Bukefalos 28 år!

Skydd som ger samma stöd som lindor

Miljon

Trådstartare
(Hjälp vad jag postar trådar hela tiden nu, sorry! :o)

En av ponnyerna behöver lindade ben vid ridning en period. Jag är dock inte speciellt förtjust i lindor, iallafall inte alltid. Det tar tid att linda och linda upp, är det blött blir lindor och paddar tunga och är det minsta lilla lerigt så ser de förjävliga ut efter en användning och är omöjliga att hålla rena :down:
Så jag skulle vilja ha ett par skydd som ger samma stöd som arbetsbandage, men som inte har de nackdelar lindor har... Vad har ni för förslag?
 
(Hjälp vad jag postar trådar hela tiden nu, sorry! :o)

En av ponnyerna behöver lindade ben vid ridning en period. Jag är dock inte speciellt förtjust i lindor, iallafall inte alltid. Det tar tid att linda och linda upp, är det blött blir lindor och paddar tunga och är det minsta lilla lerigt så ser de förjävliga ut efter en användning och är omöjliga att hålla rena :down:
Så jag skulle vilja ha ett par skydd som ger samma stöd som arbetsbandage, men som inte har de nackdelar lindor har... Vad har ni för förslag?

Proffessionals Choice.
 
Proffessionals Choice.

Antar att du menar de där som går runt hela benet, som det finns liknande på hööks (som säkert inte är i närheten av lika bra)?

Vet du hur de är i storleken? Ponnyn har oftast ponny eller small på benskydd, bör det vara samma på PC isåfall?
 
Antar att du menar de där som går runt hela benet, som det finns liknande på hööks (som säkert inte är i närheten av lika bra)?

Vet du hur de är i storleken? Ponnyn har oftast ponny eller small på benskydd, bör det vara samma på PC isåfall?

Hur stor? Mitt russ har S, connemaran som har S i lamicell har M.

Hööks är för sladdriga tycker jag.
 
Hur stor? Mitt russ har S, connemaran som har S i lamicell har M.

Hööks är för sladdriga tycker jag.

137 hög, hur stor är din connemara?

Ja hööks har jag inte tittat så noga på, har bara utgått baserat på priset att de nog inte är vad jag är ute efter :)
 
146 men har i mitt tycke lite klena ben :)

Jag har hittat en sida som har måttabeller, ska mäta ponnyn imorgon och jämföra :) Men ska man bara gå på höjden ska han, eftersom han är under 14 hands, ha XS och det låter ju jättepluttigt!

I vilket fall som helst, jag hittar både "SMB" och "VenTECH Elite SMB". Vilka är det du har, och är du nöjd? De senare är några hundralappar dyrare, är de värda de extra pengarna?
 
Jag har hittat en sida som har måttabeller, ska mäta ponnyn imorgon och jämföra :) Men ska man bara gå på höjden ska han, eftersom han är under 14 hands, ha XS och det låter ju jättepluttigt!

I vilket fall som helst, jag hittar både "SMB" och "VenTECH Elite SMB". Vilka är det du har, och är du nöjd? De senare är några hundralappar dyrare, är de värda de extra pengarna?

De senare men tycker eg inte att skillnaden är enorm. Benen är lite svalare. (Har haft SMB också).
 
Skulle tro small blir bra på den. Min lilla B-ponny med smäckra ben kan precis ha S. MIn maxade D med smala ben hade också S.
 
Jag satt igår kväll och letade och hittade då även ett par andra skydd som såg intressanta ut, nämligen Le Mieux. Någon som har erfarenhet av dem?
De ser möjligen lite klumpigare ut än PC, men ser ändå okej ut. Beskrivs såhär:
"Skyddet är mycket lätt och tillåter mycket flexibilitet för hästens rörelser. Skyddet ger bra stöd till hästens senor och kotor och rekommenderas av många veterinärer."

Någon som provat? Eller iallafall klämt och känt IRL? Har hört bra om Le Mieux gällande andra produkter, men benskydden har jag inte hört varken bu eller bä om.
 
Jag satt igår kväll och letade och hittade då även ett par andra skydd som såg intressanta ut, nämligen Le Mieux. Någon som har erfarenhet av dem?
De ser möjligen lite klumpigare ut än PC, men ser ändå okej ut. Beskrivs såhär:
"Skyddet är mycket lätt och tillåter mycket flexibilitet för hästens rörelser. Skyddet ger bra stöd till hästens senor och kotor och rekommenderas av många veterinärer."

Någon som provat? Eller iallafall klämt och känt IRL? Har hört bra om Le Mieux gällande andra produkter, men benskydden har jag inte hört varken bu eller bä om.

Skulle jag köpa en kopia är det faktiskt le mieux. Men de har ett annat material som är lite mer "mockaliknande" i finishen, vet inte hur det står sig över åren jmf med PC.
 
Jag har hittat en sida som har måttabeller, ska mäta ponnyn imorgon och jämföra :) Men ska man bara gå på höjden ska han, eftersom han är under 14 hands, ha XS och det låter ju jättepluttigt!

I vilket fall som helst, jag hittar både "SMB" och "VenTECH Elite SMB". Vilka är det du har, och är du nöjd? De senare är några hundralappar dyrare, är de värda de extra pengarna?

Jag har använt elite smb. Tycker de funkar jättebra och de är snabba o enkla att få på/av.
Det jag kan känna är att det är lättare att få ett jämt stöd med lindor men jag tycker ändå att elite skydden funkar :)
 
Är det stödet du vill åt finns det inget som är så bra som PC. Det är slöseri att köpa andra märken, då kan du lika gärna köpa för 199 kr på Horze.
Du får dra åt dem rätt hårt för att de ska ge stöd.

14 hands är inte 137, det är 142 ca. Jag tycker de är små i stl. Har haft L på maxad d-ponny (arab) och litet halvblod på 164. Vill gärna ha till mitt stora halvblod men det är helt hopplöst att hitta i xl.
 
Är det stödet du vill åt finns det inget som är så bra som PC. Det är slöseri att köpa andra märken, då kan du lika gärna köpa för 199 kr på Horze.
Du får dra åt dem rätt hårt för att de ska ge stöd.

14 hands är inte 137, det är 142 ca. Jag tycker de är små i stl. Har haft L på maxad d-ponny (arab) och litet halvblod på 164. Vill gärna ha till mitt stora halvblod men det är helt hopplöst att hitta i xl.

Vilken modell har du haft? Jag har haft SMB Elite i många år. Gamla modellen och ventech. Haft S till B-ponnyn med smala ben, de är precis på gränsen till för stora fram och alldeles för stora bak. Haft S till maxade D-ponnyn med smala ben, satt super fram och på gränsen till för stora bak. Herrn på 162 cm med lite grövre men ffa långa ben hade large och perfekt fram men lite för stora bak.

Använde small bakbensskydd till en kraftig Welsh cob med grova ben, på gränsen till för små.

Har för mig fbldamen på 158 cm med ganska smäckra ben hade medium.

Sen ang kopior så jag tycker det är enorm skillnad på Hööks/Horze kopior, samt de flesta kopior. Men le mieuxs är riktigt bra för att vara kopior faktiskt. Och sen PC försämrade allt med ventechvarianten minskade glappet.

Jag föredrar originalet alla dagar i veckan men vill man ha heltäckande bra kopior och inte har råd med originalet skulle jag köpa LM.
 
Mina varmblodiga ridhästar på över 160 har M i fram och L bak (smb elite). Den som var kring 167 borde nog haft L fram med, men jag orkade inte köpa egna åt honom - gick bra ändå.

Men - jag tycker att nackdelarna med prof choice skydden är lite av de samma som med lindor: De blir smutsiga om det är blött ute, och tunga om man rider i vatten. Visserligen lite smidigare att få rena och torra än lindor, men man kan ju köpa ganska många uppsättningar med lindor för samma priset, och tvätta i omgånger. :idea:
 
Mina varmblodiga ridhästar på över 160 har M i fram och L bak (smb elite). Den som var kring 167 borde nog haft L fram med, men jag orkade inte köpa egna åt honom - gick bra ändå.

Men - jag tycker att nackdelarna med prof choice skydden är lite av de samma som med lindor: De blir smutsiga om det är blött ute, och tunga om man rider i vatten. Visserligen lite smidigare att få rena och torra än lindor, men man kan ju köpa ganska många uppsättningar med lindor för samma priset, och tvätta i omgånger. :idea:

Det finns överdrag till PC som skyddar de från att bli smutsiga.
 
Jag har de skydden från Lemieux, jättetrevliga skydd som andas bra! :) har S på frambenen på min svrp på 151cm, har vanligen cob i det mesta.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni på hästarna när ni longerar? Inget alls, benskydd, lindor, boots...? Jag försöker hitta något smidigare och snabbare än...
Svar
16
· Visningar
1 581
Senast: Wera
·
Träning Jag vet inte om jag orkar försöka med medryttarhästen mer? Iallafall, Jag började ta upp ridningen igen för att må bra. Har haft...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
N
Hästvård Min häst är nu 17 år och har inte världens bästa benställning fram, hon är lindrigt parallellförskjuten samt inåttåad. Hon har gått...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: AnnikaH
·
Utrustning Red pållan idag, tänkte hoppa så jag satte på senskydd. Hann bara komma ner till hoppbanan (15 min. ridning) innan det högra beskyddet...
Svar
14
· Visningar
2 308
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp