Sv: Skydd i hagen
Däremot så begriper jag inte hur ni vågar ha broddar ute på era hästar! (om jag nu har förstått detta rätt)
Broddar ska aldrig sitta på längre än den tid man rider! Tacka tusan att det blir skador. Går hästarna dessutom på lite hårdare underlag ute i hagen så går dom ju nästan på "tå" när broddarna är på.
Min häst är broddad dygnet runt vintertid om det är sådant underlag att det krävs (snöigt-halkigt). Tidigare har vi åkt som blådårar fram o tillbaka till stallet, broddad i varje morgon, broddat ur varje kväll, broddat ur om hon ska åka transport osv. Sen var jag o "jobbade" hos en väldigt duktig finsk ryttare i Sandviken där han bodde innan, och när hans hästar, värda ett antal tusen mer än min, kan ha broddar dygnet runt - ja, då kan min också ha det...
Aldrig sett några sår på henne gjorda av brodden.
Nu åker hon även broddad i transport om det är halt ute, det tråkiga är bara att mattan i transporten kan förstöras. Dock har vi annat golv i den nu så det ska nog inte vara några problem tänker jag.
Hon går dessutom med vårt avelssto samt föl, med brodd. De har mer problem att hålla balansen som det är, än att bekymra sig med att sparkas.....
Det är större risk att hästen halkar o bryter benet i hagen än att den skadar sig av brodden, iaf gällande mina hästar.
Mina går fö alltid utan skydd, men de har inte heller någon tendens att trampa sig osv.