Bukefalos 28 år!

Skyggt föl

M

martina_81

Jag har för 2 månader sen fått ett vbl sto. 2 veckor senare fick jag i uppgift att ta hand om hennes föl. (han är nu 9 mån)
De som hade honom innan har inte hanterat honom särskilt mycket. Jag har själv sakta men säkert försökt närma mig honom, men han är väldigt misstänksam och skygg. Jag får borsta honom i hagen. Om jag börjar vid rumpan och går framåt, men så fort jag närmar mig huvudet, så sticker han. I början gick det inte att ta i honom över huvud taget. Han smet undan så fort man kom i närheten.
Det går att fånga honom om man ger honom mat. (Annars e det helt omöjligt att få tag i honom) Men så fort man tar tag i grimman så får han typ panik. Han lugnar sig i och för sig snabbt och efter en liten stund så kan man klappa och kela med honom. tom klappa honom i ansiktet. Å han gillar det.!
Hur kommer det sig att han e såhär? Och vad finns det för typ övningar å så som man kan göra för att få honom lite mer självsäker och trygg med oss människor??
:confused:
 
Sv: Skyggt föl

Jag tror att du måste vinna hans förtroende. Hästar är ju flyktdjur och litar inte gärna på någon. Det gäller att du lägger mycket tid på honom nu när han är ung, annars blir det nog bara jobbigare. Prata mycket med honom. Då vänjer han sig vid din röst och blir trygg när han hör den. Har du möjlighet att ha honom lös i stallet meddans du mockar ( se bara till så att han inte kan skada sig på något) eller ta ut honom utanför hagen i grimma och grimskaft och ge honom lite mat och rykta och prata med honom.
Med mina unghästar brukar jag alltid berätta roliga saker som hänt, för dom hör ju att jag är glad och trygg och det smittar.
En häst jag hade älskade att vara med mig inne i stallet innan jag tog in dom andra, hon kände sig nog lite speciell som fick komma in. När jag hade mockat så tömde jag en skottkärra spån i boxen och hon gick in och sparkade ut spånen, sen gick hon till nästa box och sparkade ut den spånen. Vi kom varandra väldigt nära på detta sättet.
Ja, nu blev detta ett långt och lite flummigt inlägg, men men......Lycka till med lillkillen och spändera mkt tid med honom så vinner du snart hans förtroende!
 
Sv: Skyggt föl

Jag har ett welsh mountain sto som betedde sig som det fölet du berättar om nu, fast ännu värre. Hon var elva månader när hon kom hit på träning och idag är hon världens modigaste lilla ponny.

Ta det bara lugnt, låt det ta sin tid och när du tar honom, försök att få honom att acceptera dig utan mat, umgås mycket i hagen och försök bara bli kompisar och som någon sa ovan, prata mycket så hästen känner igen din röst. Idag har jag verkligen nytta av det när jag ska hämta någon av mina hästar, de e bara att ropa så gnäggar dom tillbaka och kommer när man ropar. De roliga e att dom känner igen sitt eget namn, om jag ropar på en häst kommer den hästen medan de andra står kvar. Bara låt lugn och glad...

Tänk också på ditt rörelsemönster. Inte titta hästen i ögonen i början, inga händer med öppen handflata mot hästen... försök röra dig rytmiskt och långsamt så hästen nästan kan se vad du kommer göra härnäst. Att lyssna på musik e en bra grej, det har hjälpt mig något otroligt.

När du mocker kan du ju göra det inne tillsammans med honom i boxen, kanske han blir lite nyfiken och blir van av din närvaro. Var dock väldigt försiktig om han verkar känna sig trängd.

Sen när du ska ta honom, om han får panik så var bara följsam om han börjar backa, fast ha grimskaftet sträckt så det inte slutar med att han fastnar eller nått men de fattar du säkert själv ;) Stå inte som en kloss utan låt honom röra sig men se bara till att du har hans huvud riktat mot dej hela tiden och när han stannar så ger du eftergift genom att bara lösa lite på grimskaftet och se om du får komma fram eller ej. Detta kommer även hjälpa om du ska börja binda upp honom sen, då kommer han fatta att han kommer inte ifrån det som han blev rädd för, det sitter fast i andra änden och om han lugnar ner sig lättar trycket i nacken. Mina två små har aldrig försökt slita sig på något sätt efter att jag bara varit följsam när dom kastat sig iväg första gången när man skulle försöka leda dom.
Visst att den lilla welshen kanske backar undan ibland om hon känner sig trängd för något men det är ju fullständigt normalt men hon får ju aldrig panik när hon fattar att hon sitter fast.

Jag vill aldrig tvinga mig på någon häst, det är först när hästen lugnat ner sig och säger okey, du får komma fram, som jag gör det. Det ska nog gå bra ska du se. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 211
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp