Bukefalos 28 år!

Skydda SGI mellan anställningar

Har man ingen SGI så får man ingen VAB. Min nämnda historia ovan beror på att jag hamnade i en kontroll för VAB, och då uppmärksammades mitt glapp. Blev sedan sjukskriven runt samma period så jag fick ingen ersättning förrän min SGI var utredd. Så min sjukersättning och VAB-ersättning blev också beräknad på den nya SGIn.

Är man tjänstledig för studier och tar CSN så skyddar man sin SGI. Så jag har min FP beräknad på min låga/nya SGI fast jag inte jobbat sedan hösten 2020. Så hade jag inte haft mitt glapp på en vecka våren 2018 så hade min gamla SGI gällt än.

Man behöver inte ta ut CSN, det räcker med att utbildningen är studiemedelsberättigad.
 
@Bexzor Jag förstår inte hur du menar men allt finns i bilden jag postade tidigare.

Detta ska vara förutsättningarna om man arbetar: (man kan ju skydda SGI på annat sätt, plugga, inskriven på AF etc)

  1. För att få föräldrapenning baserad på SGI ska man ha arbetat 240 dagar i följd innan BF.
  2. Har man inte arbetat 240 dagar i följd får man inte föräldrapenning baserad på SGI.
  3. Istället får man miniminivå, dvs 7500 kronor/månad för uttag på 7 dagar i veckan.
  4. När man tillsammans eller var för sig tagit ut 180 dagar med föräldrapenning så får man istället föräldrapenning baserad på SGI.

Obetald semester/tjänstledighet mindre än 240 dagar innan BF bryter de där obligatoriska 240 dagarna i följd. Då hamnar man i punkt 2 och 3 i listan ovan.

Alltså jag har kollat upp det här på korsen och tvärsen och det här är den informationen jag fått till mig. Ingen blir dock gladare än jag om det inte stämmer :D.

Jo jag har läst dina inlägg och det är din punkt 4 jag inte håller med om.

Miniminivån får man om inte ens egna SGI kommer upp i den summan, s k sjukpenningnivådagar som det heter. Det är dessa sjukpenningdagar som baseras på SGIn. Efter 180 uttagna föräldradagar på sjukpenningnivå kan man ta ut föräldrapenning baserat på lägsta nivå-dagar. Dessa dagar har alla föräldrar på samma nivå, dvs 180 kr/dag.

"Tänk på att ni måste ha tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå för barnet innan ni kan börja ta ut dagar på lägstanivå."
https://www.aftonbladet.se/family/a/l1PAb7/allt-du-behover-veta-om-dina-foraldradagar
 
Jo jag har läst dina inlägg och det är din punkt 4 jag inte håller med om.

Miniminivån får man om inte ens egna SGI kommer upp i den summan, s k sjukpenningnivådagar som det heter. Det är dessa sjukpenningdagar som baseras på SGIn. Efter 180 uttagna föräldradagar på sjukpenningnivå kan man ta ut föräldrapenning baserat på lägsta nivå-dagar. Dessa dagar har alla föräldrar på samma nivå, dvs 180 kr/dag.

"Tänk på att ni måste ha tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå för barnet innan ni kan börja ta ut dagar på lägstanivå."
https://www.aftonbladet.se/family/a/l1PAb7/allt-du-behover-veta-om-dina-foraldradagar
EF4BB711-DDA2-4C86-A501-D8BF5D2F793D.jpeg

Här är de 180 dagarna jag talar om.
 
@Bexzor Om du inte håller med om detta får du gärna posta länk från FK som visar vad som gäller. Och då specifikt när vi pratar om någon som inte arbetat 240 dagar i följd innan BF :).
 
Tack, men du får gärna skicka hela länken för nånstans missförstår vi varandra :)
Nu känner jag att jag servar väldigt mycket för väldigt lite i gengäld men okej :). Här får du läsa: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

Du får själv scrolla ner till rubriken Hur mycket får jag? Och sedan Du som har eller har haft en inkomst. Där ser du originalet som jag sedan alltså screenshotat och lagt upp i tråden.
 
Nu känner jag att jag servar väldigt mycket för väldigt lite i gengäld men okej :). Här får du läsa: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

Du får själv scrolla ner till rubriken Hur mycket får jag? Och sedan Du som har eller har haft en inkomst. Där ser du originalet som jag sedan alltså screenshotat och lagt upp i tråden.

Tack, det beror ju dock inte mig alls alls utan jag frågade för att försöka få klarhet i vad du syftar på, så jag får inget i gengäld mer än att förstå diskussionen :)
 
Tack, det beror ju dock inte mig alls alls utan jag frågade för att försöka få klarhet i vad du syftar på, så jag får inget i gengäld mer än att förstå diskussionen :)

Det ska stå "det berör dock inte mig alls utan jag frågade..."

Min mobil lever sitt egna liv ibland och tiden gick ut för att kunna ändra.
 
Tack, det beror ju dock inte mig alls alls utan jag frågade för att försöka få klarhet i vad du syftar på, så jag får inget i gengäld mer än att förstå diskussionen :)
Du skrev att du inte höll med mig om punkt 4 så då bad jag dig visa vad du baserar det på, men det har du inte gjort vad jag kan se? Om jag lägger in fel information här är det ju jätteviktigt att den med mer koll kan hojta till om att det blivit fel. Däremot blir det konstigt att säga att det inte stämmer men sen inte alls vilja redogöra för varför.

För oss vore det katastrof om min man inte får föräldrapenning baserad på SGI efter 180 dagars uttag. Då kommer vi inte kunna dela föräldraledigheten rakt av för det blir omöjligt ekonomiskt. Därför vill jag givetvis ha mer information från nån som säger sig ha det!
 
Har detta gått över att bli en tråd om gravid/vänta barn/föräldrarledighet?
Nej, vad jag kan se så diskuterar vi friskt hur man skyddar SGI inför ev sjukskrivning samt föräldraledighet. Det är ju det också som är TS fråga.

Om inläggen anses vara för OT får väl moderator bryta ut eller ta bort eller något? Jag släpper dock den här diskussionen, för min del är den avslutad redan :).
 
Det här är ju ganska knäppt... det finns en massa jobb som är deltid där man får betalt per timme, och semesterersättningen betalas i en klumpsumma en gång om året ( i april eller maj).
Sen när man tar ut sin semester, så är den obetald. Hittils så har det retat mig att den semestern inte går att spara, för det blir defacto obetald semester.

Men här menar man också att man dessutom får inte ta ut någon semester 8 månader innan föräldrarledighet? Det är ju helt befängt... Man kan ju inte planera för sånt alltid!
 
Den information som jag fått genom omfattande googlande och samtal med FK så skyddar INTE tjänstledighet SGI. Min make fick sin SGI nollad i somras då han tog obetald semester vilket enligt Försäkringskassan är samma sak som tjänstledighet eftersom den inte är intjänad. Enda sättet att ha SGI:n skyddad under tjänstledighet är att ha en annan sysselsättning som i sig skyddar SGI, exempelvis studier på viss nivå etc.

@Wysiwyg Jag tror man bör skilja på att skydda SGI för sjukdom vs för graviditet. Om du har glapp på kort tid mellan anställningar så är din SGI skyddad och blir du sjukskriven så får du sjukpenning baserad på SGI. Däremot om ska ha föräldrapenning så är det andra regler - då ska du ha arbetat 240 dagar i följd, innan beräknad förlossning, utan glapp för att få föräldrapenning baserad på SGI. Så finns det minsta risk att du blir gravid inom kort så bör du skydda SGI genom att skriva in dig.

Min make tog som sagt obetald semester en vecka i somras och jag plussade dagen efter att vi kommit tillbaka från semestern. Då var jag i vecka 7 typ. Min mans SGI nollades alltså pga den obetalda semesterveckan, då vi inte ens visste att jag var gravid.

Oj, tack för info! Det har varit på rekommendation av min arbetsgivare (landsting), vad konstigt. Får kolla upp ordentligt till nästa gång.
 
Oj, tack för info! Det har varit på rekommendation av min arbetsgivare (landsting), vad konstigt. Får kolla upp ordentligt till nästa gång.
Jag uttryckte mig slarvigt: SGI:n blir inte nollad men om du ska begära föräldrapenning så får du inte föräldrapenning baserad på SGI:n. Så har i alla jag fattar det. Men absolut, kolla upp nästa gång, särskilt om du vet med dig att du försöker bli med barn. För sjukskrivning så verkar det inte vara bekymmer :).
 
Jag uttryckte mig slarvigt: SGI:n blir inte nollad men om du ska begära föräldrapenning så får du inte föräldrapenning baserad på SGI:n. Så har i alla jag fattar det. Men absolut, kolla upp nästa gång, särskilt om du vet med dig att du försöker bli med barn. För sjukskrivning så verkar det inte vara bekymmer :).

Jaha, nä det är för sjukskrivning det är aktuellt för mig i så fall.
 
Då är din SGI skyddad i tre månader mellan jobb så då är det inga problemD Tjänstledigheten gör dock varken till eller från: den i sig skyddar inte SGI.

Det är ju sjukt att det är så dock, det borde vara anställning och inte semester/komp som avgör tycker jag, speciellt när det bara är någon dag. Man kanske vill ta ut tjänstledighet under graviditeten för att vila lite eller nåt om man mår dåligt. Visst visst att man i så fall ska vara sjukskriven men det kanske funkar för en själv att istället vara tjänstledig utan lön emellanåt för att slippa sjukskrivningen.

KL

Tack för alla era svar! Då kan jag ändå känna mig lite lugnare. Det jag tänker på är främst SGI för sjukskrivning och då verkar den ju klara sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 453
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 862
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp