Bukefalos 28 år!

skydd när jag tävlar

mag

Trådstartare
vad får jag ha??
eller får man inte ha något. Kan jag ha benen lindade som stöd tex ?
 
Sv: skydd när jag tävlar

Du får ha skydd när du tävlar. Vill du linda får du göra det också. Tänk bara på två saker.
1. Det kommer lätt in smått grus under skyddet så hästen kan få skav av dem. Stryker sig inte hästen så är det bättre att tväla utan skydd anser jag.
2. Lindor blir blöta leriga och milt utryckt äckliga under en tävling. Det finns dessutom problem med att de gärna åker ner och sätter sig som en klump kring foten.
Innan jag fick tag i de bakstrykappor jag använder nu var jag tvungen att linda. Mina lindor ser ut som om någon skulle försökt tugga i sig dem för de har blivit så extremt slitna på mindre än en säsong. Hästen gick lindad 3 tävlingar (6 slingor) och hon fick klump runt foten 2 av dessa slingor. På träning då man rider på ett lite annat sätt (kortare) så fick hon klump runt foten 4 ggr tror jag. Min häst stryker sig verkligen bak och måste ha skydd.
 
Sv: skydd när jag tävlar

1. Det kommer lätt in smått grus under skyddet så hästen kan få skav av dem. Stryker sig inte hästen så är det bättre att tväla utan skydd anser jag.

Finns det någon som har tips på bra och tåliga bakbensskydd som klarar av distansträning/tävling men ändock är mjuka med en mycket bra passform så att andelen smuts som kommer under skydden minimeras?
 
Sv: skydd när jag tävlar

Jag har skydd fram på min ena häst. Har hittat jacson skydd med ludd i en matbutik som även säljer hästsaker. Billiga skydd, ca 130 kr för ett par. Tänk på att byta skydd vid varje grind för att minimera risken med skav och smuts. Jag som tävlat 160 km med skydd hade nog med ca 6-7 par. Men ändå blev jag tvungen att tvätta av och återanvända. Då jag mitt i tävlingen var tvungen att även lägga skydd bak.
 
Sv: skydd när jag tävlar

jag rider alltid med lindor fram dom gångerna jag har tränat/tävlat distans efter krav från vet. men i varje vet grind eller paus så bytar jag linor och paddar för att minska risken för skav. men det bästa e att vara utan
 
Sv: skydd när jag tävlar

Jag kör oxå travskydd. Lätta tunna smidiga och skaver inte.

Har testat lite olika märken. Samtliga i plast med neoprenfoder. Alla utom travskydden lämnade skav.



/Linnea
 
Sv: skydd när jag tävlar

Finns det någon som har tips på bra och tåliga bakbensskydd som klarar av distansträning/tävling men ändock är mjuka med en mycket bra passform så att andelen smuts som kommer under skydden minimeras?

Professionals choice har suveräna bensydd!:idea:
 
Sv: skydd när jag tävlar

Min häst stryker och trampar sig på bakkotorna speciellt i traven. Upptäckte det på min första CL när vi travat mycket. Var "ren" på benen medan han tävlade galopp med det var ju helt annat. Har provat mycket och många skydd tycker jag är hårda och klumpiga. Så sprang jag på strykkappor på Ullared. Hör och häpna billiga neongröna Alldeles perfekta, visserligen inte så hållbara men för 60 kr håller de en tid och sedan är det bara att slänga dem. neopren med förstärkning på insidan. De stör inte min häst så mycket som de andra. Tror på tunna, mjuka strykkappor med bra stötdämpning så de inte stör i onödan. sitte de för hårt eller inte är så följsamma kan det lätt bli skav som ni nämner ovan. Har till och med varit med om skydd som halkat ner och satt sig runt hoven, hästen belv tokig och sparkade vilt omkring sig. De var vanliga källquist strykkappor som blivit regält blöta och leriga och sedan hade hästen trampat lite snett och de gav viga och töjde ut sig något otroligt. Otäckt.

som sagt låt hästarna gå rena om det är möjligt, mindre krångel, mindre att hålla reda på och mindre att glömma. samt bekvämare för hästen om den inte trampar sig förstårs.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: hastflicka
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp