Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
Sv: Skydd i hagen

På de vanligaste skorna så finns det ju bara 2 broddhål.
Visserligen så är ju inte vinterbroddarna lika höga som gräsbroddar, men hästen får ju ändå en onaturlig lutning fram (om marken är hård)
Har man skor med fler hål och broddar i dom så är det ju ännu större risk att hästen skadar sig anser jag.

KL

Mina hästar går lindade r.o. i hagen och den stora har boots fram.
Onödiga sårhältor är det sista vi behöver. Den ena är dessutom äldre, blir han ståendes kanske han inte kommer tillbaka = helt onödigt.
Har teddypaddar och fleecelindor, bootsen på storhästen är Eskadrons neoprene.

Jag har skydd på min ena pga han lever rövare och är klantig... Får massa sår annars. Han har höga mjuka damasker runt om (Shires Jo Boots) eller fleecelindor+pad. När han är broddad så har han boots också, såna i neopren med konstläderyta.

Min gammla häst (26 år) har ofta magnetpaddar med fleecelindor, men det är inte för att han behöver skydd, men för att han har gammla skador som behöver lite värme.

vad för slags skydd då andvänder du??
såna mjuka som går runt hrela benet elr vanliga neoprenskydd elr läder.

Däremot så begriper jag inte hur ni vågar ha broddar ute på era hästar! (om jag nu har förstått detta rätt)
Broddar ska aldrig sitta på längre än den tid man rider! Tacka tusan att det blir skador. Går hästarna dessutom på lite hårdare underlag ute i hagen så går dom ju nästan på "tå" när broddarna är på.

Min häst är broddad dygnet runt vintertid om det är sådant underlag att det krävs (snöigt-halkigt). Tidigare har vi åkt som blådårar fram o tillbaka till stallet, broddad i varje morgon, broddat ur varje kväll, broddat ur om hon ska åka transport osv. Sen var jag o "jobbade" hos en väldigt duktig finsk ryttare i Sandviken där han bodde innan, och när hans hästar, värda ett antal tusen mer än min, kan ha broddar dygnet runt - ja, då kan min också ha det...
Aldrig sett några sår på henne gjorda av brodden.
Nu åker hon även broddad i transport om det är halt ute, det tråkiga är bara att mattan i transporten kan förstöras. Dock har vi annat golv i den nu så det ska nog inte vara några problem tänker jag.

Hon går dessutom med vårt avelssto samt föl, med brodd. De har mer problem att hålla balansen som det är, än att bekymra sig med att sparkas.....

Det är större risk att hästen halkar o bryter benet i hagen än att den skadar sig av brodden, iaf gällande mina hästar.
Mina går fö alltid utan skydd, men de har inte heller någon tendens att trampa sig osv.

KL.

Vi ha våra hästar i stora flockar (ca 15 djur) broddade utan skydd. INGEN skada har skett på 3 år ..

Må så vara att inga skador har uppkommit ännu, men när väl den skadan kommer så blir det med råge. Garanterat!

Och skulle din häst någon gång få för sig att kicka eller markera mot de andra hästarna så har du fantastiskt fina märken på dina djur.
Tar ens försäkringsbolagen sådana skador kan man ju undra?

Dessutom.."duktiga" ryttare vet inte kan inte alltid allt..

Jag har inga porslinshästar så dom går utan skydd i hagen. :p

På de vanligaste skorna så finns det ju bara 2 broddhål.
Visserligen så är ju inte vinterbroddarna lika höga som gräsbroddar, men hästen får ju ändå en onaturlig lutning fram (om marken är hård)
Har man skor med fler hål och broddar i dom så är det ju ännu större risk att hästen skadar sig anser jag.
Jag förstår inte riktigt hur de skona skulle kunna vara de vanligaste, har aldrig sett dessa och tror inte ens det finns såna där jag köper mina skor. Har aldrig sett en häst som har skor med bara 2 broddhål heller.

4 broddhål är det vanligaste enligt mig. Jag skulle aldrig släppa ut min häst i hagen utan brodd när han har skor om det är is/snö/halka. Jag ser inget problem i att han har brodd dygnet runt heller, det har vi alltid haft på våra hästar och jag har aldrig träffat någon som håller på att brodda i och ur bara för att dom ska rida.
Dessutom vistas ju hästen i hagen större delen av dagen, och där behöver dom ju brodden precis lika mkt som när vi rider..

Mina går med boots när dom är nyskodda eller broddade men valacken går med skydd både fram och bak eftersom han inte vet var han har benen någonstans:crazy:

Nathalie

Men eftersom inget har hänt så ser jag hellre att hästarna går med broddar i hagen än att de halkar och kanske sträcker sig eller ännu värre - bryter benet !?

..

Men eftersom inget har hänt så ser jag hellre att hästarna går med broddar i hagen än att de halkar och kanske sträcker sig eller ännu värre - bryter benet !?

..
Håller helt med dig. Skulle aldrig släppa ut en häst i hagen utan brodd vintertid/vid vinter väglag..
Tycker risken är större att de halkar o gör illa sig så än att de sparkar varandra faktiskt.

hästarna kan ju inte gå ut utan brodd på vintern dem halkar och spänner sig. Risken för att hästen ska fläka sig är ungefär 100 % utan brodd. Ser det som en självklarhet att ha broddar på hästen i hagen på vintern.

*knappen*

Fuxmärren går med strykkappor fram i hagen. Hon lyckas alltid göra illa sig när hon är utan. Hela det här året har blivit uppstoppat av alla sår som hon har fixat i hagen. Så nu är det skydd på som gäller. Helst skulle jag vilja ha ett par heltäckande från hoven och upp till hasen/framknät runt om. ;)

Polenta går utan skydd i hagen, och har nånting på benen så äre lindor .. och det är för att hålla benen varma, hålla gallorna nere. Jag brukar oftast linda på henne kvällen före jag kör (kör varannan dag) så hon ska vara fin i benen. Sen äre ju förebyggande med, lyckas hon få sår på benen av de vette fasen hur hon gör .. :smirk: Men hon har inte haft några sår lr skador på benen på jättelänge :)

Varför påstår du att skor med två broddhål är vanligast? Min hovslagare har aldrig ens frågat på vintern, han sätter alltid på skor med fyra broddhål. Och jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästra i hagen utan brodd på vintern om det är halt. Hellre sårskador än fläkta hästar (har varit med om båda. Den fläkta hästen fick till slut avlivas).

Har aldrig skydd på hästarna i hagen, varken i broddtider eller när de är nyskodda. och de har Aldrig skadat sig. Har alltid 4 brodd/hov. DEha rsteniga hagar och de leker rövare varje dag. Men som tur är är de gjorde av kött och blod - inte porslin. :smirk:

Har aldrig skydd på hästarna i hagen, varken i broddtider eller när de är nyskodda. och de har Aldrig skadat sig. Har alltid 4 brodd/hov. DEha rsteniga hagar och de leker rövare varje dag. Men som tur är är de gjorde av kött och blod - inte porslin. :smirk:

Hihi .. jag kan inte låta bli att tycka att det du skrev var; :banana::bump::angel: !

Jag håller med dig ! Men, jag har lindor+liniment på mitt russ ibland för att hon ska hålla sig fräsch, hon är en gammal dam som måste vara fin i benen då hon ska springa fort som faen :D

Varför påstår du att skor med två broddhål är vanligast? Min hovslagare har aldrig ens frågat på vintern, han sätter alltid på skor med fyra broddhål. Och jag skulle ALDRIG släppa ut mina hästra i hagen utan brodd på vintern om det är halt. Hellre sårskador än fläkta hästar (har varit med om båda. Den fläkta hästen fick till slut avlivas).

Här är det rätt ovanligt faktsikt (vad jag vet, men har ändå varit i hyfsat många olika stall o finns många i varje stall osv) med 4 broddhål/hov. Men det är ju det absolut bästa, ju fler desto bättre så klart! Men här har vi 2 st.. men ingen av våra hästar har fått några men av att "dom går på tå" vilket jag inte tycker att de gör.
Och jag håller som sagt med dej, bättre med brodd än brytna ben......usch för den synen.......Sen har de ju mer sjå med att hålla balansen trots allt, och så korkade är de faktiskt inte att de sparkar hej vilt när det är svårt att hålla balansen på alla fyra....

Jag blir snarare rädd för folk som vägrar ha brodd i hagarna "för sparkrisken"...jag vill inte se en häst som ligger med alla ben rätt ut åt varsitt håll iaf...

Precis.
Och eftersom vi har stoooora hagar så är det inte heller så stor risk att någon blir inklämd i ett hörn utan att kunna ta sig ut.
Risken som skulle vara är väl typ när hösilage-balarna har blivit utsatta men det löser sig ofta med att någon blänget surt på den andre ..

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka