Skyldig att ta bort skiten?

Sv: Skyldig att ta bort skiten?

TomasN skrev:
Hm bönder borde inte tala så högt om detta. Lite hästskit på vägen är försumbart om man jämför med all skit som bönder tappar på vägarna när de kör ut gödsel!
PRECIS! Och jag bor ju för katten mitt på Vara-slätten.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

problemen blir ju när byn har ett byråd(liten lantby med massor av åkrar runt om men stadsmänniskor har flyttat in i den lilla lantidyllen för det är ju så fint på landet och baranen ska ju få växa upp i bullerbynmiljö!) och dessa blir skit sura på oss hästfolk när vi rider genom byn då det ibland händer olyckor i fom av bajs.
De blir helt tokiga och det finns ingenstans man kan sparka bort den så det är bara att ta med en påse och skyffla i efetr ridning på hemvägen.Det är så tråkigt att få rida runt och vara rädd (för det är man...nåde den som inte tar bort bajset på tre röda!!!)
Vi har ringt till miljöhadehiet osv och de bara ske´rattar och säger att det inte finns några sådana bestämleser som säger att det är en sanitär olägehet att hsätar bajsar på offentliga vägar men problemet vi har är att om inte springar som bajsplockade råttor på tre röda så vår stallägare ett litet helvete...Blaha..vad gör man åt sådant då?
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Glömde skriva att de även har lösningar för oss: Rida runt på hästen på ridbanan så den gör ur sig och sedan rida vidare(hur ofte vet man helt säkert att jästen inte ska bajsa mer???)Sedan har vi också fått icapåsen i stöveln och lite spade alternativet presenterat för oss.
Och för ett tag sedan fick vi insändare i tidningen om att vi minnsann fixat en fotskada på en fågelskådare.Detta hände tydligen i en kohage som vi brukar rida igenom ibland när det inte finns kor i den och den är öppen för alla människor som hästekipage..problemet var ju att vi gjorde STOOORA gropar i matken och försvårar fågelskåderiet och stör deras fågelskåderi.Och så nästan värst av allt:De bajsade ute i naturen!!!!!!!
Ibland blir man bara så trött!:(
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Mitra skrev:
Det finns INGEN lag som säger att man MÅSTE ta upp efter hästen.

Du behöver endast ta upp efter hästen om du ex kör turister en speciell runda flera gångern eller varje dag. Och då endast inom tätbebyggt område.

Men om man bara rider privat samma runda varje dag så behöver man inte ta upp efter hästen.
Är du helt säker på det? Jag har för mig att samma som gäller för hundskit gäller hästskit också...
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Faktist aldrig behövt funder för medryttarhästen har aldrig hitills skitit när jag ridit ut :)
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

NEJ NEJ hundskit stannar kvar och blir kladdigt även flera dagar senare när det regnar. Hästskit därremot smulas sönder och försvinner. Det har funnits en hel del artiktar om detta i "vår" tidning. Speciellt nu på sommaren när polishästarna skiter på gångarna i stadsparken. Du behöver inte ens ta upp efter hästen om du är på stranden och badar.

Eftersom hästar är gräsätare så ställer inte deras skitar till lika mycket som hundarnas gör. MEN om du har turridning eller liknande aktivitet så ska du plocka upp skiten efter dig när dagen är slut. De räknar med att det blir mycket mer skit efter dessa hästar eftersom de går samma runda hela tiden och ofta flera gånger per dag. Tänker då främst på de som kör turister en runda i stan och liknande.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Har aldrigt plockat upp/sparkat undan i våran by...bara när vi red igenom stadsparken i en stad.
Men de människor som gnäller borde ju vara glada att de får gratis gödsel till blommor o liknande...vi "kör" ju till och med hem det!
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Hehe, måste bara berätta en sak, jag var ute och red mitt i ett bostadsområde då ponnyn jag red blev skitnögig, och sket såklart där de var en familj ute! F*n tänkte jag, och stanna, dom vart glada! Sopade glatt hästskiten och la det fint i rabatten innan någon annan granne kom och tog det!
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Men hallå vilka kinkiga personer det finns.
Då har dom aldrig varit på Visingsö där är det hästskit överallt på vägarna
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Enligt en arg insändarskribent i en tidning (för nåt år sen), skulle varje ryttare ta med sig en "liten spade" och en påse att lägga skiten i. Påsen skulle man sedan hänga i bettringarna(!) när den var full...

Fick mig ett riktigt gott skratt där :D det finns underbara människor därute
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Jag låter det ligga om jag är i skogen, men är jag på en väg där jag vet att det åker/går folk så sparkar j ag ner det i diket.
Är jag utanför hus så tycker jag att det är självklart att ta bort bajsen, jag vill inte heller ha bajs framför mitt hus även fast jag bor på hästgård med egna hästar.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

*KL*
Nu är visserligen denna tråden ett par år, men tänkte ändå lägga ett inlägg..

Pratade med en i stallet för ett par dagar sedan. Vi har en fin anlagd ridslinga, men för att komma dit måste vi rida genom ett bostadsområde. Stallkompisen hade varit ute och ridit, genom bostadsområdet till ridslingan. Där är en familj som har 3 hästar själva, och min kompis häst sket precis utanför deras hus. H*n hoppade av hästen för att sparka undan. Då kommer pappan i familjen ut, ursinnig, och menar på att hon måste LYFTA undan skiten, med händerna! Det fick inte bli spår!:grin:
När stallkompis ifrågasatte detta var svaret " Min dotter rider alltid med spade och påse i ryggsäcken".
Min stallkompis blev alltså tvungen att med HÄNDERNA lyfta bort hästskiten! Det är allmän väg, hur tusan kan han kräva detta?! Hade det varit jag som blev utsatt hade jag nog satt av därifrån snabbast möjligt..
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

*KL*
Nu är visserligen denna tråden ett par år, men tänkte ändå lägga ett inlägg..

Pratade med en i stallet för ett par dagar sedan. Vi har en fin anlagd ridslinga, men för att komma dit måste vi rida genom ett bostadsområde. Stallkompisen hade varit ute och ridit, genom bostadsområdet till ridslingan. Där är en familj som har 3 hästar själva, och min kompis häst sket precis utanför deras hus. H*n hoppade av hästen för att sparka undan. Då kommer pappan i familjen ut, ursinnig, och menar på att hon måste LYFTA undan skiten, med händerna! Det fick inte bli spår!:grin:
När stallkompis ifrågasatte detta var svaret " Min dotter rider alltid med spade och påse i ryggsäcken".
Min stallkompis blev alltså tvungen att med HÄNDERNA lyfta bort hästskiten! Det är allmän väg, hur tusan kan han kräva detta?! Hade det varit jag som blev utsatt hade jag nog satt av därifrån snabbast möjligt..


Min dotter rider alltid med spade och påse i ryggsäcken
Vilket skitsnack. Säkert pappans ide och dottern säger att hon gör det. Men har aldrig hört någon som rider med en ryggsäck på sig varje gång. Det är en säkerhetsrisk
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Jag hade bett vederböranderinga polisen. Visst det är lämpligt att plocka undan efter sig men det finns ingen laglig skyldighet.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

kl,
konstigt att häst hatande bönder klagar på enstaka häst skitar i väg kanten när de själva kör ut gödsel och sölar ner hela vägen.
luktar mycket mer och gör det halt på asfaltvägarna :(
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

... eller villaägaren som klagar över att det kommer hästskit på däcken när han backar ut bilen på vägen - han ska ju köra till stormarknaden och köpa konstgödsel till rosorna..........:rofl:
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

*kl*
Skyldig är man väl inte, men för grannsämjans skull har jag en ihopvikt plastpåse och en plasthandske i jackfickan när jag rider. Kör jag har jag en liten skyffel i rockarden eller i en väska på ryggen.
Lätt att skopa upp en hästskit i en påse, bara att kränga påsen över skiten á la plocka hundbajsprincipen;). Har turen att rida förbi en hundlatrin så där dimper påsen ner.
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Hästskit är väl inget problem.
Kör över det ett par ggr med bilen, en regnskur så är det borta, eller vissla dit grannens labbe, han gillar det högt
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Enl. lag klassas hästar som fordon, så man BEHÖVER inte ta undan skiten efter sig på vägen,. Sedan om man gör det för grannsämjans skull är en annan sak. Men juridiskt kan INGEN tvinga dig, inte ens Polisen. Tog reda på det då jag råkade ut för en idiot på landsvägen som ansåg att hans bil blev smutsig om det fanns hästskit på vägen.
Förstår inte vad problemet är när hästen bajsar på väggrenen, där ska väl ändå inte bilar köra ?..............................
 
Sv: Skyldig att ta bort skiten?

Hästskit är väl inget problem.
Kör över det ett par ggr med bilen, en regnskur så är det borta, eller vissla dit grannens labbe, han gillar det högt

känner igen det där sista nämda

// vickis med TVÅ labbar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 694
Senast: Calmiche
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 407
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 892
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp