Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

P

Princess_Thea

Hej. Jag och min pojkvän köpte oss en till hund i fredags, en toypudel hane på 1,5 år. Han är rättså rädd av sig, han morrar åt min pojkvän bara han ser honom och när han vill klappa han eller hålla i han så kan han springa iväg eller backa och morra (men ibland kan han även stanna och låta sig klappas). Men med mig så är det tvärt om, han springer efter mig hela tiden och vill sitta uppe i mitt knä, men sen rätt som det är så kan han bli rädd för mig med. Och han morrar även åt människor vi ser ute även fast de går flera meter bort.

Hur ska vi göra för att han ska bli tryggare med människor? Han känns så stressad och negativ och hur ska vi omvandla det till att han blir lugn, glad och positiv?

tacksam för svar :)
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Hur ska vi göra för att han ska bli tryggare med människor? Han känns så stressad och negativ och hur ska vi omvandla det till att han blir lugn, glad och positiv?

Om det ö.h.t går så är det genom att själva vara lugna, konsekventa och genomförande i allt vad ni vill göra med hunden.

Med risk för att grumla er lycka måste jag fråga: Varför köper ni på er en problemhund utan att ha kunskapen att kunna utvärdera och lösa problemen den har? Skulle det inte vara bättre att lämna tillbaka denna så att den får komma till någon med kunskap, och att ni själva köper en hund som inte har problem? Det finns massor med trevliga och fungerande omplaceringar om man vill ha en äldre hund.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Håller med Duvan...

Visst är det en fin tanke att köpa en hund som är i behov av nytt hem, men...
Om ni redan efter någon dag behöver be om hjälp - vilket i sej är ett fint drag!! - så borde ni nog fundera på att lämna tillbaka denna hund och skaffa en som är mer lämpad för er och er kunskapsnivå (OBS!!! Detta är INTE kritik utan endast välmenad information!!)

Rent generellt kan man väl säga att osäkra hundar kräver säkra, trygga ägare/förare som gör det som skall göras så lungt och säkert som möjligt och utöver detta i mesta mån ignorerar hunden.
Dvs att muta och locka och pocka stärker om möjligt oftast redan befintliga rädslor mer än de hjälper hunden att komma över dem!

Sätt upp enkla tydliga regler som ger hunden en möjlighet att hitta sin plats och "pressa" den endast när ni verkligen tänker genomföra en aktivitet fullt ut. Ex varje kväll går din man ut med hunden själv. Då är det han och bara han som lugnt och balanserat skall koppla hunden inne och gå en promenad - gärna med lite roliga aktiviteter som efter en prestation från hundens sida leder till någon form av eftertraktad belöning tex. en bit fiskbulle eller annat gott.

Försök även så mycket ni bara kan att släppa det faktum att hunden är en omplacering! Hundar är oerhört annpassningsbara om VI bara kan låta dem "släppa och gå vidare"!
Hunden tänker inte på saker som varit! Den lever som den lärt - dvs den agerar/reagerar utefter sina tidigare erfarenheter, men det analyserar inte och "ältar" tidigare upplevelser!

Lycka till!
Swat
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Varför skulle han vara allt annat än nervös? Har ni precis fått honom? Köp DAP halsband på apoteket och sätt på. Att flytta är tufft och värre för vissa individer. Min hund började bli mer lugn efter 4 v jättestor skillnad efter 7 =) Och så var lugna. Ignorera hellre än höj rösten.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Att flytta är tufft och värre för vissa individer.

Det är bara hundar med problem som har det tufft att flytta. Ingen stabil hund visar så stora rädslor som det TS beskriver. Varken hund eller ägare är betjänta av att man redan vid köpet har mindre kunskap än vad hunden kräver. Hos rätt ägare har hunden bästa chansen till ett bra liv.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Jag har redan en hund och hon är min 8:e hund och nu denna som är min 9:e...jag har gått 4 hundutbildningar och djurpogram. jag har jobbat med ett flertal hundaggresiva hundar så det är inte det att jag ej har kunskapen utan mer vill utbredda mina vyer och kolla med er om vad ni tycker och har för erfarenhetr...man kan ju aldrig bli fulllärd liksom :)
kul o se om man kan lära sig ngt nytt!
men att man heldre ska ignorera än höja rösten eller jaga el ngt sådant vet man ju :) det är ju en tumregel kan man säga.

Måste bara säga att han har ju bättrat sig redan och som sagt han är ju väldigt ny än så länge. Och han är ingen omplacering av problemhundstyp, han kommer från en pudeluppfödare som ska dra ner på sin verksamhet en aning och säljer därför av vissa hundar.

Men tack för svar :)
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Glömde säga att denna pudeluppfödare bor på landet och har rätt mkt hundar så jag tror att dom har fått springa lite som dom vill och inte fått ngn socialicering eller miljöträning i sin uppväxt och därför är lite skygg och osäker till nya människor och miljöer.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Jag skulle sluta att försöka klappa och plocka upp hunden, låt den bara vara och landa hemma hos er.
För pojkvännens del skulle jag rekommendera att han totalt ignorerar och verkligen spelar svårflirtad, det brukar påverka positivt.

Den har ju bara varit hos er ett par dagar. Och det sociala att beröra päls ligger nog mest hos oss, det är inte alla hundar som gillar att bli klappade.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

9.e hund, hinner man med så många genom livet.....

Jag skulle avvakta och låta hunden lära känna er, sätt den inte i pressande situationer så han tycker ni är otäcka, var själva stabila och lugna och posetiva mot han. Kanske börja lek när ni är ute så han glömmer att morra åt mötande och okända....
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Nu kommer ett svar du säkert kommer ignorera eller bli stött på..

Jag skulle ha lämnat tillbaka valpen omg, helt ärligt!

En hund med bra psyke blir inte så märkt/orolig av att byta hem och jag lovar dig att en hund som uppvisar sådana tendenser som din hund nu gör kommer med största sannolikhet att bli fruktansvärt jobbig att äga ..

Det är INTE kul att äga en skygg/rädd hund, man blir så fruktansvärt låst och man får alltid gå på helspänn.

Dessutom kan inte en hund som är så rädd må bra öht.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Fast det är ingen valp, hunden är 1,5 år.
Hade dock varit intressant att veta hur hunden var när TS besökte uppfödaren!
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Ja jag vet, förstår inte riktigt varför jag skrev valp ;)

Fast det förändrar ju ingenting egentligen i det jag svar jag skrev till TS så det spelar väl eg mindre roll.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Ja jag vet, förstår inte riktigt varför jag skrev valp ;)

Fast det förändrar ju ingenting egentligen i det jag svar jag skrev till TS så det spelar väl eg mindre roll.

Nej, det är förvisso sant.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

svar till Warmia "9.e hund, hinner man med så många genom livet....."


Japp..för jag är uppvuxen på gård och där har vi nu 3 border collie och en wachtelhund (pappas och min)...plus att det är några bordercollies som har dött under tiden :/...och sen nu min lilla thea som är min helt egna lilla cavalier o bor me mig o killen inne i stan sedan ett ½ år. ja o till sist våran nyinskaffade pudelkille :)

så nog har jag hunnit me ett antal hundar i mina dar allt ;)
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Tack för många svar :)

Hemma hos uppfödaren hälsade han på oss, lekte mycket och sprang runt med de andra hundarna och sedan fram till oss om vartannat. Han hadde temprament och kunde säga ifrån fast han var minst och nästan yngst och det tyckte jag var bra för min hund thea skulle bara köra över han annars då hon är så tuff i psyket.
¨
Jag har faktiskt jobbat rätt hårt med han...försökt att lära han "sitt", "stanna" och "kom hit" och nu kan han det :D, han och min andra hund har jag lekt med ihop så nu tyr dom sig till varandra riktigt bra och kan leka ihop i små korta stunder sedan han märkte att det faktiskt var roligt. Fredrik min pojkvän har börjat gått ut med han på promenader och vipps så var han inte farlig och allt morrande är borta :). när vi hälsat på hos folk så springer han omkring, hälsar på alla tjejer o bara tittar o nosar lite på alla killar, men morrar iaf inte. Nu morrar han lite och tyst till dom vi möter men slutar genast när jag el Fredrik säger till. Han har blivit gladare och viftar på svansen och söker kontakt till sin matte och husse nu.

Jag tror nog att det mesta var osäkerhet efter en flytt vid den åldern och ett byte mellan lantliv till stadsliv :) men det finns fortfarande saker att jobba på :) Men jag är övertygad på att han kommer bli en bra hund bara man ger han lite tid!
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Vet du, det tror jag oxå=)
Tänk vilken omställning för det lilla livet och ingen man känner eller kan lita på så klart man tar till det mest primitiva man har...att försvara sig mot det man tycker är "äckligt"
Lycka till med det lilla livet hälsn "en som har en vuxen omplacering som är helt förändrad från jag fick honom till idag"
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Det var snabba ryck, på 24 timmar har hunden gjort en totalvändning :)

Lycka till i framtiden..
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

nja inte 24 timmar kanske, men små framsteg till en stor förändring sen i freddags ;) :) nästan allt bara klickade igår kan man säga :D

Tack ska ni ha!
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Varför skulle han vara allt annat än nervös? Har ni precis fått honom? Köp DAP halsband på apoteket och sätt på. Att flytta är tufft och värre för vissa individer. Min hund började bli mer lugn efter 4 v jättestor skillnad efter 7 =) Och så var lugna. Ignorera hellre än höj rösten.

Då har din hund problem.

En frisk och stabil hund har inga större problem med att flytta.
 
Sv: Skygg och morrar-hur tränar jag bort det?

Då har din hund problem.

En frisk och stabil hund har inga större problem med att flytta.

Ja han har problem och jag vet varför han har dem. Mycket jobbigt ibland men samtidigt så ser jag sådana snabba resultat så det kommer gå bra.
Men samtidigt kom inte och säg att hunden bara jaha viftar på örat åt att komma till ett nytt hem och nya människor. Sedan kanske inte alla skäller och morrar men klart det är en omställning. Och min hund har aldrig bitit, morrat eller så. Han har bara lätt för att bli stressad pga nästan ingen passivitetsträning och en mycket oerfaren fd ägare som befäst en del grejer hos hunden som är oönskade. Men nytt hem och nya vanor. Jag är inget proffs men en hel del grejer löste sig på några dagar. Som rida på allt och alla vid stress samt att tvunget hälsa på allt och alla.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 186
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 447
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp