Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
G

gullebarn

Är det många som har skydd på sina hästar när dom går i hagen? varför/varför inte? Om ni har skydd, vad har ni då för skydd på dom? Använder ni boots också? *nyfiken* :bump:

Sv: Skydd i hagen

Jag har skydd på min ena pga han lever rövare och är klantig... Får massa sår annars. Han har höga mjuka damasker runt om (Shires Jo Boots) eller fleecelindor+pad. När han är broddad så har han boots också, såna i neopren med konstläderyta.

Min gammla häst (26 år) har ofta magnetpaddar med fleecelindor, men det är inte för att han behöver skydd, men för att han har gammla skador som behöver lite värme.

Min häst har gummiboots med kardborreknäppning när han är broddad. Använder dem även när han är nyskodd, eftersom han drar av sig dojjorna på 5 sekunder ifall de sticker ut minsta lilla i trakterna.

nä, har inte skydd på i hagen, möjligtvis boots vid nyskoning. Min väns häst trampade sig på bakkotan för ett par veckor sen, Tyvärr tog det så pass djupt att ledvätskan rann ut och hon är nu kroniskt halt, Får en att fundera på om man ska ha skydd i hagen eller inte.. :confused:

mitt fullblod har boots på sig för att undvika att han trampar av sig sina skor. de andra har inga skydd.

inga skydd här inte... :)

mina hästar har aldrig klivit på sig själva så jag anser att det inte är nödvändigt.

Använder inte skydd i hagen, men har funderat många gånger när han blivit skadad. Han är en riktig klant och har nya småsår varje vecka.....

Min har normalt sett inga skydd på sig för hon behöver helt enkelt inte ha det. Dock har hon vintertid boots på sig bak när hon är broddad då hon är klantig och trampar sig annars. I vinter har hon trampat sig 3 ggr :crazy: trots bootsen . Dock hade det nog blivit värre utan dom. Träliga är dom dock för det är inte alltid dom sitter kvar så de slits fort och är jobbigt att leta upp dom jämt.

inga skydd på Totten, han trampar sig väldigt sällan o var vita lite känsliga ben så han skulle bara få mugg av boots o skydd.

*trådlån*

Vilka sorts skydd är bäst att ha i hagen tycker ni? Vanlig senskydd, eller förredrar ni ngn annan model? Är rädd att min häst ska få skav osånt av leran, fast iofs så är det ingen lera ute nu:p

Lindy brukar inte behöva några skydd. Kan ha det första dagarna på betet då hon kan rejsa runt som en tok. Då blir det senskydd och boots.

Min häst brukar ha boots på i hagen. Han har en förmåg att trampa av skorna ibland.. Men häromdagen kom han in med skav i karleden från sina boots. Bara små ytliga sår, men tillräkligt för att jag inte skulle kunna sätta på bootsen dagarna efter.
Har nån ett bra tips hur jag ska undvika detta? Hästen har just nu gummiboots, det är kanska bättre med neoprenboots? Anledningen till att jag valde gummi är att de är lättare att hålla rena. Jag upplever att smutsen inte fastnar så mycket på gummit och så är de lätta att skölja av.

Finns det några bra benskydd att ha i hagen? Jag vill inte ha vanliga senskydd.
Hur gör ni på sommaren när det är väldigt varmt? Benskydd då med?

Min häst och jag tävlar mycket, jag blir lätt lite överbeskyddande och vill inte att han ska få sår och ev missa viktiga tävlingar.

Tacksam för svar! :)

Min har det.. hon springer i hagen och så är hon väldigt tät i bak så hon slår sig om hon inte har skydd bak. Sen har hon boots fram för att hon trampar över så mkt med bak och får balltramp. Vill INTE ha balltramp eller sår på benen i det här vädret!

har inge skydd pa nan av hastarna, trots stenrose i hagen, som de sjalvklart alskar att springa runt. Men de gorilla sig valdigt sallan. som tur ar..

Jag har heltäckande skydd i hagen på min häst när han har brodd.
Annars har han inga ben. Sist han var utan skydd i en dag så fick han ett så grovt broddtramp att han blev oridbar i 2 veckor.

Innan hade hon skydd runt om, och boots fram.
Men sen fick hon mugg så nu har hon inga skydd, men det blir boots fram igen så fort muggen är helt borta för annars trampar hon av sig skorna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025