Skydd i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gullebarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 136
  • Visningar Visningar 8 163
Sv: Skydd i hagen

Jag menade inte att du har varma skydd på din häst. Snarare försvarade jag dig från mitt tidigare resonemang så ta inte åt dig...

Jag själv skulle inte tvecka en sekund att sätt skydd på min om hon behövde det i hagen... Har boots runt om vinter tid pga bootsen...

En som jag känner, när hon fick sitt halvblod kunde den inte gå utan senskydd i hagen lr vid ridning. Om han inte hade skydd så kunde han slå sig så mkt att han blödde vid koterna... Sen så när hon började rida honom så vande hon av honom skydden och han hittade en balans i kroppen så han inte slog i hela tiden.
NU går han aldrig med skydd förutom vid hoppningen och längre uteritter.

Sen en annan som jag känner som har en unghäst som slår sig jämnt... Asså den skulle behöva HÖGA transportskydd runt om alltid. Asså går in i pinnar, fastnar i staket osv... En riktigt klump... Jag skullesatt skydd på den om det var min...

Men jag självtycker att om man inte har någon orsak till att sätta skydd på hästen så skaman heller inte göra det. MEN behöver hästen det så farför inte sätta på ? Hellre lägga 300 spänn på ett bra slit och släng skydd som den kan ha i hagen, än att betala några 1000 på vetrinär kostanader...

Nej,jag vet inte hur era hagar ser ut,men det var inte personligt menat till er heller.Jag riktar mig till dom som har det så,och tro mig,det finns många.;)

Det beror på vad du menar med många, på en radie på 3km från mej finns 7stall varav ett stall har små hagar under vinterhalåret.

Kram

:banana: hejsan , ja jag har skydd i hagen , boots , och om han har gått hårt så har jag benlindor fram och bak , kram Amanda :banana: :D

nej jag tog inte åt mig, menade bara att vissa hästar bli säkert varmare än andra. Osv..

de är klart men de felsta har senskydd och talar då om min erfarenhet med just senskydd och sen strykkappor bak. Om man läser tidiare inlägg från mig i denna tråd ser man vad jag änvänder för skydd.

sne med vad jag menar att vissa hästar är känsligare andra är att vissa klarar säkert av att ha benskydd i hagen medans andra får skav efter nån timme. Och skert vissa blir varamare än andra.

så tror jag också att det kan vara :bump: alla hästar är ju olika..

hur gick det hos veterinären? :crazy: vet att det inte hör hit.. men tänkte fråga ändå..:o

knapplån.

nu i veckan så ska min häst släppas ihop med en ny och då åker skydden på.

Inte i vanliga fall men hovis har bett mig sätta på boots om det går för vilt till i hagen:D

Jag har inga skydd på hästen, men tycker ju inte att det är fel att ha de.
Anser man att hästen behöver det, så varför inte??

Visst, sen kan man ju vara "överbeskyddande" och ha skydd på ändå, för säkerhets skull, men de är ju upp till en själv:)

Jag tror inte tvunget att hästen mår dåligt av det precis, visserligen tycker de nog mer om att vara utan.. men men=)

:D

Nej, han får lära sig själv vart benen sitter. Anars skulle jag bli tvungen att ha skydd på honom 24/7, och det vill jag inte.

KL

Min ponny går i en liten grushage, men om jag får tillgång till en större hage så får hon ha senskydd och ev. boots för hon springer som en galning när hon får gå i en lite större :bump:

(vi har extremt lite hagar :( )

Senast ändrad av en moderator:

Min har aldrig skydd i hagen , för hon har grova ben och gör väldigt sällan illa sig. Men om jag hade en häst som lätt gjorde illa sig på benen så skulle jag självklart ha skydd i hagen.

Nu går min utan skydd igen, dock har hon boots fram så att stackars hovis slipper komma ut varje kväll och slå på tappskor.

vi provar å putta upp den igen :p kanske finns någon mer som vill svara?

Inga skydd alls, de trampar sig inte eller så. Ändå går de i riktiga skogshagar med stenar, stubbar och träd, men de är jätte fina i benen.

Beklämmande att höra hur många kallar sina hästar för klant etc. för att de trampar sig. Och nej, hästen har inte själv valt att gå i den hagen den blivit tilldelad eller vara ute så många eller få timmar per dygn eller att användas till ridhäst... Men är tacksam att hästarna pallar med det vi utsätter dem för då vi valt att ha dem i fångenskap :smirk:

Jag har skydd och boots på min pålle i hagen när hon har brodd. Annar skadar hon sig och går inte att rida på under några dagar samt att det blir så dyra vet räkningar när de är tvungna att komma och sy ihop hästen. Och ja hon måste ha brodd.:crazy::crazy:

Hej!

Jag har aldrig skydd på mina hästar, ens inte när jag hade tävlingshästar på hög nivå.
Jag förstår dock att många bara menar väl och är rädd om sina hästar..absolut!
Men jag har sett så många skador på hästars ben pga skydd, skavsår , brännsår, skydd som har hamnat på sned och tryckt över senor, boots som har orsakat småsår i karlederna mm.
Men jag klankar inte ner på enskilda personer som väljer att sätta skydd på sina hästar.
Däremot så begriper jag inte hur ni vågar ha broddar ute på era hästar! (om jag nu har förstått detta rätt)
Broddar ska aldrig sitta på längre än den tid man rider! Tacka tusan att det blir skador. Går hästarna dessutom på lite hårdare underlag ute i hagen så går dom ju nästan på "tå" när broddarna är på.

Går hästarna dessutom på lite hårdare underlag ute i hagen så går dom ju nästan på "tå" när broddarna är på.

bara nyfiken på hur du menar.. på tå?
har du inte brodd runt om i skon eller hur menade du?
hänger inte med riktigt :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: lytesout95
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka