Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Men samtidigt kom inte och säg att hunden bara jaha viftar på örat åt att komma till ett nytt hem och nya människor.

Jodå, precis så reagerar en sund hund (fast de viftar på svansen...) Inte en enda valp som jag sålt hittills har haft problem med flytt - de bara flyter in. Får de mat, mys, mental/fysisk stimulans och en skön säng så hänger de bara på. Det gäller även 6 av de 7 omplaceringar jag själv haft genom åren, och alla de 4 hundar som jag själv fixat nya hem åt. Den sjunde hade nerverna utanpå kroppen och han fick somna in när han inte ens kunde slappna av innanför hemmets fyra väggar efter en månad. Så ska ingen hund behöva leva.

Om det är så traumatiskt som du och någon till vill göra gällande att flytta till nytt hem, då skulle det inte fungera med t.ex pensionat och att leverera valpar. Hundar är i grunden ganska enkla. Den som fyller deras behov följer de med glädje - så länge de har en bra psykisk grund.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Vår hund är iallafall lugn inne. Med tanke vad han utsätts för hos oss med 3 skrikande småbarn så tror jag han i grunden är tillräckligt stabil för att det finns hopp! Hans nervighet beror säkert lite på gener men allra mest på hans förra hem. Åldern är sedan den värsta. Han var 13 mån vid flytten.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Jo, bra hundar säger bara jaha och viftar på örat. Min Schäfer flyttade fröst från hundgård i Tyskland, sedan till hundgård i Sverige och till sist till mig och lägenhet i stad. Han bytte liv helt då tyskarna har ett sätt att hålla hund på som är totalt olikt det svenska sättet. Inte sprang han och gömde sig för det. Det enda som märktes på honom var att han var trött och därmed mindre arbetsvillig. Har även träningskompisar som tagit hem vuxna hundar, svenska och utländska, och det har också varit väldigt okomplicerat.

En hund som beter sig på det vis som beskrivs i tråden är det definitivt något fel på. Den har inte någon topp-mentalitet.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

En av de pudlar som lever upp till folks fördomar - och i viss mån orsakar dem.:devil:

Min dvärgpudel var fyra månader när han kom till oss och hade också bott på landet utan någon direkt miljöträning. Han var lite misstänksam mot allt nytt i början, men efter ett par veckor seglade han fram som om han ägde världen. Nu är han en trygg och stabil hund i grunden, men jag får säga att vi inte haft några som helst problem med honom.

Nu är han bara min sjunde hund, så jag kommer inte me dnågra goda råd:p
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

En av de pudlar som lever upp till folks fördomar - och i viss mån orsakar dem.:devil:

Mhm visst är det så! Bara för att man är liten ullig och gullig så ska många ta upp och bära omkring på de små som att de inte klarar det själv. Då bara signalerar man ju att allt är farligt!

Nu har han börjat förstå att jag ställer krav, har regler för olika moment och vill inte ha han på mig hela tiden utan att han faktiskt kan gå och sova i sin korg eller leka ensam. Han har blivit betydligt lugnare och stabilare på bara en vecka nu. Nu vill han t.o.m gå fram till folk och hälsa själv (dom som han morrade åt för några dagar sen), han springer fram och viftar på svansen och slickar på min pojkväns händer när han ser honom.

En radikal förändring bara man låter sin hund vara hund och ha fasta rutiner och tydliga regler....Jag tror på den teorin till ett lyckligt hundliv iaf :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 191
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp