Bukefalos 28 år!

Skydda SGI mellan anställningar

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har googlat en del och läst på försäkringskassans hemsida men tycker det är lite snårigt med SGI. Jag har haft heltidsanställning som varit helt sammanhållna sedan september 2019. Om jag säger upp mig från mitt jobb och har 2-3 veckor tills nästa anställning börjar, måste jag verkligen registrera mig på arbetsförmedlingen då för att inte förlora min SGI?

Vad jag förstår skyddar man väl SGIn i 3 månader? Samtidigt har jag hört så många som säger att man ska avsluta ena anställningen på söndagen och skriva på för nästa på månaden för att inte ha glapp någonstans så blir lite nojig.. Är ju bara tidsödslande för samtliga inblandade om jag ska vara inskriven i 3 veckor på arbetsförmedlingen när jag inte har något intresse för att jobba och dessutom vill vara ledig.
 
Jag har skrivit in mig oavsett längd på glapp. Man bokar samtidigt in ett möte med af. Jag har då lagt tiden några månader framåt, dvs att jag inte hunnit med mötet innan jag har haft nytt jobb, alternativt har jag meddelat min plan (typ: jag kommer börja jobba om x antal veckor). Har aldrig behövt göra något speciellt. Anmälde mig varje sommar under mina studier. Var arbetslös 3v efter min examen och hade då kvar min SGI från mitt jobb innan jag pluggade, om jag kommer ihåg rätt. Fick då ersättning utan krångel.
 
.Är ju bara tidsödslande för samtliga inblandade om jag ska vara inskriven i 3 veckor på arbetsförmedlingen när jag inte har något intresse för att jobba och dessutom vill vara ledig.

Tar inte många knapptryck för att anmäla sig som arbetslös, så den korta stunden är det värt för att skydda sin SGI och du lär hinna börja nya jobbet långt innan något personligt möte är aktuellt.
 
Jag har skrivit in mig oavsett längd på glapp. Man bokar samtidigt in ett möte med af. Jag har då lagt tiden några månader framåt, dvs att jag inte hunnit med mötet innan jag har haft nytt jobb, alternativt har jag meddelat min plan (typ: jag kommer börja jobba om x antal veckor). Har aldrig behövt göra något speciellt. Anmälde mig varje sommar under mina studier. Var arbetslös 3v efter min examen och hade då kvar min SGI från mitt jobb innan jag pluggade, om jag kommer ihåg rätt. Fick då ersättning utan krångel.

Ja jag måste väl.. Var du tvungen att söka jobb då? Känns ju sjukt segt att sitta och söka jobb jag varken vill ha eller kommer få. Jag är inte intresserad av att söka ersättning för den tiden alls men blir jag sjuk eller gravid senare vill jag ju gärna ha en SGI liksom.

Tar inte många knapptryck för att anmäla sig som arbetslös, så den korta stunden är det värt för att skydda sin SGI och du lär hinna börja nya jobbet långt innan något personligt möte är aktuellt.

Nä förvisso.. Stod på arbetsförmedlingens hemsida att man inte behövde något personligt möte om man hade ett jobb eller planerade att börja studera inom 3 månader. Men det står ju också att SGIn ska vara skyddad i 3 månader så..

Är ju ett SJUKT onödigt system dock, bara grejen stör mig. :banghead: Har liksom pluggat eller jobbat oavbrutet hela mitt vuxna liv (plus mina tonår) och så ska jag ändå skriva in mig på arbetsförmedlingen ett par veckor för sakens skull. SNARK.
 
Ja jag måste väl.. Var du tvungen att söka jobb då? Känns ju sjukt segt att sitta och söka jobb jag varken vill ha eller kommer få. Jag är inte intresserad av att söka ersättning för den tiden alls men blir jag sjuk eller gravid senare vill jag ju gärna ha en SGI liksom.



Nä förvisso.. Stod på arbetsförmedlingens hemsida att man inte behövde något personligt möte om man hade ett jobb eller planerade att börja studera inom 3 månader. Men det står ju också att SGIn ska vara skyddad i 3 månader så..

Är ju ett SJUKT onödigt system dock, bara grejen stör mig. :banghead: Har liksom pluggat eller jobbat oavbrutet hela mitt vuxna liv (plus mina tonår) och så ska jag ändå skriva in mig på arbetsförmedlingen ett par veckor för sakens skull. SNARK.
Nej, jag har aldrig behövt göra något. Vara meddelat min plan och fått till svar"ja, du klarar dig nog själv, jag lägger in ett möte om tre månader om du fortfarande är arbetslös".
 
Ring din a-kassa och fråga. Kolla med försäkringskassan vad som egentligen gäller.

Jag har aldrig anmält till af om jag har haft 1-2 veckor mellan anställningar.
 
Jag har avtalat med mina arbetsplatser att min anställning krokar i den gamla utan glapp. Sen har jag haft semester, komp eller tjänstledigt för att vara ledig ett par veckor i praktiken.
 
Det finns inte möjlighet att nya jobbet anställer dig dagen efter din sista dag och att du är tjänstledig utan lön innan du börjar? Så har jag gjort varje gång för att slippa den där luckan. :)
 
Våren 2018 bytte jag utbildning och fick 1 vecka utan CSN. Försäkringskassan sa att den inte behöver täckas med nånting då det bara är en vecka. Lång historia kort, jag förlorade min gamla SGI helt när jag gick åter i tjänst hösten 2020. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten som nyligen avslog med motiveringen att det var beklagligt att jag fått felaktig information men nya SGIn gäller. En SGI som är urkass och beräknad på 5 månaders vikariat på 85% istället för en rätt bra betalt heltidstjänst som undersköterska :( Då vi skulle skaffa fler barn så fick jag säga upp min tjänst och återgå till skolbänken för det gav mig 8000 kr mer i månaden än min FP.

Sen dess så skriver jag in mig på AF oavsett tiden trots deras avrådan då FK är stenhårda.
 
Det finns inte möjlighet att nya jobbet anställer dig dagen efter din sista dag och att du är tjänstledig utan lön innan du börjar? Så har jag gjort varje gång för att slippa den där luckan. :)
Den information som jag fått genom omfattande googlande och samtal med FK så skyddar INTE tjänstledighet SGI. Min make fick sin SGI nollad i somras då han tog obetald semester vilket enligt Försäkringskassan är samma sak som tjänstledighet eftersom den inte är intjänad. Enda sättet att ha SGI:n skyddad under tjänstledighet är att ha en annan sysselsättning som i sig skyddar SGI, exempelvis studier på viss nivå etc.

@Wysiwyg Jag tror man bör skilja på att skydda SGI för sjukdom vs för graviditet. Om du har glapp på kort tid mellan anställningar så är din SGI skyddad och blir du sjukskriven så får du sjukpenning baserad på SGI. Däremot om ska ha föräldrapenning så är det andra regler - då ska du ha arbetat 240 dagar i följd, innan beräknad förlossning, utan glapp för att få föräldrapenning baserad på SGI. Så finns det minsta risk att du blir gravid inom kort så bör du skydda SGI genom att skriva in dig.

Min make tog som sagt obetald semester en vecka i somras och jag plussade dagen efter att vi kommit tillbaka från semestern. Då var jag i vecka 7 typ. Min mans SGI nollades alltså pga den obetalda semesterveckan, då vi inte ens visste att jag var gravid.
 
Jag har googlat en del och läst på försäkringskassans hemsida men tycker det är lite snårigt med SGI. Jag har haft heltidsanställning som varit helt sammanhållna sedan september 2019. Om jag säger upp mig från mitt jobb och har 2-3 veckor tills nästa anställning börjar, måste jag verkligen registrera mig på arbetsförmedlingen då för att inte förlora min SGI?

Vad jag förstår skyddar man väl SGIn i 3 månader? Samtidigt har jag hört så många som säger att man ska avsluta ena anställningen på söndagen och skriva på för nästa på månaden för att inte ha glapp någonstans så blir lite nojig.. Är ju bara tidsödslande för samtliga inblandade om jag ska vara inskriven i 3 veckor på arbetsförmedlingen när jag inte har något intresse för att jobba och dessutom vill vara ledig.

Lånar tråden för en fråga, hoppas det är ok!

Jag har varit tjänstledig för studier. Nu efter avslutade studier har jag fått ett vikariat på 5 månader. Det blir ett glapp på 4 veckor mellan examen och vikariatet. Sa upp mig från mitt jobb som jag hade innan studierna lagom tills vikariatet börjar men har nu insett att tjänstledighet inte skyddar SGI. Så om jag har nollat min SGI, betyder det att man även inte får ersättning från vab? Eller baseras det på vad man skulle tjänat den dagen?
Hoppas någon hänger med i min fråga…
 
Ska inte SGI vara skyddad i 3 månader efter avbrott i förvärvsarbete??



https://lagen.nu/2010:110#K26P18S1
Ja och blir du sjukskriven exempelvis så funkar det så. Men blir man gravid och ska ha föräldrapenning gäller andra regler:

1AE8CA35-11EB-424C-8D16-0A6B99E38537.jpeg
 
Ja och blir du sjukskriven exempelvis så funkar det så. Men blir man gravid och ska ha föräldrapenning gäller andra regler:

Visa bifogad fil 82759
Men shit, det där kan ju vara den knäppaste regeln jag hört. Eventuellt har vi samma problem som ni i så fall med att maken riskerar nollad föräldrapenning pga enstaka obetalda semesterdagar. Måste dubbelkolla med maken när han tog sin sista obetalda semesterdag, det blev några stycken pga byte mellan anställningar, men han har ju liksom jobbat mer än heltid utan glapp annars så vi har ju inte tänkt tanken att det skulle påverka hans SGI inför kommande föräldraledighet 😬
 
@Vira Ja det SUGER! Finns mycket om man googlar föräldrapenning sgi obetald semester. Min kära man har jobbat heltid utan glapp mellan jobben sen han flyttade till Sverige för några år sen och är höginkomstagare - istället för maxuttag på föräldrapenningen så får han 7500 kronor före skatt om han tar 7 dagar i veckan, endast pga den där obetalda semestern i somras. Helt rubbat!

Efter att jag, han eller vi tillsammans har tagit ut 180 dagars föräldrapenning får han dock ersättning baserad på SGI istället. Så vi laddar för att vara väldigt fattiga hans första månader som pappaledig, och så ganska fattiga när han sen får baserat på SGI 😬.

Håller tummarna för att din partners obetalda dagar ligger före de där 240 dagarna innan BF!
 
Lånar tråden för en fråga, hoppas det är ok!

Jag har varit tjänstledig för studier. Nu efter avslutade studier har jag fått ett vikariat på 5 månader. Det blir ett glapp på 4 veckor mellan examen och vikariatet. Sa upp mig från mitt jobb som jag hade innan studierna lagom tills vikariatet börjar men har nu insett att tjänstledighet inte skyddar SGI. Så om jag har nollat min SGI, betyder det att man även inte får ersättning från vab? Eller baseras det på vad man skulle tjänat den dagen?
Hoppas någon hänger med i min fråga…

Har man ingen SGI så får man ingen VAB. Min nämnda historia ovan beror på att jag hamnade i en kontroll för VAB, och då uppmärksammades mitt glapp. Blev sedan sjukskriven runt samma period så jag fick ingen ersättning förrän min SGI var utredd. Så min sjukersättning och VAB-ersättning blev också beräknad på den nya SGIn.

Är man tjänstledig för studier och tar CSN så skyddar man sin SGI. Så jag har min FP beräknad på min låga/nya SGI fast jag inte jobbat sedan hösten 2020. Så hade jag inte haft mitt glapp på en vecka våren 2018 så hade min gamla SGI gällt än.
 
@Vira Ja det SUGER! Finns mycket om man googlar föräldrapenning sgi obetald semester. Min kära man har jobbat heltid utan glapp mellan jobben sen han flyttade till Sverige för några år sen och är höginkomstagare - istället för maxuttag på föräldrapenningen så får han 7500 kronor före skatt om han tar 7 dagar i veckan, endast pga den där obetalda semestern i somras. Helt rubbat!

Efter att jag, han eller vi tillsammans har tagit ut 180 dagars föräldrapenning får han dock ersättning baserad på SGI istället. Så vi laddar för att vara väldigt fattiga hans första månader som pappaledig, och så ganska fattiga när han sen får baserat på SGI 😬.

Håller tummarna för att din partners obetalda dagar ligger före de där 240 dagarna innan BF!

Njae har jag fattat din text fel?

För föräldrapenningen är beräknad på SGI, men det finns en minisumma i Sverige som betalas ut om SGIn är lägre än den. Har man ingen SGI så får man den summan ändå, tror att det är den summan du nämner. Sen efter 180 dagar kan man ta ut lägsta nivå-dagar, dessa är inte beräknade på SGI utan denna nivå är lika för alla.
 
@Bexzor Jag förstår inte hur du menar men allt finns i bilden jag postade tidigare.

Detta ska vara förutsättningarna om man arbetar: (man kan ju skydda SGI på annat sätt, plugga, inskriven på AF etc)

  1. För att få föräldrapenning baserad på SGI ska man ha arbetat 240 dagar i följd innan BF.
  2. Har man inte arbetat 240 dagar i följd får man inte föräldrapenning baserad på SGI.
  3. Istället får man miniminivå, dvs 7500 kronor/månad för uttag på 7 dagar i veckan.
  4. När man tillsammans eller var för sig tagit ut 180 dagar med föräldrapenning så får man istället föräldrapenning baserad på SGI.

Obetald semester/tjänstledighet mindre än 240 dagar innan BF bryter de där obligatoriska 240 dagarna i följd. Då hamnar man i punkt 2 och 3 i listan ovan.

Alltså jag har kollat upp det här på korsen och tvärsen och det här är den informationen jag fått till mig. Ingen blir dock gladare än jag om det inte stämmer :D.
 
@Vira Ja det SUGER! Finns mycket om man googlar föräldrapenning sgi obetald semester. Min kära man har jobbat heltid utan glapp mellan jobben sen han flyttade till Sverige för några år sen och är höginkomstagare - istället för maxuttag på föräldrapenningen så får han 7500 kronor före skatt om han tar 7 dagar i veckan, endast pga den där obetalda semestern i somras. Helt rubbat!

Efter att jag, han eller vi tillsammans har tagit ut 180 dagars föräldrapenning får han dock ersättning baserad på SGI istället. Så vi laddar för att vara väldigt fattiga hans första månader som pappaledig, och så ganska fattiga när han sen får baserat på SGI 😬.

Håller tummarna för att din partners obetalda dagar ligger före de där 240 dagarna innan BF!
Verkligen helt vansinnigt och ologiskt, fattar inte att det inte finns någon rimlighetsskattning i de där bedömningarna 😬 Gud vad surt för er!

Vi kollade direkt nu, och det verkar som att vi tack och lov klarar oss med typ 2 veckors marginal 🙏 Men det var ju verkligen bara tur.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 453
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 862
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp