mötte min granne(som har stallet då) så kollade hon åt ett annat håll..
Dom ignonerar oss totalt... Hennes man hejar på oss och är vanlig och hennes svärföräldrar.

Men det känns jättedåligt nu.

Och det versta av allt är, att 1-2 veckor efter min ponny försvann från stallet, kom det dit en fyraårig unghäst. Inget konstigt med det tänkte jag, tänkte det kanske var någon arbetskompis eller likandne som hyr platsen, tills jag igår, fick reda på.. att det är HON som köpt hästen. Så nu börjar vi tro att hon ville bli av med min ponny för att hon skulle kunna ställa dit sin nya häst... Jag skulle så himla gärna vilja veta om hon hade besämt med dne hon köpte den av, att köpa den, innan min ponny försvann ur stallet...
Jag vet inte hur det igentligen är... men man kan ju börja undra, och inget förvånar mig längre... Hon har förstörd något så otroligt mycket för mig, och jag är så otroligt ledsen förstfarande, att jag inte vet vad jag skall göra.... Hon bor ju granne så jag ser henne och hästarna varje dag
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Hej!!

Tycker väldigt synd om dig och jag hoppas att du snart kan få en ny häst att älska. Det är ytterst tråkigt när sådant här händer men tyvärr inte direkt ovanligt. Har hört om flera fall och då har som regel stallägaren gjort sig skyldig till detta. Jag tror att det finns mycket okunskap om hästar och hur de ska skötas på ett korrekt sätt. Att det dessutom drabbar den som hyr/äger hästen är illa. Men nu ska du gå vidare och med detta i bagaget kommer du att lyckas med din nästa häst och då bör du ge hästen mat själv. Jag läste hela ditt inlägg och det verkar som du har viljan och kunskapen att ta hand om häst på rätt sätt. Jag önskar dig all lycka och ta väl vara på dig.

Kram Susanne.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Tack, Susanne.
Jag blev jätteglad av att läsa ditt svar!
Det var skönt att skriva av sig här, jag kan ju inte tala om det i verkligeheten, för om hon får reda på det så är det illa för mig.
Har dock hört på ryktesvägar att vår andra granne, dom som bodde i det huset innan dom dom bor där nu, flyttade därifrån pga. vår granne... :O

Tack iaf för ditt svar, det värmde verkligen!!!!!!


Kram från mig
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Usch vad jag lider med dig:cry:
Fattar inte vad en del människor tänker med.... I synnerhet inte när det är våra älskade djur som det drabbar!

Men, du kommer med all sannolikhet hitta en ny häst som du tar väl hand om, tänk om alla ungdomar hade det tänket som du verkar att ha:bow:

Sänder en tanke till dig med massor av kramar:)
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Gud vad gulliga ni är!
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Hej vännen!

Jag blev berörd av din berättelse och jag ville bara säga att försök att inte bry dig om din granne. Hon vet säkert att hon gjort fel men är för ynklig för att erkänna det ens för sig själv. Du har inte gjort något fel och det är inte lätt att stå på sig när man är ung och ens föräldrar inte är hästkunniga mot en människa man tror och litar på att den ska ta hand om ens häst. Förmodligen har din granne inte råd att ge hästarna ordentligt med mat och försöker snåla in på maten. Ponnyer är ju i allmänhet lätta att få i fint hull så han måste knappt ha fått någon mat alls.

Vad tråkigt att ägarna till ponnyn inte ville låta dig behålla honom trots att du sa som det var. Men jag förstår ju dom också såklart som får se sin häst utmärglad, de fick säkert en chock när de såg honom.

Men något som är bra att ta med sig in i framtiden är tre saker:
-Det är ALLTID du som bestämmer över DIN häst. (Vill du ge mat till din häst så har du rätt att göra det, punkt slut och inget att diskutera.) Acceptera ALDRIG att någon skäller på dig eller pratar illa om dig och hur du sköter din häst, allt som känns fel brukar också vara fel i slutänden.
-Det finns ALLTID sjuka människor som gör djur illa för egen vinnings skull eller just bara för att de är psykiskt sjuka. (De är mycket svåra att upptäcka och uppenbarar sig oftast inte förrän det är försent)
-Skriv ALLTID ett kontrakt på både foderhästar och stallplatser som du godkänner genom din eller dina föräldrars namnteckning. Läs noga i kontraktet och ta upp sådant som du inte är nöjd med med stall- eller hästägaren innan du tar hem hästen eller flyttar in i stallet.

Stor kram till dig och jättemycket lycka till i framtiden! Jag håller tummarna för dig att du snart hittar en ny ponny och en trevligare stallägare! :)
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Tack!
Vi skrev kontrakt med dom som ägde ponny, men jag är osäker på om vi gjorde det med grannen.. tror facktist inte det.
Det skall jag verkligen tänka på!

*bara så ni vet så såg han inte ut som man se rpå bilder, att benen stack ut och sånt, inte för någon av er påstått det men dte lät lite så när jag skrev, han var undernärd och så, och man kunde känna benen men inte så det stak ut och sånt, för då hade jag gått till min granne och skällt ut henne för länge sedan, men nu var jag inte säker på att jag hade rätt från början, så jag vågade inte... *


Kram till er alla snälla
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Så oerhört tråkigt för dig. Jag skulle vara vansinnig på den grannen om det hade hänt mig.
Tyvärr finns det alltid folk som vill tjäna pengar på hästar. Om fodret ingår i stallhyran kanske det lätt blir så att de snålar in på den inhyrda hästens foder ( de som är oseriösa). Har varit med om att folk tom har tagit foder av andra i samma stall, för att slippa kostnader för egen häst.
När du skaffar ny häst köp eget foder, så du vet hur mycket hästen får i sig.
Skriv kontrakt på precis allt som ingår i stallhyran tex insläpp, utsläpp, fodringar m.m.
Jag önskar dig lycka till och hoppas att du snart hittar en ny kompis.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

hej!

ujjdå vad tråkig historia!!, stallägaren värkar ha ngt fel i huvve!

kan bara säga tröstkramar och säga att jag har varigt med om lite liknande sak, men det ordnade sej .. jättehemskt att du inte fick dendär hästen på grund av att stallägaren gav den för lite mat! men kom ihåg att det är din häst och du skall alltid kunna säga till! det har jag oxå lärt mej av egna misstag.. jag försökte oxå ge min häst lite smygmat ibland men det hjälper inte så mkt.. jag hade en diskussion med min stallägare där jag sa hur jag ville ha det och hon gav efter.. man skall våga säga till!

mn hoppas du hittar en ny häst, tröstkramar!! :bump:
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Vad tråkigt! På ett sätt förstår jag ägaren, om min ponny var undernärd och inte mådde bra, men vad kunde du göra? Hästen måste ju stå någonstans. Den är tråkigt att folk kan vara sådär ibland, kan man inte ge det en till chans, det var ju uppenbart att du ville ponnyn väl.

Som någon sa, det är bara att lägga bakom sig. Det blev fel, och grannen måste ha någon störning som kan se en ponny må dåligt, men låt det inte påverka ditt framtida hästliv. Otroligt omoget att inte hälsa! Min ponny blev också underviktig när vi fick honom, eftersom han var omusklad innan, byggde muskler och förbrände fett i en takt som vi inte hann föda honom i, men nu är han "välgödd" (:angel:) och fin.

Jag förstår att det var oerhört jobbigt att bli anklagad för något sådant, och jag önskar att du kan glömma det och börja om! Om det finns något stall nu, ta en ny foderhäst! Pröva lite, det går säkert bra. Vågar du inte nu, vågar du kanske aldrig!
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Blir inte ett dugg förvånad faktiskt. Har själv flyttat runt hästen till olika stall pga av korkade människor, både stallägare och inackorderingar. Och nej, det är inte mig det är fel på, inte bara jag som flyttat.
Slutsatsen som jag kommit fram till efter 4 år med egen häst är att hästmänniskor är väldigt speciella. Antingen är de jättetrevliga eller så är de totalt genomknäppa. Har träffat på så otroligt många idioter.

I ett av stallen var det också problem med maten. Hästarna fick så lite att de var helt tokiga av hunger. Fick smyga till extra tills vi kunde flytta. Suck!

Hoppas verkligen du hittar en ny häst och ett riktigt bra ställe att ha den på (det finns såna ställen, även fast man tvivlar på det ibland):).
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Hur kan man förstöra så för någon annan?
Skulle jag vara henne skulle jag få sånna otroliga skuldkänslor. Och att hon fortfarande tror att hon har rätt.

Usch, jag hoppas att du får en ny häst snart. Och att du kommer till ett stall där du blir bemöten med glädje och värme.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Gud, tycker verkligen synd om dig! :eek: Lycka till med letandet efter ny häst & stallplats.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Hejsan!
Uch vad jag tycker synd om dig, att svälta en häst på det viset :( man kan fråga sig om människan är från vettet. Lider med dig då du måsta lämna bort din häst tack vare din granne. Uch vilket beteende av grannen. Men såna människor finns tyvärr. Kramar till dig och sköt om dig! :heart
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Usch så jobbigt! Jag lider med dig :( Så oerhört tråkigt att din granne (som för övrigt verkar ha någon psykisk störning som flera andra redan sagt) gjorde så mot din häst. Det måste ha varit fruktansvärt för dig! Jag hoppas att du vågar hitta en ny häst en dag, och att du hittar ett vettigt stall att ha den i.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Fyy vad jag tycker synd om dig! Vilken jäkla människa! När du nu skulle få din dröm uppfylld :cry:

*tröstkramar*
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

Men varför i hela friden flyttade ni inte hästen om ni märkte att han inte fick maten han skulle ha av stallägaren?
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

eller köpte in egen mat...

Tycker synd om dig men samtidigt så är det alltid ägarens (fodervärdens etc) ansvar att djuret mår bra.
 
Sv: Hon vi hyrde stallet av misskötte min häst!

det är hemskt tråkigt för dig, men jag förstår också hästägaren. Som fodervärd har man ju ändå yttersta ansvaret för att hästen mår bra och om den magrade av så är det ens plikt att se till att den får den mat den behöver, annars får man göra allt vad man kan för att flytta och/eller stödfodra. Kanske borde dina föräldrar stöttat mer och sagt ifrån till stallägaren innan det gick så långt? Och kanske borde du inte fortsatt träna som vanligt om hästen magrade av?
Men men, det är lätt att vara efterklok!
Kanske är det lika bra att börja om från början med en annan häst och se till att man har vettiga, kunniga hästmänniskor som man an lita på i sin omgivning?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp